از بین بردن زنگ زدگی آهن با 5 روش اصولی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقاطع آهنی از پر مصرف ترین محصولات ساخت بشر هستند که به دلیل خواص مطلوب، مورد توجه سازندگان و صنعتگران قرار گرفته اند. با این وجود، مشکل عمده آهن این است که در صورت پوشش کاری ضعیف، دچار زنگ زدگی (اکسایش) می شود. زنگزدگی باعث تشکیل یک لایه قرمز، قهوه‌ای یا نارنجی بر روی سطح فلز شده که تخریب و کاهش کارایی فلز را به همراه دارد؛ اما فکر می کنید که چه راهکارهایی برای رفع زنگ‌زدگی آهن وجود دارد؟

فایل صوتی

فایل ویدئویی

علت زنگ زدگی آهن چیست؟

هنگامی که آهن با اکسیژن موجود در آب، آب شور، اسیدها یا سایر مواد شیمیایی خشن واکنش نشان دهد، فرایند زنگ زدگی آغاز می شود. همانطور که اکسید آهن از سطح فلز جدا می شود؛ مولکول های آهن جدید را در معرض دید قرار می‌ دهد. این موضوع باعث ادامه روند واکنش می شود. در نهایت، نواحی بزرگی از زنگ تشکیل می شوند که ممکن است باعث از هم پاشیدگی کل ساختار فلزی شوند. زنگ زدگی علاوه بر تغییر رنگ فلز، موجبات فرسایش، پوسته پوسته شدن و ضعف و خوردگی فلز را به همراه دارد.

علت زنگ زدگی آهن چیست؟

جلوگیری از زنگ زدگی فلزات آهنی

در واقع فقط فلزاتی که حاوی آهن هستند دچار زنگ‌زدگی می شوند. بنابراین پاک کردن زنگ زدگی اهن یک نگرانی اصلی در میان انواع فلزات است. فلزات آهنی رایج شامل فولاد کربن (1018،14l12)، فولاد آلیاژی (4130) و فولاد ضد زنگ (304،316) هستند. اکسیژن موجود در مولکول های آب با آهن ترکیب می شود و اکسید آهن را تشکیل می دهد. اکسید آهن در اصل زنگ زده است. برای جلوگیری از تجمع اکسید آهن ماشین‌ ها، مخازن و سایر فرم‌ های فلزی حاوی آهن یا فولاد باید به درستی مراقبت شوند، به ویژه در محیط های بیرونی! مثال های زیر برخی از بهترین راهکارها برای جلوگیری و پاک کردن زنگ زدگی آهن ارائه می دهند.

جلوگیری از زنگ زدگی با کاهش خراش

خراش یا ترک‌های فلزی، آب را در خود نگه می دارند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، آب در تماس با آهن باقی مانده و باعث زنگ زدگی می شود. فولاد نورد سرد نسبت به فولاد نورد گرم، در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان داده است. نورد سرد سطح صاف‌ تر و بدون بافت ایجاد کرده که آب را به دام انداخته و نگه می دارد. اگر متوجه خراش عمیقی روی سطح فلز آهنی خود شدید، باید در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

جلوگیری از زنگ زدگی با کاربردهای پوشش محافظ

فرو بردن اجسام فلزی مانند ساعت در محلول آبی رنگی از آب، هیدروکسید سدیم و نیترات پتاسیم باعث ایجاد مقاومت در برابر خوردگی قوی می شود. محصولات تجاری پیشگیری از زنگ زدگی، در قالب اسپری‌ های آئروسل یا دستمال‌ های پارچه ای نیز می توانند از اجسام فلزی مانند ابزار، وسایل در فضای باز، وسایل نقلیه و قطعات فلزی بزرگ در برابر زنگ زدگی محافظت کنند.

جلوگیری از زنگ زدگی با فولاد ضد زنگ آهن

آلیاژهای فولاد ضد زنگ، حاوی آهن هستند. با این حال، فولادهای ضد زنگ به دلیل دارا بودن درصد بالایی از محتوای کروم واکنش پذیر، که حتی واکنش پذیرتر از آهن است، در برابر زنگ زدگی مقاومت می کنند. کروم موجود در آلیاژ به سرعت اکسید می شود و یک لایه محافظ از اکسید کروم بر روی سطح فلز تشکیل می دهد که از رسیدن اکسیژن به فولاد زیرین جلوگیری می کند؛ در نتیجه موجب از بین بردن زنگ زدگی آهن خواهد شد.

پاک کننده زنگ آهن به کمک فرایند گالوانیزه

گالوانیزه کردن، یک فرایند پوششی است که برای حفظ فولاد زیر لایه استفاده می شود و برای چندین سال محافظت بدون زنگ زدگی ایجاد می کند. در فرایند گالوانیزه کردن، یک قطعه فولاد با روی مایع، بر روی سطح آهن پوشانده می شود. روی از فولاد، به سه روش مختلف محافظت می کند.

ابتدا پوشش روی به عنوان مانعی عمل می کند که از رسیدن اکسیژن و آب به فولاد جلوگیری خواهد کرد. دوم، حتی اگر پوشش خراشیده شود، روی از طریق حفاظت کاتدی از نواحی نزدیک فلز محافظت می کند. روش سوم، روی نسبت به اکسیژن بسیار واکنش پذیر است و به سرعت پوشش محافظ اکسید روی را تشکیل می دهد و از اکسید شدن بیشتر آهن جلوگیری می کند.

از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه نیز به کمک این روش انجام می شود که مراحل متعددی دارد.

جلوگیری از زنگ زدگی با تعمیر و نگهداری منظم

از آنجا که زنگ به سرعت پخش می‌ شود، بسیار مهم است که به محض ظاهر شدن آن را خراش دهید. پس از خراشیدن، با آب گرم و صابون بشویید و یک نرم کننده فلزی یا پوشش محافظ دیگری برای جلوگیری از اکسیداسیون بیشتر اعمال کنید. در صورت لزوم، از یک لایه رنگ جدید برای منطقه استفاده کنید.

جلوگیری از زنگ زدگی با خشک نگه داشتن فلزات

با پاک کردن فلزات آهنی مرطوب و خشک نگه داشتن آنها تا حد امکان، جلوگیری از زنگ زدگی امکان پذیر است. همچنین اجسام آهنی محصور در محیط های مرطوب مانند گاراژ یا زیرزمین از نصب رطوبت گیر سود می برند. در واقع هر نوع گل یا کثیفی که به سطح چسبیده باشد می‌ تواند آب را نگه دارد، بنابراین تمیز نگه داشتن فلزات جز نکات ضروری محسوب می‌ شود.

روش‌های از بین بردن زنگ زدگی آهن

در صنعت برای برطرف کردن زنگ آهن از روش های کاربردی مختلفی استفاده می شود. از جمله می‌توان به سندبلاست، شات بلاست، واتر جت،لیزر زنی، الکترولیز و… اشاره کرد. ازجمله راهکارهای دیگر که برای حذف زنگ زدگی آهن به کار می روند می توان روش های شیمیایی مانند اسیدشویی و استفاده از مواد شوینده را نام برد. مهم ترین روش های از بین بردن زنگ زدگی زیاد آهن را در ادامه می بینید.

  • سندبلاست
  • شات بلاست
  • واترجت
  • لیزرزنی
  • اسیدشوئی
  • برس سیمی
  • سنباده
  • اسید سیتریک
  • روش های سنتی مانند سرکه سفید، جوش شیرین و…

از هر روشی که استفاده می کنید، مراقب حد مجاز زنگ زدگی مقاطع به خصوص میلگرد و تیرآهن باشد.

زنگ زدایی با سندبلاست

سند بلاست یکی از روش های ساب ‌پاشی بوده که برای تمیز کردن سطوح فلزی از زنگ ‌زدگی و آلودگی سطحی به کار گرفته می شود. سندبلاست نوعی فرآیند سطحی است که با استفاده از ساینده های طبیعی با فشار بالای هوا، سطح را تمیزکاری می کند.

سندبلاست، شن ‌زنی یا شن پاشی، به صورت پرتاب شن و ماسه از طریق جریان فشرده هوا به سمت سطح فلزی تعریف می شود. هوای فشرده در سندبلاست به عنوان نیروی محرکه پرتاب ماسه، مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل هوای فشرده مواد ساینده همچون شن و ماسه را با فشار بسیار بالایی به سمت فلز زنگ زده پرتاب می کند.

این روش سنتی نه تنها برای تمیز نمودن سطح از زنگ زدگی، بلکه در تمیزکاری سطوح از گرد و غبار، روغن و گریس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سندبلاست بطور گسترده در تمیزکاری و آماده سازی سطح پیش از رنگ‌ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش برای رفع زنگ آهن از سطوح فلزی از مواد طبیعی مثل سیلیس و اکسید فلزات در اندازه‌ های مختلف استفاده می شود. این راهکار فشار هوا و اندازه مواد ساینده، ضخامت لایه سطحی تمیز کاری شده را کنترل می کند .سدبلاست روشی است که از مواد شیمیایی عاری بوده و امکان دسترسی به مناطق دورتر به هنگام تمیزکاری را ایجاد می‌ کند.

این روش از بیش از صد سال پیش، برای تمیز کردن سطوح به کار رفته است. از جمله معایب سندبلاست می توان به امکان پارگی سطح در هنگام انجام فرآیند تمیزکاری سطحی اشاره کرد. از جهت نکات بهداشتی، استنشاق ذرات ساینده که در هنگام تمیزکاری در فضا پراکنده می شوند، برای سلامتی مضر هستند. همچنین این روش در اغلب مواقع برای سطوح فلزی با سختی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

زنگ زدایی با شات بلاست

زنگ زدائی با شات بلاست، از دیگر روش ‌های ساب ‌پاشی سطحی است که عملکردی شبیه به سندبلاست دارد؛ با این وجود که از نظر مواد سایند، با سندبلاست متفاوت است. این روش که برای برطرف نمودن اکسیدهای سطحی آهن مورد استفاده قرار می گیرد و ساچمه فلزی جایگزین ذرات شن و ماسه سیلیسی شده است. شدت تمیزکاری این روش نسبت به سند بلاست بیشتر بوده و اغلب مواقع برای تمیزکاری لایه‌ های اکسیدی ضخیم تر استفاده می شود.

این راهکار مزیت های بسیاری دارد برای مثال می توان به افزایش سختی سطح، افزایش استحکام سطحی و ایجاد سطح صاف و هموار، علاوه بر تمیزکاری سطحی اشاره نمود. لازم به ذکر است که فرآیند شات بلاست برای قطعات کوچک کاربردی ندارد؛ زیرا فشار بالای تمیزکاری باعث تغییرشکل قطعه فلزی می شود.

زنگ زدایی با شات بلاست

زنگ زدایی با واترجت

فرآیند واترجت با استفاده از فشار قوی برای تمیزکردن سطوح زنگ ‌زده، استفاده می شود. در این روش با استفاده از یک نازل فشار قوی، انرژی فشاری آب را به انرژی جنبشی و مکانیکی تبدیل می کند. این فشار بالا باعث برطرف شدن لایه اکسید سطحی از سطح فلز آهن می شود.

از جمله اجزا تشکیل دهنده واتر جت می‌ توان به پمپ فشار قوی، شیلنگ فشار قوی، گان اسپری آب فشار قوی، فیلتر و پمپ بوستر اشاره کرد. موقع کار با واتر جت، ابتدا میزان فشار آب با استفاده از پمپ فشار قوی تا سه برابر افزایش داده می‌ شود.

این میزان فشار آب، بعد از عبور از فیلترها و رسیدن به نازل دستگاه تا ۲۵۰۰ بار افزایش داده شده و آماده پرتاب می شود. مزیت اصلی این راهکار نسبت به روش ‌های دیگر، این است که هیچ گونه آلودگی سطحی ایجاد نمی کند. شایان ذکر است میزان فشار و دبی جریان آب، به‌ منظور عملکرد صحیح واترجت باید به طور کامل کنترل و بررسی شود.

زنگ زدایی با لیزر زنی

استفاده از لیزر، جز پیشرفته ترین و به روزترین روش های برطرف کردن اکسیدها و زنگ‌ آهن از سطح قطعات آهنی به شمار می آید. این فرآیند با کمترین میزان مصرف انرژی، قابلیت پاک سازی سطحی طیف وسیعی از سطوح زنگ‌ زده را دارد. از لیزر زنی می توان برای تمیزکاری سطحی ابزارآلاتی نظیر موتورهای جت، محفظه های احتراق و … که در دماهای بالا کاربرد دارند، استفاده کرد.

تمیزکاری با استفاده از لیزر به این صورت است که پرتوهای پر انرژی لیزر به سطح اکسید شده تابیده و باعث از بین رفتن هرگونه اکسید و رسوب سطحی ناشی از زنگ‌ زدگی ‌می شود. استفاده از این روش، به دلیل کیفیت بالا، غیر شیمیایی بودن، سرعت عملیاتی و همچنین کارایی وسیع، توجه افراد زیادی را به خود جذب کرده است.

از این راهکار برای تمیز کردن انواع قطعات با سطح نرم و ابعاد کوچک، استفاده می شود. از لیزر زنی، نه تنها برای تمیزکاری سطح آهن بلکه برای تمیزکاری قطعات از جنس آلومینیوم، مس، برنج، فولاد نیمه سخت، آلومینیوم انودایز شده، پلاستیک ضخیم، استیل ضد زنگ و فولاد آلیاژی نیز استفاده می شود.

زنگ زدایی با اسیدشوئی

استفاده از محلول‌ های اسیدی برای رفع زنگ آهن و تمیزکاری سطحی، یکی از پرکاربردترین روش ها محسوب می شود. از جمله اسیدهای مورد استفاده در روش اسیدشوئی، اسید اگزالیک است. در کار با این اسید، به ازای هر گالن آب، به میزان یک تا سه قاشق غذاخوری اسید استفاده می شود.

طرز کار اسید اگزالیک به گونه‌ای است که به محض اضافه شدن به فلز اکسید شده با اکسید آهن، یک واکنش شیمیایی تشکیل داده و یک ترکیب یونی بی رنگ محلول در آب را تشکیل می دهد. در اصل این اسید، باعث تبدیل زنگ آهن به محلول یونی می شود و به راحتی با استفاده از آب، قابل شست‌و‌شو و تمیزکاری است‌.

مدت زمان مورد نیاز برای غوطه‌ ور نمودن قطعات آهنی در محلول اسید اگزالیک، از چندین ساعت تا چندین روز متغیر است و به میزان زنگ ‌زدگی و اندازه قطعه کار بستگی دارد. بعد از حذف اکسیدهای سطحی با استفاده از جریان آب فشار قوی، قطعات آهنی به خوبی شست و شو می شوند.

به منظور اطمینان یافتن از برطرف شدن کامل اسید از سطح قطعه، قطعات را در درون محلول بی کربنات سدیم به‌مدت چند ساعت غوطه‌ ور می نمایند. در بیان علت باید گفت که اگر اسیدی روی سطح قطعه باقی بماند، باعث خوردگی و فرسایش فلز می شود.

از جمله مزیت‌ های استفاده از روش اسیدشویی این است که می‌ تواند زنگ ‌زدگی‌ های قدیمی را نیز از سطح قطعه پاک نماید. از معایب اصلی این روش می‌ توان به مصرف بیش از حد آب و ایجاد پسماندهای اسیدی در پایان کار اشاره نمود که محیط‌ زیست را آلوده می کند.

زنگ زدایی با برس سیمی

استفاده از برس سیمی، نوعی روش دستی است که بر نوک دریل نیز قرار می گیرد. این برس ها علاوه بر زنگ زدایی اهن، برای از بین بردن آلودگی ها و رنگ و سایر مواد اضافه انتخاب مناسبی هستند.

فقط در انتخاب برس سیمی باید به نوع، قطر و پیکربندی رشته سیم دقت کنید. معمولا این برس ها از جنس برنج، فولاد ضد زنگ و کربنی هستند که کاربرد و مقاومت هر کدام متفاوت است. قطر سیم نیز از اندازه های بسیار نازک تا بسیار ضخیم تولید می شود و انتخاب آن به حجم کار بستگی دارد.

زنگ زدایی با جوش شیرین و آب

تقریبا در هر خانه ای، جوش شیرین پیدا می شود. این ماده موثر و معجزه آسا، برای از بین بردن زنگ زدگی اهن نیز موثر است. برای انجام این کار کافیست که محلولی از جوش شیرین و آب یا پراکسید هیدروژن تهیه کنید. محلول را با استفاده از پارچه تمیز بر روی فلز زنگ زده بگذارید تا حدود 20 دقیقه بماند. بعد از مدتی سطح آغشته به محلول را یا بشویید یا با استفاده از ساینده مناسب، تمیز کنید.

زنگ زدایی آهن با سرکه سفید یا آبلیمو

سرکه ترکیبی به شدت اسیدی است، که تقریبا قدرت پاک کردن هر چیزی را دارد. برای از بین بردن زنگ آهن نیز می توانید قطعه فلزی را درون یک کاسه سرکه بگذارید تا چندین ساعت بماند. سپس به کمک برس سیمی، سطح آن را زنگ زدایی کنید. اگر شدت زنگ زدگی زیاد باشد، لازم است که این عمل را چندین مرتبه تکرار کنید یا مدت بیشتری درون سرکه بماند.

آبلیمو نیز خاصیت اسیدی دارد و اگر با نمک ترکیب شود، این خاصیت چندین برابر خواهد شد. لیمو را با مقداری نمک ترکیب کنید و با دستمال بر روی فلز زنگ زده قرار دهید تا چندین ساعت بماند.

زنگ زدایی با اسید سیتریک

اسید سیتریک ماده ای فوق العاده قوی است که با خاصیت اسیدی، زنگ زدگی های آهن را از بین می برد. اما توصیه می کنیم از این روش کمتر استفاده کنید زیرا علاوه بر پوشش زنگ زده، سایر مواد و خواص فلز را نیز از بین می برد. برای انجام این روش باید چند قطره اسید سیتریک را درون آب جوش حل کنید و فلز را درون ظرف قرار دهید تا به مدت 24 ساعت بماند.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با سیب زمینی!

سیب زمینی حاوی ماده ای به نام اسید اگزالیک است که زنگ زدگی را در خود حل می کند. بنابراین می توان گفت که انتخابی مقرون به صرفه و در دسترس برای زنگ زدایی محسوب می شود. برای این کار کافیست که یک عدد سیب زمینی را از وسط برش دهید، به مایع ظرفشویی آغشته کرده و بر روی آهن زنگ زده بکشید. بعد از اینکه زنگ زدگی ضعیف شد، با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

رفع زنگ زدگی آهن

معایب زنگ زدگی آهن

زنگ زدگی به‌طور معمول در دو دسته مخرب و پایدار اتفاق می افتد. نوع پایدار به‌صورتی است که از زنگ‌زدگی قسمت‌های زیرین جلوگیری کند و به‌ نوعی یک زنگ‌ زدگی مفید است. این در حالی است که نوع مخرب آن، باعث پوسیدگی و از بین رفتن فلز می شود.

به‌طور کلی اگر فلزات با واکنش‌های شیمیایی برخورد داشته باشند، باعث خورد شدن سطح فلز می شوند. اگر زنگ‌زدگی از روی سطح فلز تمیز نشود، به مرور به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و باعث فرسودگی آنها خواهد شد.

همان‌طور که می دانید بسیاری از وسایلی که در اطراف ما وجود دارند، از آهن تشکیل شده‌ اند؛ بنابراین لازم است روش های مختلف از بین بردن زنگ زدگی آهن را بدانیم. اگر عملیات جلوگیری زنگ زدگی به موقع انجام شود، باعث بهبود عملکرد قطعه و همچنین طول عمر آن خواهد شد. از جمله روش‌ هایی که از زنگ زدگی جلوگیری می کنند راهکارهای سندبلاست، شات بلاست، واترجت، لیزر زنی و اسیدشوئی هستند.
شما چه روش‌ های دیگری را می شناسید؟ تجریبات خود را با ما و همراهان عزیز اصفهان آهن در میان بگذارید.

علت زنگ زدگی آهن چیست؟

علت زنگ زدگی آهن این است که آهن موجود در فلزات با اکسيژن و رطوبت هوا واکنش داده و باعث خوردگی و تخریب قطعه کار می‌ شود.

روش‌های از بین بردن زنگ زدگی آهن کدام‌اند؟

از جمله روش‌ های برطرف کردن زنگ زدگی آهن، می توان به سندبلاست، شات بلاست، واتر جت، لیزر زنی، الکترولیز و… اشاره نمود.

کدام یک از فلزات آهنی رایج ترند؟

فلزات آهنی رایج شامل فولاد کربن (1018،1412)، فولاد آلیاژی(4130) و فولاد ضد زنگ (304،316) می‌ شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 نظرات
  1. علی نظری می گوید

    جلوگیری وحفاظت از زنگ زدگی داخل مسیر خنک کاری موتور آیا محلولی وجود دارد از رسوب گذاری وزنگ زدگی داخل محفظه رادیاتور و موتور جلوگیری کند
    سوال دوم تعمیرکاران از اسید شویی استفاده میکنند ولی مسیر پاک کنندگی شامل فلز مس آلومینیم و آهن میباشد همراه با مقدار ر زیادی رسوبات و محلولهای سخت درون اب کار اسید شوری را پیچیده میکند

  2. علی نظری می گوید

    جلوگیری وحفاظت از زنگ زدگی داخل مسیر خنک کاری موتور آیا محلولی وجود دارد از رسوب گذاری وزنگ زدگی داخل محفظه رادیاتور و موتور جلوگیری کند

    1. اصفهان آهن می گوید

      بله، محلول‌های مختلفی برای جلوگیری از رسوب‌گذاری و زنگ‌زدگی داخل محفظه رادیاتور و موتور وجود دارد. به طور کلی، این محلول‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

      1. ضد یخ‌ها:

      ضد یخ‌ها علاوه بر پایین آوردن نقطه انجماد آب، خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ‌زدگی هم دارند. استفاده از ضد یخ مناسب، اولین و مهم‌ترین قدم برای جلوگیری از زنگ‌زدگی داخل مسیر خنک‌کاری موتور است.

      2. رسوب‌زداها:

      رسوب‌زداها برای از بین بردن رسوبات و جرم‌های موجود در سیستم خنک‌کاری موتور استفاده می‌شوند. اگر رسوبات داخل سیستم زیاد باشد، ممکن است ضد یخ به طور کامل از زنگ‌زدگی جلوگیری نکند. در این صورت، باید از رسوب‌زدا استفاده کنید.

      برخی از محلول‌های رایج برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و رسوب‌گذاری داخل مسیر خنک‌کاری موتور عبارتند از:

      ضد یخ‌های پایه اتیلن گلیکول: این نوع ضد یخ‌ها رایج‌ترین نوع ضد یخ هستند و به طور موثری از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کنند.
      ضد یخ‌های پایه سیلیکات: این نوع ضد یخ‌ها برای موتورهای آلومینیومی مناسب‌تر هستند و عمر طولانی‌تری دارند.
      رسوب‌زداهای اسیدی: این نوع رسوب‌زداها قوی‌تر هستند و برای رسوبات سخت‌تر مناسب هستند.
      رسوب‌زداهای قلیایی: این نوع رسوب‌زداها برای رسوبات نرم‌تر مناسب هستند و به فلزات آسیب نمی‌رسانند.

  3. احمد معصومی می گوید

    سلام
    من یک زنجیر چرخ خیلی خوب دارم که به علت عدم استفاده،زنگ زده. حالا با اسید اگزالیک زنگ زدایی بشه خوبه یا با سرکه سفید یا اسید سیتریک. ممنون میشم راهنماییم کنین

  4. مهدی می گوید

    اگر مثبت ومنفی در وان زنگ زدایی جاشون عوض بسه چی میشه مثلا ابزار الات زنگ زده رو به مثبت باطری و یه فنر به عنوان کاتد منفی باشه اشکالی پیش میاد؟ ممنون میشم جواب بدین باطری ماشین منبع برق منه

  5. محنا می گوید

    با برس سیمی میشه موجب رفع زنگ زدگی اهن شد؟ مشکلی برای میلگرد ایجاد نمیکنه؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام محنا جان
      بله میشه زنگ زدگی رو رفع کرد. اما برای میلگرد به صورت تخصصی بهتره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  6. kamran می گوید

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتون، روش سند بلاست بهتره یا شات بلاست؟

    1. اصفهان آهن می گوید

      شات پلاست برای زنگ زدگی عمیق استفاده میشه اما ممکنه به یه سری قطعات آسیب بزنه. شما باید بدانید جنس قطعه چیه و میزان زنگ زدگی چقدره. در کل شات بلاست از ساچمه های فلزی استفاده می کنه اما سند بلاست از ماسه استفاده می کنه بنابراین میشه گفت سند بلاست برای زنگ زدگی های خفیف تر استفاده میشه

  7. سمیه ایمانی می گوید

    سلام من از روش جوش شیرین برای زنگ زدگی چندتا تیکه کوچیک آهنی استفاده کردم. خیلی خوب بود. دمتون گرم بابت این مطلب کاربردی.

  8. مهدی احمدی می گوید

    فکر میکنم برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات با نوشابه یا سرکه هم بشه این کارو کرد و اثر بخش هستند، ممنون بابت مقاله اموزشی خوبتون

    1. اصفهان آهن می گوید

      نوشابه یا سرکه رو برای برخی فلزات نمیشه به کار گرفت چون فلز رو میخورن اما برای برخی فلزات گزینه خوبی به شمار میرن

  9. فاطمه می گوید

    با سلام چند تا خراش رو پلوپز برقیم افتاده میشه درستش کرد یا نه

  10. راد می گوید

    سلام .من چند رول ورق در ضخامتهای مختلف دارم .
    و زنگ زدگی دارند.
    چطوری میتونم رول باز نشده را زنگ زدایی کنم ؟

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      در ابتدا اکر زنگ زدگی خیلی عمیق نیست، برای ابکاری گالوانیزه بفرستید یا رنگش کنید. در مرحله دوم اگر زنگ زدگی خیلی عمیقه باید عملیات سندبلاست را انجام بدید.

  11. Pedram می گوید

    سلام درب منزل زنگ زده و قسمتهایی سوراخ شده،با چه روشی زنگ را پاک کنیم،تشکر

    1. حجت می گوید

      آفتابه خرج لحیم
      برو تعویضش کن عاموو
      😉😂😂