منظور از پدیده‌ گالینگ چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اصطکاک به عنوان یکی از عوامل وقوع پدیده‌ گالینگ شناخته می‌شود. به منظور جلوگیری از ایجاد پدیده‌ گالینگ باید بدانیم که چگونه ایجاد می‌شود، کدام مواد نسبت به این پدیده حساس‌تر هستند و چه روش‌هایی برای کاهش یا از بین‌ بردن اثرات آن استفاده می‌شود؟ برای درک این مطالب، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فایل صوتی مطلب

گالینگ چیست؟

گالینگ چیست

پدیده‌ گالینگ، نوعی سایش است که باعث چسبیدن ناخواسته‌ی یک فلز به فلز دیگری می‌شود که با آن در تماس است. گاهی این پدیده در سطوح میکروسکوپی قابل رؤیت است. وقوع پدیده‌ی گالینگ در عملیاتی با تلُرانس بالا، باعث ایجاد اختلال در عملکرد فلز خواهد شد.

به علاوه، پدیده‌ی گالینگ به علت ایجاد چسبندگی، با سایر اشکال سایش متفاوت است؛ به گونه‌ای که فلز، به ماده‌ای می‌چسبد که با آن در تماس است.

علت وقوع پدیده‌ گالینگ چیست؟

تشدید نیروهای اصطکاکی، علت وقوع این پدیده است که باعث ایجاد سایش چسبنده شده و غالباً زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند فلز، تحت فشار زیاد با یکدیگر در تماس قرار می‌گیرند.

وقوع این پدیده، مستلزم آن است که ماده، شکل‌پذیر و دارای ساختار کریستالی مولد چسبندگی باشد. بسیاری از فلزات این دو ویژگی را دارند و به همین دلیل، پدیده‌ی گالینگ، غالباً روی فلزات اتفاق می‌افتد. عامل اصلی وقوع پدیده‌ی گالینگ، اصطکاک شدید است. اصطکاک، نیروی مورد نیاز را برای چسبندگی تامین می‌کند.

به صورت کلی می‌توان گفت که پدیده‌ی گالینگ وقتی اتفاق می‌افتد که سه عامل اصطکاک، شکل‌پذیری و جذب چسبندگی حضور داشته ‌باشد؛ یعنی گالینگ، معمولاً روی فلزات نرم‌ِ تحت فشار، تاثیر می‌گذارد.

کدام فلزات بیشتر در معرض گالینگ قرار می‌گیرند؟

فولاد-ضد-زنگ-آستینی

فلزاتی مانند آلومینیوم و فولادهای ضد زنگ آستنیتی، دو نمونه از برجسته‌ترین فلزاتی هستند که تحت تأثیر مشکلات حاصل از پدیده‌ی گالینگ قرار می‌گیرند.

مواد سخت‌تر، مانند فولادهای ابزاری و فولادهای ضدزنگ مارتنزیتی، کمتر در معرض وقوع این پدیده هستند.

 به منظور اطمینان از سختی مناسب سطح فلز، در فرآیندی که به سخت‌کاری پوسته شناخته می‌شود، سختی سطح برخی از فلزات، دستخوش تغییراتی می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه‌ی سخت کاری فلزات، در این باره بیشتر بدانید.

پدیده‌ گالینگ چه زمانی رخ می‌دهد؟

مصارفی که در آن‌ها فلزات شکل‌پذیر، تحت اصطکاک شدید با یکدیگر قرار می‌گیرند، معمولاً بیشترین حساسیت را نسبت به گالینگ دارند.

اتصال‌دهنده‌هایی که از جنس فولاد ضدزنگ و آلومینیوم هستند، از متداول‌ترین نمونه‌های تحت تأثیر این پدیده می‌باشند و دلیلش، نیروی اصطکاکی است که این فلزات، هنگام پیچ‌شدن تحمل می‌کنند. هرگونه ماشین‌آلات فلزی که تحت اصطکاک شدید کار کنند، در معرض خطر وقوع گالینگ هستند.

چگونه از وقوع پدیده‌ گالینگ جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از پدیده گالینگ

چندین روش مؤثر برای جلوگیری از وقوع این پدیده وجود دارد:

  • انتخاب فلزی که چندان مستعد این پدیده نباشد
  • استفاده از روان‌کننده‌ها برای کاهش میزان اصطکاک
  • حصول اطمینان از تمیزبودن سطح تماس با فلز؛ زیرا ضایعات باقی‌مانده بر سطح، منجر به افزایش اصطکاک و متعاقباً افزایش پدیده‌ی گالینگ می‌شوند.
  • نصب هلی‌کویل که می‌تواند باعث کاهش وقوع گالینگ در فلزاتی مانند آلومنیوم شود. (مغزی هلی کويل، مفتولی با جنس فولاد ضد زنگ است که مثل فنر، پیچیده شده و می‌تواند جایگزین کلیه‌ی رزوه‌های مادگی میلیمتری و اینچی شود.)
  • کاهش فشار وارده بر سطوح تماس فلزات نیز می‌تواند از وقوع این پدیده، جلوگیری کند.

در این مطلب، به صورت کامل در مورد پدیده‌ی گالینگ صحبت شد. همان طور که اشاره کردیم، این پدیده، باعث جدایی فلز از جزیی می‌شود که از ابتدا به آن متصل بوده و خیلی سریع هم اتفاق می‌افتد. روش‌های مؤثری برای جلوگیری از این امر وجود دارد که تا حدود زیادی برای پیشگیری از پدیده‌ی گالینگ، موثر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.