پیچ سرمته چیست؛ انواع و کاربرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیچ سرمته چیست؛ پیچ و مهره، قطعاتی هستند که در پروژه‌های بزرگ و کوچک و همچنین صنایع مختلف، مانند خودروسازی، استفاده می‌شود. پیچ‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیچ سرمتّه است. آیا می‌دانید که این نوع پیچ چه کاربردهایی دارد و چه مواقعی قابل استفاده است؟ پیچ سرمتّه، نوعی پیچ است که در یک سر آن متّه وجود دارد و این متّه، نقش اصلی این پیچ را به عهده دارد. در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد پیچ سرمتّه، انواع و کاربردهای آن بدانیم. با ما همراه باشید.

با پیچ سرمته آشنا شوید

پیچ-سرمته-و-کاربرد

همان طور که گفتیم، پیچ سرمتّه با پیچ‌های دیگر تفاوت‌های اساسی دارد، هم از لحاظ شکل ظاهری و هم از نظر کاربرد و ویژگی‌هایش. این نوع پیچ، در سال‌های اخیر، استفاده‌های گسترده‌ای داشته است. از این نوع پیچ، معمولاً برای اتصال ورق‌های گالوانیزه استفاده شده و در سایزهای 3 تا 5 سانتی‌متر، تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند.

همان طور که می‌دانید، مهره، یک قطعه‌ی گرد یا چندضلعی است که داخل سوراخ آن رِزوه (شیارهای مارپیچی بیرون پیچ یا درون مهره) شده است و به عنوان یک جسم کمکی برای مهره در نظر گرفته می‌شود. در اصل، پیچ‌ها به واسطه‌ی مهره‌ها محکم و در مسیر چرخش خود، بسته می‌شوند. جنس پیچ سرمتّه از آهن، استیل و گالوانیزه است.

مهمترین ویژگی‌های پیچ سرمته که باید بدانید

موارد زیر از مهم‌ترین ویژگی‌های پیچ سرمتّه است که باعث شده این روزها کاربردهای زیادی داشته باشد و در موارد مختلفی استفاده شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی، هوازدگی، محیط‌های اسیدی و قلیایی
  • نصب آسان و صرفه‌جویی در زمان
  • عمر طولانی نسبت به سایر پیچ‌ها
  • عدم نیاز به رول‌پلاک
  • مقاومت و سختی بالا
  • مقاومت کششی و مقاومت بُرشی بالا

پیچ سرمتّه را می‌توان شبیه به پیچ‌های خودکار دانست، با این تفاوت که پیچ های خودکار، توانایی سوراخ کردن اولیه را دارند اما پیچ سرمتّه نه. این نوع پیچ‌ها معمولاً محصول وارداتی از کشور تایوان هستند و در حال حاضر، کشور ایران، رقابت بالایی با این کشور دارد.

انواع پیچ سرمته‌ای

انواع-مختلف-پیچ-سرمته

پیچ سرمتّه‌ای انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پیچ‌های سرمته‌ای شیروانی

یکی از رایج‌ترین و پُرکاربردترین پیچ‌های سرمتّه است. ضخامت این محصول 6 میلی‌متر و اندازه‌ی آن 1.25 سانتی‌متر تا 15 سانتی‌متر است. قرارگرفتن واشر پلاستیکی زیر گُل این پیچ، از آن در برابر مایعات و گرد و غبار محافظت می‌کند.

پیچ‌های سرمته‌ای واشردار

این نوع پیچ به کمک پیچ‌گوشتی چهارسو و پیچ‌گوشتی دوسوی متصل به دریل، باز و بسته می‌شود. این پیچ نسبت به نوع واشردار، سبک‌تر است و در قسمت گُل، دارای یک زائده‌ی واشرمانند است که از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل قطعه، جلوگیری می‌کند.

پیچ‌های سرمته‌ای سر تخت

برای مواردی که نمی‌خواهیم گُل پیچ از سطح مورد نظر بیرون بزند، از این نوع پیچ سرمتّه استفاده می‌کنیم. ضخامت این نوع پیچ سرمتّه‌ای از 3.5 تا 4.8 میلی‌متر متغیر است و معمولاً در اندازه‌های 12 تا 100 میلی‌متر ساخته می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه این است که پیچ شیروانی به عنوان پُرکاربردترین پیچ سرمتّه‌ای شناخته شده و در ساخت سوله و کانکس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ سرمتّه‌ای، آچارخور و پیچ گوشتی‌خور است و به طور معمول، یک واشر فلزی و یک واشر پلاستیکی متصل به همراه دارد.

قابلیت، کاربرد و ویژگی‌های پیچ سرمته‌ای

همان طور که گفته شد، اتصال ورق‌های فولادی مانند ورق‌های گالوانیزه به یکدیگر، یکی از مهمترین کاربردهای پیچ سرمته‌ای است که از آن بیشتر برای ساخت سقف کاذب استفاده می‌شود و به پیچ‌های سازه معروف است.

از دیگر کاربردهای پیچ سرمته‌ای می‌توان به فولادهای نرم، آلومینیوم، چوب و… اشاره کرد؛ به این صورت که همزمان با ایجادحفره، حفره‌ی مورد نظر را رِوزه‌زنی می‌کنند.

از مهمترین ویژگی پیچ سرمته، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امکان اتصالات در آهن آلات، چوب و آلومینیوم را دارد. از این پیچ می‌تون در اتصالات سقفه‌های کاذب و ساخت قاب‌های فولادی بهره برد.

علاوه بر این، در سازه های سبک وزن صنعتی مانند کف سازی های چوبی، پیچ سرمته، در و همچنین ساخت پنجره های فولادی کاربردهای فراوانی دارد.

قیمت پیچ سرمته‌ای

قیمت پیچ سرمته مانند سایر مقاطع فولادی بر اساس پارمترهای خاصی تعیین می‌شود؛ به طور کلی نمی‌توان قیمت مشخص و ثابتی برای این محصول در نظر گرفت. قیمت این محصول بر اساس اندازه پیچ، جنس (استیل یا آهن زنگ نزن) و… تعیین می‌شود. خرید این محصول را بهتر است از شرکت‌ها بازرگانی معتبر انجام دهید. برای خرید پیچ سرمته‌ای می‌توانید با کارشناسان اصفهان آهن در تماس باشید. با مراجعه به لینک زیر می‌توانید از قیمت این محصول مطلع شوید.

نکاتی که قبل از خرید پیچ سرمته‌ای باید در نظر بگیرید

نکات-مهم-خرید-پیچ-سرمته

قبل از خرید و استفاده از این محصول لازم است پارامترهایی را در نظر بگیرد و سپس برای خرید اقدام کنید. پارامترهایی که به شما کمک می‌کند بتوانید هم از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و هم به نوعی محصول مورد نظر را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید:

  • با توجه به کاربرد، پیچ سرمته‌ای مورد نیاز خود را تهیه کنید. (این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ چرا که پیچ سرمته دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربردهای به خصوصی دارند و ممکن است یک نوع خاص آن برای پروژه شما گزینه مناسبی نباشد. بنا بر این لازم است قبل از خرید حتماً با مسئول یا کارشناس فروش صحبت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید)
  • سعی کنید به طور کامل در مورد کارکردن با این نوع پیچ اطلاعات کافی به دست آورید و با توجه به آن حفره‌ی کوچک با استفاده از مته در قطعه‌ی مورد نظر ایجاد کنید.

در این مطلب به طور کامل در مورد پیچ سرمته، انواع و کاربردهای آن صحبت کردیم. همان طور که اشاره شد، این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کاربردهای فراوان و مخصوص به خود را دارند. مهمترین نکته‌ای که به آن اشاره داشیتم این بود که پیچ سرمته‌ای نیاز به رول پلاک ندارد و پیچ شیروانی این محصول می‌تواند انتخاب مناسبی برای ساخت سوله و کانکس باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. مسعود می گوید

    سلام آیا با پیچ سرمته ای میتوان از بالا چوب و پروفیل 40 را سوراخ کرده و به هم متصل (پیچ ) نمود. اگر جواب مثبت است نوع و جنس پیچ سرمته ای چه باشد چوب نراد روسی به ضخامت 5 سانت و پروفیل 40 به ضخامت 2 میل است

    1. اصفهان آهن می گوید

      بله می توان استفاده کرد البته چون می خواهید به چوب متصل کنید؛ ممکن است کمی دچار مشکل شوید. پیچ سرمته گالوانیزه 6 سانتی میشه استفاده کرد از برندهای چهره، یزد و فلکس بهترین گزینه برای این کار به شمار می روند. به طور کلی برای چوب بهتر است از پیچ های خودکار استفاده کنید اما در این حالت چون می خواهید چوب را به پروفیل متصل کنید؛ تنها راه استفاده از پیچ سرمته گالوانیزه است.