چطور جلوی زنگ زدگی میلگرد را بگیریم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خریداران محصولات فولادی با آن درگیر هستند، زنگ‌ زدگی میلگرد است. بسیاری از مقاطع فولادی خواه یا ناخواه، با گذشت زمان دچار فرآیند زنگ‌زدگی می‌شوند. در این میان، برخی محصولات، سریع‌تر نسبت به خوردگی و زنگ زدگی واکنش نشان می‌دهند و دوام بالایی ندارند. در میان تمامی مقاطع فولادی، میلگردها نسبت به سایر محصولات بیشتر در معرض زنگ زدگی هستند. حالا سوال خیلی از افراد این است که چه نوع میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟ برای بررسی این موضوع تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فایل صوتی

بررسی دلائل زنگ زدگی میلگردها

زنگ زدگی میلگرد فقط در ظاهر فلز تاثیر نمی‌گذارد؛ بلکه می‌تواند به طور کامل ساختار فلز را به خظر بیاندازد. فرآیند زنگ زدگی باعث تغییر رنگ فلز می‌شود و رنگ آن را به قرمز_نارنجی تغییر می‌دهد. این فرآیند شکلی از اکسید آهن است و زمانی که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌شود، بر روی قطعه تاثیر می‌گذارد و باعث خوردگی فلز می‌شود.

با توجه به اهمیت قیمت میلگرد روز، در هنگام خرید باید دقت داشته باشید محصولی را تهیه کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و دیرتر دچار زنگ‌زدگی شود.

دلائل-زنگ-زدگی-میلگرد

1. قرار گرفتن میلگرد در معرض آب و هوای مرطوب

برخی از میلگردهای تولید شده در بازار زودتر دچار زنگ زدگی می‌شوند؛ یعنی به محض این‌که در معرض هوای مرطوب قرار می‌گیرند، اکسید شده و زنگ می‌زنند. این در حالی است که بعضی دیگر از میلگردها چه با قرارگیری در انبار و چه در معرض هوای مرطوب، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا دچار زنگ زدگی شوند.

2. قرار گرفتن میلگرد در معرض آب و نمک

نمک و آب دو مورد از مواردی هستند که باعث زنگ زدگی میلگرد می‌شوند؛ ملوکول‌های آب قادر به شکاف در فواصل میکروسکوپی فلز هستند و باعث زنگ زدگی می‌شوند. علاوه بر این، حتی نمک و محیط‌های شور باعث می‌شوند که محصولات فولادی خیلی زود دچار زنگ زدگی شوند و کارایی خود را از دست بدهند.

بنا بر این؛ اگر قرار است میلگرد خریداری شده در مناطقی نزدیک به محیط‌های دریایی باشد؛ بهتر است با دقت بیشتری این محصول را خریداری کنید و حتما محیط را قبل از خریداری محصول، محیط را در نظر بگیرید.

3. نوع روش تولید میلگرد

همه مقاطع فولادی با فرآیند نورد انجام می‌شوند؛ به این صورت که زمانی که محصولات از کوره نورد خارج می‌شوند، تا زمانی که نهایتا به مقاطع فولادی تبدیل شوند، تعدادی ریداکشن روی آن‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال، برای تولید میلگرد سایز 8 از شمش 150 به 19 ریداکشن نیاز است. حالا نکته مهم اینجاست که اگر قرار است محصولات تولید شده کیفیت مناسبی داشته باشند، باید ریداکشن آن‌ها زیر 25 درصد باشد.

متاسفانه برخی از سازندگان میلگرد، تعداد ریداکشن‌ها و همچنین سرعت تولید را کاهش می‌دهند و به دنبال این هستند که هم در هزینه و هم در وقت خود صرفه‌جویی کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود که میلگرد تولید شده کیفیت پایین‌تری داشته باشد و خیلی سریع‌تر دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شود. در تصویر زیر می‌توانید، عکس میلگرد زنگ زده را مشاهده کنید.

میلگرد-زنگ-زده

چه میلگردی بخریم که دیرتر زنگ بزند؟

بسیاری از میلگردهای تولید شده در کارخانه‌های معروف مانند ذوب آهن، حتی پس از چند ماه خروج از انبار دچار زنگ زدگی نمی‌شوند؛ در صورتی که برخی دیگر از برندها اینطور نیستند! میلگرد ترمکس در مقایسه با سایر میلگردهایی که به روش‌های دیگر تولید می‌شوند، مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند؛ بنابراین زنگ زدگی میلگرد موضوعی است که در میلگردهای باکیفیت، کمتر رخ می‌دهد.

میلگرد ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن برای تولید محصولات خود از فرآیند ترمکس استفاده می‌کند و همین موضوع باعث شده که محصولات تولیدی این کارخانه کیفیت بالایی داشته باشند و در بین مصرف کنندگان طرفداران بیشتری داشته باشند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میلگردهای تولیدی این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در این فرآیند، میلگرد داغ در آب قرار داده شده که باعث شکسته شدن پوسته اکسیدی و به عبارتی لخت شدن سطح میلگرد و مستعد زنگ زدگی می‌شود.

از بین بردن زنگ زدگی میلگرد

به طور کلی، موارد زیادی وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها تا حدودی از زنگ زدگی میلگرد جلوگیری می‌کنند. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • انبار کردن صحیح میلگرد: محلی که برای نگهداری میلگردها انتخاب می‌شود، نقش مهمی در پیشگیری از زنگ زدگی زودرس میلگرد دارد. محل نگهداری میلگرد باید عاری از هر گونه رطوبت، کاملا تمیز و بهداشتی باشد.
  • روش حمل و نقل میلگرد: آرماتورها بايد به صورتی حمل و انبار شوند كه دچار خميدگی نشوند. نکته قابل توجه اینجاست که میلگردها نباید مستقیم روی زمین انبار شوند، چرا که باعث زنگ زدگی می‌شوند.

در این مطلب در مورد لائل زنگ زدگی میلگرد صحبت کردیم. این موضوع برای بسیاری از افراد فعال در حوزه آهن آلات اهمیت زیادی دارد چرا که می‌خواهند با انتخاب میلگردی با کیفیت مناسب، به نوعی هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهند و محصول خریداری شده عمر و دوام بیشتری داشته باشد. میلگرد تولید شده ذوب آهن به عنوان بهترین میلگرد در بازار ایران است که کیفیت بالایی دارد و به نوعی خیلی دیرتر از سایر میلگردهای دیگر دچار زنگ زدگی می‌شود.

امیدواریم که این مطلب رضایت خاطر شما همراهان عزیز دانشنامه اصفهان آهن را به همراه داشته باشد، در صورتی که دیدگاه یا نظری در مورد این مطلب دارید آن را از انتهای همین صفحه با ما و همراهان دانشنامه به اشتراک بگذارید.

چه مواردی باعث زنگ زدگی میلگرد می‌شوند؟

نوع روش تولید میلگرد، قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب و همچنین قرار گرفتن در معرض آب و نمک باعث زنگ‌زدگی میلگردها می‌شود.

چگونه می‌توان از زنگ‌زدگی میلگردها جلوگیری کرد؟

روش حمل و نقل این محصول و انبار کردن صحیح آن تا حدودی زیادی می‌تواند از زنگ زدگی جلوگیری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.