جوشکاری قوس الکتریکی یا SMAW چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

جوشکاری قوس الکتریکی (Shielded Metal Arc Welding) که به اختصار SMAW نامیده می‌شود، به عنوان قدیمی‌ترین روش‌های جوشکاری فلزات محسوب می‌شود و هنوز هم محبوبیت بالایی دارد. برای برخی از افراد سوال است که آیا این نوع جوشکاری برای همه فلزات مناسب است یا خیر؟ جوشکاری قوس الکتریکی چه مزایا و معایبی دارد؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این سوالات بپردازیم و در مورد فرآیند این نوع جوشکاری توضیح دهیم.

جوشکاری قوس الکتریکی به چه معناست؟

جوشکاری با قوس الکتریکی

SMAW به عنوان یک فرآیند جوشکاری، دو یا چند فلز را بهم متصل می‌کند. در اصل، این فرآیند یکی از پرکاربردترین فرآیندهای جوشکاری است که معمولا به صورت دستی انجام می‌شود و به شکل گسترده در صنایع مختلف و برای فولادهایی با ضخامت بیش از 3 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فرآیند این نوع جوشکاری از یک قوس الکتریکی برای گرم کردن فلز بالاتر از دمای ذوب خود استفاده می‌کند. این قوس بین یک میله الکتریکی مصرفی و یک قطعه کار ایجاد می‌شود. این میله الکتریکی را گاهی اوقات “الکترود چوبی” می‌نامند به همین دلیل SMAW اغلب “جوشکاری چوب” نامیده می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که برای برقراری قوس الکترونیکی بین دو الکتریکی، وجود هوا یا گاز هادی ضروری است؛ به این معنا که در شرایط معمولی نمی‌‌توان در خلا این نوع جوشکاری را انجام داد.

جوشکاری SMAW چگونه کار می‌کند؟

برای شروع جوشکاری با فرآیند SMAW به یک منبع  تغذیه نیاز است. این منبع تغذیه، انرژی لازم برای ایجاد قوس الکتریکی را فراهم می‌کند که می‌تواند برای ذوب فلز جوش داده شده استفاده شود. یک منبع الکتریکی و یک گیره به منبع تغذیه متصل می‌شود و گیره به یک سطح رسانا که قطعه کار را نگه داشته است و یا به خود قطعه، متصل شده است.

برای شروع قوس الکتریکی، میله روی سطح ناحیه جوش، کمی خراشیده می شود. قوس الکتریکی هم قطعه کار و هم میله را ذوب می‌کند. شار الکتریکی روی میله نیز با خود میله شروع به ذوب شدن می‌کند و در اطراف استخر جوش مذاب گازها، مایعات و مواد جامد منتشر می‌کند که از اکسید شدن و متخلخل شدن فلز جلوگیری می‌کند.

فرآیندهای مصرفی الکتریکی مانند جوشکاری قوس فلزی محافظ و جوشکاری قوس فلز گاز به‌ طور کلی از جریان مستقیم استفاده می‌کنند، اما الکتریکی می‌تواند به طور مثبت یا منفی شارژ شود. یک الکتریکی با بار مثبت باعث جوشکاری کم عمق خواهد شد و یک الکتریکی با بار منفی، باعث جوشکاری عمیق‌تر می‌شود. جریان متناوب به سرعت بین این دو حرکت می‌کند و در نتیجه جوش‌هایی با نفوذ متوسط ایجاد می‌کند.

با استفاده از جوشکاری قوس الکتریکی چه فلزاتی را می‌توان جوش داد؟

فولاد-ضدزنگ

برای برخی از فلزات می‌توان از این نوع فرآیند جوشکاری استفاده کرد. برخی از فولادهای کربن، فولاد ابزار، چدن، فولاد ضد زنگ، مس و نیکل از جمله فولادهایی هستند که برای جوشکاری آن‌ها از روش SMAW استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که جوشکاری قوس الکتریکی برای فلزات غیرآهنی گزینه مناسبی نیست؛ البته در برخی از مواقع جوشکاری آلومینیوم با استفاده از SMAW انجام می‌شود، اما معمولا این کار توصیه نمی‌شود.

مزایای جوشکاری SMAW

برخی از مزایای استفاده از جوشکاری قوس فلزی محافظ عبارتند از:

  • کم هزینه
  • تجهیزات ساده، ارزان و قابل‌حمل
  • مناسب برای جوشکاری قسمت‌هایی از سازه که محدودیت دسترسی دارند.

محدودیت‌های جوشکاری SMAW

محدودیت جوشکاری

جوشکاریSMAW دارای معایبی است که عبارتند از:

  • روند کند جوشکاری
  • نرخ رسوب کمتر نسبت به برخی از فرآیندهای دیگر
  • نیاز به برداشتن سرباره پیش از جوشکاری مجدد و یا در انتهای کار
  • نامناسب جهت جوشکاری فلزات غیرآهنی
  • پاشش زیاد در حین کار

در این مطلب در مورد جوشکاری SMAW، مزایا و معایب آن صحبت شد. همان‌طور که اشاره کردیم، این نوع جوشکاری برای فولادهایی مانند ضد زنگ، مس، چدن و حتی فولاد ابزار بهترین روش جوشکاری است و البته از طرفی هم دارای معایبی مانند روند کند جوشکاری، پاشش زیاد در حین کار و حتی نیاز به داشتن سرباره پیش از جوشکاری است. اگر در این مورد اطلاعاتی دارید و حتی تجربه‌ای در زمینه جوشکاری قوس الکتریکی دارید، در بخش دیدگاه‌، اطلاعات و تجربیات خود را با ما و همراهان اصفهان آهن رد میان بگذارید.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.