استیل 201 چیست؟ مهم‌ترین تفاوت استیل 201 و 304

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فولاد آلیاژی یکی از دسته‌ بندی‌ های انواع فولاد است. استنلس استیل ها نیز از جمله اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین فولادهای آلیاژی با ترکیباتی مانند نیکل، کروم و مولبیدن هستند. فولادهای ضد زنگ دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی هستند، که موجب شده تا به صورت گسترده از آن‌ ها در صنایع استفاده شود. استیل 201 یکی از انواع آن است که در این مقاله از اصفهان آهن بیشتر با آن آشنا می‌ شویم و به بررسی تفاوت های آن با استیل 304 می پردازیم.

آشنایی با استیل 201

انواع مختلفی از استیل ضدزنگ در جهان وجود دارند. تمام این فولادها از لحاظ ترکیبات شیمیایی و خواص با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام ویژگی‌ های منحصر به فرد خود را دارند. میزان سختی، استحکام و کارایی استیل ها یا فولادهای ضد زنگ بسته به نوع ترکیبات شیمیایی آنها مشخص می‌ شود. از طرفی دیگر این تفاوت‌ ها منجر به تولید فولادهایی با قیمت‌ های مختلف می‌ شود.

استیل ۲۰۱ یکی از انواع فولاد ضدزنگ است که توانسته خود را در کنار استیل‌ های 304 و 316 با کیفیتی مشابه نشان دهد. استیل 201 در مصارف عمومی‌ تر جایگزین مناسبی برای دو استیل 304 و 316 است.

این محصول از سری استیل‌ های شماره 200 (از فولادهای ضدزنگ یا آستنیتی) است که به استیل غیر مغناطیسی یا نگیر نیز معروف هستند. کاربردی‌ ترین استیل‌ های سری 200، از نوع 201 هستند که به دلیل استفاده کمتر از نیکل علاوه بر آلیاژ کروم، دارای مقداری منگنز و نیتروژن به عنوان یک آلیاژ کمکی است. به همین علت دارای قیمت پایین‌ تری نسبت به محصولات دیگر است.

لوله استیل 201 از همین استیل ساخته شده و کروم، منگنز و نیتروژن دارد. لوله استیل 201 دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی، آب و هوا و بسیاری از مواد شیمیایی است. لوله استیل 201 برای کاربردهای مختلفی مانند لوازم خانگی، تجهیزات آشپزخانه، مبلمان، وسایل نقلیه و ساخت و ساز استفاده می شود.

مشخصات فنی استیل 201

این نوع فولاد ضدزنگ دارای خاصیت کارپذیری بالا و شکل پذیری پایین است. این محصول یکی از فلزات آستنیتی است، یعنی خاصیت غیر مغناطیسی یا نگیر دارد، که به دلیل مقدار زیاد کروم و کربن کمتر موجود در آن است. استیل 201 در شرایط عادی خاصیت غیر مغناطیسی خود را حفظ می‌ کند اما در صورتی که در شرایط کار سرد قرار بگیرد، این خاصیت با تغییر ساختار درونی از بین رفته و در دسته مواد مغناطیسی قرار داده می‌ شود.

با توجه به مقدار زیاد منگنز موجود در فولاد 201، این استیل از قوی‌ ترین فولادهای ضدزنگ است؛ اما این به معنای مقاومت بالای آن در برابر خوردگی نیست. زیرا استیل 201 نسبت به سایر استیل‌ های موجود در بازار خاصیت ضدخورندگی کمتری دارد.

یکی از دلایلی که خریداران بیشتری به سمت استیل 201 روی می‌ آورند، دوام بالای این محصول در محیط های سرد است.

استیل 201 به عنوان یک فولاد آلیاژی دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی است که عبارت‌ اند از:

  1. استحکام، مقاومت، انعطاف پذیری در مقابل اکسیداسیون
  2. به دلیل قرار گرفتن در خانواده استیل سری 200 و استفاده از نیکل کمتر در ساختار، به عنوان محافظ نیکل شناخته می‌ شود.
  3. در کاربردهای مختلف می‌ تواند جایگزین مناسبی برای استیل 301 باشد، اما در محیط‌ های شیمیایی، دارای مقاومت خوردگی کمتری هستند.
  4. مقاومت و قدرت عملکرد بیشتر در محیط‌ های سرد به دلیل نیتروژن بیشتر نسبت به استیل 301
  5. در نورد و محیط‌ های سرد خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند.
  6. ساختار بلوری مانند استیل 201 موجب می‌ شود تا به صورت فولادهای فریتی، آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم شوند.
  7. استیل 201 طی عملیات حرارتی در محدوده دمایی بین 1010 تا 1066 سانتی گراد پخته شده و با قرار گرفتن در معرض هوا، سرد می‌ شود.
  8. شکل پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی و میزان انعطاف پذیری بالا

کاربرد استیل 201

کاربرد استیل 201

مهم ترین کاربردهای استیل 201، عبارتند از:

  • تولید لوازم برقی خانگی مانند بدنه داخلی ماشین لباسشویی
  • ساخت تجهیزات رستورانی
  • تولید وسایل آشپزخانه، سینک‌ های ظرف‌ شویی
  • ساخت ابزار هرس کردن درختان
  • تولید کارد و چنگال آشپزخانه
  • استفاده در صنعت معماری به منظور طراحی درب و پنجره
  • واگن‌ های راه آهن و طراحی و ساخت کابین‌ های قطار
  • صنعت خودروسازی

مقایسه استیل 201 و 304

فولادهای آلیاژی در دسته‌ های مختلف با سری‌ های 200، 300 یا 400 قرار داده می‌ شوند. استیل ها نیز در دو دسته استیل بگیر (مغناطیسی) و نگیر (غیر مغناطیسی) قرار می گیرند.

استیل‌ های سری 200 و 300 در دسته فولادهای آستنیتی قرار می‌ گیرند که به همان استیل غیرمغناطیسی یا نگیر شناخته می‌ شود. مهم‌ ترین تفاوت موجود در این دو نوع استیل، به مقدار نیکل موجود در ساختار ترکیبی آن‌ ها مربوط می‌ شود.

در استیل‌ های سری 200 مقدار نیکل کمتر از 5 درصد است و از مقدار زیادی آلیاژ کروم و منگنز استفاده می شود. با توجه به همین موضوع، مقدار مقاومت در برابر خوردگی و استحکام استیل‌ های سری 200 کمتر است اما به دلیل قیمت پایین‌ تری که دارند بیشتر در مصارف عمومی کاربرد دارند.

به منظور مقایسه و بررسی تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ باید این دو نوع محصول را از جوانب مختلف با یکدیگر مقایسه نمایید.

ساختار فیزیکی

استیل 201 نوعی آلیاژ استنلس است که از مقدار زیادی منگنز و نیتروژن و حدود 5 درصد نیکل شناخته می‌ شود و این در حالی است که استیل 304 مقدار نیکل بیشتری (حدود 8 درصد) دارد.

شکل پذیری و میزان انعطاف پذیری

استیل 201 به دلیل داشتن ساختار مستحکم‌ تر و مقاوم‌ تر نسبت به استیل 304، فرم پذیری و قابلیت جوشکاری کمتری دارد.

رده بندی آلیاژی

هر دو استیل 201 و 304، از نوع فولاد آستنیتی هستند.

میزان مقاومت در برابر خوردگی

استیل 201 یکی از آلیاژهای با مقاومت و دوام بالاست اما این به معنای داشتن مقاومت بیشتر در برابر خوردگی نیست. این در حالی است که استیل 304 از مقاومت بالاتری در برابر خوردگی برخوردار بوده و بیشتر در صنایع پزشکی و دکوراتیو استفاده می‌ شود. به نحوی که یک جایگزین مناسب برای آلیاژهای قدیمی به شمار می‌ رود.

قیمت

استیل 201 به دلیل مقاومت کمتر در برابر خوردگی و استفاده از نیکل کمتر در ساختار، قیمت پایین‌ تری نسبت به استیل 304 دارد و به همین علت افراد بیشتری متقاضی خرید استیل 201 هستند.

میزان ضد زنگ بودن

استیل 304 با قرار گرفتن در محیط‌ های باز، با توجه به خاصیت ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی دارای دوام بیشتری است؛ در حالی که استیل 201 در محیط‌ های باز قابلیت استفاده را ندارد.

رنگ

یکی دیگر از تفاوت‌ های این دو نوع استیل، رنگ آن‌ هاست. استیل 201 به دلیل منگنز بیشتر دارای سطحی تیره‌ تر است ؛ که این تفاوت به صورت جزئی وجود دارد و بسیاری از افراد قدرت تشخیص آن را نخواهند داشت.

تفاوت استیل 201 و 304

نحوه تشخیص استیل 304 با 201

با توجه به تفاوت‌ های ذکر شده بین استیل 201 و 304 و البته داشتن ظاهری مشابه با یکدیگر، شاید شناسایی این دو نوع استیل از یکدیگر بدون داشتن نظر کارشناسی کمی سخت باشد. در این جا چند روش برای شناسایی و تفکیک این دو نوع استیل از یکدیگر را برای شما عنوان می‌ کنیم.

  • استیل 201 به دلیل منگنز بیشتر در برابر آهن رباهای قوی، عکس العمل نشان می‌ دهد.
  • استیل 304 در برابر ایجاد خط بر روی سطح توسط چاقو مقاومت بیشتری دارد.
  • استفاده از محلول‌ های اسیدی، باعث تشخیص نوع استیل می شود.

فولادهای آلیاژی در دسته‌ های مختلف تقسیم بندی می‌ شوند. استیل ها با درجه‌ بندی‌ های مختلف، متناسب با میزان ترکیبات آلیاژی موجود در آنها، در دسته‌ های متفاوتی تقسیم بندی می‌ شوند. دو استیل 201 و 304 از انواع غیر مغناطیسی یا استیل نگیر هستند که با خواص منحصر به فرد در کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هر چند از لحاظ ظاهری بسیار مشابه اند؛ اما از نظر خواص مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی و نوع کارایی با یکدیگر متفاوت هستند.

استیل هندی چیست؟

استیل 304 نگیر هند، قطر 20 یا استیل 304 ، پرکاربردترین فولاد زنگ نزن آستنیتی است که به فولاد زنگ نزن 304 شهرت دارد.

تفاوت اصلی استیل 201 با 304 چیست؟

استیل 201 و 304 هر دو از انواع استیل ضد زنگ هستند، اما تفاوت‌ های کلیدی بین آنها وجود دارد. تفاوت اصلی این دو استیل در ترکیب شیمیایی آنهاست. استیل 201 حاوی 5 درصد نیکل و 16 درصد منگنز است، در حالی که استیل 304 حاوی 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.