نمای فلزی ساختمان؛ مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان، نمای آن است که در آن هنر، خلاقیت، فناوری‌های نوین و توان مهندسین نهفته است‌. بدون شک نمای ساختمان همانند لباس برای انسان، معرف هویت ساختمان است و باید متناسب با سیرت ساختمان باشد. شما با کدام نماها آشنا هستید؟ نما‌های ساختمان در انواع گوناگونی وجود دارند که افراد با توجه به نوع سازه و سلیقه خود، می‌توانند نمای مناسبی انتخاب و استفاده نمایند. در نمای ساختمان از مصالح بسیار متنوعی استفاده می‌شود و هرکدام معایب و محاسنی دارد. ما در این مطلب سعی بر این داریم شما را با انواع نمای فلزی ساختمان و معایب و مزایای آن آشنا کنیم.

فایل صوتی این مطلب

نمای ساختمان

نمای ساختمان
نمای ساختمان

نمای ساختمان نقش بسیار مهمی در زیبایی ساختمان دارد. معماران و سازندگان با توجه به عواملی مانند شرایط جغرافیایی، سلیقه افراد، بودجه و عوامل دیگر نوع نما را برای ساختمان مورد نظر انتخاب می‌کنند.

نمای ساختمان‌ها بر نمای کلی شهر بسیار تاثیرگذار است و از این رو این مسئله جزء دغدغه‌های مسئولین ذیربط به شمار می‌آید. نمای ساختمان برحسب نوع مصالحی که به کار برده می شود، انواع مختلفی دارد که در این قسمت به بررسی اجمالی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع نمای ساختمان

بدون شک در شهرهای مختلف نمای برخی از ساختمان‌ها توجه شما را به خود جلب کرده است. این نماها با مصالح بسیار مختلفی ساخته می‌شوند. اگر شما می‌خواهید نمای شیک و بی نظیری برای ساختمان خود بزنید، لازم است با بررسی انواع نمای ساختمان، ریز و بم این کار را بشناسید.

  • نمای ساختمان با آجر: به دلیل تنوع در آجرها طراحی نمای آجری بسیار متنوع است و از گذشته تا کنون خواهان بسیاری داشته است. این نماها همچنان در کشور طرفداران زیادی دارد.
  • نمای ساختمان با سیمان: از سیمان سفید و یا رنگی در این نما استفاده می شود و سرعت اجرایی این نما بالا می‌باشد. این نماها از نماهای قدیمی محسوب می‌شود و امروزه کمتر در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نمای ساختمان با سنگ: از جمله نماهای لوکس به حساب می‌آید و معمولاً از انواع سنگ های ساختمانی همچون سنگ مرمر در این نما استفاده می شود.
  • نمای ساختمان با شیشه: این نوع از نما ها علاوه بر زیبایی، نور و گرمای لازم را برای ساختمان تامین می‌کند.
  • نمای ساختمان با کامپوزیت: مقاومت بالا از ویژگی های مهم این نوع از نماها به حساب می‌آید. این نماها از نماهای جدید محسوب می‌شود و در برخی مناطق طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.
  • نمای فلزی ساختمان: در عصر حاضر طراحی نمای ساختمان جزء اولویت‌های معماران به شمار می‌آید. همانگونه که در قسمت قبل اشاره کوتاهی به انواع نماهای ساختمانی شد، نمای فلزی یکی از انواع آن‌ها می‌باشد. بر حسب نوع ساخت، فرآیندهای تولید و ظاهر، این نماها نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. از متریال‌های فلزی در این نماها استفاده می‌شود.

اگر در مورد اسکلت بندی ساختمان اطلاعاتی ندارید، روی لینک زیر کلیک کنید:

«اسکلت بندی ساختمان و انواع آن»

انواع نمای فلزی ساختمان

انواع نمای فلزی ساختمان
انواع نمای فلزی ساختمان

انواع مختلف این نماها شامل نمای پانچ متال، ورق فلزی، کامپوزیت آلومینیومی و استرچ متال می‌باشد. در ادامه به بررسی مختصر هر یک از این نماها می‌پردازیم. قیمت نمای فلزی ساختمان به نوع آن بستگی دارد، اما در مقایسه با نماهای جدید بسیار مقرون به صرفه است.

نمای ورق فلزی

در این نوع از نما مصالحی چون استنلس استیل، آلومینیوم بی رنگ، مس، گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمای ورق گالوانیزه از نماهای بسیار پرکاربرد است. روش‌های نصب آن بسیار متنوع است که از این میان می‌توان به سیستم استندینگ سیم، اسنپ لاک، اینتر لاک، فلت لاک، شینگل و کاست اشاره کرد.

نمای پانل کامپوزیت آلومینیوم

شکل پذیری و منعطف بودن آن از ویژگی‌های این نوع می‌باشد. از این نما برای ساختمان‌های اداری، تجاری، پالایشگاه و جایگاه‌های سوخت استفاده می‌شود. نمای فلزی طرحدار در این نوع بسیار مورد استقبال قرار گرفته و همین مسئله باعث شده است تا رونق بالایی داشته باشد. روش‌های اجرای این نوع از نما به شرح زیر است:

  • روش ثابت
  • روش ریلی
  • روش L و H
  • روش فیکس ریلینگ
  • نمای پانچ متال

این نوع نماها اغلب در ساختمان‌های فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های نصب آن نصب مستقیم بر زیر سازی فلزی، نصب با خم بر روی زیر سازی فلزی و نصب با براکت فلزی بر روی پوسته اول نما می‌باشد.

مزایای نمای فلزی ساختمان

هر کدام از انواع نماهای فلزی مزایای خاص خود را دارند. مقاومت و دوام بالا از جمله ویژگی‌های مهم نماهای ساختمانی محسوب می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود تا نما در مقابل رطوبت و پوسیدگی دچار آسیب نشود.

مزیت دیگر این نما حفظ رنگ است که طی سالیان دراز نیازی به تجدید رنگ نخواهد بود و طراوت و شادابی رنگ باقی خواهد ماند. قیمت نمای فلزی ساختمان مقرون به صرفه است و می‌توان این مورد را از مزایای این نماها دانست.

مقاومت در برابر آتش سوزی و حشرات نیز از جمله ویژگی‌های مهم این نوع نما می ‌اشد. در صورت رعایت تمام نکات مربوط به نگهداری این نوع نما سبب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می شود. برخی از فلزات از جمله فولاد خواص فوق العاده‌ای در طراحی ، ساختار و شکل پذیری دارا هستند که سبب زیبایی و تنوع در طراحی نمای فلزی می‌شود.

از مزایای نمای فلزی ساختمان می‌توان به رنگ پذیری و قابلیت ترکیب بالا اشاره کرد. شما می‌توانید متناسب با دکوراسیون و نمای فولادی ساختمان رنگ‌های متنوعی را مورد استفاده قرار دهید. از دیگر مزایای نمای فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تولید سریع و آسان
  • تاثیر کمتر بر محیط و سبک بودن
  • حفظ انرژی در تابستان بر اثر بازتاب نور خورشید

معایب نمای فلزی ساختمان

معایب نمای فلزی ساختمان
معایب نمای فلزی ساختمان

در کنار مزایایی که هر محصول دارد، بی شک معایبی هم برای آن خواهد بود. نمای فلزی نیز از این امر مستثنی نبوده و معایبی دارد. از جمله معایبی که می‌توان بر نمای فلزی نسبت داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنگ زدن؛ اگر این نوع نما به درستی رنگ کاری نشود و یا روکش مناسبی انتخاب نشود، زنگ زده و دچار پوسیدگی خواهد شد و چهره‌ای نامطلوب به ساختمان خواهد داد.
  • فلزات خاصیت رسانایی دارند و از این رو در فصل زمستان نمی‌توانند گرما را حفظ کنند و به همین خاطر سبب سرد شدن منازل می‌شوند که این ویژگی از معایب نمای فلزی به حساب می‌آید.
  • در برخی موارد ممکن است بعضی از سازه‌ها از استحکام کمتری برخوردار باشند، مثلاً آلومینیوم فلزی نرم و شکل پذیر است و ممکن است در اثر برخورد اشیاء سنگین به راحتی دچار آسیب شود.

نمای ساختمان از جمله قسمت های پر اهمیت هر سازه ای است که نقش بسیار مهمی در زیبایی ظاهری سازه ایفا می‌کند. نمای ساختمان در انواع گوناگونی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نمای ساختمان با سنگ، کامپوزیت و شیشه اشاره کرد. همچنین نماهای دیگری با جنس فلز نیز وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به نمای ورق فلزی و نمای پانل کامپوزیت آلومینیوم اشاره نمود. نمای ساختمان نیز همانند موارد دیگر دارای یک سری معایب جزئی است. یکی از معایب نمای ساختمان دچار شدن به زنگ زدگی می‌باشد. در کل می‌توان گفت استفاده از نما در هنگام طراحی ساختمان یکی از اقدامات مهم و پسندیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.