معرفی لوله‌های پلی اتیلن رایج در صنعت + کاربرد انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لوله و انواع آن، یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنایع مختلف هستند که به منظور انتقال سیالاتی مانند آب، گاز، مایعات و … استفاده می‌شوند. عامل‌هایی مانند نوع لوله بر اساس جنس، قیمت و مناسب بودن برای پروژه از عوامل دخیل در انتخاب لوله به شمار می‌روند. لوله پلی اتیلن به دلیل ویژگی‌هایی که دارد انتخاب تعداد زیادی از پیمانکاران در صنایع مختلف است.

معرفی لوله پلی اتیلن

ویژگیها و مزایای لوله پلی اتیلن - آوندپلاست کرمان: لوله و اتصالات پلی اتیلن آبرسانی و گازرسانی

لوله پلی اتیلن از ترکیب دو ماده اتیلن و پلیمر تولید می‌شود. ترکیب این دو ماده با یکدیگر یک نوع پلاستیک را تولید می‌کند که موجب ایجاد مقاومت در این لوله‌ها می‌شود.

علاوه بر این لوله‌های پلی اتیلن از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند که توانسته است جایگزین مناسبی برای لوله‌های چدنی و بتنی باشد. به همین علت نظر بسیاری از صنعتگران در صنایع مختلف را به منظور استفاده در پروژه‌ها را به سمت خود جلب نموده است.

لوله‌های پلی اتیلن در انواع مختلف با شیوه‌های تولید متفاوت ساخته شده و به بازار عرضه می‌شود. صنایع مختلفی مانند شبکه آب رسانی و فاضلاب، شبکه گازرسانی، کشاورزی و … .

رنگ این لوله‌ها سیاه است اما نوع لوله پلی اتیلن برای هر صنعت با خطوط رنگی ب روی آن مشخص می‌شوند. لوله‌های با خط زرد برای شبکه گازرسانی، خط آبی برای شبکه آب رسانی و خط قهوه‌ای برای فاضلاب کاربرد دارند.

برای اطلاع از قیمت روز لوله روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت لوله»

ویژگی لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن از جمله قطعات پر طرفدار و پر مصرف در صنایع مختلف شناخته می‌شود. این لوله‌ها دارای مزیت و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که مورد توجه بسیاری از کارفرمایان قرار گرفته است.

  1. وزن سبک

لوله‌های پلی اتیلن در برابر سایر لوله‌ها دارای وزن سبک و حجم پایین‌تری هستند اما در عین حال از مقاومت بالایی برخوردار است.

  1. مقاومت بالا

با توجه به پلیمر مصنوعی استفاده شده در ساختار لوله‌های پلی اتیلن این محصول در محیط‌های دمایی متفاوت، شیمیایی و مکانیکی دارای مقاومت بالایی هستند. به همین دلیل در مصارف صنعتی و ساختمانی بیشتر به کار برده می‌شوند.

  1. قیمت به صرفه

با توجه به تمام قابلیت‌هایی که این نوع لوله‌ها دارند جالب است بدانید که از قیمت مناسبی برخوردار است. علاوه بر این هزینه‌های حمل و نقل و نصب آسان لوله پلی اتیلن موجب شده تا رد بین سایر لوله‌ها محبوب شود.

  1. جریان سیالات

در تولید این نوع لوله‌ها، ساختار سطح داخلی به صورت یاست که سیالات مختلف به آسانی و سرعت قابل قبولی درون آن جریان داشته باشد.

کاربرد لوله پلی اتیلن

همان طور که گفته شد لوله‌های پلی اتیلن با توجه به قابلیت‌هایی که دارد در اکثر صنایع مختلف به صورت گسترده به کار برده می‌شوند. قبل از معرفی انواع این لوله به کاربرد این محصول می‌پردازیم.

  • صنعت کشاورزی و به منظور استفاده در دستگاه‌های آبیاری و قطره‌ای
  • صنعت فاضلاب برای شبکه‌های انتقال انواع فاضلاب صنعتی و شهری
  • صنعت آب به منور ایجاد شبکه‌های انتقال آب شهری و روستایی
  • صنعت نفت و گاز و ایجاد دستگاه‌های انتقال
  • صنعت برق و نیرو به منظور ایجاد پوشش و محافظ برای انواع سیم و کابل برق در ولتاژهای مختلف
  • شبکه مخابرات برای ایجاد محافظ و پوشش فیبرهای نوری

انواع لوله پلی اتیلن

شناخت بهتر از لوله پلی اتیلن، انتخاب بهتر - ایسنا

لوله‌های پلی اتیلن به دلیل کیفیت بالا رد ساخت، عدم زنگ زدگی، پوسیدگی، شکستگی و نشتی، مقاومت بالا، سازگار با محیط زیست، وزن سبک و … در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مطالب عنوان شده این لوله‌ها در انواع مختلف تولید شده تا بتوانند عملکرد مناسب را در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی داشته باشند.

  1. لوله پلی اتیلن تک جداره

یکی از رایج‌ترین انواع لوله‌های پلی اتیلن، لوله‌های تحت فشار یا تک جداره هستند. در این نوع لوله از یک جداره لایه به عنوان محافظ و پوشش سطح داخلی استفاده شده است. بیشترین کاربرد این لوله‌ها در شبکه آبرسانی و کشاورزی به عنوان سیستم انتقال آب با فشار پایین یا قطره‌ای است.

از طرفی به دلیل مقاومت دمایی بالایی که دارند متناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی به کار برده می‌شوند. لوله پلی اتیلن تک جداره در ابعاد گوناگون به روش اکستروژن تولید می‌شود.

وزن سبک، نصب آسان، مقاومت بالا در برابر ضربه، مقاومت در محیط‌های شیمیایی و امکان اتصالات متنوع از جمله ویژگی‌های این نوع می‌باشند.

  1. لوله پلی اتیلن پنج لایه

این نوع لوله پلیمر از ترکیب پنج لایه چسب، پلیمر و آلومینیوم به ترتیب دو لایه چسب در لایه میانی، دو لایه پلیمر در سطح داخلی و خارجی رویین و یک لایه آلومینیوم در مرکز تشکیل شده است.

آلومینیوم به کار رفته در لوله پلی اتیلن پنج لایه علاوه بر افزایش مقاومت لوله در برابر انواع فشار و ضربات موجب می‌شود تا اکسیژن به داخل لوله وارد نشود و در نتیجه نقش مهمی را در محافظت لوله در برابر فرسودگی و آسیب‌های حاصل از اکسیژن ایفا نماید.

وزن مناسب و سبک، مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسودگی، انعطاف پذیری بالا و هم چنین امکان اتصال به صورت ساده و راحت از ویژگی‌های این محصول می‌باشند.

  1. لوله پلی اتیلن پوش فیت

این لوله با اضافه شدن مقداری پلی پروپلین در ترکیبات ساختاری تولید می‌شود. همین عامل موجب افزایش مقاومت لوله در برابر فرسودگی، خوردگی و صدمات پس از پوسیدگی می‌شود. در نتیجه با استفاده از ماده پلی پروپلین دوام و ماندگاری محصول نهایی بیشتر شده و در مواقع حساس کاربرد بیشتری دارد.

مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی متفاوت، آب بندی شده، کاهش نشتی، نصب سریع و راحت و امکان اتصال دادن به بخش‌های اتصالی قدیمی ساختمان و فاضلاب از مزایا و قابلیت‌های این محصول می‌باشند.

  1. لوله پلی اتیلن کاروگیت

این نوع از پلی اتیلن همان لوله دو جداره است که به منظورافزایش مقاومت لوله در مقابل عبور مایعات و سیالات دیگر تولید شده است. سطح داخلی صاف و صیقلی لوله کاروگیت موجب می‌شود تا سیالات بدون اصطکاک با سطح لوله با سرعت مناسب از آن عبور کنند. علاوه بر این ساختار داخلی لوله کاروگیت موجب پیشگیری از ایجاد رسوب در داخل لوله می‌شود.

ظاهر شیار دار سطح خارجی این نوع لوله موجب افزایش مقاومت در برابر ضربات و آسیب‌های احتمالی می‌شود. لوله پلی اتیلن کاروگیت به شکل فنری به بازار عرضه می‌گردد.

مقاومت در برابر تولید رسوب داخلی، مقاومت در برابر خوردگی، حمل و نقل آسان، مقاومت بالا در برابر اشعه ماورا بنفش، مقاومت بالا در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی از ویژگی‌های این محصول است.

  1. لوله پلیکا

یکی دیگر از انواع لوله پلی اتیلن که مشابه با لوله‌های U-PVC عمل می‌کند. به دلیل طول عمر و مقاومت بالای این نوع لوله به صورت گسترده در قسمت‌های مختلفی از صنایع گوناگون به کار برده می‌شود. بیشترین کاربرد این محصول در سیستم اتصالات فاضلاب، شبکه آبرسانی و دستگاه‌های سیم کشی زیرزمینی است.

وزن سبک، مقاومت بالا در برابر ضربات، انعطاف پذیری، نصب و اتصال آسان، مقاومت بالا در برابر خوردگی و وجود عایق‌های حرارتی در این نوع لوله‌های از ویژگی‌های آن به شمار می‌روند.

بیشتر بدانید: انواع لوله کشی ساختمان

لوله پلی اتیلن با توجه به ساختار درونی و انواع گوناگونی که دارد در مصارف صنعتی مختلف و ساختمانی کاربرد وسیعی دارند. چنانچه شما به دنبال یک انتخاب مقرون به صرفه با طول عمر بالا و دوام و استحکام قابل قبول هستید ما به شما لوله پلی اتیلن را پیشنهاد می‌کنیم.

در کشور ما ایران با توجه به رشد تولید لوله پلی اتیلن توانسته‌ایم به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول در جهان شناخته شویم. ویژگی و قابلیت‌های خاص این محصول موجب شده تا جایگزین مناسبی برای لوله‌های چدنی و بتنی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.