شمع کوبی در ساختمان چیست؟ کاربرد انواع شمع

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مهم‌‌ترین عملیاتی که در پی‌ریزی ساختمان و استحکام‌سازی زمین انجام می‌شود، استفاده از ستون‌های بسیار مقاوم است که به آن شمع کوبی در ساختمان می‌گویند. در واقع استفاده از این ستون‌های مقاوم یکی از مراحل بهسازی خاک زیر ساختمان است، که موجب افزایش مقاومت و تحمل وزن بسیار زیاد می‌شود. جنس ستون‌های ساختمان‌سازی از فولاد، بتن یا چوب ضخیم است که براساس کاربرد به صورت عمودی درون خاک قرار می‌گیرند.

در گذشته تنها عملیات پی‌ریزی ساختمان صورت می‌گرفت، اما رفته‌رفته با پیشرفت تکنولوژی و ظهور برج ‌های بسیار بلند، استحکام و بهسازی خاک اولیه اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. به همین دلیل امروزه شاهد ظهور عملیات جدیدی در عرصه ساختمان سازی هستیم که پس از تشخیص خاک های ضعیف و اصطلاحا پوک انجام می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که شمع کوبی در ساختمان چه کاربردهایی دارد، با ادامه مطلب همراه باشید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

شمع کوبی ساختمان چیست؟

در بیشتر مواقع مهندسان عمران پس از مشخص شدن محدوده اجرای پروژه، با مشکل محکم نبودن خاک زمین مواجه می‌شوند که تحمل وزن مصالح و آهن آلات سنگین ساختمانی را ندارد؛ به همین دلیل به سراغ راه‌های بهینه‌سازی زمین پروژه می‌روند.

شمع کوبی ساختمان یا Piling (پایلینگ) یکی از مهم‌ترین مراحل مربوط به استحکام سازی ساختمان پروژه است که نه تنها از نظر جنبه های فنی، بلکه برای زیباسازی و رعایت نکات معماری نیز اهمیت ویژه ای دارد.

اتصال ستون یا شمع، درون لایه‌های زیرین خاک که از مقاومت بیشتری برخوردار است، توسط دستگاهی به نام شمع‌کوب انجام می‌شود.

مزایای استفاده از شمع کوبی در ساختمان سازی چیست؟

مهم‌ترین کاربرد استفاده از شمع در پی‌ریزی ساختمان، انتقال وزن و سنگینی بار پروژه به عمیق‌ترین لایه‌های خاک است. یعنی وزن سنگین مصالح و آهن آلاتی که اسکلت ساختمان را تشکیل می‌دهند، به عمق خاک که به دلیل دارا بودن شمع از استحکام بالایی برخوردار است منتقل می‌شود.

موارد استفاده از شمع تنها به ساختمان سازی محدود نمی‌شود، بلکه در ساخت بنادر ساحلی نیز می‌توان از آن بهره برد. شمع کوبی در بنادر موجب کاهش ضربه‌های سنگین حاصل از موج و برخورد کشتی می‌شود.

کاهش فرسایش و فرونشست پایه‌های پل‌ها، یکی دیگر از دلایل استفاده از شمع‌کوبی است که خطرات حاصل از شکستن و سست شدن پل را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

قسمت هایی از زمین که دارای شیب هستند، به مروز زمان پایداری و استحکام خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین بهتر است در عملیات استحکام‌سازی سطوح شیب دار، از ستون‌های شمع استفاده شود.

مزایای استفاده از شمع کوبی در ساختمان سازی چیست؟

انواع شمع در شمع کوبی ساختمان

ستون‌های قابل استفاده در عملیات پایلینگ بر اساس جنس به چهار دسته چوبی، فولادی، بتنی و مرکب دسته‌بندی می‌شوند. کارایی و کیفیت هر یک از ستون های شمع کوبی بسته به حجم پروژه متفاوت است.

شمع بتنی در عملیات پایلینگ

این نوع شمع به طور کلی از دو نوع بتن، به نام کوبشی و درجا‌ریز ساخته می‌شود. شمع کوبشی در کارخانه و توسط دستگاه شمع کوب، بر اساس مقدار سفارش مشتری تولید می‌شود؛ اما شمع درجا‌ریز این گونه نیست و تولید آن  بر اساس نیاز ساختمان در محل پروژه صورت می‌گیرد.

در خصوص عملیات بتن ریزی نکات بسیار مهمی وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است روشهای مقاوم سازی اتصالات بتنی  یکی از مواردی است که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

شمع چوبی در عملیات پایلینگ

ستون های شمع کوبی از چوب درختانی مانند کاج، بلوط و… به شکل دایره‌ای تولید می‌شوند و نباید پوست تنه آنها کنده شود، زیرا استحکام خود را از دست می‌دهند. این نوع شمع، اغلب در ساخت پایه‌های اسکله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شمع فولادی در عملیات پایلینگ

شمع فولادی یکی از مقاوم‌ترین ستون‌های شمع کوبی است که به سه شکل لوله ای، H و I تولید و استفاده از آن به محل پروژه بستگی دارد. استفاده از این شمع فولادی  نه تنها مقاومت سازه را افزایش می‌دهد، بلکه در برابر زمین لرزه نیز استحکام بسیار بالایی دارد.

شمع مرکب در عملیات پایلینگ

شمع مرکب از ترکیب سه ستون چوبی، فولادی و بتنی ساخته شده و باید بر اساس صلاحدید مهندس و معماران پروژه انجام شود. روش ساخت این ستون به صورت دولایه است که قسمت بالایی آن بتن و قسمت زیرین آن را، فولاد یا چوب تشکیل می‌دهد. استفاده از آن برخلاف شمع چوبی کاری سخت و زمان‌بر است، زیرا شرایط ویژه خود را دارد.

دستگاه شمع کوب چیست؟

به دستگاهی که وظیفه انجام عملیات شمع کوبی در ساختمان سازی را بر‌عهده دارد، ماشین شمع کوب می‌گویند. این دستگاه توسط یک وزنه بسیار سنگین، ستون یا شمع را با سه روش دیزلی، بخار و هیدرولیکی درون اعماق خاک جایگذاری می‌کند.

اگر در خصوص عملیات شمع کوبی توسط این دستگاه تدابیر و احتیاط‌های لازم در نظر گرفته نشود، احتمال جا‌به‌جایی شمع‌های مجاور وجود دارد. فراموش نکنید که قبل از شروع عملیات شمع کوبی، حتما عملیات گودبرداری انجام شود. با مطالعه مقاله خطرات گودبرداری ایمنی پروژه را افزایش دهید.

دستگاه شمع کوب چیست؟

انواع دستگاه های شمع کوب

شمع کوب نوعی دستگاه‌ مکانیکی ضروری در عملیات پی ریزی ساختمان، با دسته بندی و کارکردهای متفاوتی است. در شمع کوب بخار، نیروی لازم برای ضربه‌های چکش توسط بخار آب تامین می‌شود. شمع کوب دیزلی بر اثر انفجار در قسمت سیلندر شروع به کار کرده و بیشتر برای زمین های سخت و محکم به کار می‌روند.

ماشین شمع کوب هیدرولیکی برخلاف دستگاه بخار، دود و غبار تولید نمی‌کند و سروصدای بسیار کمتری دارد، زیرا دارای فشار هیدرولیکی مایع است. آخرین نوع از دستگاه‌های شمع کوب، دسته ارتعاشی آن است که توسط دو وزنه متحرک و چرخان (خلاف جهت یکدیگر) کار می‌کند. یکی از مهم‌‌ترین عملیاتی که در پی‌ریزی ساختمان و اصطلاحا استحکام سازی زمین پروژه انجام می‌شود، عملیات شمع کوبی توسط ماشین مکانیکی است.

در واقع شمع کوبی ساختمان یا Piling (پایلینگ) یکی از مهم‌ترین مراحل مربوط به استحکام سازی زمین پروژه است، که جنبه هنری و فنی دارد. به دستگاهی که وظیفه شمع کوبی را بر عهده دارد، ماشین شمع کوب گفته می‌شود. این دستگاه دارای چهار مدل هیدرولیکی، بخاری، دیزلی و ارتعاشی است. مهم‌ترین مزیت استفاده از شمع کوبی در عملیات ساختمان سازی، افزایش مقاومت و توان خاک در برابر زمین لرزه، وزن بسیار سنگین سازه و ایمن سازی کل پروژه است. شمع استفاده شده در این عملیات دارای چهار نوع چوبی، فولادی، بتنی و ترکیبی از آنها است.

دستگاه شمع کوب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وظیفه کلی این ماشین، انجام عملیات پایلینگ یا شمع کوبی در ساختمان سازی است.

تفاوت عملیات پی ریزی و شمع کوبی ساختمان در چیست؟

شمع کوبی نوعی پی ریزی عمیق در خاک است، که استحکام زمین را افزایش می‌دهد.

اقداماتی که باید قبل از شمع کوبی انجام شود، چیست؟

حتما عملیات گودبرداری یا حفاری، با استفاده از تجهیزات لازم انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.