انواع میلگرد از نظر قطر + فرمول و جدول وزن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اندازه و قطر میلگرد جز مسائل مهمی است که یک مهندس به هنگام انتخاب متریال اولیه به آن توجه می‌کند.

میلگرد، یکی از مهم‌ ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت اسکلت ساختمان، استفاده می‌شود. میلگرد، از فولاد ساخته شده است و مقاومت بالایی در برابر نیروهای کششی دارد. اندازه میلگرد، با توجه به طول و قطر آن، تعیین می‌شود.

طول میلگردها، معمولا به صورت متر بیان می‌شود و قطر میلگردها، معمولاً به صورت میلی‌ متر بیان می‌شود. قطر میلگرد، عامل موثری در مقاومت در برابر نیروهای کششی است. میلگردهای با قطر بیشتر، مقاومت بیشتری در برابر نیروهای کششی دارند. میلگردها از نظر قطر به سه دسته میلگرد ساده، آجدار و میلگرد صنعتی تقسیم می شوند. ما در این مقاله سعی داریم که انواع روش‌های تشخیص سایز میلگرد را بیان کنیم.

فایل صوتی مطلب

شیوه‌های تشخیص سایز میلگرد

سایز میلگردها معمولاً در واحد میلی ‌متر گزارش می‌شود که از8 میلی‌ متر آغاز شده و تا50 میلی ‌متر تولید و در بازار عرضه می‌شود. این محصول، با توجه به طول و قطر و وزن‌ در زمینه ‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت میلگرد با توجه به موارد گفته شده متغیر است.

شیوه‌ های تشخیص سایز میلگرد، متنوع اند؛ البته برخی مهندسین بر حسب تجربه به گیج و سایز آن پی می ‌برند. اما اشخاص تازه کار می توانند از روش ‌ها و ابزارهای موجود برای تشخیص قطر استفاده کنند.

فرمول محاسبه قطر میلگرد چگونه است؟

محاسبۀ قطر میلگرد

استفاده از فرمول محاسبهقطر میلگرد در صورتی امکان‌ پذیر است که شما وزن دقیق یک متر از میلگرد را داشته باشید. این فرمول، یکی از بهترین و دقیق‌ ترین روش‌ ها برای محاسبه‌ی قطر و سایز میلگرد است.به طور مثال با توج

4/(3.14* d^2 ) *یک متر*7850(وزن مخصوص)= قطر و سایز میلگرد

روش‌های متداول گیج یا اندازه‌گیری قطر میلگرد

انتخاب روش مناسب برای اندازه‌گیری قطر میلگرد، به عوامل مختلف مانند دقت مورد نیاز، نوع میلگرد، و بودجه، بستگی دارد. در صورتی که دقت بالایی برای اندازه‌ گیری قطر میلگرد مورد نیاز باشد، باید از روش‌ های اتوماتیک، مانند استفاده از دستگاه اندازه‌گیری قطر میلگرد، استفاده کرد.
اما در حالت عادی می توان با استفاده استفاده از طناب، کولیس، روش چشمی و… به اندازه گیری قطر میلگرد پرداخت.
اندازه‌گیری به وسیله طناب

از یک طناب به طول مناسب مثلا 100 سانتی متر استفاده می کنیم. طناب را به طور یک نواخت به دور میلگرد می پیچیم تا اندازه دقیقی برای ما حاصل شود در این مرحله طناب را با وسیله ای به طور مثال یک گیره در جایی ثابت می کنیم تا از تغییر شکل آن جلو گیری کنیم. با استفاده از یک متر یا خط کش محیط دایره را اندازه می گیریم و سپس محیط دایره را بر 3.14 تقسیم می کنیم.

اندازه‌گیری قطر میلگرد به وسیله کولیس

اندازه گیری قط میلگرد به وسیله کولیس

یکی از راه ‌های اندازه‌گیری دقیق قطر میلگرد، توسط کولیس انجام می‌شود. کولیس، نام ابزاری است که وظیفه‌ اش اندازه‌ گیری دقیق قطر و طول داخلی، خارجی و عمق است.

این وسیله، ابعاد را با دقت بالا اندازه می‌گیرد. نحوه‌ خواندن اندازه ‌ها به نوع سنجش کولیس بستگی دارد. برای اندازه ‌گیری قطر میلگرد آجدار، با توجه به انواع آج آن توسط کولیس از روش‌های مختلف و متنوعی استفاده می‌شود؛ از جمله:

  • قطر اسمی
  • قطر زمینه بدون احتساب آج
  • قطر خارجی با احتساب آج

قطر اسمی میلگرد آجدار، معادل قطر اسمی میلگرد بدون‌ آج یا صاف است که هم‌ وزن میلگرد آجدار انتخاب می‌ شود. به طور مثال، میلگرد شماره‌ی 16، دارای سه نوع قطر اسمی، قطر زمینه و قطر خارجی است. قطر اسمی آن 16، قطر زمینه‌ی آن 15 و  قطر خارجی آن 18 است.

محاسبه قطر میلگرد با استفاده از وزن آن

این روش به این صورت است که وزن یک متر از میلگرد را اندازه می‌گیریم و سپس، با استفاده از فرمول زیر، قطر میلگرد را محاسبه می‌کنیم.این روش به این صورت است که وزن یک متر از میلگرد را اندازه می‌گیریم و سپس، با استفاده از فرمول زیر، قطر میلگرد را محاسبه می‌کنیم.

قطر میلگرد=جذر(وزن میلگرد*4/ عدد پی)

این جدول، جدول وزن میلگرد است که وزن یک متر از میلگرد در قطر های مختلف را نشان می دهد مثلا طبق جدول وزن کارخانه ذوب اهن میلگرد 20 دارای وزن 29.6 کیلوگرم است و میلگرد 12 وزنی برابر 10.65 کیلوگرم دارد.

ردیفقطر اسمی به میلی­متروزن به طول کیلوگرم به متروزن یک شاخه 12 متری کیلوگرم
180.3954.75
21006167.4
3120.88810.65
4141.2114.5
5161.5618.7
618224
7202.4729.6
8222.9835.7
9253.845.6
10284.8358
11326.3175.7
روش های اندازه گیری قطر اسمی میلگرد

اندازه‌گیری قطر میلگرد توسط بند انگشت

اندازه‌ گیری قطر میلگرد توسط بند انگشت، زمانی استفاده می‌ شود که اندازه‌ قطر میلگرد، چندان حساس نباشد. پیش از اندازه‌ گیری قطر میلگرد، می‌ بایست مشخص کنید که کدام بند انگشت، مربوط به کدام میلگرد است. البته این روش، زمانی که قطر میلگرد مهم باشد، اعتبار ندارد.

اندازه‌گیری قطر میلگرد با شابلون

اندازه‌گیری قطر میلگرد با شابلون، یکی دیگر از روش‌ های اندازه‌ گیری سایز و قطر میلگرد است. این شابلون به صورت آماده در بازار یافت می‌شود که مهندسین می‌توانند برای سهولت انجام کار خود از آن استفاده کند.
شابلون، ابزاری ساده و ارزان است، که برای اندازه‌گیری قطر میلگرد از آن استفاده می کنند. این وسایل اندازه گیری، در انواع مختلفی تولید می‌ شوند. برخی از شابلون‌ ها، فقط برای اندازه‌گیری قطر اسمی میلگرد مناسب هستند. برخی دیگر، برای اندازه‌گیری قطر زمینه و قطر خارجی میلگرد نیز مناسب هستند.

استفاده از آچار فرانسه

اندازه-گیری-قطر-میلگرد با آچار

آچار فانسه یک ابزار پر کاربرد در صنعت است که از آن برای اندازه گیری قطر میلگرد نیز استفاده می کنند. به منظور استفاده دقیق تر از آن باید آچار فرانسه را به درستی روی میلگرد قرار دهند. فک متحرک آچار باید به طور ثابت دقیقاً روی سطح میلگرد قرار گیرد .

همچنین، باید از بستن بیش از حد فک متحرک آچار فرانسه جلوگیری کرده تا میلگرد آسیب نبیند.در این روش، مهندسین از آچار فرانسه‌های مدرج استفاده می‌کنند که به طور معمول، این آچارها از قبل آماده شده و علامت‌گذاری می‌شوند تا به راحتی اندازه‌ی قطر میلگرد را تعیین کنند

میلگرد، یکی از پر کاربرد ترین و مهم‌ترین مقاطع فولادی در صنعت است. در نتیجه، اندازه‌گیری آن نیز برای مهندسین، بسیار مهم و قابل اهمیت است.

اکثر افرادی که در زمینه‌ی ساخت‌ و‌ ساز فعال هستند و تجربه‌ی کاری بالایی دارند، به محض دیدن میلگرد، می‌ توانند قطر آن را تشخیص دهند؛ این در حالی است که مهندسین تازه‌کار برای تعیین قطر میلگرد، نیاز به دستگاه و ابزار های خاصی دارند. در میان ابزار های نام برده شده کولیس بیشترین میزان دقت رادارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.