ضوابط طراحی باکس راه پله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پله یکی از اجزای کاربردی بسیاری از سازه‌ها است که نقش مهمی نیز در زیباسازی فضا دارد. با توجه به اهمیت موضوع راه ­پله چه در زمینه ساخت، ایمنی، کاربرد و چه در زمینه­ طراحی باکس راه ‌پله، بر آن شدیم تا مقاله‌­ای خدمت شما خوانندگان گرامی ارائه دهیم؛ پس تا پایان متن با ما همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

باکس راه پله چیست؟

باکس راه ­پله به فضایی از ساختمان گفته می‌­شود که در آن با استفاده از پله مسافتی در جهت عمودی طی می‌­شود. ضوابط طراحی باکس مذکور، خاص این فضا است و با توجه به اهمیت آن در طراحی کل پلان ساختمان و همچنین نقشی که به عنوان مسیر دسترسی به واحد­ها دارد، طراحی و تدوین شده‌است.

تا حدی با نقش بسیار مهم باکس راه­ پله آشنا شدید، یکی از نکته‌­های مهم دیگری که در مورد این فضا وجود دارد، طراحی راه­ پله و زیبایی بصری آن است؛ چون این فضا جز اولین مکان‌هایی است که پس از ورود به ساختمان دیده می‌شود، باید طراحی بصری زیبایی داشته باشد. از جمله مصالحی که در طراحی راه ­پله مورد استفاده قرار می­‌گیرد، می‌­توان به سنگ، چوب، فلز و بتن اشاره کرد.

طراحی باکس راه پله

موضوع مهم دیگر در مورد طراحی راه ­پله، بحث ایمنی است؛ چراکه این فضا باید طوری طراحی شود که سلامت استفاده‌کنندگان را تضمین کند؛ از جمله افرادی که در طراحی باکس راه­ پله باید به آن­ها توجه زیادی شود افراد سالمند و کودکان هستند، چراکه آسیب‌پذیری این افراد نسبت به سایرین بیشتر است. برای رسیدن به بهترین و ایمن­‌ترین طراحی باید حتما به ضوابط طراحی باکس راه ­پله توجه کرد.در ادامه اجزای راه پله شرح داده می‌شوند.

اجزای راه پله

فضای باکس راه ­پله از نظر تعداد اجزا به شش بخش به شرح زیر تقسیم‌بندی می­‌شود.

  • اجزای اصلی: پله، سطح شیب­دار و پاگرد
  • اجزای فرعی: خیز پله، آب­چکان، نرده

هر کدام از این اجزا تعریفی مختص به خود دارند که در ادامه توضیح داده می‌شوند.

اجزای اصلی راه‌ پله

  • پله: وسیله‌ای از جنس و ساخته‌شده از مصالح ساختمانی که دو سطح با دو ارتفاع مختلف را به هم وصل می­‌کند.
  • سطح شیب­دار: تکیه‌گاه یا شاسی پله را سطح شیب­دار می­‌گویند و پله روی این جزء بنا می­‌شود. ­
  • پاگرد: بین دوسطح مختلف پله به فضایی نیاز است تا بتوان به وسیله­ آن تغییر جهت داد یا استراحت کرد؛ به این فضا پاگرد گفته می­‌شود.

اجزای فرعی راه‌ پله

  • خیز پله: به شیبی که پله دارد، خیز گفته می‌­شود.
  • آب­چکان: به منظور خروج آب، سطح شیب­داری طراحی می­‌کنند که به آن آب­چکان گفته می­‌شود.
  • نرده: حفاظی که دور تا دور باکس نصب می‌شود تا از سقوط افراد جلوگیری کند؛ نرده نیز قوانین و ضوابط خاص خود را دارد که باید به آن عمل شود.

انواع راه ­پله

پله را بر اساس شکل ظاهری و مصالح مصرفی به دو دسته تقسیم‌بندی می­‌کنند. از نظر شکل ظاهری پله خود دارای دسته‌بندی جدیدی است که در ادامه به آن اشاره می­‌شود.

  • پله مستقیم
  • پله مدور (مارپیچی)

پله مستقیم

پله مستقیم به پله‌ای گفته می‌­شود که پیچش ندارد و به‌صورت مستقیم دو سطح در دو ارتفاع مختلف را به هم مرتبط می‌کند. این مدل پله بیشتر برای فضاهایی مناسب است که مشکل کمبود فضا ندارند. شکل ظاهری این نوع پله مستطیل است و معمولا کف پله­‌ها 30 سانتی‌متری طراحی می­‌شوند. به دلیل شکل ظاهری مستطیلی این پله، شکل تمام کف پله­‌ها هم مستطیل است. پله­‌های مستقیم خود شامل پله مستقیم یک­‌طرفه، پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو، پله دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو هستند. در ادامه هر کدام از انواع پله مستقیم به‌صورت جداگانه و بر اساس ضوابط طراحی باکس راه ­پله، شرح داده می‌شوند.

  • پله مستقیم یک ­طرفه

به دلیل طول زیاد، این نوع پله در مکانی استفاده می­‌شود که کمبود فضا وجود ندارد و در فاصله­ هر 8 پله (طبق ضوابط تدوین‌شده) یک پاگرد برای رفع خستگی استفاده‌کنندگان قرار می­‌دهند.

پله مستقیم یک طرفه
  • پله­ دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو

متداول‌­ترین شکل را­ه­ پله، این نوع است که در اکثر ساختمان­‌ها ساخته می­‌شود. در این نوع، دو بازو در کنار هم قرار می‌گیرند و جهت پله‌­ها به وسیله­ پاگرد تغییر می­‌کند. در این نوع طراحی پله، فضای کمتری به وسیله­ باکس پله اشغال می­‌شود.

  • پله دو طرفه با پاگرد و سه بازو

کاربرد این نوع پله بیشتر در مکان­‌هایی با رفت‌و‌آمد زیاد مانند ادارات، دانشگاه و … است و طراحی راه ­پله به این صورت است که دو بازوی پله با عرض کمتر در دو طرف قرار می­‌گیرند و یک بازوی پله به اندازه­ جمع دو بازوی دیگر در وسط ساخته می‌­شود.

  • پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو

در حالتی که برای طراحی راه ­پله فضای بسیار کمی موجود و اختلاف ارتفاع طبقات زیاد است، از این نوع پله استفاده می­‌شود. با طراحی راه ­پله به شکل سه طرفه فضایی خالی در وسط ایجاد خواهد شد که در ساختمان­‌های کوچک‌تر از این فضا می­‌توان به عنوان باکس گل و در ساختمان‌­های بزرگتر و با ارتفاع زیاد به عنوان فضای آسانسور استفاده می‌‌شود.

  • پله چهار طرفه:

از نظر ضوابط طراحی باکس راه ­پله، این نوع شبیه به پله­ سه‌طرفه است با این تفاوت که از نظر زیبایی، ظاهر بهتری دارد و استفاده از آن ساده‌­تر است.

پله­ مارپیچ

بعد از توضیح در مورد پله­ مستقیم و انواع آن، نوع دیگری راه ­پله یعنی مارپیچ و انواع آن شرح داده می‌شوند. دو عامل مهم در طراحی پله مارپیچ، زاویه پیچ و فضا است.

  • پله با پیچ کامل

پله با پیچ کامل در مکان‌هایی با فضای کم مناسب است؛ در این نوع یک ستون در مرکز قرار می­‌گیرد و کف ­پله‌­ها به دور آن می­‌چرخند.

  • پله با پیچ قائم

پیچ این نوع پله قائم است و برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می­‌گیرد. در این نوع گاهی پاگرد هم برای پله طراحی می­‌شود.

  • پله با پیچ تزئینی

این نوع پله کاربرد زیبایی بصری دارد و فضای زیادی اشغال می­‌کند. از این نوع پله به‌خصوص در خانه و ویلاهای لوکس استفاده می­‌کنند.

پله با پیچ تزئینی

اصول طراحی و ساخت راه ­پله

ضوابط طراحی باکس راه ­پله به اصول خاصی گفته می‌شود که می‌­توان یکی از مهم‌­ترین موضوعات قابل بحث آن را اندازه­ اجزای مختلف پله دانست؛ البته عواملی مانند ایمنی و قوانین آتش‌نشانی نیز در این مورد بسیار موثر و مهم هستند. در بخش‌های قبل با باکس راه پله و کاربردهای آن آشنا شدید، در این قسمت به‌­طور مختصر اصول طراحی شرح داده می‌شوند.

اندازه استاندارد راه ­پله

در این بخش در مورد اندازه استاندارد راه پله از نظر تعداد، کف پله، شیب، ارتفاع، طول کف پله، گونه و عرض پله صحبت می‌شود.

 تعداد پله: تعداد پله‌ها کاملا به اختلاف ارتفاع دو سطح بستگی دارد و برای محاسبه­ تعداد آن، اختلاف ارتفاع بر ارتفاع استاندارد یک پله تقسیم می‌شود.

کف­ پله: قسمتی از پله که پا روی آن قرار می‌گیرد، کف­ پله نام دارد. برای شمردن کف­ پله باید تعداد کل پله را منهای عدد یک ­کنیم. کف ­پله از نظر اندازه­ عرض از 22 تا 40 سانتی‌متر ساخته می­‌شود.

ارتفاع پله: فاصله عمودی بین دو کف­پله را ارتفاع پله می­‌گویند. عواملی مانند کاربرد و نوع ساختمان بر ارتفاع پله اثرگذار هستند و معمولا بین 12 تا 20 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌­شود.

شیب پله: می‌­توان گفت هرچه ارتفاع پله کمتر باشد و کف پله عرض بیشتری داشته باشد، شیب پله کمتر است و هرچه ارتفاع پله بیشتر و عرض کف ­پله کمتر باشد، شیب نیز بیشتر است.

طول کف­ پله: اگر تمامی کف­ پله‌ها را با هم جمع کنیم، طول پله به‌دست خواهد آمد.

گونه پله: به سطوحی که کنار پله است، گونه پله گفته می‌­شود.

عرض پله: عرض پله به فاصله بین دو گونه پله گفته می‌­شود و معمولا 110 سانتی‌متر است، البته اندازه دقیق آن به مواردی همچون کاربری ساختمان بستگی دارد.

اصول نصب پله

مطابق ضوابط طراحی باکس راه ­پله، نصب پله نیز اصول خاصی دارد. این مرحله شامل مواردی از جمله پی سازی، نصب صفحه ستونی (برای تیرآهن پله) و برشکاری و جوشکاری می­‌شود.

در این مقاله با طراحی باکس راه­ پله، اجزای آن، انواع راه پله، استاندارد ساخت و اصول طراحی و نصب آن آشنا شدید؛ امیدواریم مطالب ارائه شده مفید بوده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

اجزای اصلی راه پله چه نام دارند؟

پله، پاگرد و سطح شیب­دار

پله­ دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو چگونه ساخته می‌شود؟

در این مدل پله دو بازو در کنار هم قرار داده می‌شوند و جهت پله­‌ها به وسیله­ پاگرد قابل تغییر است.

در مکان‌هایی با فضای کم چه نوع پله‌ای مناسب‌تر است؟

پله مارپیچ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.