تفاوت اسلب، بیلت و بلوم چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت اسلب، بیلت و بلوم چیست؟ چه فرقی با شمش فولادی دارند؟ این موضوع از سوالات اساسی در رابطه با شمش و انواع آن است. در دسته‌بندی محصولات فولادی، اسلب، بیلت و بلوم به عنوان انواع شمش فولادی شناخته می‌شوند. در حالی که ویژگی‎‌ها و کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. برای خرید این کالا نیاز است تا قیمت شمش فولادی را بدانید و با انواع مختلف آن و کاربرد هر یک آشنا باشید. از شمش برای تولید سایر محصولات فولادی استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت و خصوصیات آن می‌تواند در ویژگی‌های محصول نهایی موثر باشد. اما تفاوت اسلب، بیلت و بلوم چیست؟

فایل صوتی

فایل ویدئویی

شمش فولادی چیست؟

شمش فولادی یکی ازکالاهای نیمه ساخته در زنجیره تولید فولاد محسوب می‌شود. در واقع این کالا اولین محصولی است که از آهن مذاب به دست می‌آید. پس از ایجاد تغییراتی بر روی آن، سایر فراورده‌های فولادی همچون بلوم، اسلب و بیلت تولید می‌شوند. ساخت شمش توسط کارخانه‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و فولاد هرمزگان صورت می‌پذیرد.

بلوم (Bloom) که با عنوان شمشه نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع شمش فولادی است که با  طول 6 یا 12 متری و سطح مقطع بیش از 230 سانتی‌متر مربع تولید می‌گردد. بلوم به دلیل داشتن سطح مقطع چهار ضلعی، برای تولید تیرآهن، ریل، سپری، نبشی و ناودانی به کار می‌رود. محصولاتی همانند شمشه حاوی درصدهای مختلفی از کربن هستند که میزان استحکام آن‌ها را تغییر می‌دهد.

اسلب (Slab) یا تختال محصول دیگری است که با سطح مقطع مستطیلی شکل و در طول 6 تا 12 متری تولید می‌شود. همچنین عرض آن بین ۶۵ تا ۲۰۰ سانتی‌متر و ضخامتی در حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر دارد. معمولا از اسلب یا تختال برای تولید لوله و ورق فولادی استفاده می‌شود.

سومین فراورده حاصل از شمش فولادی، بیلت (Billet) یا شمشال نام دارد که سطح مقطع آن به شکل مستطیل یا دایره است. بیلت با طول 6 تا 12 متر و سطح مقطع کمتر از 230 سانتی‌متر مربع تولید می‌شود. انواع مختلف بیلت برای تولید میلگرد و مفتول به کار می‌روند.

بنابراین از انواع شمش برای تولید سایر محصولات فولادی پرکاربرد همچون تیرآهن و میلگرد استفاده می‌شود. تفاوت اسلب، بیلت و بلوم موجب کارایی متفاوت هر کدام می‌شود.

انواع محصولات فولادی

تفاوت شمش با بلوم

بلوم یا شمشه از طریق ریخته‌گری یا نوردکاری شمش‌ها تولید می‌شود. یکی از تفاوت‌های اصلی میان شمش و بلوم، در ظاهر آن‌هاست. از نظر ظاهری، سطح مقطع بلوم چهار ضلعی است؛ این قسمت در شمش فولادی، شکل ذوزنقه‌ای دارد.

تفاوت بعد، از نظر ابعاد این دو محصول است. طی فرایند نوردکاری یا ریخته‌گری برای تولید بلوم، اندازه‌های شمش تغییر می‌کند و به ابعاد 180*180، 200*200 یا 250*250 تبدیل می‌شود. همچنین طول بلوم بیشتر از شمش است و می‌تواند تا 12 متر نیز برسد. این مورد باعث می‌شود شمشه برای تولید محصولات فولادی همچون میلگرد کاربردی باشد.

تفاوت شمش با بیلت

اگر شمش به صورت مستقیم از تولید CCM به مصرف نورد برسد، آن را بیلت می‌نامند.Continues casting machine یا روش ریخته‌گری مداوم نوعی ریخته‌گری است که در آن حالت مذاب فلزات مختلف مانند آهن، مس و آلومینیوم به صورت پیوسته و بدون توقف تبدیل به اسلب، بیلت و … می‌شوند.

بیلت یا شمشال همانند بلوم، طول بیشتری نسبت به شمش دارد. به طور کلی، فرق اسلب، بیلت و بلوم با شمش در ابعاد و اندازه‌‎های آن‌هاست. شمش فولادی به گونه‌ای تولید می‌شود که برای حمل‌ونقل، انبار و ساخت سایر محصولات فولادی مناسب باشد.

نکته بعد، تفاوت شکل سطح مقطع این دو محصول است. با توجه به کاربرد بیلت برای تولید میلگرد یا تیرآهن، سطح مقطع مستطیلی یا دایره‌ای شکل آن نسبت به حالت ذوزنقه‌ای مناسب‌تر است.

تفاوت شمش با اسلب

نوردکاری یا ریخته‌گری شمش فولادی ظاهر آن را تغییر می‌دهد. تفاوت اسلب، بیلت و بلوم با شمش از نظر طول یا شکل سطح مقطع از همین جا سرچشمه می‌گیرد. طی این تغییرات، سطح مقطع ذوزنقه‌ای شمش به شکل مستطیل در اسلب در می‌آید. همچنین طول محصول نهایی افزایش یافته به 6 تا 12 متر می‌رسد. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند تا اسلب یا تختال برای تولید ورق‌ها و لوله‌های بدون درز مناسب باشد. نکته بعد، تولید بلوم از اسلب است. برای این کار، کناره‌های اسلب را در ابعاد مناسب برش می‌زنند تا بلوم به دست آید.

اسلب فولادی

گریدهای تولید شمش فولادی

شمش همچون سایر محصولات فولادی، از آلیاژ و ترکیبات آهن تولید می‌شود. در ساختار شمش علاوه بر آهن، عناصر دیگری مانند کربن، منگنز، مس، سیلیسیم، گوگرد، کروم و … به کار می‌روند. تغییر در نسبت و درصد هر یک از این عناصر، دسته‌های 3SP و 5SP را به وجود می‌آورد. این دو گرید بر اساس استاندارد شمش فولادی روسی (GOST380) تولید شده و دارای مشخصات منحصر به فردی هستند. تفاوت اسلب، بیلت و بلوم می‌تواند به گرید آن‌ها نیز مرتبط باشد.

در تولید محصولات فولادی با گرید 3SP عناصر آلیاژی کمتری به کار رفته است؛ بنابراین از استحکام کمتری برخوردارند و انعطاف بیشتری برای خمش، کشش و پیچش دارند. اما فرآورده‌های فولادی با گرید 5SP به علت تفاوت در ترکیب شیمیایی، خواص فیزیکی و ویژگی‌های مکانیکی، آلیاژ سخت‌تری داشته و در برابر خمش، پیچش و کشش مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین به علت درصد بیشتر عناصر به کار رفته در آلیاژ این محصولات، قیمت بالاتری نسبت به نوع 3SP دارند.

در مجموع، می‌توان تفاوت اسلب، بیلت و بلوم با شمش را در چند مورد خلاصه کرد. اولین نکته، شکل ظاهری سطح مقطع آن‌هاست. شمش فولادی با سطح مقطع ذوزنقه‌ای خود شناخته می‌شود. این ویژگی در اسلب، بیلت و بلوم به صورت چهار ضلعی یا دایره است.

تفاوت اسلب، بیلت و بلوم با شمش در ابعاد و اندازه نیز دیده می‌شود. شمش فولادی در ابعادی کوچک‌تر تولید می‌شود تا نگهداری و حمل آن راحت‌تر باشد. طی فرایند نوردکاری یا ریخته‌گری، اندازه‎‌‌ شمش تغییر می‌کنند تا نتیجه نهایی برای تولید سایر محصولات فولادی مورد استفاده قرارگیرد. در نهایت اگر قصد خرید شمش را دارید، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت آن و ثبت سفارش، با کارشناسان ما در تماس باشید.

تفاوت اسلب، بیلت و بلوم با شمش در چه مواردی است؟

اسلب، بیلت و بلوم از نظر شکل سطح مقطع و ابعاد و اندازه با شمش تفاوت دارند.

 منظور از CCM در فرایند تولید بیلت چیست؟

CCM مخفف عبارت Continues casting machine بوده و به معنای ریخته‌گری مداوم است.

در میان دو گرید 3SP و 5SP سختی کدام یک بیشتر است؟

محصولاتی که گرید 5SP دارند، سخت‌تر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.