10 تفاوت آلومینیوم و فولاد ضدزنگ

دسترسی سریع به محتوای این مطلب

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آلومینیوم و فولاد ضد زنگ، ممکن است شبیه هم به نظر برسند، اما در واقع کاملاً با هم متفاوت هستند. به طور کلی، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ، هر دو دارای کاربردهای متفاوتی در صنایع هستند. در این مقاله به 10 تفاوت آلومینیوم و فولاد ضدزنگ اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اگر در مورد فولاد ضد زنگ و درجات آن اطلاعی ندارید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

«تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316»

تفاوت آلومینیوم و فولاد ضدزنگ

تفاوت آلومینیوم و فولاد ضدزنگ
تفاوت آلومینیوم و فولاد ضدزنگ

همان طور که گفته شد، فولاد آلومینیوم و فولاد ضد زنگ، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه‌ی این بخش، به بیان تفاوت‌های میان این دو فلز خواهیم پرداخت:

1. نسبت مقاومت به وزن

آلومینیوم، تقریباً یک سوم وزن فولاد را دارد و به اندازه‌ی فولاد، محکم نیست؛ به همین دلیل در ساخت هواپیماها از آلومینیوم استفاده می‌شود.

2. خوردگی

فولاد ضد زنگ از آهن، کروم، نیکل، منگنز و مس تشکیل شده‌ است. کروم، ماده‌ای است که برای تأمین مقاومت در برابر خوردگی به فلزات اضافه می‌شود.

آلومینیوم، به علت داشتن لا‌یه‌ی واکنش‌ناپذیر، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. وقتی آلومینیوم اُکسید می‌شود، سطح آن سفید شده و گاهی‌ اوقات، دچار حفره می‌شود. آلومینیوم در محیط‌های به شدت اسیدی یا بازی، به سرعت دچار خوردگی می‌شود و نتایج فاجعه‌باری را به همراه می‌آورد.

هر فلز، دارای یک کاربرد خاص است و این باعث می شود که در آن زمینه، بهتر از فلز دیگر باشد. اگر قصد دارید، فلز آلومینیوم و فولاد ضد زنگ را برای پروژه‌ی خود استفاده کنید و شناخت کافی در مورد آن‌ها ندارید، لازم است در مورد تفاوت آن‌ها، اطلاعاتی داشته باشید تا در نهایت انتخاب درستی داشته باشید.

3. هزینه

آلومینیوم، معمولاً ارزان‌تر از فولاد ضد زنگ است.

4. کارایی

آلومینیوم نسبتاً نرم است و بُرش و شکل‌دهی آن، راحت‌تر انجام می‌پذیرد. کارکردن با فولاد ضد زنگ، به علت مقاومت بالایی که در برابر سایش دارد، مشکل است.

5. جوشکاری

قابلیت جوشکاری فولاد ضد زنگ، نسبتاً بالاتر از آلومینیوم است.

6. خواص حرارتی

فولاد ضد زنگ را می‌توان در مصارفی با دمای بسیار بالا استفاده کرد، اما آلومینیوم در دماهای بالاتر از 400 درجه، کاملاً نرم می‌شود.

7. رسانایی گرمایی

هدایت الکتریکی آلومینیوم
هدایت الکتریکی آلومینیوم

آلومینیوم، رسانایی گرمایی بالاتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد؛ این موضوع از دلایل اصلی استفاده از آلومینیوم در رادیاتور ماشین‌ها و واحدهای تهویه‌ی هوا است.

8. هدایت الکتریکی (رسانایی الکتریکی)

فولاد ضد زنگ در مقایسه با بسیاری از فلزات، رسانایی الکتریکی پایین‌تری دارد. آلومینیوم، رسانایِ بسیار خوبی برای جریان الکتریسیته است. به علت رسانایی بالا، وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی این فلز، خطوط برق ولتاژ بالا را از آلومینیوم می‌سازند.

9. استحکام

فولاد ضد زنگ از آلومینیوم محکم‌تر است. (البته بدون در نظر گرفتن وزن)

10. واکنش‌پذیری با مواد غذایی

فولاد ضد زنگ، واکنش‌پذیری کمتری با مواد غذایی دارد. احتمال واکنش بین آلومینیوم و مواد غذایی وجود دارد که این امر، باعث تأثیر روی رنگ و طعم مواد غذایی می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که محصولات ساخته شده از فولاد ضد زنگ، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و آب و هوای نامطلوب دارند و حتی نسبت به بسیاری از فلزات، سبک‌تر و محکم‌تر هستند. به همین دلیل ممکن است از فولاد ضد زنگ در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و یا حتی ساختمانی استفاده شوذ.

 سخن پایانی

در این مطلب، به عمده‌ترین تفاوت آلومینیوم و فولاد ضدزنگ اشاره شد. این که شما در پروژه‌های خود از کدام یک از این دو استفاده کنید، کاملاً به کاربرد و ویژگی های این دو فلز بستگی خواهد داشت. به طور کلی، وقتی صحبت از آلومینیوم در مقابل فولاد ضد زنگ می‌شود، باید ویژگی‌های هر فلز را در برابر الزامات پروژه بررسی کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. برای اینکه در مورد صفر تا صد فولاد ضد زنگ اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید به لینک مورد نظر مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.