ضایعات آهن چیست؛ کاربرد و انواع آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قراضه یا ضایعات آهن موادی هستند که از مصرف و فرسودگی آهن آلات تولید می شوند. اما این ماده قابلیت بازیافت دارد و می تواند به عنوان ماده اولیه برای تولید مجدد مقاطع فولادی مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به این فرایند، خرید و فروش ضایعات آهن بازار پر رونقی دارد؛ در واقع کارخانه های ذوب آهن از مشتریان قراضه هستند. با این تفاسیر، اگر دوست دارید در مورد ضایعات فلزی و خرید و فروش آن بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

در مورد ضایعات آهن بیشتر بدانیم

به عبارت ساده، ضایعات به موادی گفته می شود که پس از خارج شدن از حالت اولیه خود نسبت به زمان تولید، قابلیت بازیافت داشته باشند. ضایعات، کاربردهای بسیاری دارند.

جالب است بدانید حدود 10 الی 15 درصد از مصالحی که در ساختمان سازی استفاده می شود، ضایعات غیر فلزی، مانند آجر و چوب هستند. اکثر این مواد قابلیت بازیافت ندارند. در مقابل، بعضی از پسماندها مانند قراضه آهن، چدن، مس و حتی آلومینیوم قابل بازیابی هستند. بنابراین، قراضه ها انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، ضایعات آهن است.

در ادامه، به طور دقیق تر با این موارد آشنا می شویم.

ضایعات آهن چیست

انواع ضایعات

ضایعات موجود به چند دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • سنگین بار: سنگین بار، نوعی از ضایعات است که چگالی آن معادل یک تن بر متر مکعب یا بیشتر است.
  • ویژه: ضایعاتی که در ساختمان سازی و به واسطه استفاده از مقاطع فولادی تولید می شوند، در این گروه قرار می گیرند. این مواد شامل خرده میلگرد، تیرآهن، قوطی و پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی و با ابعاد زیر 50 سانتی متر هستند. در تعیین نرخ این مواد، قیمت میلگرد، تیرآهن و … و البته کیفیت ضایعات مهم است.
  • سوپر ویژه: ضایعاتی که از لحاظ کیفیت و قیمت ارزش بالاتری نسبت به دسته ویژه دارند، به عنوان ضایعات سوپر ویژه شناخته می شوند.
  • درجه یک: درجه یک، نوعی از ضایعات است که در ترکیب شیمیایی خود، عناصر مختلفی مثل فسفر، گوگرد، مس، کروم، نیکل و آهن دارد.
  • درجه دو و درجه سه: ترکیبات شیمیایی ضایعات درجه دو و سه، شبیه به قراضه های درجه یک است؛ با این تفاوت که میزان این ترکیبات شیمیایی متفاوت است.
  • گالوانیزه: ضایعات گالوانیزه از جنس فلز آهن با پوشش روی هستند که در برابر زنگ زدگی مقاوم اند. این نوع ضایعات به این دلیل که آهن دارند، در مقایسه با انواع ضایعات، ارزش کمتری دارند.
  • آلیاژی: ضایعات آلیاژی، دارای عناصر نیکل، منگنز، کروم، مولیبدن، وانادیم و تنگستن است که در مراکز و تعمیرگاه های خودرو تولید می‌شوند. قیمت انواع ضایعات آهن آلیاژی از ضایعات درجه یک و دو، پایین تری است.
  • حلب: از این نوع ضایعات می توان به قوطی های نگهدارنده مواد غذایی اشاره کرد. در صورت بازیافت قرضه های آن، می توان ظروف حلبی را دوباره تولید کرد.
  • سوفاره آهن: ضایعات سوفاره، براده های حاصل از تراشکاری مقاطع فولادی و آهنی هستند.

فرایند تولید ضایعات

بخش عمده ای از ضایعات آهن به علت فعالیت های صنعتی تولید می شوند. به عنوان مثال، طی فرایند تراشکاری و برش فلزات، انواع مختلفی از قراضه ها تولید می شود.

روش دوم برای تولید ضایعات آهن، ساخت و ساز است. آهن آ‌‌لاتی که در ساختمان سازی استفاده شده اند، پس از فرسودگی و گذشت عمر مفیدشان، به عنوان ضایعات آهنی مورد استفاده قرار می گیرند. این مقاطع پس از تخریب سازه جدا می شوند تا فروخته شوند.

دسته دیگری از ضایعات، به دلیل فرسودگی و خرابی وسایل مورد استفاده انسان تولید می شوند. به عنوان مثال، بدنه یک خودروی تصادفی، نوعی از ضایعات است. همچنین لوازم خانگی فرسوده هم نوعی ضایعات هستند.

کاربرد و انواع ضایعات فلزات

کاربردهای ضایعات آهن

همان طور که اشاره شد، ضایعات آهن کاربردهای مختلفی دارد؛ اما این مصارف شامل چه مواردی است؟

به طور کلی، ضایعات آهن پس از رسیدن به کارخانه های ذوب آهن، طی فرایندهایی مثل قوس الکتریکی، مجددا به مقاطع فولادی جدید تبدیل می شوند. این محصولات می توانند در صنایع مختلف، ساختمان سازی، اجرای پروژه های عمرانی مختلف و … استفاده شوند.

اما یکی از کاربردهای خاص قراضه ها، استفاده از آن ها برای مجسمه سازی است. معمولا هنرمندان این محصولات را خریداری می کنند و در کوره های کوچک ذوب می کنند. در نهایت، از مواد حاصل برای ساخت آثار هنری استفاده می شود.

قیمت ضایعات آهن

اگر قیمت ضایعات آهن امروز را بخواهید، باید شبیه به فرایندی که برای خرید مقاطع فولادی طی می شود، به طور روزانه قیمت ها را چک کنید. نرخ ضایعات آهن به طور مدام و به دلایل مختلفی تغییر می کند. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت قراضه، میزان عرضه و تقاضا است.

از آنجایی که خریدار اصلی قراضه ها کارخانه های ذوب آهن مثل ذوب آهن اصفهان هستند، بنابراین نقش مهمی در تعیین میزان عرضه و تقاضا و در نهایت، قیمت گذاری دارند.پس اگر قصد خرید و فروش ضایعات آهن را دارید، باید قیمت بازار را بدانید. برای این کار، می توانید از منابع و مراجع معتبر استفاده کنید.

قراضه آهن چیست؛ کاربرد و انواع آن

روش فروش ضایعات آهن به کارخانه

برای فروش ضایعات به کارخانه باید با شرکت هایی کار کنید که می توانند این خدمت را به شما ارائه دهند. برای مثال، اصفهان آهن اماده است تا این خدمت را به افراد ارائه کند.

البته این خدمت، از خدمات اصلی شرکت نیست؛ اما به دلیل ارتباط با تولیدکنندگان مختلف، می تواند به عنوان تسهیلگر در این فرایند وارد شود.

بنابراین، اگر قصد فروش ضایعات آهن را دارید، می توانید با اصفهان آهن تماس بگیرید و از مشورت کارشناسان ما استفاده کنید.

در این مقاله به بررسی اطلاعات کاربردی در مورد ضایعات آهن پرداختیم. همان طور که گفته شد، ضایعات سوپر ویژه، ضایعات درجه یک تا سه، ضایعات حلب و ضایعات آلیاژی از مهم ترین انواع ضایعات هستند که هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. اگر قصد خرید و فروش هر یک از دسته های قراضه را دارید، می توانید از خدمات اصفهان آهن استفاده کنید. برای این کار، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.