تفاوت میلگرد بستر و وال پست؛ کدام را بخریم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد بستر و وال پست، دو نوع میلگرد پرکاربرد باهدف تقویت و افزایش مقاومت دیوار‌ها در برابر نیرو‌های خارجی هستند. هرکدام از این‌ها، به شیوه‌های مختلف نصب و اجراشده و حتی کارائی متفاوتی دارند. در این مقاله از اصفهان آهن سعی داریم به تفاوت میلگرد بستر و وال پست بپردازیم. با ما همراه باشید.

وال پست چیست؟

میلگرد وال پست باهدف توزیع یکنواخت نیرو‌های وارد آمده بر دیوار در سازه، به‌صورت چهارچوب به‌کاربرده می‌شود. این سطح مقطع فولادی معمولاً به شکل چهارچوب‌هایی مانند ناودانی، نبشی یا قوطی پروفیل است. چنانچه در حین ساخت، دیوار سازه با اسکلت اصلی ساختمان مطابقت نداشته باشد، در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد.

میلگرد وال پست

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، استفاده از میلگرد وال پست موجب تقویت و افزایش مقاومت دیوار‌های ساختمان در برابر نیرو‌های وارد آمده می‌شود. ساخت میلگرد وال پست مطابق با استاندارد ۲۸۰۰ آیین‌نامه عمرانی است.

میلگرد وال پست بااتصال به تیر‌ها و ستون‌ها از طریق پیچ شدن یا جوشکاری به‌منظور جلوگیری از فروپاشی ساختمان در اثر وارد شدن نیرو‌های خارجی، به‌کاربرده می‌شود.

میلگرد وال پست در انواع مختلف و در دودسته اصلی، وال پست قائم و وال پست افقی تولید می‌شود. قسمت‌هایی از ساختمان مانند پنجره‌ها، عایق‌ها، تأسیسات و درب‌ها، ازجمله مهم‌ترین مکان‌های پرکاربرد وال پست هستند.

ویژگی‌های وال پست

همه ما می‌دانیم در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله، قسمت‌هایی مانند دیوار‌ها و سقف ساختمان از همان ابتدا دچار آسیب شده و به‌یک‌باره ریزش می‌کنند. میلگرد بستر یکی از انواع سطح مقطع‌های فولادی است که به‌منظور مقاوم‌سازی دیوارها و سقف به‌کاربرده می‌شود. مهمترین ویژگی‌های وال پست عبارتند از:

  • از وال پست می‌توان برای ساخت قاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای استفاده کرد.
  • در دیوار‌هایی با ارتفاع ۳۰ برابر ضخامت دیوار لازم است که حتما از وال پست استفاده شود.
  • اجرا و نصب وال پست عمودی در دهانه‌های بزرگ به‌وسیله جوشکاری از روی تیر طبقه پایین تا زیر طبقه بالا انجام می‌شود.
میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟

در دانشنامه اصفهان آهن، در مقاله‌ای جداگانه در مورد این موضوع که میلگرد بستر چیست؛ صحبت کردیم. استفاده آسان از میلگرد بستر، نصب راحت، وزن سبک و درنهایت سبکی سازه، میزان استحکام بالا و هم‌چنین ایجاد یک اتصال قوی بین دیوار‌های دوجداره باعث شده تا بیشتر از میلگرد وال پست، در مقاوم‌سازی ساره‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

میلگرد بستر از دو جفت مفتول از جنس استیل تشکیل‌شده است که مفتول‌های طولی با مفتول‌های عرضی در دو شکل نردبانی و خرپایی به یکدیگر جوش‌خورده و یک میلگرد بستر مقاوم را ایجاد می‌کنند.

این نوع میلگرد در اندازه‌های مختلف و با توجه به میزان ضخامت متناسب با درز‌های ملات ساخته می‌شوند. این نوع میلگرد، به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه و خاصیت رنگ‌پذیری که موجب افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود، قابلیت استفاده در تمامی محیط‌ها به‌خصوص مکان‌های مرطوب را دارد.

به کار بردن میلگرد بستر در ساختمان‌سازی دارای مزایای بسیاری است. ازجمله:

  • افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله
  • مقاوم‌سازی و افزایش استحکام دیوار‌ها
  • افزایش مقاومت برشی داخل صفحه
  • ایجاد اتصال بین دیوار‌های متقاطع

ویژگی‌های میلگرد بستر

مهمترین ویژگی‌های میلگرد بستر عبارتند از:

  • به صورت آجدار تولید می‌شوند.
  • از جنس مفتول هستند.
  • ضد زنگ می‌باشند.
  • دارای ضخامت 4 میلی‌متر هستند.
  • بسیار محکم وضدفرسایش می‌باشند.

بررسی تفاوت میلگرد بستر و وال پست

استفاده از میلگرد بستر و وال پست، هر دو به‌منظور مقاوم‌سازی و ایجاد استحکام در دیوار‌های سازه‌های بتنی و فلزی انجام می‌شوند.

تفاوت میلگرد بستر و وال پست

هرچند هردوی آن‌ها برای یک هدف به‌کاربرده می‌شوند؛ اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. ازجمله این تفاوت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نحوه اجرا و نصب وال پست، نسبت به میلگرد بستر نیاز به جزئیات و سختی بیشتری نیاز دارد.
  • اجرای میلگرد بستر در زمان کوتاه‌تری نسبت به وال پست انجام می‌شود.
  • نصب وال پست همراه با جوشکاری و زیر نظر نیرو‌ی ماهر و متخصص انجام می‌شود.
  • میلگرد بستر ازلحاظ قیمت نسبت به وال پست، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • توان وال پست در برابر نیرو‌های خارجی، برشی و کششی بیشتر از میلگرد بستر، بیشتر است.
  • میلگرد بستر نسبت به وال پست دارای قابلیت‌هایی مانند انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی، کنترل ترک‌های ناشی از انبساط، ایجاد اتصال قوی و مقاوم‌سازی است.
  • ماده اولیه تولید میلگرد بستر، یک میلگرد با قطر ۴ میلی‌متر از جنس استیل است، این در حالی است که برای ساخت وال پست باید از پروفیل، نبشی، ناودانی، قوطی و تسمه استفاده کرد.

کدام را انتخاب کنیم؟

استفاده از میلگرد بستر به ۲۰۰ سال قبل در اروپا برمی‌گردد که برای قرار گرفتن در فضای خالی ایجادشده در ملات بین دیوار و ستون‌ها به‌کاربرده می‌شد.با اینکه در بالا به بررسی تفاوت میلگرد بستر و وال پست پرداختیم؛ اما باز هم سوال خیلی از افراد این است که کدام را انتخاب کنیم؟

با توجه به قابلیت‌ها ویژگی‌های میلگرد بستر که در بالا به آن‌ها اشاره‌شده است، این محصول توانسته است اخیراً در صنعت ساختمان‌سازی جایگزین مناسبی برای وال پست باشد؛ این در حالی است که وال پست باهدف نگهداری از دیوار و انتقال نیرو‌های خارجی وارد آمده به سازه مانند زلزله، طوفان و… در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از میلگرد بستر می‌تواند علاوه بر ایجاد استحکام بهتر، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی پروژه ساختمانی شود.

در این مقاله در مورد تفاوت میلگرد بستر و وال پست صحبت کردیم. استفاده از میلگرد بستر و وال پست، هر دو باهدف افزایش مقاومت و تقویت دیوار‌ها و ستون‌های ساختمان انجام می‌شود. دقت در نوع عملکرد، کاربرد، نوع و جنس این دو محصول باعص می‌شود تا بتوان در هزینه‌های نهایی پروژه صرفه‌جویی کرد.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت امروز میلگرد، نصب و انتخاب مناسب به‌منظور مقاوم‌سازی ساختمان بین میلگرد بستر و وال پست، می‌توانید با کارشناسان ما در اصفهان آهن تماس گرفته و یک خرید مطمئن و مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

سوالات متداول

  • تفاوت میلگرد بستر با وال پست چیست؟

میلگرد بستر و وال پست از نظر نحوه اجرا، هزینه نصب، ماده اولیه و حتی توان در برابر نیروهای خارچی و کششی با هم متفاوت هستند.

  • ماده اولیه تولید وال پست چیست؟

این سطح مقطع فولادی معمولاً به شکل چهارچوب‌هایی مانند ناودانی، نبشی یا قوطی پروفیل است.

  • مهمترین ویژگی‌های میلگرد بستر چیست؟

نصب راحت، وزن سبک و درنهایت سبکی سازه، میزان استحکام بالا از ویژگی‌های اصلی این محصول هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.