فرمول محاسبه وزن شمش فولاد + ماشین حساب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اطلاع از وزن شمش فولاد برای بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان بازار آهن‌آلات کشور، اهمیت بسزایی دارد. شمش فولادی جز آن دسته از محصولات مهمی است که به‌وسیله ریخته‌گری تولید شده و برای ساخت محصولات فولادی و آهن‌آلات استفاده می‌شود. با توجه به ارزشی که این محصول در صنایع مختلف دارد، شمش‌های فولادی از پرکاربردترین مقاطع فولادی تولید شده شناخته می‌شوند.

تولید کنندگان با استفاده از این مقاطع می‌توانند محصولاتی مانند نبشی، ناودانی و… را تولید کنند. این موضوع باعث شده تا محاسبه وزن شمش فولاد، ترکیب شیمیایی و کیفیت تولیدی آن از اهمیت خاصی برخوردار شوند. قیمت شمش فولاد با توجه به وزن آن متغیر است.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

محاسبه وزن شمش فولاد

استاندارد‌های مختلفی برای تولید ‌آهن‌آلات و محصولات وابسته به آنها تعریف شده است. برخی از استانداردها را برای ترکیب شیمیایی و عناصر سازنده، برخی دیگر نیز تعیین‌کننده ابعاد و سطح مقطع محصولات هستند. پس از انتخاب نوع گرید، نوبت به تعیین وزن شمش فولادی می‌رسد.

اکثر کارخانه‌های تولید فولاد در کشور مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان، فولاد کرمان و… که در زمینه تولید شمش فولاد فعال هستند؛ با توجه به نیاز بازار و محصول نهایی تولیدی نظیر میلگرد، ترکیبات شیمیایی مختلفی را برای تهیه شمش فولاد در نظر می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است که وزن شمش کارخانه‌های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت باشند.

در ماشین حسابی که برای شما قرار داده شده است، وزن مخصوص آهن ۸۵.۷ در نظر گرفته شده است و وزن به‌دست آمده بر حسب کیلوگرم و تُن نمایش داده می‌شود.

فرمول محاسبه وزن شمش

محاسبه وزن شمش فولاد بسیار کار راحتی است. برای این کار کافی است طول، عرض و ارتفاع شمش را (به متر) در هم ضرب کرده و سپس حاصل را در وزن مخصوص آهن یعنی عدد ۸۵.۷  ضرب می‌کنیم. نتیجه حاصل شده وزن شمش بر حسب “تُن” است که با ضرب این عدد در عدد ۱۰۰۰ می‌توانید وزن آن را بر حسب کیلوگرم نیز بدست آورید.

وزن شمش فولاد

گرید و ترکیب شیمیایی شمش فولاد

در کشور ما، شمش با ترکیبات شیمیایی گوناگون تولید می‌شود. این تفاوت‌ در ترکیبات ‌را با گرید‌های مختلفی نام‌گذاری می‌کنند. رایج‌ترین گریدهای شمش شامل 3sp ، 4sp ، 5sp ، st37 ، st52 ، ck45 می‌شود. در جدول زیر، ترکیب شیمیایی این گریدها درج شده است.

گریدcSiMnP(max)S(max)Cr(max)Ni(max)Cu(max)
3SP0.14
0.22
0.15
0.3
0.4
0.65
0.040.050.30.30.3
5SP0.28
0.37
0.15
0.3
0.5
0.8
0.040.050.30.30.3
ST370.09
0.15
0.17
0.35
0.35
0.65
0.0400.0400.30.30.3
ST520.17
0.22
0.35
0.55
1.30
1.60
0.0350.0400.30.30.3

فرآورده های حاصل از شمش فولادی

شمش فولادی محصولی پیش‌ساخته است که از مذاب آهن تهیه می‌شود. این ماده خام با ایجاد تغییراتی در ظاهرش به محصولات پیش‌ساخته دیگری با نام‌های تختال، بیلت، بلوم و شمش‌های کوچکتر تبدیل می‌شود. تولیدکنندگان قطعات و محصولات پایه آهنی با خریداری هر کدام از مواد اولیه ذکر شده، می‌توانند کالاهایی با ارزش مادی بیشتر ساخته و در بازار عرضه کنند.

شمش (Ingot) تولید شده از شمش

شمش فولادی بزرگتر که محصولی خام شمرده می‌شود؛ محصول پیش‌ساخته دیگری به ‌نام شمش یا Ingot، با ابعاد کوچکتر تولید خواهد شد. هدف از این تغییرات، آسان‌تر کردن حمل‌و‌نقل و انبار کردن آنها در کارگاه‌های کوچکتر است.

تختال (Slab) تولید شده از شمش

تختال نام معادلی است که برای slab در نظر گرفته شده است. این محصول را با استفاده از روش ریخته‌گری پیوسته تولید می‌کنند. هدفی که برای آن، این محصول را تولید می‌کنند، آماده سازی مواد اولیه به جهت تولید ورق‌های فولادی است. برای این کار لازم است تا دمای آن را به جهت شکل‌دهی گرم افزایش دهند و تحت عملیات‌های شکل‌دهی مانند نورد گرم چند غلتکی قرار گیرد.

سطح مقطع این محصول نیمه‌ساخته مستطیل شکل است و ضخامتی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر، طول این مقطع فولادی به حدود ۱۲ متر و عرض آن بین ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر قرار دارد. وزن تختال حاصل شده و ابعاد نهایی آن به وزن شمش‌های فولادی اولیه وابسته است. پس از اعمال تغییرات بر روی محصولاتی مانند ورق‌های روغنی، ورق‌های فولادی گالوانیزه شده، ورق اسیدشویی، لوله‌های درز دار، تسمه‌های فلزی و سایر مقاطع دیگر به دست خواهد آمد.  

وزن شمش فولاد

شمشال (Billet) تولید شده از شمش

شمشال اسمی است که به جای Billet انتخاب شده است. اگر چه این محصول نیز مانند تختال، طولی در حدود ۶ تا ۱۲ متر دارد؛ ولی سطح مقطع آن شبیه به مربع و دایره است. اغلب حدود و اندازه درز آن از ۱۵ سانتی‌متر کمتر می‌شود. این محصول پیش ساخته را با استفاده از سه روش ریخته‌گری مداوم، نورد گرم غیر مستقیم و اکستروژن تولید می‌کنند.

هدف از تولید بیلت فراهم کردن شرایط راحت‌تری برای تولید مقاطع آهنی مهم مانند لوله‌های مانیسمان، سیم، میلگرد، لوله‌های بدون درز، میله و لوله است. لازم به ذکر است مهم‌ترین نکته‌ای که باید در زمان تولید این محصول در نظر گرفته شود نبود عیوبی مانند مک، حفذه و ترک‌های حاصل از سرمایش و گرمایش است.

شمشه (Bloom) تولید شده از شمش

آخرین نامی که باید در مقاطع پیش ساخته شمش فولادی و آهن به خاطر بسپارید شمشه یا Bloom است. شمشه که در ظاهر شباهتی به شمشال دارد؛ اما عرض آن از ۱۵ سانتی‌متر بیشتر و سطح مقطعی آن از ۲۳۰ سانتی‌تر مربع بزرگتر خواهد بود. البته با توجه به ابعاد شمشه، می‌توان آن را از زیر مجموعه‌های بیلت و اسلب به صورت همزمان دانست. محصولات نهایی که با استفاده از بلوم تولید می‌شوند شامل بخش فلزی ریل‌های قطار، مقاطعی مانند قوطی، ناودانی، سپری، تیرآهن و… می‌شوند.

اطلاع از وزن شمش فولاد برای بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان بازار آهن‌آلات کشور، اهمیت بسزایی دارد. شمش فولادی از دسته محصولات مهمی است که به‌وسیله ریخته‌گری تولید شده و برای ساخت محصولات فولادی و آهن‌آلات استفاده می‌شود. با توجه به ارزشی که این محصول در صنایع مختلف دارد، شمش‌های فولادی از پرکاربردترین مقاطع تولیدی شناخته می‌شوند. محاسبه وزن شمش فولاد کار بسیار راحتی است. استاندارد‌های مختلفی برای تولید ‌آهن‌آلات و محصولات وابسته به آنها تعریف شده و در کشور ما، شمش با ترکیبات شیمیایی گوناگون تولید می‌شود. این تفاوت‌ در ترکیبات‌را با گرید‌های مختلفی نام‌گذاری می‌کنند. شمش فولادی محصولی پیش‌ساخته است که از مذاب آهن تهیه می‌شود. این ماده خام با ایجاد تغییراتی در ظاهر به محصولات پیش‌ساخته دیگری با نام‌های تختال، بیلت، بلوم و شمش‌های کوچکتر تبدیل می‌شود.

شمش فولادی چیست؟

شمش فولادی محصولی پیش‌ساخته است که از مذاب آهن تهیه می‌شود. این ماده خام با ایجاد تغییراتی در ظاهرش به محصولات پیش‌ساخته دیگری با نام‌های تختال، بیلت، بلوم و شمش‌های کوچکتر تبدیل می‌شود.

چه محصولاتی با استفاده از شمش فولادی تولید می شوند؟

از سری محصولاتی که با استفاده از شمش فولادی تولید می شوند می‌توان به شمش، تختال، شمشال و شمشه اشاره کرد.

شمشال با استفاده از چه روش هایی تولید می شود؟

این محصول پیش ساخته را با استفاده از سه روش ریخته‌گری مداوم، نورد گرم غیر مستقیم و اکستروژن تولید می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام فرمول یک ایراد کوچولو داره
    نیاز نیست تقسیم به 1000 بشه

    1. اصفهان آهن می گوید

      سلام ، با سپاس از شما تقسیم بر 1000 به خاطر تبدیل کیلوگرم به تن هست