5 نوع فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو

زمان مطالعه: 4 دقیقه

استفاده از فولاد در دنیای خودرو تأثیر کمی نداشته است. توانایی فولاد در ماشینکاری و تولید در اشکال مختلف از طریق تکنیک های مختلف، آن را به گزینه ای کاربردی، مقرون به صرفه و با دوام تبدیل می‌کند. انواع فولاد مورد استفاده در صنعت خودروسازی می‌تواند از فولاد ضد زنگ، فولاد با استحکام بالا، کربن بالا، کم کربن یا فولاد گالوانیزه باشد. از این نوع فولادها در تولید قطعات مختلف خودرو و موتور استفاده می شود. همه این‌ها به خودروسازان اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های جدید و نوآورانه ای برای وسایل نقلیه ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فولاد ضد زنگ

فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو

یک ماده خام فولادی یا محصول پیش ساخته تنها زمانی می‌تواند دارای نام “فولاد ضد زنگ” داشته باشد که حاوی حداقل 10.5% کروم، 1% کربن، در کنار سایر ترکیبات آلیاژی باشد.

یکی از ویژگی های قابل توجه این نوع فولا، توانایی آن در مقاومت در برابر مواد خورنده است. طراحی براق و سبک بدنه آن مترادف با دوام و عملکرد در بسیاری از صنایع و نه فقط در ساخت خودرو بوده است.

منطقی است که فولاد ضد زنگ یکی از مواد مورد استفاده برای ساخت و مونتاژ اجزای مختلف خودرو باهم باشد. در واقع، بسیاری از خودروها شامل حدود 15 تا 2 کیلوگرم فولاد ضد زنگ هستند که در سیستم اگزوز آن ها یافت می‌شود.

موتورهای احتراق سوخت، به ویژه، نیاز به استفاده از موادی دارند که به راحتی در دمای بالا تغییر شکل داده یا ذوب نمی‌شوند. فولاد ضد زنگ به دلیل نقطه ذوب بسیار بالای آن بیش از 1500 درجه سانتی گراد است، گزینه مناسبی برای این کار است.

فولاد کم آلیاژ پر استحکام

فولاد پیشرفته با استحکام بالا

نوآوری های فولادی مدرن منجر به توسعه یک نوع فولاد جدید شده است که به عنوان فولاد کم آلیاژ پر استحکام یا به سادگی AHSS شناخته می شود. برخلاف فولاد معمولی کم کربن و نرم، AHSSها پیچیده و مختلط هستند. این از مواد با دقت انتخاب شده با ترکیبات شیمیایی خاص ساخته شده است. نتیجه یک محصول فولادی با حرارت دقیق است که سخت، انعطاف پذیر و دارای درجه خستگی استثنایی است.

علی رغم ویژگی های موجود در AHSS، آن ها به دلیل وزن سبکی که دارند، برای بدنه خودرو، چهارچوب، درهای خودرو، سپرها و زیر شاخه ها، انتخابی ارجح هستند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در حال ارائه راه حل های مؤثر برای مهندسی AHSS به یک ماده خودرویی قابل اعتماد هستند که ایمنی، هزینه و عملکرد را برآورده می کند.

فولاد کربن بالا

فولادهای با محتوای کربن بالا، که به عنوان فولاد پر کربن شناخته می‌شوند، آلیاژهایی هستند که تحت یک روش عملیات حرارتی به نام خاموش کردن قرار گرفته اند. در حالی که در عملیات حرارتی سنتی فولاد که در آن محتوای کربن در آهن گرم شده حل می‌شود، خنک سازی سریع اعمال شده در فولاد خاموش شده، کربن را به دام می اندازد و ساختار فولاد را تغییر می‌دهد.

برخلاف فولاد معمولی، فولاد پر کربن انعطاف پذیری کمتری دارد و مستعد شکنندگی است. با این حال، این با مقاومت بالای آن در برابر سایش و پارگی جبران می‌شود، به همین دلیل است که کربن بالا اغلب در ابزارهای برش یا بست های فلزی ساخته می‌شود.

با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، خودرو سازان همواره فولاد پر کربن را برای مد کردن قاب خودرو، شاسی، بوش، پانل درها، تیرهای نگهدارنده، صدا خفه کن و موارد مشابه انتخاب کرده اند. در ترکیب با سایر گریدهای فولاد، انواع کربن بالا را می‌توان در تولید خودرویی استفاده کرد که استانداردهای ایمنی، الزامات تصادف و حتی طراحی را برآورده می‌کند.

فولاد کم کربن

فولاد کم کربن استحکام کششی کمی دارد و نقطه تسلیم ضعیف تری دارد. فولاد کم کربن که به عنوان فولاد ملایم نیز شناخته می‌شود، همچنان راه خود را در بسیاری از قطعات خودرو پیدا کرده است؛ زیرا تولید آن ارزان بوده و برای تولید قطعات کوچکتر مفید است.

فولاد کم کربن هم در داخل و هم در نمای بیرونی خودرو یافت می‌شود. برخی از نمونه ها بدنه کلاچ، قطعات تعلیق، بازوهای کنترل، براکت ها و موارد مشابه هستند. کاربردهای تزئینی آن نیز ممکن است از رینگ چرخ، روکش، پیچ، واشر، مهره، چرخ دنده ساعت، بست و موارد مشابه باشد. همه این ها برای حفظ ساختار و پایداری هر وسیله نقلیه ضروری است.

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، ارزان‌تر از فولاد ضد زنگ، اما مؤثرتر از آلومینیوم  و به عنوان یک فولاد پرکاربرد در ساخت وسایل نقلیه است. امروزه استفاده از فولاد گالوانیزه حتی در هر نوع خودرویی استاندارد محسوب می‌شود. تقریباً 80 درصد از یک ماشین، کامیون یا موتور سیکلت را می‌توان از فولاد گالوانیزه تشکیل داد. این نوع فولاد می‌تواند عمر و عملکرد خودرو را با حداقل تعمیرات و نگهداری مورد نیاز افزایش دهد.

برخی از مزایای فولاد گالوانیزه، هزینه پایین، دوام بهبود یافته، خود ترمیم شوندگی و در دسترس بودن آن است. به جای گریدهای فولادی گران قیمت مانند AHSS و کربن بالا، گزینه فولاد گالوانیزه می‌تواند محافظت طولانی مدت برای هر بخشی از وسیله نقلیه که در آن استفاده شده است ارائه دهد.

انواع مختلف فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو را می توان تقریباً در هر قسمت از یک وسیله نقلیه یافت. همانطور که بحث شد، برخی از این فولادها می توانند کیفیت های استحکام خوبی را برای هر خودرویی فراهم کنند؛ مانند فولاد پیشرفته و فولاد پر کربن. انواع دیگر از نظر طبیعت مقرون به صرفه تر هستند.

به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه و فولاد کم کربن، همچنان استحکام کافی را با معایب بسیار کمی ارائه می دهند. همانطور که صنعت خودروسازی و فولاد سازی همچنان به نوآوری ادامه می دهد، بدون شک تولید کنندگان هر دو حوزه به مهندسی قطعات و محصولات فولادی تخصصی ادامه خواهند داد و نقش فولاد را در هر دو بخش تقویت می کند.

منبع metalexponents
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.