میلگرد کامپوزیت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

میلگرد کامپوزیت Fiber Reinforced Polymer (FRP) به میلگردهایی گفته می‌شود که نسبت به میلگردهای معمولی، از الیاف کربن و یا حتی الیافت بازالت ساخته می‌شوند. این محصولات، ویژگی‌های خاصی مانند وزن کم، عدم رسانایی الکتریسیته و همچنین مقاومت در برابر خوردگی دارند و همین موضوع باعث شده که با میلگردهای معمولی تفاوت داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که میلگرد کامپوزیت چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟ با ما همراه باشید. 

شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت آنلاین میلگرد، به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید و پس از بررسی روند قیمت‌ها، سفارش خود را ثبت کنید.

میلگرد کامپوزیت چیست؟

میلگرد کامپوزیت نوع خاصی از میلگرد مورداستفاده در ساختمان‌سازی است. کامپوزیت یک واژه لاتین است که معنای آن «ترکیب کردن» می‌باشد. این میلگرد با الیاف ترکیب‌شده و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، برای کاربردهای خاصی قابل‌استفاده است.

میلگرد کامپوزیت چیست

الیاف‌های به‌کاررفته در این محصول می‌توانند از جنس کربن، شیشه و حتی بازالت باشند که هر الیاف شامل 60000 رشته است. معمولاً این نوع میلگردها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • میلگرد کامپوزیتی الیاف شیشه (GFRP / GRP)
  • میلگرد الیاف کربن (CFRP)
  • میلگرد الیاف بازالت (BFRP)

تاریخچه استفاده از میلگرد کامپوزیتی

سال 1975 سال شروع استفاده از این محصول در روسیه است. در زمان‌های اولیه استفاده از این نوع میلگرد، صنعتگران روسی در تلاش بودند که با استفاده از کابل‌های کششی تقویت‌شده، پل‌های بتنی را افزایش دهند.  چند سال بعد در دهه 1980، ژاپنی‌ها از تقویت‌کننده‌های الیاف کربنی استفاده کردند و در سال 1996 بود که روش‌های مختلفی برای استفاده از این محصول توسط ژاپنی‌ها اختراع شد.

از آن زمان تقریباً استفاده از میلگرد کامپوزیتی رایج شد و تقریباً 350 پل در کشور کانادا، 90 پل در ایالات متحده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی از این نوع میلگرد استفاده کردند.

ویژگی‌های میلگرد کامپوزیت چیست؟

ویژگی‌های خاص میلگرد کامپوزیت باعث شده که بتوان از آن برای کاربردهای خاصی استفاده کرد.  در ادامه هرکدام از این ویژگی‌ها را به‌اختصار توضیح می‌دهیم. چگالی این نوع میلگرد نسبت به میلگردهای معمولی، کمتر است. میزان چگالی محاسبه‌شده آن‌ها، چیزی حدود 1.25 تا 3.3 گرم بر سانتی‌متر مکعب متغیر است. مزیت اینکه میلگرد مورداستفاده در ساختمان‌سازی، چگالی پایین داشته باشد، این است که علاوه بر کاهش هزینه حمل‌ونقل، باعث کاهش وزن سازه خواهد شد.

ویژگی های میلگرد کامپوزیت

علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های این محصول این است که عملکرد ضعیفی در برابر تنش برشی از خود نشان می‌دهد. مقاومت کششی این نوع میلگرد هم با میلگردهای معمولی متفاوت است و چیز حدود معادل 78، 55 و 20 درصد مقاومت کششی آن‌هاست.

کاربرد میلگردهای کامپوزیت چیست؟

از این نوع میلگرد می‌توان در کاربردهای زیر استفاده کرد:

  • ساخت تیرها و ستون‌های پیش‌ساخته
  • ساخت سازه‌های دریایی (به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد)
  • ساخت عرشه پل‌ها و اسکله‌ها
  • مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی و فلزی
  • اتصالات و سازه‌های راه‌آهن
  • ساخت موتورهای الکتریکی بزرگ
  • تقویت سطوحی مانند عرشه پارکینگ‌ها و پیاده‌روها.
  • ساخت قسمت‌های داخلی بیمارستان‌هایی که تجهیزات ویژه مانند تصویربرداری مغناطیسی و اسکن‌های پزشکی دارند.

مزایا و معایب میلگرد کامپوزیت چیست؟

مزایامعایب
استحکام کششی بالا در راستای طولیاستحکام عرضی کم
مقاومت بالا در برابر خوردگیمدول الاستیسیته‌ی پایین
فاقد الکترومغناطیسمستعد شکست
وزن کمدوام کم در برخی از محیط های قلیایی
استحکام خستگی بالادوام کم الیاف شیشه در محیط های مرطوب
هدایت گرما و الکتریکی پایینضریب انبساط گرمایی بالای در جهت عرضی نسبت به بتن
عدم نیاز به تعمیر و نگهداریحساسیت به آسیب‌های مکانیکی
مقاومت بالا در برابر موارد شیمیاییمقاومت برشی کم
کاهش هزینه‌های حمل‌ونقلهزینه تولید بالا در مقایسه با سایر میلگردهای فولادی

میلگردهای FRP (میله‌های کامپوزیتی پلیمری تقویت‌شده با الیاف) به دلیل قابلیت و ویژگی‌هایی که دارند، باعث کاهش وزن نهایی سازه و درعین‌حال، دوام و استحکام آن می‌شوند. نظر شما در این زمینه چیست؛ اگر تا به حال تجربه استفاده از این میلگرد را داشته‌اید، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن را برای ما بنویسید تا بخوانیم.

میلگرد کامپوزیت چیست؟

 Fiber Reinforced Polymer (FRP) به میلگردهایی گفته می‌شود که نسبت به میلگردهای معمولی، از الیاف کربن و یا حتی الیافت بازالت ساخته می‌شوند.

مزایای و معایب استفاده از میلگرد FRP چیست؟

این محصول وزن کمی دارد و علاوه بر این، از مقاومت بالایی برخوردار است. حتی این نوع میلگرد، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. از معایب آن می‌توان به مستعد شکست، دوام کم در محیط های قلیایی و هزینه تولید بالا اشاره داشت.

کاربردهای میلگرد کامپوزیت در چه صنایعی است؟

از این محصول برای ساخت قسمت‌های داخلی بیمارستان‌هایی که تجهیزات ویژه مانند تصویربرداری مغناطیسی و اسکن‌های پزشکی دارند و همچنین قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.