پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در ساخت ساختمان‌های مسکونی کوچک گرفته تا ساخت ساختمان‌هایی که چندین طبقه دارند، می‌توان شاهد حضور تیرآهن‌ها بود. موضوعی که باید مورد توجه قرار داد این است که سایز و اندازه تیرآهن باعث به‌کارگیری آن در فضاهای مختلف می‌شود. به‌طور کلی این محصول از سایزهای مختلفی تشکیل شده است؛ اما به نظر شما پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است؟ این موضوعی است که قرار است در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فایل صوتی این مطلب

منظور از سایز تیرآهن چیست؟

وقتی به یک تیرآهن نگاه می‌کنید، دو قسمت در آن مشاهده خواهید کرد که یکی از این قسمت‌ها بال و به قسمت دیگر جان گفته می‌شود. بال‌ها در واقع کناره‌های تیرآهن و لبه‌های تیرآهن بوده و جان تیرآهن نیز قسمتی است که بین دو لبه قرار گرفته است. توجه داشته باشید که جان تیرآهن در واقع مهم‌ترین قسمت تیرآهن نیز به شمار می‌رود.

موضوعی که باید در مورد تشخیص سایز تیرآهن بدانید آن است که برای متوجه شدن و کسب اطلاعات در مورد سایز و اندازه تیرآهن باید ابزارآلات خاص مانند کولیس نیز در اختیار داشت تا بتوان به یک برآورد دقیق از سایز دست پیدا کرد. معمولا به صورت چشمی و کاملا تقریبی، سایز تیرآهن را می‌توان متوجه شد.

منظور از سایز تیرآهن در واقع طول جان می‌باشد؛ یعنی ارتفاعی که بین دو لبه تیرآهن وجود دارد.

سایز تیرآهن

معمولا این عدد به صورت سانتی‌متر بیان می‌شود. نکته مهمی که باید در مورد سایز تیرآهن بدانید آن است که سایز، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیرآهن برای تعیین قیمت انواع تیرآهن به شمار می‌رود.

استانداردهای تولید تیرآهن

تیرآهن‌ها بر اساس استانداردهای مشخص دسته‌بندی می‌شوند و هر یک از آن‌ها، اندازه و انواع متفاوتی دارند. در ادامه استانداردهای متداول تولید تیرآهن را معرفی خواهیم کرد.

استاندارد INP

یکی از استانداردهای تولید تیرآهن، استاندارد INP است. تیرآهن‌هایی که تحت این استاندارد تولید می‌شوند در ایران کاربرد زیادی ندارند. در این تیرآهن، ضخامت باله‌ای که از جان تیرآهن فاصله می‌گیرد، کمتر می‌شود و این یکی از تفاوت‌هایی است که تیرآهن‌های تولیدشده توسط این استاندارد با تیرآهن‌های تولید شده در سایر استانداردها دارد.

معمولا اندازه و سایز تیرآهن‌های تولید شده توسط استاندارد INP بین 8 تا 60 سانتی‌متر است.

استاندارد IPE

یکی دیگر از استانداردهای تولید تیرآهن، استاندارد IPE است. تیرآهن‌هایی که تحت این استاندارد تولید می‌شوند کاربرد زیادی در ایران داشته و به آن‌ها تیرآهن‌های معمولی گفته می‌شود. اکثر تولیدکنندگان تیرآهن داخلی کشور از این استاندارد پیروی می‌کنند.

تیرآهن‌های معمولی به شکل حرف I  در زبان انگلیسی هستند و بر اساس استاندارد اروپایی تولید می‌گردند. موضوعی که خوب در مورد مشخصات تیرآهن‌های این استاندارد بدانید آن است که ضخامت بال‌ها در تمامی قسمت‌های این تیرآهن یکی است. تیرآهن‌های این استاندارد 8 تا 60 سانتی‌متری هستند.

استانداردIPB

استاندارد IPB تولید تیرآهن، در کشورهای اروپایی تدوین و تنظیم شده است. تیرآهن‌هایی که تحت این استاندارد تولید و وارد بازار می شوند مقاومت بالایی داشته و استحکام بالایی را می‌توان از آن‌ها انتظار داشت. این نوع تیرآهن، بال‌هایی بزرگ و پهن داشته و به حرف H در زبان انگلیسی شباهت دارد.

به این نوع تیرآهن، تیرآهن نوع هاش نیز گفته می‌شود. تیرآهن‌های نوع هاش در دو نوع تیرآهن سبک HEA و تیرآهن سنگین HEB تولید شده و معمولا سایز آن نیز بین 10 تا 100سانتی‌متر است. تیرآهن نوع سنگین، مقاومت بالا، بال‌های پهن و ضخامت بالاتری دارد.

استاندارد CNP (تیرآهن لانه زنبوری)

استاندارد CNP تولید تیرآهن، نیز از دیگر استانداردهای موجود است و تیرآهن‌هایی که تحت این استاندارد تولید می‌شوند دارای حفره‌های 6 ضلعی هستند. به این نوع تیرآهن، تیرآهن لانه زنبوری گفته می‌شود و اگر در جای خود به کار گرفته شود می‌تواند خواص و مزیت‌های زیادی داشته باشد.

معمولا در سازه‌هایی که نیاز است وزن کم و مقاومت خمشی بالایی وجود داشته باشد این نوع تیرآهن کارایی بالای از خود نشان می‌دهد. در سازه‌هایی که مقاومت برشی بالایی نیاز است این نوع تیرآهن کاربردی ندارد.

شناخت پرمصرف ترین سایز تیرآهن و کاربرد هرکدام

تیرآهن‌ها در سایز و ابعاد متفاوت تولید می‌شوند و با توجه به  نیازهایی که وجود دارد یکی از ابعاد و سایزها انتخاب شده و در جای خود به کار برده می‌شود. پس توجه داشته باشید که سایز بر روی نوع کاربری تاثیر زیادی دارد و لازم است که شما انواع پرمصرف ترین سایز تیرآهن را بشناسید تا بتوانید یک خرید بهینه داشته باشید.

از این محصولات در قسمت‌های مختلف مانند اسکلت‌بندی ساختمان، ساخت پل، ساخت سازه‌های صنعتی، ساخت سازه‌های فلزی و غیره استفاده می‌کنند. این نوع قطعه قادر است نیروهای خمشی و برشی را به خوبی انتقال دهد.

سایز تیرآهن و کاربردهای آن‌ها

یکی از مهم‌ترین‌ اهداف به کارگیر تیرآهن، جلوگیری و ممانعت از فروپاشی و ریزش سازه است. از تیرآهن ‌ها در ساخت ستون، خرپا، نعل ساختمان و غیره استفاده می‌کنند. معمولا اگر سایز تیرآهن مشخص شود، می‌توان نوع کاربری آن را نیز تعیین کرد. در ادامه این بحث، تیرآهن‌های مورد استفاده در ایران و کاربرد آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تیرآهن 14

یکی از پرمصرف ترین سایز تیرآهن، سایز 14 است که در کشورمان ایران تولید می‌شود، تیرآهن 14 است. وزن این تیرآهن در محدوده وزنی 12.9 و  33.7 کیلوگرم قرار داشته و غالب کارخانه‌های کشور که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تیرآهن 14 را تولید کرده و وارد بازار می‌کنند. از این تیرآهن در ساخت خرپا، ستون، نعل و تیر استفاده می‌کنند.

تیرآهن 14 یکی از انواع مقاطع فولادی سبک در کشور محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت این نوع تیرآهن، از نوسانات زیادی در کشور ما برخوردار است.

تیرآهن 16

یکی دیگر از پرمصرف ترین سایز تیرآهن، تیرآهن سایز 16 است. این نوع تیرآهن در ساختمان‌سازی کاربرد بیشتری داشته و از آن در ساخت ستون، نعل، تیر پوشش‌های سقفی و نعل استفاده می‌کنند. در تولید پل‌های لانه زنبوری نیز این نوع تیرآهن کاربرد بالایی دارد. دقت داشته باشید که قیمت تیرآهن 16 را با توجه به وزن آن مشخص می‌کنند.

قیمت انواع تیرآهن

تیرآهن سایز 18

یکی دیگر از پرمصرف ترین سایز تیرآهن، سایز 18 است. تیرآهن سایز 18 از جمله پر مصرف‌ترین تیرآهن‌ها بوده و در مقایسه‌ای که بین تیرآهن 16 و 14 و تیرآهن 18 صورت گرفته نشان داده شده است که تیرآهن 18 از سایز های 14 و 16 سنگین‌تر هستند. معمولا در سازه‌هایی که بسیار عظیم و بزرگ بوده و ساختمان‌هایی که ابعاد زیادی دارند این نوع تیرآهن کاربرد زیادی دارد.

این نوع تیرآهن را می توان در صنایع نیز به کار برد. دقت داشته باشید که قیمت این نوع تیرآهن در مقایسه با سایر انواع تیرآهن بیشتر است.

در این متن در مورد پرمصرف ترین سایز تیرآهن صحبت کردیم.. تیرآهن بر اساس استانداردهای مختلف، تولید شده و بر اساس سایزی که به آنها تعلق می‌گیرد در قسمت‌های متفاوت به کار برده می‌شوند. از جمله انواع استانداردهای تولید تیرآهن می‌توان به استاندارد IPE، استاندارد IPB، استاندارد CMPو استاندارد INP اشاره کرد. تیرآهن‌های تولید شده در استاندارد IPE از جمله متداول‌ترین تیرآهن‌های مورد استفاده در کشور می‌باشند.

به تیرآهن‌هایی که تحت این استاندارد وارد بازار می‌شوند تیرآهن‌های معمولی گفته شده و به شکل حرف آی در زبان انگلیسی هستند. ضخامت بال‌ها در این نوع تیرآهن در هر دو طرف یکسان است. از پرمصرف ترین سایز تیرآهن ها می‌توان به تیرآهن 14، 16و 18 اشاره کرد. تیرآهن سایز 14 پرمصرف‌ترین نوع تیرآهن در ایران بوده و اغلب کارخانه‌هایی که در این حوزه مشغول هستند این نوع تیرآهن را تولید و وارد بازار می‌کنند.

پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام‌اند؟

در حوزه ساختمان‌سازی، معمولا تیرآهن‌ها با سایزهای 14، 16 و 18 پرمصرف‌ هستند.

منظور از سایز تیرآهن چیست؟

منظور از سایز تیرآهن در واقع طول جان می‌باشد؛ یعنی ارتفاعی که بین دو لبه تیرآهن وجود دارد.

برای تیرآهن‌ها چند نوع استاندارد در نظر گرفته می‌شود؟

استانداردهای ipe، ipb، inp از متداول‌ترین استانداردهای تیرآهن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.