سیم خاردار چیست؛ کاربرد و انواع آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

قطعاً همه‌ی افراد، حتی برای یک‌بار هم که شده، سیم خاردار را دیده‌اند! سیم خاردار، یکی از ارزان‌ترین و متداول‌ترین وسایل به منظور محصورکردن و ایجاد امنیت است. سیم خاردار، محصول مفتولی تولیدشده از فولاد نرم است که در موقعیت‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد این موضوع که سیم خاردار چیست و کاربرد و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در مورد سیم خاردار کمی بیشتر بدانیم

سیم-خاردار
سیم-خاردار

ممکن است تمامی مقاطع فولادی برای همه قابل شناخت نباشد؛ چرا که امروزه طیف وسیعی از محصولات فولادی وجود دارد که هرکدام کاربردهای مختلفی دارند، اما سیم خاردار، محصولی است که خیلی از افراد آن را می‌شناسند.

به طور کلی، سیم خاردار محصولی مهم و پُرکاربرد در سازه‌های مختلف است که برای حصارکشی و جداسازی فضاهای گوناگونی استفاده می‌شود.

انواع سیم خاردار

همان طور که گفته شد، سیم خاردار، یک ابزار حفاظتی محسوب می‌شود. این محصول به علت داشتن قیمت مناسب و وزن سبُک، طرفداران زیادی دارد. در فرآیند تولید این محصول از سیم فولادی با روکش روی (گالوانیزه) استفاده می‌شود تا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاوم باشد.

به طور کلی، فرآیند تولید سیم خاردار توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود. سیم خاردار، معمولاً در دو نوع تولید می‌شود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلوقی، نوعی از سیم خاردارهای معروف با قطر حدوداً 2.5 میلی‌متر است. از این نوع سیم خاردار در اطراف مراکز نظامی و پادگان‌ها استفاده می‌شود. در فرآیند تولید این محصول، از فولاد سخت گالوانیزه و فنر استفاده شده که باعث افزایش مقاومت کششی آن می‌شود.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که از سیم خاردار حلقوی، هم می‌توان به صورت مستقل و جداگانه استفاده کرد و هم آن را روی فَنس اجرا کرد. در نظر داشته باشید که کیفیت سیم خاردار حلقوی از سیم خاردار خطی بالاتر است.

سیم خاردار خطی

سیم-خاردار-حلقوی
سیم-خاردار-حلقوی

کاربرد سیم خاردار خطی با سیم خاردار حلقوی، متفاوت است. از سیم خاردار خطی برای مناطق ویژه‌ای نظیر باغ، زمین‌های کشاورزی و یا حتی حفاظت از ساختمان‌های نیمه‌کاره استفاده می‌شود.

در صورت لزوم می‌توان سیم خاردار خطی را روی دیوار نصب کرد. جنس این سیم خاردار از گالوانیزه‌ی گرم بوده و فاصله‌ی میان خارهای آن کم است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سیم خاردار خطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  قابلیت نصب و بازکردن راحت و سریع
  •   انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  •   قابل استفاده به عنوان یک محفظه‌ی امنیتی برای محافظت از حیوانات

امروزه، سیم خاردار، به دلیل کارایی‌های متنوعی که دارد، به یک محصول پُرکاربرد تبدیل شده است؛ یکی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول، ایجاد امنیت یا حصارکشی است.

مهمترین ویژگی‌های سیم خاردار

همان طور که اشاره کردیم، سیم خاردار به سادگی با پیچاندن قطعات سیم فولادی سخت در طول سیم و با فواصل تعیین شده، تولید می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های سیم خاردار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  خاصیت ضدزنگ بودن
  •  مقاومت و استحکام بالا در شرایط آب و هوایی مختلف
  •  قیمت پایین
  •  سهولت و سرعت تولید بالا

کاربردهای رایج سیم خاردار

کاربرد-سیم-خاردار
کاربرد-سیم-خاردار

در ادامه، به معرفی کاربردهای مهم سیم خاردار می‌پردازیم:

مهار کردن

مهار‌کردن، یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیم خاردار است. در اطراف زندان، برای محبوس‌کردن زندانیان از سیم خاردار استفاده می‌شود. بعلاوه، از این محصول برای جلوگیری از ورود، آسیب یا حمله‌ی حیوانات به مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.

بخش‌بندی کردن

استفاده از سیم خاردار، روش مناسبی برای بخش‌بندی و تقسیم اراضی است. مرزبندی میان کشورها از نمونه‌های کاربرد این محصول است.

کاربردهای نظامی سیم خاردار

استفاده از سیم خاردار باعث می‌شود که در صورت حمله‌ی نظامی دشمن، عملیات آن‌ها به آهستگی صورت بگیرد تا جایی که فرصت دفاع وجود داشته باشد.

در این مطلب، به معرفی سیم خاردار و انواع آن پرداختیم. با توجه به مطالب گفته‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که سیم خاردار یک محصول فولادی حفاظتی است که انواع مختلفی دارد. این محصول از گذشته تا کنون در صنعت نظامی، کشاورزی و حتی شخصی، پُرکاربرد بوده است. هر کدام از سیم خاردارهای حلقوی یا خطی، در موارد مختلفی قابل استفاده هستند. حالا که با انواع مختلف سیم خاردار، کاربرد و ویژگی‌های هرکدام آشنا شدید، می‌توانید با توجه به نیاز خود، بهترین محصول را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. جواد می گوید

    ممنون از مقاله خوبتون