آشنایی با ورق نسوز و کاربردهای آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ورق‌های فلزی در سایزها و گریدهای گوناگون تولید و عرضه می‌شوند. این محصولات بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. یکی از پرمصرف‌ترین ورق‌ها، ورق نسوز فلزی است. به‌دلیل ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر‌به‌فرد ورق نسوز، از آن در صنایع گوناگون بهره گرفته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. شیوه تولید ورق نسوز با سایر ورق‌ها متفاوت است. اگر قصد استفاده از این محصول را در پروژه‌های خود دارید، بهتر است قبل از خرید، قیمت ورق فولاد را بررسی کرده و با دیگر فروشگاه‌ها مقایسه کنید. در این مقاله قصد داریم درباره ورق نسوز، مشخصات و کاربردهای آن اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

ورق نسوز

یکی از ورق‌هایی که به‌طور‌گسترده‌ای در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق نسوز است. مشخصات منحصربه‌فرد این محصول باعث شده‌است که طرفداران زیادی پیدا کند. دلیل تفاوت ورق‌های نسوز با انواع معمولی مربوط به نقطه ذوب بسیار بالا در این ورق‌ها است و به همین دلیل است که آن‌ها را فلز نسوز می‌نامند. ورق نسوز به دلیل ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی‌اش در مقابل محیط‌های بازی و اسیدی مقاومت بالایی دارد و به‌راحتی در محیط‌هایی با فشاربالا و حرارت زیاد دوام می‌آورد.

ورق نسوز

به‌طور‌کلی، ورق‌های نسوز دو ویژگی دارند؛ اول اینکه مقاومت خیزش ورق‌های نسوز بیش از ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد بوده و دوم اینکه نقطه ذوب این ورق‌ها از ۲۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر است. همین دو مشخصه است که باعث شده این قطعات فلزی را ورق نسوز و فلز نسوز بنامند. در ادامه با انواع این فلزات آشنا خواهید شد.

انواع ورق‌های نسوز

امروزه ورق‌های نسوز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه درباره هر یک از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

ورق نسوز نیوبیوم

این ورق نسوز جزء ورق‌هایی است که دارای کمترین چگالی است. این فلز در درماهای بسیار بالا از مقاومت بالایی برخوردار است؛ در نتیجه از آن بیشتر برای ساخت راکتورهای هسته‌ای و در ساخت موتور هواپیما بهره می‌گیرند.

ورق نسوز نیوبیوم

ورق نسوز تنگستن

این ورق نسوز نیز نقطه ذوب بالایی دارد. بالاترین دمایی که به لحاظ نقطه ذوب برای این فلز ثبت شده، ۳۴۱۰ درجه سانتی‌گراد است. به‌راحتی می‌توان این فلز را در طبیعت پیدا کرد. از میان فلزات مختلف چگالی این فلز به مراتب سنگین‌تر است. این ویژگی باعث شده‌است که میزان شکننده بودن تنگستن با اضافه شدن آلیاژها کمتر شود. با کمک فرآیند متالوژی پودر می‌توان آلیاژهایی با صرفه اقتصادی بالا تولید می‌شوند. ورق‌های نسوز تنگستن به‌طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق نسوز تانتالیوم

این ورق نسوز مانند سایر فلزات از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. همچنین مقاومت حرارتی این فلز نیز بالا است. این ورق نسوز به طور گسترده‌ای در صنعت مهندس پزشکی برای ساخت تجهیزات جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل جنس منحصر به فرد ورق نسوز تانتالیوم از آن در ساخت خازن‌ها نیز بهره می‌گیرند.

ورق نسوز مولیبدن

از این نوع فلز نسوز بیشتر به‌منظور تقویت فولاد استفاده می‌کنند. دوام آوری این فلز بسیار بالا است و قیمت ارزان‌تری در مقایسه با سایر ورق‌ها دارد. از ورق نسوز مولیبدن عمدتا در صنایع فولادی بهره می‌گیرند.

ورق نسوز مولیبدن

ورق نسوز رنیوم

از این فلز عمدتا به عنوان آلیاژی در ترکیب با فلزات نسوز استفاده می‌کنند و به‌نوعی استحکام و شکل‌پذیری را افزایش می‌دهد. از این رو در کارخانه‌هایی که ورق نسوز تولید می‌کنند، ورق نسوز رنیوم به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: ورق گالوانیزه گرم چیست؟

ویژگی ‌ها و کاربردهای ورق فولادی نسوز

همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم، از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق فولادی نسوز مقاومت بسیار بالای آن در برابر حرارت است. این فلزات مقاومت بسیار خوبی در مقابل تغییر شکل و خوردگی نیز دارند. با توجه به مشخصات منحصر‌به‌فرد این فلزات، از آن‌ها به‌طور گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. امروزه انواع مختلفی از ورق‌های نسوز در بازار وجود دارد. صنایع با در نظر گرفتن جنس و گرید موردنیاز، ورق فولادی نسوز را انتخاب می‌کنند. فلزاتی که چگالی بالاتری دارند، مقاومت بیشتری نیز در برابر سایش و خوردگی نشان می دهند؛ از‌این‌رو با توجه به این فاکتورها قیمت این فلزات می‌تواند متفاوت باشد. خوشبختانه این روزها تولیدکنندگان ایرانی ‌انواع ورق نسوز را در شکل و گرید‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند.

از مشخصات ورق نسوز می‌توان به نقطه ذوب بالای آن، مقاومت بالا در برابر شوک گرمایی، چگالی بالا، مقاومت بالا در مقابل سایش و مقاومت در برابر انقباض و انبساط اشاره کرد. این ورق‌ها به‌طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، از ورق نسوز در صنعت خودروسازی، قطعات ماشین، ساخت تجهیزات حفاری، ساخت موتور فضاپیما، ساخت راکتورهای هسته‌ای، ساخت خازن تلفن همراه، ساخت ابزارآلات پزشکی، اجزای هواپیما، تجهیزات جنگی و نظامی و مبدل‌های حرارتی بهره می‌گیرند. در ادامه درباره شیوه ساخت ورق نسوز توضیح می‌دهیم.

شیوه ساخت ورق نسوز

برخلاف بسیاری از ورق‌های فلزی، در ساخت ورق نسوز از ریخته‌گری استفاده نمی‌کنند. فلز نسوز را ابتدا از کنسانتره سنگ آهن استخراج و سپس آن را به پودر تبدیل می‌کنند. این پودر را درون قالب‌هایی می‌ریزند و توسط یک سری عملیات‌ها منسجم می‌شود. در آخر، به شکل ورق نسوز یا اشکال دیگر در می‌آیند. در ساخت فلز و ورق نسوز از کوره‌هایی با حرارت بسیار بالا استفاده می‌کنند.

هر فلزی با نقطه ذوب بسیار بالا و مقاومت خوبی نسبت به حرارت، ورق یا فلز نسوز نامیده می‌شود. برای مثال، فلزاتی مانند مولیبدن، رنیوم، تانتالیوم، تنگستن، نیوبیوم، تیتانیوم، رودیوم، وانادیوم و ایریدیوم جز فلزهای نسوز به شمار می‌آیند. فلزات نسوز به‌طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین ویژگی این فلزات مقاومت بالای آن‌ها در برابر حرارت و عدم تغییر شکل آن‌ها در دماهای بالا است. امیدواریم از این مطلب کاربردی لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ورق فولادی نسوز چه کاربردهایی دارد؟

از ورق فولادی نسوز به‌طور گسترده‌ای برای صنایع مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال از این ورق‌ها در در صنعت خودروسازی، قطعات ماشین، تجهیزات حفاری، موتور فضاپیما، راکتورهای هسته ای، خازن تلفن همراه، ابزارآلات پزشکی، اجزای هواپیما، تجهیزات جنگی و نظامی و مبدل‌های حرارتی استفاده می‌کنند.

ورق فولادی نسوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد ورق‌های نسوز باعث شده‌است که این ورق‌ها به طور گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌های نسوز فولادی، نقطه ذوب بالای آن‌ها، مقاومت بالا در برابر شوک گرمایی، چگالی بالا، مقاومت بالا در مقابل سایش و مقاومت در برابر انقباض و انبساط است.

ورق نسوز تانتالیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق نسوز تانتالیوم مانند سایر ورق‌های نسوز در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و همچنین نسبت به سایش و خوردگی نیز مقاوم است. این ورق نسوز در صنعت مهندس پزشکی برای ساخت تجهیزات جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.