بتن الیافی چیست؟ آشنایی با کابرد و مزایای آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بتن، به دسته‌ای از مصالح ساختمانی گفته می‌شود که دارای خاصیت چسبندگی بوده و بر اساس مواد اولیه یا کاربرد دارای دسته‌بندی‌های متنوعی است. یکی از بهترین موادی که به عنوان ماده‌اولیه در تولید این محصولات ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، الیاف طبیعی، مصنوعی، فولادی و شیشه‌ای است. در گذشته، بیشتر از الیاف فولادی یا شیشه‌ای در تولید و ساخت ملات بتن استفاده می‌شد که کاربرد بسیار محدودی داشت؛ اما امروزه الیاف مدرن تری وارد بازار شده که کارایی بیشتری دارند.

این دسته از بتن‌ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند و به همین دلیل در صنایعی مانند باند‌کشی فرودگاه، ساخت جاده و پل، پوشش داخلی و خارجی تونل، سنگ فرش معابر و خیابان، دیوار انبار و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که استفاده از این الیاف در تولید بتن، موجب تقویت و استحکام آن پس از ساخت پروژه‌های ساختمانی شده که تحول بزرگی در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود. ما در این مقاله قصد داریم ابتدا به چیستی بتن الیافی و سپس به کاربرد، مزایا و انواع آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

بتن الیافی چیست؟

بتن الیافی یکی از مرغوب‌ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از انواع الیاف سنتی و مدرن، دارای ویژگی های ساختاری بسیار مستحکم و یکپارچه است. به طور کلی بتن از هر نوعی که باشد؛ در مراحل قالب بندی، دارای مقداری مواد اولیه یعنی سیمان و ملات است؛ اما در بتن الیافی علاوه بر موارد گفته شده از مواد دیگری به نام الیاف یا فیبر نیز استفاده می‌شود. اگر در خصوص نحوه قالب بندی بتن به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به مقاله قالب بندی بتن مراجعه کنید.

رایج‌ترین الیافی که در تولید بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند، الیاف سنتی مانند فولادی و شیشه‌ای هستند که امروزه به علت پیشرفت علم و فناوری‌های نوین، جایگاه خود را به الیاف پلی پروپیلن، پلی استر، سلولزی، کربنی و… داده‌اند. یکی از دلایلی که باعث شد تا تولیدکنندگان به فکر تولید این نوع بتن ها بیفتند، ترک در سازه های بتنی بود که به علت شکننده بودن بتن اولیه رخ می‌داد.

کاربرد و مزایای استفاده از بتن الیافی چیست؟

بتن الیافی نسبت به بتن ساده دارای خاصیت چسبندگی بیشتر، مقاومت بالاتر و استحکام قابل توجه سازه است که تقریبا در تمام ساختمان سازی‌ها از جمله جاده، فرودگاه، تونل، پل، انبار و… قابلیت استفاده دارد. مزایای استفاده از این نوع بتن را می‌توان به صورت افزایش یکپارچگی ملات، بالا بردن ایمنی و دوام سازه، افزایش ظرفیت برش و خمش، مقاومت در برابر فرسایش و به طور کلی ارائه سازه ای باکیفیت عنوان کرد.

نکات قابل توجهی در خصوص استفاده از بتن الیافی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. برای مثال بهتر است بدانید که استفاده از این بتن ها موجب کاهش نیروی انسانی، افزایش هزینه ها و سرعت ساخت و ساز می‌شود. در واقع استفاده از الیاف در ملات بتن، موجب افزایش انعطاف پذیری و شکل پذیری سریع‌تر و راحت‌تر می‌شود در نتیجه سرعت کار به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. بتن‌های الیافی بر اساس کیفیت و مواد اولیه به 4 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

مهم ترین الیاف قابل استفاده در بتن چیست؟

اضافه کردن الیاف به بتن خواص و قابلیت های بسیاری را به این محصول می دهد. بنابراین امروزه شاهد تولید انواع بتن با الیاف پلی‌پروپلین یا PP، پلی‌استر، آرامید، کربن، میکروسنتتیک و ماکرو هستیم. سرعت ساخت و ساز، هزینه نیروی کار، میزان استحکام و مقاومت سازه در هر یک از بتن های الیافی گفته شده بسیار متغیر است و به ارزش الیاف آن بستگی دارد.

بتن الیافی چیست؟

بتن الیاف فولادی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

فولاد یکی از قدیمی ‌ترین فلزاتی است که به دلیل استحکام، مقاومت و ضد ضربه بودن، محبوبیت زیادی در صنایع گوناگون دارد و حتی به صورت الیاف یا فیبر مخصوص بتن نیز تولید می‌شود. الیاف فلزی یا فولادی به کار برده شده در بتن های ساختمان سازی، نه تنها موجب افزایش استحکام این فرآورده می‌شود بلکه تحمل سازه را در برابر وزن های بسیار سنگین بالا می‌برد. در اثر ترکیب بتن معمولی با الیاف فولادی به صورت روش های پیچ‌خورده، مسطح، دارای موج، لبه‌دار و… بتن الیاف فولادی تولید می‌شود.

بتن الیاف شیشه ای چیست و چگونه تولید می‌شود؟

استفاده از بتن الیاف فولادی برای همگان صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه دسته دیگری از بتن الیافی توسط مواد اولیه شیشه تولید شده است که اگرچه شکننده به نظر می‌رسند، اما چسبندگی و کشسانی بالایی دارند. متداول‌ترین نمونه‌های الیاف شیشه‌ای شامل گروه های A، E، C و S می‌شود که از لحاظ ترکیبات قلیایی و مقاومت کششی متفاوت هستند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب فروش بالای این محصول می‌شود، افزایش طول عمر بتن و در نتیجه هدف کلی آن یعنی بهبود عمر سازه است.

بتن الیاف مصنوعی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

الیاف مصنوعی که در روند تولید بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دو دسته میکرو و ماکرو طبقه بندی می‌شوند. ساختار بیشتر بتن های الیاف مصنوعی ماکرو از نایلون، پلی یورتان و آکریلیک است که به رنگ خاکستری یا سفید دیده می‌شود. مهم ترین قابلیت این گونه بتن ها، نقطه ذوب بالا و در نتیجه مقاومت حرارتی بسیار زیاد است. این الیاف نسبت به دو نوع فولادی و شیشه‌ای، سبک تر هستند.

الیاف میکرو از ضخامت کمتری نسبت به ماکرو برخوردار بوده و همین عامل موجب پخش شدن کاملا یکنواخت آن در سراسر فضای بتن می‌شود. در نتیجه مقاومت تمام سطوح را به یک اندازه افزایش می‌دهد. در تهیه ملات این نوع بتن ها نباید از آب استفاده کرد، بلکه بهتر است از روان‌کننده مخصوص به الیاف میکرو استفاده نمایید.

بتن الیافی چیست؟

بتن الیاف طبیعی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

الیاف طبیعی بر خلاف الیاف مصنوعی، کاملا ارگانیک بوده و از موی حیوانات، چوب، انواع میوه و گیاهان تولید می‌شوند. این محصولات هیچ گونه روند شیمیایی را طی نمی‌کنند. این الیاف اولین موادی بودند که در تولید و ساخت بتن مورد استفاده قرار گرفتند، زیرا فراوانی و دسترسی به آن ها در طبیعت بسیار بیشتر از سایر الیاف است. طبقه‌بندی این دسته از الیاف به صورت حیوانی، گیاهی و معدنی است که دارای مقادیر زیادی سلولز طبیعی با خاصیت کشسانی بالا هستند. بتن الیافی به دسته‌ای از مصالح ساختمانی گفته می‌شود که مقاومت، استحکام، انعطاف پذیری و کاربرد بیشتری نسبت به سایر بتن های ساده دارند. مهم ترین الیاف قابل استفاده در بتن شامل فولاد، شیشه، الیاف طبیعی و مصنوعی می‌شود که روند ساخت و تولید هر کدام متفاوت است. از این مصالح می‌توان در ساختمان سازی انواع پروژه‌ها مانند دیوارکشی، تونل سازی، ساخت پل و… استفاده کرد.

قیمت بتن الیافی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت‌گذاری این بتن ها بر اساس نوع الیاف، کیفیت تولید و نوسانات بازار انجام می‌شود.

بتن الیاف مصنوعی و طبیعی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

الیاف طبیعی از منابع طبیعی موجود در طبیعت و الیاف مصنوعی از مواد پلیمری شیمیایی تولید می‌شوند.

دلیل استفاده از بتن های الیافی به جای بتن ساده در چیست؟

افزایش سرعت اجرای پروژه، افزایش طول عمر بتن و سازه، مقاومت در برابر فرسایش و ضربه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.