رایج‎‌‌ترین کاربردهای فولاد ضد زنگ

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فولاد ضد زنگ، امروزه بخش مهمی از زندگی مدرن به حساب می‌آید. از این فولاد، هم در ساختمان‌سازی و هم در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ از لوازم روزمره و جزئی گرفته تا ساخت آسمان‌خراش‌های بزرگ! بیش از 150 درجه فولاد ضد زنگ وجود دارد که 15 مورد از آنها معمولاً کاربردهای روزمره دارند. فولاد ضد زنگ برای ساخت بسیاری از مقاطع فولادی از جمله ورق و لوله‌ها کاربرد دارد. در این مطلب به معرفی کاربردهای فولاد ضد زنگ می‌پردازیم.

کاربردهای فولاد ضد زنگ

از متداول‌ترین کاربرد فولاد ضد زنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماری و ساخت‌وساز
  • صنعت خودرو
  • حوزه‌ی پزشکی
  • انرژی و صنایع سنگین
  • ساخت لوازم آشپزخانه

معماری و ساخت و ساز

فولاد-ضد-زنگ-در-ساختمان-سازی
فولاد-ضد-زنگ-در-ساختمان-سازی

به دلیل ویژگی فولاد زنگ نزن مانند مقاومت در برابر خوردگی و همچنین انعطاف‌پذیری، امروزه از فولاد ضد زنگ معمولاً در ساخت‌وسازهای مدرن استفاده می ‌شود. این فولاد، معمولاً در روکش‌های خارجی برای ساختمان‌های بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در قسمت‌های داخلی نیز به صورت نرده، تاپس ضد ضربه (صفحات رویه‌ی کابینت) و غیره، کاربرد دارد.

البته فولاد ضد زنگ، می‌تواند به ورود نور طبیعی به ساختمان کمک کند؛ بنا بر این، باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.

صنعت خودرو

از فولاد ضد زنگ برای اولین بار در دهه‌ی 1930 توسط شرکت فورد موتور برای ساخت اتومبیل استفاده شد. امروزه استفاده از فولاد ضد زنگ در صنعت خودرو، در حال افزایش است. این فولاد به طور معمول در سیستم‌های اگزوز اتومبیل و همچنین تزئینات، استفاده می‌شود.

از فولاد ضد زنگ در ساخت انواع وسایل حمل و نقل، از جمله کانتینرهای کشتی، تانکرهای جاده‌ای و سایر وسایل نقلیه استفاده می‌شود. این فولاد برای ساخت خودروهای حمل مواد شیمیایی، مایعات و محصولات غذایی، بسیار عالی است.

استحکام بالای فولاد ضد زنگ باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده و مقاومت در برابر خوردگی باعث کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

حوزه پزشکی

فولاد-ضدزنگ-در-حوزه-پزشکی
فولاد-ضدزنگ-در-حوزه-پزشکی

فولاد ضد زنگ برای محیط‌های بهداشتی، ایده‌آل است؛ زیرا به راحتی استریل می‌شود و در برابر خوردگی مقاوم است. این ماده در ساخت وسایل جراحی و دندانپزشکی، ساخت دستگاه‌های عفونی‌کننده و اسکنرهای MRI استفاده می‌شود.

دو ویژگی مهم و برتر فولاد ضد زنگ، یعنی مقاومت در برابر خوردگی و هزینه‌ی نگهداری پایین، آن را به یک فلز پُرکاربرد تبدیل کرده است. از دیگر ویژگی‌های فولاد ضد زنگ می‌توان گفت که این فولاد، چرخه‌ی عمر طولانی دارد و 100٪ قابل بازیافت است.

انرژی و صنایع سنگین

گریدهای خاصی از فولاد ضد زنگ در صنایع سنگین استفاده می‌شود که از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار هستند. از فولاد ضد زنگ با درجه‌ی بالا در ساخت مخازن ذخیره‌سازی، شیرآلات، لوله‌ها و سایر اجزاء حیاتی استفاده می‌شود.

همچنین، استفاده از فولاد ضد زنگ برای ساخت سکوهای نفتی ضروری است؛ چرا که نفت خام بسیار خورنده است و دکل‌های مدرن از فولاد آلیاژی بالا ساخته شده که سخت و سبک هستند.

اطلاع از قیمت لحظه‌ای مقاطع فولادی برای بسیاری از افراد فعال در این حوزه اهمیت زیادی دارد؛ شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت از قیمت به روز شده آهن آلات اطلاع داشته باشید.

ساخت وسائل آشپزخانه

از فولاد ضد زنگ در ساخت لوازم آشپزخانه، مانند کارد و چنگال استفاده می‌شود. برای ساخت تیغه‌های چاقو با لبه‌های تیز، از عیارهایی با شکل‌پذیری کمتر استفاده می‌شود؛ این در حالی است که برای ساخت قابلمه، ماشین ظرفشویی و همچنین ساخت اجاق گاز، از عیارهایی استفاده می‌شود که شکل‌پذیری بالاتری داشته باشند.

جالب است بدانید که فولاد ضد زنگ برای تولید و ذخیره‌ی مواد غذایی ایده‌آل کاربرد دارد؛ زیرا تأثیری بر طعم غذا نمی‌گذارد.

دو نمونه از پُرمصرف‌ترین درجات فولادهای ضد زنگ آستنیتی، درجات ۳۰۴ و ۳۱۶ هستند. بررسی تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316 در این مقاله به شما کمک می‌کند تا گرید مناسب مربوط به پروژه‌ی خود را انتخاب کنید. برای این که این دو نوع درجات فولاد را بهتر بشناسید، مقاله‌ی زیر را بخوانید:

«تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316»

در این مطلب به معرفی رایج‌ترین کاربردهای فولاد ضد زنگ اشاره شد. همان طور که گفتیم، فولاد ضد زنگ، ویژگی‌های بارزی دارد و همین مسئله باعث شده که در صنایع مختلفی مانند معماری و ساخت‌وساز، حوزه‌ی پزشکی، انرژی و صنایع سنگین و همچنین ساخت وسایل آشپزخانه، کاربردهای وسیعی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.