اصول لاشه چینی زیر فونداسیون

زمان مطالعه: 5 دقیقه

احتمالا یکی از پرتکرارترین عبارت هایی که در کارگاه های ساختمانی با آن مواجه می شوید، لاشه چینی زیر فونداسیون است. این عبارت به روشی برای افزایش استحکام و تقویت فونداسیون (پی) ساختمان گفته می شود. روشی که اصول فنی و تکنیک های خاص خود را دارد.

به کارگیری این روش در ساختمان، باعث توزیع بار به طور مساوی می شود؛ بنابراین از نشست ساختمان و لرزش آن جلوگیری می کند. در این مطلب قصد داریم به تعریف دقیق لاشه چینی، انواع و فواید آن بپردازیم.

فایل صوتی

لاشه چینی یا سنگ چینی؟

یکی از مراحل زیرسازی و مقاوم سازی زمین ساختمان، لاشه چینی زیر فونداسیون یا به عبارتی دیگر، سنگ چینی آن است. این نوع زیرسازی توسط سنگ های طبیعی و مصنوعی که به صورت لاشه سنگ هستند انجام می شود.

البته از سنگ های دیگری مانند مرمر، گرانیت و… نیز می توان در ساخت سنگ چینی زیر فونداسیون استفاده کرد؛ به شرط آن که از کیفیت و استحکام مناسبی برخوردار باشد.

انواع لاشه چینی زیر فونداسیون

سنگ چینی در فونداسیون ساختمان انواع مختلفی دارد، که بر اساس نوع سنگ مورد استفاده طبقه بندی می شود. این دسته بندی به شکل زیر است.

  1. لاشه چینی سنتی با سنگ های طبیعی و مصنوعی معمولی
  2. لاشه چینی بتنی با مصالح بتن
  3. لاشه چینی پیش ساخته از قطعات سنگ پیش ساخته

انتخاب نوع سنگ چینی به عوامل مهمی مانند نوع خاک زمین، بار وارد بر ساختمان و بودجه پروژه بستگی دارد.

لاشه چینی زیر فونداسیون

آیا در لاشه چینی زیر فونداسیون، از میلگرد استفاده می شود؟

در حالت کلی جواب این سوال خیر است، اما گاهی در موارد استثنا و محدود باید از میلگرد در لاشه چینی زیر فونداسیون استفاده کرد. معمولا در این عملیات آجرها به صورت خشک روی هم قرار می گیرند. بنابراین نیازی به ارماتور نیست. در واقع خرید آنلاین میلگرد آجدار و استفاده از آن در سنگ چینی باعث ایجاد ترک می شود مگر اینکه جایگذاری آن زیر نظر فرد کارشناس و متخصص باشد.

مزایای سنگ چینی زیر فونداسیون

این روش قابلیت هایی را به ساختمان اضافه می کند، که قبل از انجام لاشه چینی وجود نداشتند.

توزیع بار ساختمان به طور مساوی در خاک

لاشه چینی باعث می شود تا خاک به طور یکنواخت و مساوی فشرده شود؛ بنابراین از نشست ساختمان جلوگیری می کند. نشست در ساختمان هایی اتفاق می افتد، که خاک زیر فونداسیون به طور یکنواخت فشرده نشود.

کاهش لرزش های ساختمان

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، لاشه چینی فونداسیون است. این روش، لرزش های سازه را در برابر نیروهای خارجی کاهش می دهد.

بهبود عایق صوتی و حرارتی سازه

طبیعی است که سنگ چینی زیر فونداسیون، باعث بهبود عایق حرارتی و صوتی در ساختمان شود.

در کل این اقدام در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد و باید بر اساس تخصص و تجربه افراد انجام شود.

مراحل لاشه چینی زیر فونداسیون

برای شروع فعالیت سنگ چینی، باید مراحل آن را به ترتیب و با دقت زیاد انجام دهید تا به درستی تکمیل شود.

مراحل لاشه چینی یا سنگ چینی زیر فونداسیون

مرحله اول، ترمیم خاک

اگر مشکلی در خاک زیر فونداسیون وجود داشت، حتما باید ترمیم شود. این ترمیم احتمالا شامل تخلیه آب، اضافه کردن مواد تقویتی و تراکم خاک است. بعد از برطرف کردن این مشکلات (خاک سست، دارای آب، دارای مواد آلی)، برای شروع عملیات سنگ چینی آماده می شود.

مرحله دوم، علامت گذاری

با استفاده از ریسمان و میخ محکم، منطقه فونداسیون را به دقت علامت گذاری کنید. علاوه بر ریسمان و میخ، می توان از روش های جدیدتری مانند دستگاه لیزر برای علامت زنی استفاده کرد. این کار به لاشه چینی در موقعیت صحیح کمک زیادی می کند.

مرحله سوم، حفر گودال

گودالی به عمق 30 تا 40 سانتی متر حفر می شود، به طوری که لاشه چینی کامل زیر سطح خاک قرار گیرد. سپس نوبت به قرار دادن سنگ چینی، درون گودال ها می رسد. توجه کنید که فاصله ها بین لاشه چینی به گونه ای باشد، که ملات به راحتی در بین آنها نفوذ کند.

مرحله چهارم، آماده سازی و پرکردن ملات

ملاتی که برای این کار استفاده می شود، معمولا سیمان یا مخلوط ماسه و سیمان است. میزان سفتی و نرمی ملات باید به گونه ای باشد، که بتواند لاشه سنگ ها را به هم متصل کند. نسبت سیمان به ماسه معمولا 1 به 3 یا 1 به 6 است.

سپس ملات در بین لاشه سنگ ها ریخته می شود، تا فضای خالی را به طور کامل پر کند. برای پر کردن ملات می توان از ابزارهایی مانند ماله، کفگیر و دست استفاده کرد. به تراکم ملات دقت کنید که به طور اصولی، با پمپ بتن یا غلتک فشرده شود.

مرحله پنجم، لایه محافظ

لایه محافظ سیمان یا مخلوط ماسه و سیمان، به ضخامت 5 الی 10 سانتی متر روی ملات مرحله قبل ریخته شود. این لایه از عملیات لاشه چینی در برابر عوامل خارجی محافظت می کند.

قیمت لاشه چینی زیر فونداسیون در سال 1402

هزینه سنگ چینی در ایران به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع آجر که اگر از نوع چینی باشد، گران تر است.
  • ضخامت لاشه چینی که هر چه بیشتر باشد، هزینه بیشتری هم دارد
  • متراژ لاشه چینی هر چه در وسعت کمتری انجام شود، ارزان تر خواهد بود
  • و دستمزد کارگران که کاملا متغیر است.

به طور کلی می توان گفت قیمت لاشه چینی در سال 1402، به ضخامت 10 الی 20 سانتی متر، در یک زمین 100 متری حدود 10 تا 15 میلیون تومان است.

در این مطلب به بررسی لاشه چینی زیر فونداسیون یا همان سنگ چینی پرداختیم. این عملیات شامل مراحلی است که در نهایت، منجر به افزایش استحکام و مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی خواهد شد. سنگ چینی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع سنگ استفاده شده، طبقه بندی می شود.

فراموش نکنید که نصب لاشه چینی زیر فونداسیون باید توسط یک متخصص انجام شود. این کار باید به درستی انجام گیرد تا از عملکرد صحیح لایه اطمینان حاصل شود.

آیا لاشه چینی زیر فونداسیون ضروری است؟

به شرایط و موقعیت جغرافیایی ساختمان بستگی دارد. اگر خاک دارای رطوبت باشد، حتما باید سنگ چینی را انجام دهید.

چه نوع آجری برای لاشه چینی زیر فونداسیون مناسب است؟

آجرهای چینی با اندازه کوچک برای لاشه چینی زیر فونداسیون مناسب هستند. این آجرها به صورت خشک روی هم قرار می گیرند و با ملات سیمان یا گچ محکم می شوند.

ضخامت لاشه چینی زیر فونداسیون چقدر باید باشد؟

برای محافظت از فونداسیون، ضخامت این لایه باید بین 10 تا 20 سانتی متر باشد.

هزینه لاشه چینی زیر فونداسیون چقدر است؟

بسته به نوع آجر، ضخامت، متراژ و دستمزد کارگران به ازای 100 متر زمین، حدود 10 الی 15 میلیون تومان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.