اتصالات پلی اتیلن و کاربردهای آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

هر زمانی که بحث انتقال مایعات و سیالات پیش می‌آید، بدون شک به یاد اتصالات و لوله‌ها می‌افتیم. امروزه با پیشرفتی که در حوزه تولید ابزار مناسب برای نقل و انتقالات به وجود آمده، به راحتی می‌توان اتصالاتی را در جنس‌ها و انواع متفاوت در بازار مشاهده کرد. یکی از انواع اتصالات موجود در بازار، اتصالات پلی اتیلن هستند. موضوعی که ما در این متن قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم دقیقا در همین رابطه می‌باشد. در این نوشتار اتصالات پلی اتیلن، کاربردهای آن و انواع آن توضیح و تشریح داده خواهد شد.

اتصالات پلی اتیلن به چه  اتصالاتی گفته می‌شود؟

وقتی صحبت از انتقال به وسیله لوله‌های پلی اتلین به میان می‌آید، بدون شک در مورد اتصالات نیز باید صحبت کرد. اتصالات پلی اتیلن در واقع قطعات و تجهیزاتی هستند که در تاسیسات و خطوط لوله‌کشی به کار برده می‌شوند. در واقع هدف استفاده از این اتصالات تغییر در میزان قطر لوله‌کشی، ایجاد تغییر در میزان دبی مایع جریان یافته در لوله، اتصال لوله‌ها به هم و تغیر در زاویه‌ای که سیال در حال حرکت می باشد، عنوان شده است.

نکته مهمی که خوب است در مورد این نوع اتصالات بدانید آن است که بدون نیاز به جوش دادن و یا استفاده از ابزارهای دیگر مانند پیچ و مهره و غیره، می‌توانند قطعات را به هم متصل کنند. در واقع فرآیند اتصال در این نوع، به کمک مادگی صورت خواهد گرفت.

باید بدانید که اتصالات پلی اتیلنی تحت استانداردهای DIN16963 تولید شده و انواع و اقسام متفاوتی دارد. استاندارد DIN یکی از استانداردهای سخت‌گیر کشور آلمان به شمار رفته و اغلب تولیدکنندگان در دنیا برای تولید محصول خود به سراغ این نوع استاندارد می‌روند.  معمولا قیمت هر یک از این اتصالات بر اساس کاربرد و کیفیت ساخت آنها تعیین می‌شود.

ویژگی‌های اتصالات پلی اتیلنی

اتصالات پلی اتیلنی

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که می‌توان در مورد اتصالات پلی اتیلن عنوان کرد، سرعت بالا در نصب است.
  • از دیگر ویژگی‌های این اتصالات، مقاومت بالای آنها در برابر شکستگی و ترک‌خوردگی ناشی از فشارهای وارد شده از بیرون است.
  • این اتصالات در مقابل خوردگی و ساییدگی مقاومت بالایی دارند، به همین دلیل می‌توان عمر مفید و طولانی برای آنها درنظر گرفت.
  • این اتصالات در برابر مواد شیمیایی همچون اسید و باز نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • هزینه پایین در اجرا و نصب نیز از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات این نوع اتصالات است که بسته به شرایط می‌تواند بسیار جالب توجه و مهم به نظر آید.
  • در مناطقی که جزء مناطق زلزله‌خیز هستند این اتصالات دوام و پایداری زیادی از خود نشان می‌دهند و در برابر ارتعاشات حاصله از زلزله بسیار مقاوم می‌باشند.
  • برای حمل این قطعات به دلیل کم بودن وزن و سبکی، نیازی به ماشین آلات سنگین نیست.
  • معمولا این قطعات توسط حیوانات موذی مورد حمله واقع نمی‌شوند؛ زیرا هیچ گونه ماده مغذی در آنها وجود ندارد.
  • این لوله‌ها مزیت‌های زیادی دارند و به همین دلیل، امروزه در بسیاری از تاسیسات از جمله شبکه‌های لوله‌کشی روستایی و شهری و حتی صنایع به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از این لوله‌ها در زمین‌های کشاورزی به وفور استفاده می‌کنند. به خصوص در رو‌ش‌های آبیاری به صورت بارانی و قطره‌ای این نوع اتصالات کارایی بالای از خود نشان می‌دهند.

انواع  اتصالات پلی اتیلنی

انواع  اتصالات پلی اتیلنی

انواع و اقسام متفاوتی از اتصالات پلی اتیلنی در بازار موجود بوده و هر یک از آنها بر اساس کاربردی که دارند انتخاب شده و به کار گرفته می‌شوند. در ادامه این متن قصد داریم به توضیح و معرفی انواع اتصالات پلی اتیلنی بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا با انواع این اتصالات آشنا شویم.

اتصالات پیچی یا دنده‌ای و یا رزوه‌ای

یکی از انواع اتصالات پلی اتیلنی، اتصالات پیچی یا دنده‌ای و یا رزوه‌ای است. این اتصالات از اجزایی مانند اورینگ، بدنه، سرپیچ، اسیپلیت رینگ و بوشینگ تشکیل شده و قادر است فشاری تا حدود 10 اتمسفر را نیز تحمل کند. یکی از مزیت‌های قابل توجه در مورد این نوع اتصال قابلیت باز و بسته کردن آن به صورت چند باره است.

این نوع اتصالات به صورت نر و ماده تولید شده و برای پروژه‌های مختلف از جمله انتقال آب و آبرسانی به وفور مورد استفاده قرار میگیرند. از انواع اتصالات پیچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سه راه مساوی
  • سه راه نر
  • سه راه ماده
  • زانو نر
  • زانو مساوی
  • زانو ماده
  • رابط مساوی
  • رابط نر
  • رابط ماده
  • تبدیل و درپوش انتهایی

اتصالات گازی یا الکتروفیوژن

از دیگر انواع اتصالات پلی اتیلنی می‌توان به اتصال گازی و یا الکتروفیوژن اشاره کرد. برای متصل کردن قطعات مختلف با کمک الکتروفیوژن، از جوش الکتریکی استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان دقت و مقاومت بیشتری را در نوع اتصال مشاهده کرد.

از اتصالات گازی در صنایعی مانند نفت، پتروشیمی و گازرسانی استفاده می‌کنند. ضریب اطمینان بالاتری را می‌توان در این نوع اتصالات مشاهده کرد.

اتصالات جوشی

یکی دیگر از انواع اتصالات پلی اتیلن، اتصالات جوشی فشار قوی است. این نوع اتصال به صورت لب به لب به لوله پلی اتیلن متصل شده و در صنایعی مانند آتش‌نشانی و صنایع آب و فاضلاب کاربرد زیادی را می‌توان از آن شاهد بود. این نوع اتصال نیز شامل سه راهی، زانو، تبدیل، فلنج، رینگ PP.STEIL و تبدیل است. این نوع اتصال را می‌توان با توجه به نیازها و درخواست مشتری تولید کرد.

از جمله مزیت‌های این نوع اتصالات می‌توان به وزن کم، نصب راحت، پیش ساخته بودن‌ آنها، بالا بودن مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و غیره اشاره کرد.

کمربند پلی اتیلن

از دیگر انواع اتصالات پلی اتیلن می‌توان به کمربند پلی اتیلن اشاره کرد. در جاهایی که نیاز است از لوله‌های اصلی انشعاب گیری شود و یا جاهایی که نیاز است بازسازی صورت گیرد، این نوع اتصال می‌تواند کمک شایان توجهی از خود نشان دهد.

در ساخت این نوع اتصال متریال‌های متفاوت به کار گرفته شده و به همین دلیل در جنس‌های متفاوت می‌توان آن را در بازار مشاهده کرد. این کمربند از دو قسمت انشعاب و کفه تشکیل شده است. این کمربند به وسیله یک پیچ و مهره به اطراف لوله‌های پلی اتیلنی بسته می‌شود.

اتصالات فلنجی

اتصالات فلنجی

از دیگر انواع اتصالات پلی اتیلنی می‌توان به اتصالات فلنجی اشاره کرد. در این نوع اتصال، لوله‌ها به کمک صفحه‌های گِرد فولادی که به آنها فنلج گفته می‌‍‍‍‌شود، به هم متصل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان در مورد این نوع اتصال عنوان کرد قابلیت پیچ و مهره شدن آنهاست. فلنج‌ها به کمک پیچ‌ و مهره به هم متصل می‌شوند و این روند می‌تواند مزیت‌هایی را در جای خود داشته باشد.

خوب است بدانید که اتصالات فلنجی مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل در صنایع انتقال گاز و به صورت کلی در صنعت گاز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصالات آبیاری قطره‌ای

اتصالات آبیاری قطره‌ای از دیگر اتصالات پلی اتیلن‌ به شمار می‌روند. این اتصالات بر روی لوله‌هایی که قطر آنها 16 میلی‌متر است نصب شده و اهداف مختلفی را می‌توان برای آنها عنوان کرد. از جمله اهداف استفاده از این نوع پلی اتیلن می‌توان به تنظیم و تغییر در میزان آب مورد نیاز برای زمین کشاورزی عنوان کرد.

این نوع اتصالات در آبیاری بارانی نیز کارایی بالایی از خود نشان می‌دهد. از انواع اتصالات آبیاری قطره‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رابط 16
  • آبپاش
  • درپیر
  • بابلر
  • شیر خودکار
  • شیر توپی
  • سر شلنگ
  • زانو 16
  • شیر انشعاب
  • فیلتر دیسکی و توری

اتصالات تزریقی

از جمله اتصالات پلی اتیلن می‌توان به اتصالات تزریقی اشاره کرد. برای تولید اتصالاتی از این نوع، ابتدا باید یک قالب ساخته شده و سپس توسط ماشین‌آلات تزریق پلاستیک، مواد پلی اتیلن به داخل این قالب‌ها تزریق شده و اتصال مورد نیاز نیز فراهم می‌گردد.

از جمله مزیت‌ها و ویژگی‌های این نوع اتصال می‌توان به یکپارچگی و استحکام بالای آنها اشاره کرد. در ضمن از آنجایی که این نوع اتصال به صورت قالبی ساخته می‌شود، از نظر اندازه و ابعاد کاملا یکنواخت هستند که این مورد در نوع بسیار قابل توجه می‌باشد.

اتصالات فاضلابی

از دیگر اتصالات پلی اتیلن که باید به آن اشاره گردد، اتصالات فاضلابی هستند. این نوع اتصالات به صورت لب به لب جوش داده می‌شوند و برای اتصال و تغییر مسیر در لوله‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصالات پلیمری

یکی دیگر از انواع اتصالات پلی اتیلنی می‌توان به اتصالات پلیمری اشاره داشت. این نوع اتصال در انواع متفاوت مانند یو پی وی سی، پلی پروپیلن و سی پی وی سی موجود بوده و در صنایع متفاوت با توجه به کاربردها و نیازهای موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جاهایی مانند پالایشگاه‌ها و آبیاری فضاهای سبز از این نوع اتصالات به وفور استفاده می‌شود.

قیمت مقاطع فولادی

بدون شک قیمت آهن آلات، اساسی ترین مبحث خرید و فروش این محصولات هستند که با کمترین تغییر در تناژ بالا، تفاوت زیادی را رقم خواهد زد. توجه به وزن محصول از مهم ترین مسائل خرید محصولات فولادی است. به عنوان مثال در خرید لوله، اگر دو لوله قطر یکسانی داشته باشند و به دلیل تفاوت چگالی وزنشان در هر شاخه 2 کیلوگرم باهم متفاوت باشد، ملاحظه خواهید کرد که در تناژهای بالا، چه تفاوت قیمت زیادی باهم خواهند داشت.

برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی می توانید به سایت مجموعه اصفهان آهن مراجعه کنید و با شماره 03134045 تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان ما در این زمینه مطلع شوید. یکی از خدمات ارزنده سایت اصفهان آهن، به روز رسانی قیمت روز مقاطع فولادی مختلف است که برای آسودگی خاطر مشتریان در نظر گرفته شده است. همانطور که می دانید قیمت روز مقاطع فولادی به دلیل وابستگی به نرخ ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت نفت و … همواره دست خوش نوسان می شود و باید به صورت مستمر استعلام شود.

برای اطلاع از قیمت روز مقاطع فولادی، روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت آهن الات»

جمع بندی

در این متن در مورد اتصالات پلی اتیلنی نکاتی را با شما در میان گذاشتیم. این نوع اتصالات مزیت‌های زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به وزن کم، هزینه مناسب، عدم نیاز به ماشین آلات سنگین برای حمل  و نقل، مقاومت در برابر فشار، زنگ‌زدگی، مواد شیمیایی، حمله حیوانات موذی، ارتعاشات ناشی از زلزله و غیره اشاره کرد. به دلیل بالا بودن مزیت‌های این نوع اتصالات، صنایع متفاوت برای برطرف کردن نیازهای خود به سراغ این نوع اتصالات می‌روند. انواع متفاوتی‌ از این اتصالات نیز در بازار موجود بوده و با توجه به شرایط و کاربردی که دارند مورد استفاه قرار داده می‌شوند. از انواع اتصالات می‌توان به کمربند پلی اتیلن، اتصالات جوشی، اتصالات پیچی، اتصالات گازی و غیره اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.