مهمترین کاربرد میلگرد 28 چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

میلگرد سایز ۲۸ از آن دست مقاطعی است که بدون آن‌ها عملیات ساختمان سازی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. البته کاربرد میلگرد ۲۸ محدود به ساختمان سازی نیست. همین موضوع کارخانه‌های بسیاری را وادار به تولید این مقطع فولادی کرده است. جالب است بدانید قیمت میلگرد 28 وابستگی بسیاری به کارخانه تولیدکننده این محصول دارد. در ادامه قصد داریم درباره این محصول فوق العاده بیشتر صحبت کنیم و تمام کاربردهای آن را برایتان ذکر کنیم. با کارشناسان اصفهان آهن همراه بمانید.

ویژگی‌های میلگرد 28

میلگرد سایز ۲۸، در حالت شاخه، دارای وزن تقریبی ۵۸ کیلوگرم است. البته این عدد بسته به اینکه محصولی که خریداری می‌کنید از کدام کارخانه است؛ متفاوت خواهد بود. همچنین این مقطع فولادی را در طول‌های مختلف می‌توان خریداری کرد. اغلب ساختمان سازها ترجیح می‌دهند از میلگردهای با طول ۱۲ متری استفاده کنند. وزن هر شاخه ۱۲ متری چیزی در حدود ۵۷٫۸۶ کیلوگرم برآورد شده است. از آنجا که وزن شاخه میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ توصیه می‌شود پیش از خرید جدول وزن این محصول را بررسی کنید. 

کاربردهای میلگرد 28

این محصول، جزء میلگردهای نیمه سخت است که از آج‌هایی به شکل جناغی یا هفت و هشت تشکیل شده است. این محصول فوق العاده در رده S۳۴۰ طبقه بندی می‌شود. این یعنی مقاومت و استحکام این محصول بیشتر از سری A۱ است.

تنش جاری در این محصول ۴۰۰۰کیلوگرم و تنش گسیختگی آن برابر با ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع اندازه گیری شده است. دلیل نام گذاری این محصول، قطر آن است که ۲۸ میلی متر برآورد شده است. این محصول با طول ۱۲ متر عرضه می‌شود. تمام این نکات وابسته به ویژگی‌های شیمیایی موادی است که آن را می‌سازند.

تحمل بار مکانیکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که میلگرد ۲۸ دارد. تحمل بار مکانیکی زیاد ویژگی‌های بسیاری را برای این محصول به همراه داشته است. یکی از این ویژگی‌ها، مقاومت بالا در شرایط بد محیطی است مشتریان بسیاری را برای این مقطع به همراه آورده است.

این مقطع فولادی مقاومت خوبی در برابر نیروهای کششی دارد. این موضوع استحکام خوبی را برای میلگرد سایز ۲۸ در بر داشته است. 

استانداردهای تولید متفاوتی هستند که در صنعت میلگرد به کار گرفته می‌شوند. این محصول نیز از استانداردهای متفاوتی پیروی می‌کند. استاندارد ملی ۳۱۳۲ یکی از استانداردهایی است که در تولید این سایز میلگرد به کار گرفته می‌شود.

نیروهای تسلیمی نیروهایی هستند که شکستگی و ترک‌های میلگرد را به همراه دارند. در این سایز میلگرد فشارهای تسلیمی بیشتر احساس می‌شود. از این رو آسیب پذیری میلگرد ۲۸ در برابر چنین نیروهایی بسیار بالاست. 

انعطاف و شکل پذیری میلگرد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. چرا که بسیاری از کاربردهای این محصول وابسته به شکل پذیر بودن آن است. برای مثال از این مقطع فولادی نمی‌توان برای تولید میلگردهای رکابی استفاده کرد؛ چرا که شکل پذیری و انعطاف پذیری در این محصول کم است.

کاربرد میلگرد 28

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این محصول، هنگام آرماتوربندی است. آرماتورها وظیفه دارند از سازه در برابر نیروهای کششی وارد شده محافظت کنند. استحکام بالای این محصول تضمین کننده آرماتوربندی اصولی و خوب سازه است. در واقع طراحی این محصول طوری است که می‌تواند مقاومت قابل توجهی به سازه ببخشد. 

قابل‌استفاده در ساختمان‌سازی

بیشترین کاربرد میلگرد ۲۸ را می‌توان در حوزه ساختمان مشاهده کرد. تعدادی از اصلی‌ترین کاربردهای این محصول در ساختمان سازی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:بیشترین کاربرد میلگرد 28 را می‌توان در قسمت‌های خاصی از ساختمان‌سازی دید که عبارتند از:

  • استفاده در بتن‌ریزی کف سازه‌
  • کاربرد در بتن‌ریزی دیوارها
  • تقویت فونداسیون
  • افزایش مقاومت بتن

در ساخت دکل‌های نفتی و کارخانه‌های بزرگ

در برخی از موارد، لازم است که از آرماتورهایی با سایز بیشتر استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین کاربرد میلگرد ۲۸، ساخت دکل‌های نفتی است. این دکل‌ها نیاز به استحکام و مقاومت بالایی در برابر شرایط نامناسب دارند. آرماتورهای به کاررفته در دکل‌ها را با روکش‌های FRP یا پوشش‌های محافظتی می‌پوشانند تا دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نشوند. علاوه بر این، حتی بسیاری از کارخانه‌های غول‌پیکر هم با استفاده از این محصول ساخته می‌شوند.

میلگرد 28 در ساخت دکل نفتی

قابل استفاده برای ساخت خاموت و خرپا

یکی دیگر از کاربرد میلگرد ۲۸، تولید خاموت و خرپا است. برای ساخت خاموت، لازم است از محصولاتی استفاده شود که انعطاف‌پذیری و خاصیت نرمی بالا را در کنار مقاومت مناسب داشته باشند. حداقل سایز موردنیاز برای تولید خاموت، میلگرد ۱۴ است؛ بنابراین این محصول یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود.

فرآیند تولید میلگرد سایز 28 چگونه است؟

برای تولید این محصول، معمولاً از کوره‌های الکتریکی و سنتی استفاده می‌شود. بدنه این کوره‌ها از آجرهای نسوز و فولاد آهنی تشکیل شده و دارای جریان الکتریسیته برای تولید دما و حرارت هستند. در کوره‌های سنتی، برای تولید گرما و حرارت از نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ استفاده می‌شود.

این در حالی است که امروزه معمولاً برای تولید بسیاری از مقاطع فولادی ازجمله میلگرد، از کوره‌های الکتریکی استفاده می‌شود که ابعاد و اشکال مختلفی دارند. این کوره‌ها مصرف انرژی بهینه‌تری دارند؛ از این رو بسیاری از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند از این روش استفاده کنند.

چه عواملی در قیمت میلگرد سایز 28 تاثیرگذار هستند؟

قیمت مقاطع فولادی همیشه با نوساناتی همراه بوده است و دچار تغیراتی می‌شود. به‌طورکلی عواملی مانند میزان عرضه‌وتقاضا، نوسان نرخ دلار و ارز، صادرات مقاطع فولادی و بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور، در قیمت نهایی این فرآورده فولادی تأثیرگذارند.

اگر بخواهید میلگرد سایز ۲۸ خریداری کنید؛ ابتدا باید مشخص کنید چقدر کیفیت محصول موردنظر برایتان مهم است؟ در مرحله بعد، باید ببیند که قرار است مقطع کدام کارخانه را بخرید؟ کارخانه کویرکاشان و ذوب‌آهن، دو کارخانه برتری هستند که این محصول را با بالاترین و بهترین کیفیت، تولید و روانهٔ بازار فولاد می‌کنند.

ردپای این محصول را در صنایع بسیاری می‌توان مشاهده کرد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای میلگرد ۲۸ در صنعت ساختمان است؛ اما این محصول در صنعت نفت نیز کاربردی است. تولید دکل‌های نفتی تنها یک نمونه از کاربردهای این محصول شگفت انگیز است. به نظر شما این مقطع را در کدام صنعت دیگر می‌توان استفاده کرد؟ کارشناسان اصفهان آهن آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و سفارشات شما عزیزان هستند. کافی است با ما در ارتباط باشید.

استاندارد تولیدشده برای میلگرد 28 چیست؟

استانداردی که برای تولید آن در نظر گرفته می‌شود، مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 3132 است.

کاربردهای میلگردهای 28 در چه مواردی است؟

از آرماتور سایز 28 معمولا در ساختمان‌سازی، ساخت خرپا، خاموت و همچنین ایجاد دکل‌های نفتی استفاده می‌شود.

فرآیند تولید میلگرد 28 چگونه است؟

برای تولید این دو محصول از کوره های قدیمی آجرسوز و کوره های به روز الکتریکی استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.