درباره مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی بیشتر بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از رایج‌ترین شیوه‌های ساختمان سازی در کشور می‌توان به سازه‌های اسکلت بتنی و اسکلت فلزی اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها محاسن و مزایای مخصوص به خود را دارند. اسکلت فلزی به دلیل سرعت اجرای بالا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما چقدر با ساخت اسکلت فلزی آشنایی دارید؟ آیا مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی را به طور کامل می‌دانید؟ اگر شما نیز مایل هستید، ساختمان خود را با اسکلت فلزی بسازید، بهتر است با مراحل آن آشنا شوید. ما در این مطلب هر آنچه که باید در مورد مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

فایل صوتی این مطلب

 مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی

در ساخت هر سازه باید مراحل مشخصی طی شود و اصول و قواعد مشخصی باید به طور کامل رعایت شود. در ساخت اسکلت فلزی نیز مراحل مشخصی وجود دارد که هر سازه‌ای که قرار است به این نوع ساخته شود، باید گام به گام این مراحل طی شود. برای یادگیری کامل این مراحل، بهتر است علاوه بر آموزش تئوری، آموزش‌های عملی نیز صورت گیرد. اصول کلی نصب این نوع سازه در آیین نامه‌های مهندسی به طور کامل شرح داده شده است.

از مراحل ساخت اسکلت فلزی می‌توان به خاکبرداری، پیاده سازی نقشه فونداسیون، گود برداری، اجرای بتن مگر، اجرای قالب بندی فونداسیون، آرماتورگذاری، بتن ریزی پی و اجرای اسکلت فلزی اشاره کرد. اجرای اسکلت فلزی شامل نصب ستون، نصب تیر، راه پله، مهاربند، سقف، سفت کاری و نازک کاری است. در ادامه به شرح موارد مهم از این مراحل خواهیم پرداخت.

مراحل اولیه اجرایی اسکلت فلزی

مراحل اولیه اجرایی اسکلت فلزی
مراحل اولیه اجرایی اسکلت فلزی

همانطور که می‌دانید برای شروع هر پروژه‌ای کارفرما موظف به کسب مجوز از سازمان‌های مربوطه است و پس از آن برای شروع کار باید تجهیزات لازم را برآورد و آماده کرد. در صورت نیاز ساختمان قدیمی باید تخریب شود. حین تخریب باید تمام رعایت نکات ایمنی که در بند ۱۲ مقررات ملی ساختمان ذکر شده، رعایت شود.

در برخی پروژه‌ها نیاز به خاکبرداری است، در این موارد باید نوع خاک توجه ویژه‌ای داشت. برای شناخت خاک مکان مورد نظر، انواع آزمایشات انجام می‌پذیرد. پس از این مراحل، نوبت به بتن مگر یا همان بتن لاغر می‌رسد.

این بتن وظیفه دارد تا از تماس مستقیم پی اصلی با خاک جلوگیری کرد. از این پی برای ایجاد رگلاژکف فونداسیون و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی بهره گرفته می‌شود. پیاده کردن نقشه در مرحله بعد قرار دارد که در این مرحله نقشه ساختمان بر روی پی طراحی می‌شود.

مراحل اجرای فونداسیون اسکلت فلزی

ساخت اسکلت فلزی

همه می‌دانند که استحکام هر سازه‌ای به فونداسیون آن وابسته است. در اجرای فونداسیون نیاز به آرماتور گذاری است که این کار بر اساس نقشه صورت می‌گیرد. در اصول آمارتور گذاری این نکته حائز اهمیت است که فاصله میلگردها تا سطح آزاد بتن نباید کمتر از ۴ سانتی متر باشد. پس از آن نوبت به قالب بندی فونداسیون می‌رسد که اغلب از تخته‌های صاف و سالم استفاده می‌شود. این قالب‌ها بتن را در شکل مورد نظر نگه می‌دارند و وزن بتن را تا زمان خشک شدن متحمل می‌شوند.

جلوگیری از نشت‌های نامطلوب و کاهش سریع رطوبت، محافظت در برابر سرما و گرما و … از مزایای قالب بندی می‌باشد.

نصب بولت‌های صفحه ستون در اسکلت فلزی

برای بالا بردن اسکلت فلزی، اولین و اساسی‌ترین کار نصب بولت‌های صفحه ستون است که باید با دقت خاصی انجام شود. در اکثر مواقع از دوربین‌های نقشه برداری برای تعیین مکان ایده آل این بولت‌ها استفاده می‌شود. بدیهی است نصب بولت باید یه شکلی انجام گیرد که پس از بتن ریزی نیازی به جابجایی آنها نباشد. از شابلون برای اجرای دقیق این کار استفاده می‌شود. جنس این شابلون می‌تواند چوبی یا فلزی باشد که ابعادی مشابه صفحه ستون باید داشته باشد.

برخی از افراد از جرثقیل برای اجرای این کار استفاده می‌کنند که دقت این روش بسیار کم بوده و مشکلات اجرایی زیادی دارد. شاید این روش سرعت بیشتری داشته باشد، اما دقت در این روش کم است. صفحه ستون‌ها باید توسط نایلون یا گونی پوشانده شوند و منافذ بهتر است به گریس آغشته شوند تا در باز و بست مهره‌ها پس از بتن ریزی مشکلی به وجود نیاید.

مرحله نصب ستون‌ها در اسکلت فلزی

ستون‌ها نماد مقاومت و استحکام سازه‌ها هستند. ستون در اسکلت فلزی نیز بسیار مهم است و از نظر مهندسی روش‌های مختلفی برای اجرای صحیح این مرحله وجود دارد. چنانچه مشخص است ستون‌ها باید بارهای وارد شده را به پی یا فونداسیون منتقل کنند و باید مقاومت لازم برای اینکار را داشته باشند.

ستون‌های مربعی و H شکل، بهترین نوع مقاطع است که مهندسان در اجرای این مرحله پیشنهاد می‌دهند. در مراحل ساخت اسکلت فلزی، نصب صحیح ستون‌ها بسیار مهم است و به همین دلیل در این مرحله باید نظارت کامل بر کار داشت. برای بالا بردن ستون‌ها اغلب از چرثقیل‌ها بهره گرفته می‌شود که این کار باید توسط افراد حاذق انجام شود.

نصب تیرها در ساخت اسکلت فلزی

پس از نصب ستون‌های در اسکلت فلزی نوبت به نصب تیرها می‌رسد. تیرها اغلب به صورت افقی و شیبدار نصب می‌شوند و وظیفه انتقال بارهای قائم به ستون‌ها را بر عهده دارند. تنش کششی در اثر این انتقال بار در این اعضا ایجاد می‌گردد. از انواع تیر در اسکلت فلزی می‌توان به تیرهای اصلی یا همان شاه تیرها و تیرهای فرعی یا همان تیرچه‌ها اشاره کرد.

شاه تیرها به ستون متصل می‌شوند و اعضای افقی اصلی را شامل می‌شوند. در این اعضا از تیرآهن‌های معمولی و یا تیرآهن بال پهن استفاده می‌گردد که نظر مهندس در اولویت است. تیرچه‌ها نیز به شاه تیرها متصل می‌شوند و وظیفه انتقال بار از سقف به شاه تیر را بر عهده دارند.

اتصال تیر به ستون به سه صورت ساده، صلب و نیمه صلب انجام می‌شود. اتصال ساده با نبشی جان، نبشی نشیمن و یا نبشی نشیمن تقویت شده انجام می‌شود. این در حالی است که اتصال صلب به صورت اتصال مستقیم یا اتصال با ورق زیر سری و روسری و یا اتصال فلنجی صورت می‌گیرد.

راه پله

در صورت نیاز باید راه پله‌ها پس از تیرها نصب شوند. طراحی راه پله نیاز به الگوی خاصی دارد و باید توسط افراد ماهر انجام شود. زاویه و ارتفاع باید به صورت دقیق محاسبه شود تا پس از نصب مشکلی پیش نیاید.

مهاربند یا بادبند در ساخت اسکلت فلزی

مهاربندها نیز در نقشه مشخص می‌شوند و پس از ستون و تیر باید به آن پرداخته شود. وظیفه این عضو از اسکلت فلزی تحمل بارهای جانبی است که در اثر طوفان و یا زلزله به وجود می‌آید. در بادبند از میلگردها، نبشی‌ها، ناودانی‌ها، تسمه‌ها و نیمرخ‌های نورد شده استفاده می‌شود. فرآیند ساخت این عضو از اسکلت فلزی کاملا مشخص است و عملیات جوشکاری به سادگی قابل انجام می‌باشد.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد مراحل ساختمان سازی داشته باشید؛ روی لینک زیر کلیک کنید:

«صفر تا صد مراحل ساختمان سازی 1400»

در این مطلب در مورد مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی صحبت شد. ساختمان‌های زیادی در کشور به روش اسکلت فلزی ساخته می‌شوند. این روش مزایای زیادی دارد که باعث شده است افراد زیادی برای یادگیری آن رو بیاورند. یادگیری مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی می‌تواند برای شما مفید باشد. از مراحل ساخت این اسکلت می‌توان به مراحل اجرایی اولیه، پی ریزی، نصب بولت‌های صفحه، نصب ستون‌ها، نصب تیرها و بادبندها اشاره کرد. در هر مرحله ظرافت‌های خاصی وجود دارد که سبب می‌شود تا این کارها تنها توسط افراد ماهر انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.