توری حصاری چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

توری حصاری یا به عبارت ساده‌تر فنس یکی از انواع مختلف توری فلزی است که با مفتول گالوانیزه سرد یا گرم و یا با فولاد ضد زنگ تولید می‌شود. این توری بسیار با دوام است و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و دلیل این امر نیز جنس فولاد آن است. این توری به دلیل اینکه روکشی از جنس فلز روی دارد در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاوم است و زنگ نمی‌زند. به همین دلیل نیز تبدیل به یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای شرایط آب و هوایی خاص به شمار می‌رود. توری حصاری با توجه به قیمت بالایی که دارد اکثرا در موارد خاصی مانند سالن‌های ورزشی، تجهیزات نظامی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

فایل صوتی مطلب

فایل ویدئویی

توری حصاری یا فنس نوعی حصار است که از مفتول گالوانیزه گرم ساخته می‌شود و کاربردهای زیادی جهت حصارکشی زمین‌ها، باغ‌ها، ساختمان‌ها و… دارد. به طور کلی این نوع توری از مفتول گالوانیزه و گاهی نیز از پلی‌اتیلن تولید می‌شود، حتی در برخی موارد ممکن است جهت مصارف تزئینی از چوب بامبو برای ساخت فنس یا توری استفاده شود. در سال ۱۸۴۰ اکثر فنس‌ها از چدن ساخته می‌شدند؛ اما این نوع حصار به دلیل قیمت خیلی زیاد از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبود. با این وجود هم اکنون نیز برخی از کارگاه‌ها از چدن برای ساخت توری حصاری استفاده می‌کنند.

در گذشته افراد برای محافظت از زمین‌های کشاورزی و باغات خود از فنس‌های چوبی استفاده می‌کردند تا از حمله حیوانات مختلف به اراضی خود جلوگیری کنند. به طور کلی اولین فنسی که بشر از آن استفاده کرد خورده چوب‌ها و شاخه‌های درختان بودند که در هم تنیده می‌شدند؛ حتی هم اکنون نیز می‌توانید مشاهده کنید که بسیاری از باغ‌ها از این تکنیک برای فنس کشیدن استفاده می‌کنند.

تولید توری حصاری

با اینکه همچنان از فنس‌های چوبی استفاده می‌شود، اما این نوع فنس نمی‌تواند در مقابل شرایط آب و هوایی سخت چندان مقاومت کند و با هر بارندگی یا حادثه دیگری ممکن است آسیب ببینند؛ در حالی که فنس آهنی در مقابل انواع شرایط آب و هوایی کاملا مقاوم است.

نحوه ساخت توری حصاری

فنس آهنی اولین بار در اروپا تولید شد و به مرور زمان استفاده از این نوع حصار رونق بسیار زیادی پیدا کرد. اگر فنس از آهن معمولی تولید شود، نحوه ساخت آن بسیار راحت‌تر است و نسبت به استیل مقاومت بیشتری نیز خواهد داشت. از فنس آهنی بیشتر در کنار جنگل‌ها و دریاها استفاده می‌شود و شیوه ساخت آن اصولا به صورت فرفورژه است.

حصاری

توری حصاری یا فنس را به سه روش مختلف می‌توان تولید کرد:

  • دو سر پیچ
  • دو سر قلاب
  • یک سر قلاب و یک سر پیچ

بافت دو سر پیچ به دلیل حمل و نقل آسان‌تری که دارد در تولید بیشتر به کار می‌رود.

روش‌های تولید توری حصاری

توری حصاری به دو روش دستی و اتومات بافته می‌شود. در روش اتومات تمامی مراحل به روش اتوماتیک انجام می‌شود و حتی ممکن است برخی از مراحل به روش نیمه اتومات باشد یعنی هم به صورت صنعتی باشد و هم دستی؛ در این روش به توری حصاری تولید شده می‌توان توری نیمه اتوماتیک نیز گفت.

روش تولید اتوماتیک

در شیوه اتوماتیک جهت آغاز کار مفتول گالوانیزه را تهیه می‌کنند و توجه می‌کنند که ضخامت آن با سفارش مشتری یکی باشد. بعد از اینکه مفتول تهیه شد آن را در بخش مربوط به مفتول قرار می‌دهند و در صورت نیاز بر روی آن یک روکش قرار می‌دهند. در این بخش اگر روی توری روکش قرار بگیرد دیگر نیازی به رنگ کردن نیست. بعد از قرار دادن روکش آن را توسط هوا خنک می‌کنند و سپس مفتول به بخش توری بافی وارد می‌گردد. در ابتدای کار یک ردیف بافته می‌شود و پس از آن با یک مفتول انداه خود پیچ داده می‌شود.

روش تولید دستی

این روش نیز درست همانند روش اتوماتیک انجام می‌شود با این تفاوت که تمامی مراحل توسط یک یا دو نفر انجام می‌شود. توری توسط یک موتور الکتریکی روی یک قالب چشمه توری پیچیده می‌شود. قالب چشمه برای مشخص کردن چشمه توری حصاری بکار می‌رود و با تعویض کردن آن می‌توانیم اندازه توری حصاری را تغییر دهیم. در مرحله بعد یک نفر اهرم موتور الکتریکی را روشن می‌کند و سپس مفتول گالوانیزه را دور قالب می‌پیچد. زمانی که فرم گرفت به شکل سینوسی بین رج‌های دیگر بافته می‌شود.

نگهداری از توری حصاری

  • به صورت دوره‌ای باید میخ‌های فرو رفته در پرچین چک شود و در صورت نیاز آن‌ها را عوض کنید.
  • هر چندماه یکبار فنس باید تمیز شود و کثیفی یا لکه‌ای روی آن باقی نماند.
  • هرچند سال یک بار باید فنس‌ها را رنگ کرده.
تولید دستی

رشد گیاهان در اطراف توری حصاری شاید به محیط ظاهر جذابی ببخشد اما در صورت کنترل نکردن آن ممکن است باعث آسیب رساندن به فنس شود. این توری‌ها در مقابل درختان چندان مقاوم نیستند و نباید در اطراف آن‌ها درختی وجود داشته باشد. باید این مسئله کنترل شود که نهال یا درختی در نزدیکی فنس کاشته شود.

ارتفاع مناسب توری حصاری

ارتفاع تعریف شده برای توری حصاری ۱ الی دو متر است ولی ممکن است شما بخواهید برای جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز و حیوانات ارتفاع آن را بیشتر کنید. اگر از فنس فلزی استفاده کنید برای افزایش ارتفاع میله‌های آن را باز می‌کنیم و میله‌های بزرگ‌تری را جایگزین می‌کنیم تا ارتفاع فنس بلند‌تر شود.

توری حصاری یا فنس از دیرباز یکی از راه‌های جلوگیری از ورود افراد و حیوانات وحشی به داخل املاک و اراضی بوده و تا کنون نیز این موضوع وجود دارد. توری‌های حصاری انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها خاصیت خود را دارند با این حال توری فلزی گالوانیزه بهترین آن‌ها به شمار می‌رود زیرا می‌تواند در اکثر شرایط آب و هوایی کیفیت و مقاومت خود را حفظ کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع فنس و توری حصاری آشنا کنیم امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ارتفاع استاندارد تعریف شده برای توری حصاری چند متر است؟

ارتفاع استاندارد تعریف شده برای توری حصاری ۱ الی ۲ متر است اما امکان بیشتر کردن ارتفاع آن وجود دارد.

بهترین نوع توری حصاری کدام است؟

بهترین نوع توری حصاری، توری حصاری گالوانیزه است زیرا در مقابل انواع شرایط آب و هوایی مقاوم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.