انواع فلزات برای ساخت چاقو

زمان مطالعه: 3 دقیقه

همیشه انتظار افراد از نحوه‌ی کارکردن چاقو به این صورت است که یک چاقو به صورت مداوم و بدون نقص کار کند؛ با این حال، ساخت چاقویی که لبه‌ی تیز داشته باشد، در معرض خرابی نباشد و تا همیشه بهترین کارایی را داشته باشد، کار آسانی نیست! برای دستیابی به این امر مهم، انتخاب یک فلز مناسب برای چاقو، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در نهایت، فلز و عیار نامناسب، باعث خرابی زودرس چاقو می‌شود. لازم است بدانید که همه‌ی فلزات برای ساخت چاقو مناسب نیستند. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع فلزات برای ساخت چاقو اشاره کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ویدئو انواع فلزات برای ساخت چاقو

play-rounded-fill

بهترین فلزها برای ساخت چاقو کدام‌اند؟

به طور کلی از سه فلز برای ساخت چاقو استفاده می‌شود که عبارتند از:

فولادهای ابزار

فولادهای ابزار، انتخاب بسیار مناسبی برای ساخت چاقو هستند. فولاد ابزار، شامل مقادیر مختلفی از تنگستن، مولیبدنیوم، کُبالت و وانادیوم است که مقاومت گرمایی و دوام فلز را افزایش می‌دهد. در اصل، این عناصر آلیاژی موجود در فولاد ابزار، باعث افزایش خواص مکانیکی آن می‌شوند و مقاومت فولاد را در برابر خوردگی نیز افزایش می‌دهند. به دلیل دارا بودن این خواص، این فولادها برای عملیات بُرش و دریل (مته‌زنی) ایده‌آل هستند.

فولاد ابزار، درجات مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • A2: یکی از درجات این نوع فولاد است که از آن برای ساخت چاقو استفاده می‌کنند. گرچه این گرید نمی‌تواند به سختی برخی فولادهای ابزار برسد، اما از مقاومت بالایی برخوردار است. با این حال، اگر مراقبت نشود، احتمال زنگ‌زدگی وجود خواهد داشت.
  • D2: درجه‌ی دیگری از فولاد ابزار است که مقاومت بالایی نسبت به خوردگی دارد، اما نسبت به گرید A2، قیمت بالاتری دارد.
  • M2: گرید دیگری از فولاد ابزاری است که برای حفظ تیزی لبه‌ی چاقو، مناسب است؛ ولی برای برخی کاربردها می‌تواند شکننده و نامناسب باشد.

فولادهای کربن

برخی گریدهای فولاد پُرکربن برای ساخت چاقو مناسب هستند؛ زیرا به لبه‌ی چاقو، سختی و مقاومت لازم را می‌دهند. البته در نظر داشته باشید که چاقوهای ساخته‌شده از فولاد کربنی، می‌توانند مستعد زنگ‌زدگی باشند؛ چرا که بسیاری از آلیاژهایی که وظیفه‌ی اصلی آن‌ها محافظت از فلز در برابر خوردگی است، در این نوع فولاد به کار نرفته‌اند و همین امر، یکی از معایب این نوع فولاد است

گریدهای رایج فولاد کربنی برای ساخت چاقو، شامل C1045 ،C1075 و C1090 است.

فولادهای ضدزنگ

فولاد-ضدزنگ-برای-ساخت-چاقو
فولاد-ضدزنگ-برای-ساخت-چاقو

فولادهای ضد زنگ، نوع دیگری از فلزات مناسب برای ساخت چاقو هستند. مزیت استفاده از این نوع فولاد، وجود کروم و سایر عناصر آلیاژی در آن است که باعث مقاومت فلز در برابر خوردگی می‌شود. چاقوهای فولاد ضد زنگ به طور معمول از نوع ضد زنگ فریتی یا مارتنزیتی ساخته می‌شوند.

به منظور ساخت چاقوهایی با لبه‌ی تیز، درجات فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و فریتی، باید مقدار کربن بالایی داشته باشند تا سختی‌شان حفظ شود. گریدهای 420 و 440 از فولاد ضد رنگ، اغلب برای ساخت چاقو استفاده می‌شوند.

گریدهای آستنیتی، مانند 316، ممکن است گاهی اوقات برای ساخت چاقو استفاده شوند، اما با این حال، نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی سخت باشند تا لبه‌ی تیز چاقو، ماندگاری بالایی داشته باشند.

فولاد دمشقی نوع دیگری از فولادهای پُرکاربرد است که از آن برای ساخت چاقو استفاده می‌شود؛ اگر می‌خواهید در مورد فولاد دمشقی اطلاعاتی داشته باشید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«در مورد فولاد دمشقی بیشتر بدانیم»

در این مطلب به بررسی فلزاتی پرداختیم که برای ساخت چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که اشاره کردیم، فولاد کم‌کربن، فولاد ابزار و فولاد ضد زنگ، از رایج‌ترین فلزاتی هستند که برای ساخت چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته دقت داشته باشید که طیف گسترده‌ای از فلزات و گریدهای مختلف وجود دارند که برای ساخت چاقو استفاده می‌شوند. ما در این مطلب، فقط به معرفی تعداد رایجی از آن‌ها پرداختیم.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. کاظم صنوبری می گوید

    سلام فروش ضایعات دارید؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیر اما اگر در این زمینه هم سوالی داشتید؛ کارشناسان ما پاسخگو هستن

  2. محمدرضا می گوید

    سلام
    ضایعات فولاد می خوام برای ساخت چاقو موجو دارید

Hide picture