آهن آلات مورد استفاده در آسانسور

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آسانسور یکی از ضروری‌ترین تجهیزات ساختمان‌سازی است که جهت انتقال افراد یا وسایل به صورت عمودی، در سازه‌های مسکونی و تجاری نصب می‌شود. نصب اصولی و ایمن آسانسور، مهم‌ترین مسئله‌ای است که پیمانکاران و مهندسان عمران باید به آن توجه کنند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی، با عملیات آهن‌کشی و مراحل اجرایی آن در ساختمان آشنا شوید سپس به آهن آلات مورد استفاده در آسانسور بپردازیم. آهن‌کشی به معنای استفاده صحیح از آهان آلات مورد استفاده در آسانسور و ایمن‌سازی آن است، که توسط فرد متخصص و باتجربه انجام می ‌شود.

آهن‌کشی آسانسور به دلیل ثابت نگه‌داشتن ریل کابین و جلوگیری از لرزش‌های واگن انجام می‌شود، که در نهایت افزایش ایمنی آن را به دنبال دارد. این عملیات بسته به اسکلت ساختمان که از نوع فلزی یا بتنی باشند، دارای مراحل متفاوتی است. همچنین در خصوص نحوه اجرا و مراحل آهن‌کشی نکاتی وجود دارد که توسط استانداردهای جهانی تعیین می‌شود. بنابراین قصد داریم در این مقاله، به بررسی آهن آلات آسانسور و نحوه آهن‌کشی آنها بپردازیم.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

آهن آلات مورد استفاده در آسانسور چیست؟

پیش از اینکه به بررسی آهن آلات مصرفی در نصب آسانسور بپردازیم، باید با مراحل آهن‌کشی و نحوه اجرای آن در ساختمان آشنا شوید؛ زیرا مراحل این عملیات، بسته به حجم پروژه متفاوت است. انتخاب آهن آلات مناسب به عواملی مانند نحوه آهن‌کشی، تعداد طبقات، جنس اسکلت ساختمانی و ارتفاع کل سازه بستگی دارد.

قیمت میلگرد، تیرآهن و هزینه ساخت آپارتمان در هرسال نیز از جمله مواردی است که موجب نوسان نرخ نهایی مواد اولیه، برای اجرای آهن‌کشی آسانسور می‌شود.

آهن آلات مورد استفاده در آسانسور چیست؟

محصولات فولادی مورد استفاده در آهن‌کشی آسانسور

به طور کلی آهن‌کشی آسانسور از سه قطعه فولادی شامل ستون، ناودانی و تیرآهن تشکیل شده است. ستون‌ها به صورت عمودی، در چهار سمت چاه آسانسور قرار می‌گیرند که برای نصب و اتصال آنها به تعدادی نبشی با سایز مناسب نیاز دارید. نبشی کشی ساختمان دارای نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید.

قطعه دیگری که در مرحله آهن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ناودانی متناسب با ابعاد چاه و ظرفیت آسانسور است. انتخاب ناودانی مناسب، بر اساس صلاحدید پیمانکار پروژه انجام می‌شود.

تیرآهن نیز مقطع فولادی بسیار مهم دیگری است که براساس تعداد مورد نیاز سفارش داده می‌شود. دفعات حرکت و توقف آسانسور، سایز و ابعاد کابین، ظرفیت و تعداد آسانسورهای پروژه تعیین کننده تعداد تیرآهن‌های موردنیاز هستند.

آهن‌کشی آسانسور برای حرکت در بین طبقات به جز مقاطع فولادی، به نبشی، کلاف و ریل نیز نیاز دارد. ریل آسانسور در محل مناسب قرارگرفته و هیچگونه لرزشی را به کابین آن منتقل نمی‌کند.

نحوه محاسبه آهن آلات مورد استفاده در آسانسور

  1. برای به دست آوردن وزن آهن آلات مصرفی در شاسی‌کشی آسانسور، ابتدا ارتفاع کل ساختمان، ارتفاع طبقات و فضای بالای آن را به دست آورید. سپس مقدار به دست آمده را چهار برابر کنید تا وزن مواد اولیه، برای آهن‌کشی به دست آید.
  2. در واقع اسکلت آسانسور دارای چهار ستون به اندازه ارتفاع کل سازه است، به همین دلیل اعداد به دست آمده، ضربدر چهار می‌شوند. این فرمول به تعداد طبقات ساختمان نیز بستگی دارد. برای پروژه‌هایی که بیش از 10 طبقه هستند، ارتفاع سازه در شش ضرب می‌شود زیرا 6 ستون دارند.
  3. در مرحله بعدی باید محل جوش دادن آهن آلات را مشخص کنید؛ به طوری که حرکت عمودی آسانسور به صورت پویا و پرنیرو انجام شود. لازم به ذکر است که در این بخش نباید لبه‌های دو نبشی را مستقیما به یکدیگر متصل کنید، پس در بین آنها ورق فولادی مقاوم قرار دهید.
  4. پس از مشخص شدن محل جوشکاری، از افراد بسیار ماهر و متخصص بخواهید که عملیات را شروع کنند؛ زیرا جوش دادن شاسی آسانسور، به صورت سربالا و بسیار سخت انجام می‌شود.
  5. تعداد طبقات ساختمان، رابطه مستقیمی با تعداد آسانسورهای مورد نیاز در آن دارد. طبق استاندارد جهانی به ازای هر 10 طبقه، به 1 آسانسور نیاز داریم. پس اگر مسئول اجرای پروژه‌ای عظیم و 20 طبقه هستید، از 2 آسانسور با نبشی‌کشی جداگانه استفاده کنید.
  6. تعداد ستون‌های مورد استفاده در نبشی‌کشی آسانسور، براساس وزن قابل حمل کابین تعیین می‌شود. در نبشی‌کشی ساختمان‌های تجاری-اداری که تعداد و تردد افراد زیاد است، به جای چهارستون از شش‌ستون یا بیشتر استفاده می‌شود.
  7. نصب داربست در مراحل اولیه از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا امنیت جانی کارگران و مالی پروژه به این موضوع بستگی دارد. وزن و نوع داربست نیز، بر اساس ارتفاع آسانسور انتخاب می‌شود.
نحوه محاسبه آهن آلات مورد استفاده در آسانسور

آهن کشی آسانسور در ساختمان‌های اسکلت فلزی

آهن کشی برای پروژه‌هایی که دارای اسکلت فلزی هستند امری آسان و سریع است؛ زیرا از ستون‌های ساختمان که در کنار چاه آهن‌کشی قرار دارند، می‌توان به عنوان ستون آسانسور استفاده کرد.

حتی از کلاف‌بندی طبقات نیز، برای کلاف آهن‌کشی استفاده می‌شود. بنابراین هزینه‌های شاسی‌کشی در ساختمان‌های فلزی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

آهن کشی آسانسور در ساختمان‌های اسکلت بتنی

صفحه پلیت یکی از اتصالات آهن‌کشی در ساختمان‌های بتنی است که در چهار سمت چاه ‌آسانسور قرار می‌گیرد. تعیین محل دقیق صفحه پلیت توسط متخصصین نصب آسانسور انجام می‌شود و وظیفه آن اتصال ستون‌های آسانسور به تمام طبقات است.

بنابراین آهن‌کشی در ساختمان‌های بتنی، تخصصی‌تر از پروژه‌های فلزی است که به دانش و مهارت زیادی نیاز دارند. امروزه با افزایش جمعیت و تعداد ساختمان‌های چندین طبقه، ضرورت نصب و استفاده از آسانسور اهمیت چشمگیری پیدا کرده است.

نصب آسانسور نیازمند دانش تخصصی و استفاده صحیح از مقاطع فولادی است؛ زیرا با امنیت مالی و جانی افراد ارتباط مستقیمی دارد. محاسبه وزن آهن‌آلات مصرفی به ارتفاع ساختمان، تعداد طبقات و اسکلت‌بندی آن بستگی دارد. به طور کلی مقاطع فولادی مورد استفاده در آسانسور شامل ستون، ناودانی و تیرآهن هستند.

آهن‌کشی، مرحله‌ پایه برای نصب آسانسور به شمار می‌رود که در ساختمان‌های فلزی و بتنی، کاملا متفاوت است. تمامی مراحل نبشی‌کشی آسانسور، دارای استانداردهای جهانی هستند که باید رعایت شوند.

برای برج 30 طبقه، چه تعداد آسانسور لازم است؟

براساس استاندارد جهانی، به ازای 30 طبقه حداقل سه کابین آسانسور لازم است.

نحوه اجرای جوشکاری در آسانسور چگونه است؟

جوشکاری در آهن‌کشی به صورت سربالا و توسط جوشکاران بسیار متخصص و حرفه‌ای انجام می‌شود.

مقاطع فولادی مورد استفاده در آسانسور چیست؟

سه قطعه تیرآهن، ناودانی و ستون از جمله مهم‌ترین مقاطع مورد استفاده در آسانسور هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.