انواع قوطی پروفیل و کاربردهای مختلف آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همه‌ی ما کم و بیش، قوطی پروفیل را دیده‌ایم؛ از نیکمت‌های فلزی مدرسه گرفته تا نرده‌های فلزی برای در و پنجره منزل، نرده‌ی پیاده‌رو و مواردی از این قبیل. پروفیل‌ها دسته‌ای از مقاطع فولادی هستند که به شکل مربع و مستطیل ساخته می‌شوند. از مقاطع کوچک آن برای نرده‌های فلزی، در و پنجره، راه پله‌ها، نرده‌کشی دیوارهای کارخانه‌ها، پیاده روها و … استفاده می‌شود؛ در حالی که از مقاطع بزرگ که به ستونی معروف هستند، معمولا در ساخت ستون و اسکلت فلزی استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد انواع قوطی پروفیل و کاربرد هر کدام در صنایع مختلف صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید، در ادامه همراه ما بمانید.

قبل از اینکه نگاهی به انواع قوطی پروفیل داشته باشید، می‌توانید مطلب «قوطی پروفیل چیست؟» را بخوانید تا با ویژگی و کاربرد این محصول بیشتر آشنا شوید.

کمی در مورد پروفیل‌ها و کاربردشان بدانیم

انواع قوطی پروفیل

قوطی پروفیل‌ها جزء مقاطع فولادی مهمی هستند که هم در ساختمان‌سازی و هم در صنایع مختلف، کاربردهای زیادی دارند. به طور کلی، از مهمترین ویژگی این محصولات می‌توان به جوش‌پذیری،کیفیت سطحی زیاد، تنوع بالا، قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌پذیری بالا اشاره کرد.

تولید و ساخت قوطی‌های فلزی معمولا به روش نورد سرد است؛ به این صورت که در مرحله اول ورق‌ها به وسیله قیچی به نوارهای نازکتر برش داده می‌شوند و بعد با ورود به دستگاه فرمینگ، به لوله تبدیل می‌شوند. در نهایت، در مرحله آخر، با عبور از غلتک‌های سایزینگ، شکل قوطی را به خود می‌گیرند.

به طور کلی، پروفیل‌ها با معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • کاربرد
  • شکل ظاهری
  • روش تولید
  • وزن
  • جنس

این محصولات اگر دارای سطح مقطع بسته وهندسی باشند، به آن «قوطی» یا اصطلاحاً در بازار «قوطی پروفیل» می‌گویند. نکته قابل توجه اینجاست که قوطی پروفیل‌ها معمولا از جنس فولاد، آلومینیوم و کامپوزیت هستند که در ادامه در مورد هرکدام صحبت خواهیم کرد.

پروفیل‌ها  در بازار کشور در ابعاد مختلف تولید می‌گردد به همین دلیل محاسبه دقیق وزن قوطی برای صنعت گران اهمیت بسزایی دارد، به همین دلیل استفاده از اطلاعات جدول اشتال قوطی بهترین ابزار برای انجام محاسباتی دقیق است؛ به همین منظور می‌توانید مطلب «جدول اشتال قوطی و وزن انواع قوطی پروفیل» را در سایت بخوانید.

معمولا هر جنس پروفیل در چه مکان‌هایی قابل استفاده است؟

همان‌طور که می‌دانید، فولاد با آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شود؛ پروفیل فولادی بر اساس نوع آلیاژ به کار رفته در آن، به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که جنس پروفیل آهن، تعیین کننده کاربرد آن است.

پروفیل فولاد کربنی

پروفیل‌هایی که از جنس فولاد کربنی ساخته شده باشند، به نوعی پرکاربردترین پروفیل‌ها هستند که هم در ساختمان‌سازی و هم در صنعت کاربردهای زیادی دارند. پروفیل فولاد کربنی معمولاً از ورق سیاه ST37 یا ورق روغنی ساخته می‌شود و از این نوع پروفیل به طور گسترده در صنعت ساخت‌و‌ساز، صنعت و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

پروفیل فولاد کربنی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، ضخامتی بین 2 تا 5 میلی‌متر دارد و معمولا برای نمای ساختمان یا ساخت در و پنجره است. این در حالی است که از پروفیل‌های فولاد کربنی تا سایز 400 میلی‌متری در صنعت استفاده می‌شود؛ صنایعی مانند پل‌سازی، صنایع نظامی و ساخت دستگاه‌های صنعتی.

یکی دیگر از کاربردهای پروفیل فولاد کربنی، همان‌طور که گفته شد، ساخت لوازم خانگی است. علاوه بر این، در ساخت اگزوز و مبلمان، کاربرد گسترده‌ای دارد.

پروفیل‌ها از هر جنسی که باشند، کاربردهای متفاوتی دارند؛ این که شما چه نوع پروفیلی می‌خرید، قطعا در هزینه‌های نهایی شما تاثیرگذار است؛ جنس پروفیل تولید شده در کنار قیمت این محصول از مهمترین عواملی هستند که باید حتما در زمان خرید در نظر بگیرید.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه از ورق فولاد کربنی ساخته می‌شود، اما روی سطح این نوع پروفیل با روی پوشش داده شده است. مهمترین کاربرد پروفیل گالوانیزه، ساخت در و پنجره است. به طور معمول از پروفیل گالوانیزه در مکان‌هایی استفاده می‌شود که احتمال زنگ‌زدگی زیاد است.

پروفیل استیل

این نوع پروفیل از استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. همه‌ی گریدهای فولاد ضدزنگ از جمله 304، 316 و 201 در ساخت پروفیل استیل به کار می‌روند. این آلیاژها باعث می‌شوند که پروفیل استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، برای صنایع مانند صنعت غذایی، دارویی و شیمیایی مناسب باشند.

پروفیل آلومینیومی

آلومینیوم دارای خواص منحصر بفردی است و همین موضوع باعث شده که پروفیل‌های ساخته شده از آن نیز دارای کاربردهای گسترده‌ای باشند. ضد زنگ بودن، انعطاف‌پذیری و تحمل فشار بالا از مهمترین ویژگی‌های پروفیل آلومینیومی است. این نوع پروفیل‌ها به مراتب وزن کمتری نسبت به سایر پروفیل‌ها دارند.

کاربرد اصلی پروفیل آلومینیومی، نمای ساختمان و ساخت در و پنجره است.

پروفیل کامپوزیت

پروفیل کامپوزیت، نوعی از پروفیل‌ها هستند که مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن‌ها، فلز، سرامیک و پلیمر است. پروفیل کامپوزیت دارای ویژگی‌هایی مثل سبک‌ وزن بودن و مقاومت در برابر رطوبت و زمین‌لرزه است. این خواص باعث شده تا این پروفیل در مناطق دارای رطوبت بالا یا زلزله‌خیز محبوبیت زیادی داشته باشد.

راهنمای انتخاب انواع قوطی پروفیل برای استفاده در صنایع مختلف

کاربرد-انواع-پروفیل-در-ساختمان-سازی

معمولا در سازه‌های بتی برای استفاده از قوطی پروفیل، محدودیتی نداریم؛ چرا که باید به این موضوع دقت کنیم که اجزای بتن از یکدیگر جدا نشوند و به بقیه‌ی قسمت‌های سازه هم قابل نفوذ باشد.

اگر قالب، شکل مشخصی داشته باشد، در تراکم بتن دچار بروز مشکل می‌شود؛ به همین دلیل برای مقاطع بتنی از اشکال ساده مانند مربع مستطیل یا دایره‌ای شکل استفاده می‌کنند. به طور معمول، در ساختن ستون پل‌ها و یا حتی ساختمان‌های مدرن از مقاطع دایره‌ای شکل استفاده می‌شود.

در این مطلب در مورد جنس انواع قوطی پروفیل‌ های ساخته شده صحبت کردیم. همان‌طور که اشاره کردیم، فولاد کربنی، گالوانیزه، استیل، آلومینیومی و کامپوزیت از متداول‌ترین جنس‌های قوطی پروفیل هستند که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند و در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، انتخاب پروفیل گالوانیزه برای مکان‌هایی است که احتمال خوردگی در آن زیاد است، مانند مناطق مرطوب. اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه، سوالات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.