روش بازیافت و استفاده مجدد از بتن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مراحل اولیه بسیاری از پروژه های عمرانی شامل تخریب بتن و فرآورده های بتنی، پیاده روها، راهروها، و سایر سازه های بتنی است که می‌تواند یک پیمانکار را با حجم قابل توجهی از مواد سنگین و متراکم رو به رو کند. خوشبختانه بتن را می‌توان به روش‌های مختلف بازیافت و مجدداً استفاده کرد. به طور معمول این فرآیند شامل خرد کردن یا پودر شد آوارهای بتنی در نزدیکی محل تخریب یا ساختمان است. انتخاب بهترین روش اغلب به اندازه و شکل قطعات بتنی که باید بازیافت شوند بستگی دارد. در این مطلب با موضوع روش بازیافت و استفاده مجدد از بتن با ما همراه باشید.

فایل صوتی این مطلب

ویدئو 

play-rounded-fill

مزایای بازیافت بتن

بازیافت و استفاده مجدد از بتن

بازیافت بتن به کاهش ضایعات ساختمانی و افزایش عمر محل های دفن زباله و همچنین صرفه جویی در هزینه های دفع یا عوارض سازندگان کمک می کند. همچنین هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد، زیرا بتن را اغلب می توان در مناطق نزدیک محل تخریب یا ساخت و ساز بازیافت کرد. اگر سازندگان به دنبال گواهینامه LEED GREEN BUILDING هستند، می توانند برای استفاده از بتن بازیافتی امتیاز دریافت کنند. در برخی موارد، فرصت های شغلی جدیدی در فعالیتهای بازیافت به وجود می‌آید که در غیر این صورت وجود نداشت.

بتن چگونه بازیافت می‌شود؟

بتن با استفاده از تجهیزات خرد کن صنعتی با گیره و ضربه گیر بزرگ بازیافت می‌شود. پس از شکستن بتن، معمولاًاز طریق یک ضربه گیر ثانویه عبور داده می شود و سپس برای حذف خاک و ذرات، و جداسازی  سنگدانه بزرگ و کوچک غربال می‌شود.

فرایندها و تجهیزات اضافی مانند شناور آب، جداکنده ها و آهن ربا نیز ممکن است برای حذف عناصر خاص از بتن خرد شده استفاده شود. یک روش جایگزین این است که بتن را پودر کنید، اما این همیشه بهترین گزینه نیست، زیرا تکمیل فرایند جداسازی را سخت تر می کند و ممکن است آلودگی بیشتری را از محصولات جانبی کوچکتر به جا بگذارد.

تجهیزات مورد استفاده برای بازیافت بتن

هنگام در نظر گرفتن بازیافت بتن به عنوان یک گزینه، شما همچنین باید گزینه های موجود برای خرد کردن بتن را ارزیابی کنید. کاربردی ترین راه حل می‌تواند یک سنگ شکن قابل حمل باشد که می‌تواند به مکان ها یا پروژه های مختلف منتقل شود. اغلب، بهترین کار این است که دستگاه سنگ شکن قابل حمل را در مکانی متمرکز، در نزدیکی محل تخریب بتن، اما در جایی که مانع تردد سایت نمی شود، راه اندازی کنید.

مواردی که هنگام انتخاب تجهیزات پردازش باید در نظر گرفته شود، عبارتند از:

  • تجهیزات باید دارای یک الکترومغناطیس، شناور آب قوی یا یک سیستم جدا کننده هوا باشند که می تواند فولاد را از بتن بیرون بکشد.
  • پایه های هیدرولیک جداگانه امکان تنظیم سریع تر را فراهم می کند.
  • سیستم های کنترل ممکن است اتوماتیک، دستی یا از راه دور باشند.
  • سیستم هایی که دارای نوار نقاله، گیره و مخروط هستند، می توانند پردازش کامل بتن را از تخریب تا مواد قابل استفاده ارائه دهند.

استفاده مجدد از بتن می‌تواند راه خوبی برای کاهش هزینه های ساخت و ساز و در عین حال ارائه مزایایی برای محیط زیست باشد. بتن بازیافتی نه تنها از محل دفن زباله خارج م‌ی‌شود، بلکه مواد دیگری مانند شن را نیز جایگزین می کند که در غیر این صورت باید استخراج و برای استفاده، حمل شوند.

موارد استفاده برای بتن قدیمی

موارد استفاده برای بتن قدیمی

بتن بازیافتی می تواند به همان شیوه ای که از مصالح جدید مانند سنگ ریزه، مصالح سنگ فرش و سنگ دانه ها استفاده می شود، مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ فرش نفوذپذیر برای پیاده روها، مسیرهای رانندگی، و سایر سطوح سخت بیرونی

بتن شکسته که با دقت چیده شده است، سطح ترافیکی متخلخل پایدار ایجاد می کند که آب باران می تواند از طریق آن فیلتر شود. این تکنیک میزان آب روان را که باید توسط سیستم فاضلاب طوفان مدیریت شود، کاهش می دهد و به پر کردن آب های زیرزمینی کمک می کند.

 روکش اسفالت جدید

طی فرایندی به نام روبالیزاسیون، می توان روسازی بتن قدیمی را در محل خود شکسته و به عنوان یک لایه پایه برای روکش آسفالت، روی آن قرار داد.

مواد اولیه بستر برای گودال هایی که دارای خطوط لوله زیرزمینی هستند

گودال های کوره با ماسه پوشانده می شوند تا به زه کشی کمک کنند، و بتن خورد شده جایگزین خوب و ارزان قیمت برای شن است.

سنگدانه برای مخلوط کردن بتن جدید

بتن خورد شده می تواند جایگزین برخی از سنگدانه های بکر (جدید) شود و در بتن مخلوط مورد استفاده قرار بگیرد.

کنترل فرسایش سواحل رودخانه

قطعات بزرگتر بتن خرد شده که در امتداد سواحل آسیب پذیر یا رودخانه ها قرار گرفته اند، می توانند به کنترل فرسایش کمک کنند.

محوطه سازی مالچ

وقتی بتن خرد شده و به خوبی مرتب شود، بتن خاکی می تواند جایگزین سنگ رودخانه یا سایر سنگ ریزه هایی شود که به عنوان پوشش زمین و مالچ استفاده می شود.

پر کردن گابیون های سیمی

قفس های سیمی (گابیون) پر شده با شن خرد شده می توانند دیوارهای تزئینی و کاربردی صفحه نمایش یا دیوارهای حائل را ایجاد کنند.

مواد لازم برای ساخت زیستگاه های جدید صخره های اقیانوسی

قطعات بزرگ بتن که در ساحل با دقت قرار گرفته اند می توانند پایه و اساس مرجان ها، برای ساخت صخره های جدید را تشکیل دهند.

منبع thebalancesmb
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. A Trekker's Paradise: Turkey می گوید

    Are you a trekking enthusiast? Turkey’s diverse landscapes will mesmerize you. Learn more from our website.

  2. علی می گوید

    واقعا فیلم کامل و با صدا گذاری خوبی بود

Hide picture