آیا در مورد تفاوت جوش منقطع و جوش پیوسته چیزی می‌دانید؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به هم پیوستن قطعات فلزی به صورت دائمی یک امر بسیار مهم است و از اصطلاح جوش برای این کار استفاده می‌شود. یکی از صنایع رایج جوشکاری است که افراد زیادی در جهان این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. با توجه به حرفه‌ای شدن صنایع مختلف و نیاز مبرم به جوشکاری، با پیشرفت تکنولوژی جوش‌های مختلفی برای پروژه‌های متنوع پیشنهاد شده است. از انواع جوش می‌توان به جوش پیوسته و جوش منقطع اشاره کرد که هر کدام در جای خود استفاده می‌شود. به منظور کاهش هزینه‌ها و سرعت دادن به برخی از جوشکاری‌ها، می‌توان از نوع منقطع جوش استفاده کرد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تفاوت جوش منقطع و جوش پیوسته می‌پردازیم.

فایل صوتی این مطلب

جوشکاری چیست؟

جوشکاری
جوشکاری

از مسائل بسیار مهم در صنعت ساختمان، جوشکاری است که با افزایش ساخت‌و‌سازهای مرتفع این امر به تخصص تبدیل شده است. به منظور پیوند دائمی دو یا چند قعطه فلزی از فرآیند جوش استفاده می‌کنند که با ذوب کردن قطعه‌ها اتفاق می‌افتد. مواد مذاب پس از ذوب شدن خیلی سریع به حالت جامد برمی‌گردند و سبب اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر به صورت دائمی می‌شوند.

مهندسین و تکنسین‌ها با توجه به نوع مواد، روش‌های مختلفی برای اتصال قطعات فلزی و غیر فلزی به یکدیگر پیشنهاد کرده‌اند.

برای حرارت دادن و ذوب کردن مواد از راه‌های مختلفی استفاده می‌شود و به همین دلیل جوشکاری نیز انواع مختلفی دارد. جوش در صنعت انواع مختلفی دارد و ما در این مطلب تنها به بررسی دو جوش پیوسته و جوش منقطع که از جوش‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان است، می‌پردازیم.

جوش منقطع چیست؟

جوش منقطع
جوش منقطع

یکی از متداول‌ترین جوش‌ها در صنعت، جوش منقطع است که برخی افراد با نام جوش بخیه و یا جوش کوک نیز این جوش را می‌شناسند. به منظور کاهش انحراف و کجی و همچنین کاهش مقدار جوش کلی از این نوع جوش استفاده می‌شود.

به علت این‌که در این نوع جوش از حرارت کمتری برای جوشکاری بهره گرفته می‌شود، مقاومت و دوام آن کم است. از مزایای این جوش می‌توان به افزایش سرعت در ساخت وسایل، کاهش جمع شدگی و چروکیدگی ناشی از جوشکاری و … اشاره کرد.

در جوش منقطع تمام نقاط به صورت پیوسته جوشکاری نمی‌شود و سرعت جوشکاری با توجه به کاهش تعداد جوش‌ها افزایش می‌یابد. باتوجه به اینکه وزن قطعه نیز با تعداد و نوع جوش رابطه مستقیم دارد، در این نوع جوش وزن قطعه نیز با توجه به کاهش تعداد جوش کاهش می‌یابد.

انواع جوش منقطع

دلیل نام‌گذاری این جوش، فاصله‌ای است که بین دو جوش متوالی وجود دارد. جوش را با علامت “-” نشان می‌دهند و در مواقع نیاز از جوش‌های مختلفی در به هم چسباندن قطعات استفاده می‌شود. اگر کمی با این حرفه آشنایی داشته باشید، می‌دانید که یکی از اصطلاحات رایج گام جوش است.

منظور از این اصطلاح فاصله مرکز به مرکز قطعات است که با وسواس خاصی اندازه گیری می‌شود. جوش منقطع به دو صورت جوش منقطع زنجیره‌ای و شطرنجی زده می‌شود.

جوش منقطع زنجیره‌ای

اگر در دو طرف اتصال شاهد جوش باشیم و این موارد به یکدیگر منطبق باشند، آن را جوش منقطع زنجیره‌ای می‌نامیم. مقاومت این نوع جوش کمتر است و به همین دلیل در بخش‌های طولانی که فشار زیادی بر قطعه وارد نمی‌شود، از این نوع جوش استفاده می‌شود.

جوش منقطع شطرنجی

منطبق شدن جوش‌ها بر روی یکدیگر نقطه عطف تفاوت این دو جوش است. در نوع شطرنجی اتصال‌های جوش در دو طرف روی یکدیگر منطبق نمی‌شوند‌. با اینکه اتصالات جوش بر همدیگر منطبق نیستند، اما اندازه گام‌های جوش در دو طرف کاملا یکسان خواهد بود. مقاومت و دوام این نوع جوش‌ها بسیار مناسب است و برای کاهش وزن انواع قطعات از این نوع جوش استفاده می‌کنند.

کاربرد جوش منقطع

وقتی شما این مطلب را می‌خوانید، می‌خوانید یک اصلی که بارها و بارها آزمون خطا شده و در بسیاری از پروژه‌ها از آن استفاده شده، آشنا شوید. بدون شک جوش منقطع کاربردهای بسیار موثری دارد که در ردیف انواع جوش‌ها قرار گرفته است. از کاربردهای این نوع جوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متصل کردن تسمه به بخش‌های باریک
  • متصل کردن مهار به یک سطح بزرگ و مسطح
  • متصل کردن صفحه کف به یک سازه راهرو
  • و …

در حالت کلی از این جوش‌ها در مواقعی که نیاز به جوش پیوسته نباشد و کاهش هزینه مدنظر باشد، می‌توان بهره گرفت. به عنوان مثال در جوشگاری لوله‌های گاز و آب که نباید هیچ درزی وجود داشته باشد، نباید از جوش منقطع استفاده کرد.

تفاوت جوش منقطع و جوش پیوسته

تفاوت-جوش-منقطع-و-پیوسته

هر دو جوش در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند و در مکان مناسب از هر کدام استفاده بهینه می‌شود. اتصال دو قطعه فلزی به روش خاص بسیار حائز اهمیت بوده و دوام اتصال و مقاومت آن باید در هر مورد لحاظ شود. در جوش پیوسته حرارت زیادی صرف اتصال دو قطعه می‌شود و بنابراین هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.

حرارت از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند بر خواص بسیاری از مواد تاثیر بگذارد. خواص شیمیایی و فیزیکی فلز با اعمال حرارت می‌تواند تغییر کند و این امر در جوش منقطع به دلیل استفاده از حرارت کم به حداقل می‌رسد.

در جوش پیوسته نیاز است از یک نقطه مشخص جوش شروع شود و تا هدف مورد نیاز به صورت پیوسته جوش ادامه یابد تا اتصال محکم و مقاومی برقرار کرد. اما در نوع دیگر جوش، جوش‌ها با فاصله مشخص و پی در پی تکرار می‌شوند.

در اتصال تیرآهن‌ها به یکدیگر و اتصال لوله‌ها از جوش پیوسته استفاده می‌شود تا دوام جوش بالا باشد و این اتصال دائمی هیچ نقصی نداشته باشد. به دلیل صرفه‌جویی در زمان و تسریع در عملیات جوش کاری می‌توان از نوع منقطع جوشکاری استفاده کرد.

اگر می‌خواهید در مورد آموزش جوشکاری آهن آلات اطلاعات بیشتری داشته باشید، روی لینک زیر کلیک کنید:

«آموزش جوشکاری آهن آلات»

شما به هر صنعتی که در آن از انواع فلزات استفاده می‌شود، رجوع کنید اثری از جوشکاری را خواهید دید. امروزه از جوشکاری برای اتصال دائمی دو قطعه فلزی استفاده می‌شود که با ذوب کردن مواد حاصل می‌شود. از انواع جوش، ما به دو جوش منقطع و پیوسته اشاره کردیم. منظور از جوش منقطع، جوش‌هایی با فاصله معین و پی در پی است. در بسیاری از صنایع از این نوع جوش بهره گرفته می‌شود. نوع منقطع جوش‌ها را می‌توان به دو دسته جوش زنجیره‌ای و شطرنجی تقسیم بندی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.