چک لیست تاسیسات مکانیکی ساختمان + نیازمندی های ناظر تاسیسات مکانیکی ساختمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مسکن یکی از نیازهای اصلی انسان به حساب می آید. برای ساخت مسکن و تامین رفاه مردم فقط به مصالح ساختمانی نیاز نداریم. سازه برای آن که بتواند آسایش و رفاه انسان ها را فراهم کند نیازمند تاسیسات است. تاسیسات خود به دو دسته تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تبدیل می شوند.

تاسیسات الکتریکی در سیستم برق کشی و.. ساختمان نقش داشته و تاسیسات مکانیکی به لوله کشی و… مربوط می شوند. به همین دلیل مهندسان و اشخاصی که ناظر بر اجرای پروژه هستند، چک لیست تاسیسات مکانیکی ساختمان را دارند، که نیازمندی های تاسیسات مکانیکی ساختمان را به طور کامل اجرا کنند.

تاسیسات مکانیکی یکی از عواملی است، که در تعیین بودجه پروژه نقش اساسی دارد. بخش قابل توجهی از هزینه ها و حجم فیزیکی پروژه را قیمت لوله و سایر مواد اولیه تعیین می کند.

چک لیست تاسیسات مکانیکی ساختمان

مهندسین ناظر بر پروژه با داشتن یک چک لیست، می توانند تا حد زیادی در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند و مدیریت پروژه را به بهترین شکل، اجرا کنند. چک لیست تاسیسات ساختمانی به شکل زیر است. نکته مهم قبل از استفاده از چک لیست، رعایت کلیه استانداردها در ساختمان به منظور حفظ آسایش و رفاه و امنیت ساکنین است. با توجه به فایل و جدول زیر، چک لیست تجهیزات به شکل زیر می شود.

بخشتوضیحاتنیازمندی های ناظر
جنس لوله هامطابقت با استانداردهای ملی (مانند لوله های فلزی گالوانیزه، لوله های پلیمری، لوله های مسی)دانش و تخصص کافی در زمینه تاسیسات مکانیکی
جنس لوله هاانتخاب جنس مناسب با کاربرد لوله (آب سرد، آب گرم، فاضلاب)
عایق بندیعایق بندی لوله های آب گرم با عایق های الاستومری یا پشم شیشه ضخامت عایق بندی مطابق با استاندارد
اتصالاتاستفاده از اتصالات مناسب با جنس لوله ها آب بندی کامل اتصالات
شیب لوله هاوجود شیب مناسب در لوله های فاضلاب برای جریان روان آب
شیرآلاتنصب شیرهای قطع و وصل در نقاط مناسب کیفیت و عملکرد مناسب شیرآلات
نصبنصب صحیح لوازم بهداشتی مطابق با دستورالعمل سازنده رعایت فاصله مناسب بین لوازم بهداشتی و دیوارهاتجربه کار در زمینه نظارت بر تاسیسات مکانیکی ساختمان
انتخاب سیستمانتخاب سیستم گرمایش مناسب با شرایط ساختمان (مانند پکیج شوفاژ دیواری، موتورخانه) محاسبه ظرفیت مناسب سیستم گرمایش بر اساس متراژ سازهآشنایی با مقررات ملی ساختمان
نصب تجهیزاتنصب صحیح تجهیزات گرمایشی (مانند پکیج، دیگ، رادیاتور) رعایت نکات ایمنی در نصب تجهیزات
عایق بندیعایق بندی مناسب دیگ و لوله های آب گرم جلوگیری از هدر رفتن گرما
تنظیم دماتنظیم دمای مناسب سیستم گرمایش استفاده از سیستم کنترل دما
انتخاب سیستمانتخاب سیستم تهویه مناسب با شرایط ساختمان (مانند کولر گازی، اسپلیت، فن کویل) محاسبه ظرفیت مناسب سیستم تهویه
نصب تجهیزاتنصب صحیح تجهیزات تهویه مطبوع (مانند کولر گازی، کانال کشی) رعایت نکات ایمنی در نصب تجهیزات
تنظیم دما و رطوبتتنظیم دمای و رطوبت مناسب استفاده از سیستم کنترل دما و رطوبت
انتخاب سیستمانتخاب سیستم اطفاء حریق مناسب با نوع ساختمان (مانند سیستم های آبی، گازی، پودری) اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی
نصب تجهیزاتنصب صحیح تجهیزات اطفاء حریق (مانند لوله ها، نازل ها، جعبه های آتش نشانی) رعایت نکات ایمنی در نصب تجهیزات
شارژ و نگهداریشارژ و نگهداری منظم سیستم

انتخاب تاسیسات مکانیکی

انتخاب تاسیسات مکانیکی مناسب برای ساختمان نقش مهمی در عملکرد، عمر سازه و تاسیسات، بهینه سازی مصرف انرژی و بازدهی بالا ایجاد می کند. استفاده از مصالح و تجهیزات مناسب در ساختمان، تاثیر چشمگیری در آسایش و رفاه ساکنین ساختمان ایجاد می کند. به همین دلیل قبل از اقدام به خرید هرگونه تجهیزات ساختمانی و اجرای آن از متخصص فعال در این زمینه کمک بگیرید.

علاوه بر آن انتخاب نوع تجهیزات بر اساس کاربردی که دارند، نظارت مستمر و آگاهانه نقش موثری در کارایی سیستم ها ایفا می کند. این موضوع باعث دوام و پایداری تجهیزات نیز می شود.

همانطور که می دانید، تجهیزات مکانیکی ارتباط مستقیمی با میزان سوخت مصرفی دارند. به همین دلیل در صورت بروز مشکل و عدم نظارت بر آن، امکان به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل پرداخت هزینه های بالا به منظور تعمیر و نگهداری از این سیستم رخ خواهد داد.

انواع و کاربرد تاسیسات مکانیکی

عامل اصلی در انتخاب تجهیزات ساختمان، بودجه در نظر گرفته شده است. ساختمان ها با توجه به کاربردشان، سیستم تاسیسات متفاوتی دارند. وجود این مقاطع در تامین رفاه، سلامتی و بهداشت انسان ها نقش مهمی بر عهده دارد. این تجهیزات به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

تاسیسات گرمایشی سرمایشی

سیستم های گرمایشی و سرمایشی در متعادل سازی هوا نقش موثری ایفا می کنند. هر کدام از سیستم های گرمایشی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. نوع تاسیسات گرمایشی، با توجه به منطقه جغرافیایی، بودجه مورد نظر و نوع سازه تعیین می شود.

قسمت سرمایشی ساختمان هوای گرم را از ساختمان خارج می کند که، باعث تهویه هوای موجود در اتاق شده است. سرمایش ساختمان ها نیز مثل گرمایش آن ها به صورت متفاوت اجرا می شود.

تاسیسات بهداشتی

این بخش از سیستم، به تامین آب مصرفی ساختمان و دفع فاضلاب می پردازد. در انتخاب تاسیسات بهداشتی اصلی ترین عامل نوع کاربرد ساختمان است. مثلا در بیمارستان ها فاضلاب بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار میگیرند، به دلایل خاص و عدم آسیب پذیری به سایر افراد از لوله کشی متفاوتی دفع می شود.

تاسیسات مکانیکی ساختمان

به طور کلی در این مقاله، به بررسی چک لیست تاسیسات مکانیکی ساختمان و نیازمندی های ناظر تاسیسات مکانیکی ساختمان اشاره کردیم. وجود تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان به دلیل نقش مهمی که در تامین رفاه و آسایش ساکنین ایفا می کنند، بسیار مهم و ضروری است.

نظارت دوره ای بر تاسیسات خانگی یکی از نکات مهم است که به منظور صرفه جویی در انرژی و افزایش عمر تجهیزات باید به صورت مستمر اجرا شود. استفاده از تاسیسات حتی در پارکینگ طبق ضوابط ساخت پارکینگ رعایت می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.