ورق عرشه فولادی یا ورق اسیدشویی؛ ویژگی‌ها و کاربرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بعضی از محصولات هستند که شاید در نگاه اول چندان مهم نباشند؛ اما کاربرد بسیاری در زندگی روزمره ما دارند. یکی از این محصولات، ورق‌ها هستند. ورق‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را داشته و متناسب با همین ویژگی‌ها، کاربردهای فراوانی دارند. مثلا یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ورق‌ها، استفاده در صنعت‌های مهمی مانند خودروسازی، کشتی‌سازی و لوازم خانگی است.

از بین انواع مختلف ورق، دو نوع آن کاربرد زیادی دارند؛ ورق عرشه فولادی و اسیدشویی. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌های هر یک از این محصولات بپردازیم و در نهایت ببینیم که کدام یک برای کاربرد مدنظر ما مناسب‌تر است. اگر برای پروژه‌های عمرانی خود نیاز دارید تا از آخرین قیمت ورق مطلع شوید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت اصفهان آهن، اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کنید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

ورق عرشه فولادی چیست؟

ورق‌های عرشه فولادی صفحه‌های فلزی موجداری هستند که معمولا در سقف یا کف مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش استحکام و یک‌پارچگی بتن یکی از اهدافی است که استفاده از این محصول را توجیه می‌کند. نسبت مقاومت به وزن ورق عرشه فولادی بالا است و به همین علت، استفاده از آن هزینه برپایی سازه را کاهش می‌دهد.

ورق عرشه فولادی

از دیگر ویژگی‌های ورق عرشه فولادی می‌توان به هزینه پایین، وزن کم، مقاومت و استحکام بالا و اجرای ساده آن اشاره کرد. ورق‌های عرشه فولادی خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه مطلب، به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

انواع ورق عرشه فولادی

همان‌طور که گفته شد، انواع مختلفی از ورق عرشه فولادی در سقف و کف سازه کاربرد دارد. دو نوع از رایج‌ترین این ورق‌ها، ورق عرشه فولادی نوع N و B هستند که در سقف استفاده می‌شوند.

ورق عرشه فولادی N

این نوع ورق عرشه فولادی در سقف‌هایی استفاده می‌شود که دهانه آن بیش از 10 فوت باشد. ورق عرشه فولادی نوع N در دو درجه 16 و 22 تولید می‌شود.

ورق عرشه فولادی نوع B

ورق عرشه فولادی نوع B در سقف‌هایی استفاده می‌شود که دهانه آن کمتر از 10 فوت باشد. این دسته از ورق‌های عرشه فولادی هم در دو درجه 16 (سنگین‌ترین) و 22 (سبک‌ترین) تولید می‌شوند. یکی از موارد استفاده از این محصول، ایجاد سیستم عایق یک تکه است.

ورق عرشه فولادی نوع A

نوع A یکی از انواع قدیمی ورق عرشه فولادی است که به خاطر ساختار خاص خود، به نام عرشه با تیغه باریک هم شناخته می‌شود. این ساختار باعث شده تا این ورق از صفحه ضعیف‌تری برخوردار باشد و معمولا برای لکه‌گیری و تعمیرات استفاده شود.

ورق عرشه فولادی HSN3

این دسته جزء یکی از جدیدترین انواع ورق‌های عرشه فولادی است که شباهت زیادی با نوع N دارد. HSN3 نیز مانند ورق عرشه N زمانی استفاده می‌شود که با دهانه بالاتر از ۱۰ فوت مواجه هستیم؛ همچنین ورق عرشه HSN3 در دو درجه عرضه می‌شود؛ نوع سبک‌تر ۲۲ و نوع سنگین‌تر ۱۶. اما بین این دو نوع ورق فولادی تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ یکی از این تفاوت‌ها، زمان کمتر اجرای نوع HSN3 است.

ورق عرشه فولادی F

ورق عرشه فولادی نوع  F استحکام بیشتری نسبت به نوع A و استحکام کمتری نسبت به نوع B دارد. عرشه F معمولا در کارهای تعمیراتی استفاده می‌شود. تا اینجا به بررسی ورق عرشه فولادی، انواع آن و ویژگی‌های هر یک پرداختیم. در ادامه قصد داریم تا در مورد ورق اسیدشویی و مشخصات آن صحبت کنیم.

ورق اسیدشویی چیست؟

ورق اسیدشویی نوعی ورق آلیاژی پرکاربرد است که از نورد گرم ورق سیاه تولید می‌شود. این نوع ورق دارای سطحی درخشان، تمیز و عاری از اکسیدها و آلودگی‌ها است. از این محصول بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که ظاهر و کیفیت سطح مدنظر باشد.

ورق اسیدشویی

اسیدشویی چیست و با چه هدفی انجام می‌شود؟

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم برای تولید ورق اسیدشویی، از ورق سیاه استفاده می‌شود. سطح ورق سیاهی که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه می‌رسد، دارای چربی‌ها و آلودگی‌هایی است؛ این چربی‌ها و آلودگی‌ها، به کمک نوعی اسید، که معمولا اسید کلریدریک است، از ورق پاک می‌شود. به این فرآیند، اسیدشویی یا فلاکسینگ و به ورق حاصل از این فرآیند، ورق اسیدشویی گفته می‌شود. پس از طی این فراید، سطح ورق تمیز و براق می‌شود.

اسیدشویی چگونه انجام می‌شود؟

فرایند اسیدشویی با فروبردن ورق در مایع اسیدی انجام می‌شود. مایع اسیدی به تدریج اکسید یا ناخالصی‌های موجود در سطح ورق را از بین می‌برد. بعد از خارج کردن ورق‌های اسیدشویی شده، به منظور تمیز کردن آن‌ها از باقی‌مانده مواد اسیدی، رسوبات و ناخالصی‌ها، آن‌ها را با آب خالص شستشو می‌دهند. برای انجام این کار، ورق اسیدشویی شده پس از خروج از حوضچه اسید، وارد حوضچه آب خالص شده تا فرایند شستشو انجام شود.

تولید ورق اسیدشویی

علاوه‌بر روش اسیدشویی، از راه‌های دیگری هم برای پوسته‌زدایی و صیقلی کردن فلز استفاده می‌شود؛ مثلا در یکی از این روش‌ها، از فرآیند سایشی استفاده می‌شود تا نواقص و ناخالصی‌های سطح ورق از بین برود. روش دیگر، سایش دمشی است؛ بدین‌صورت که بخار پر فشار، حالتی سایشی را ایجاد می‌کند که این فرآیند باعث شکل‌گیری سطحی تمیز و صیقلی می‌شود. در فرایند اسیدشویی، از اسیدهای مختلفی استفاده می‌شود که دو نوع از متداول‌ترین آن‌ها، اسید هیدروکلریک و اسید سولفوریک هستند.

ورق تولید شده به روش اسیدشویی چه کاربردی دارد؟

در مورد ورق عرشه فولادی، انواع آن و کاربرد هر یک صحبت شد. در ادامه مواردی از مهم‌ترین کاربردهای ورق اسیدشویی را شرح می‌دهیم:

  • صنایع لوله‌سازی مانند صنایع تولید لوله‌های انتقال آب، نفت و گاز
  • صنایع اتومبیل‌سازی؛ برای ساخت قطعاتی مثل رینگ و شاسی
  • تولید مخازن تحت فشار و مخازن مایعات و گازها
  • صنایع ساختمان‌سازی برای تولید لوله و پروفیل
  • تولید محصولات گالوانیزه

به واسطه استفاده فراوان از ورق‌ها در صنایع مهم که نقش موثری در زندگی ما دارند، این محصولات بسیار مورد توجه هستند. در این مقاله سعی کردیم تا در مورد دو نوع پرکاربرد از این ورق‌ها، یعنی ورق عرشه فولادی و ورق اسیدشویی صحبت کنیم و ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک را بررسی کنیم. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر در مورد ورق‌های فولادی، مقاله «انواع ورق فولادی و کاربرد هر یک» را مطالعه کنید.

ورق عرشه فولادی بیشتر در چه قسمتی کاربرد دارد؟

کف و سقف

کدام نوع از ورق عرشه فولادی برای سقف با دهانه بیش از 10 فوت کارایی دارد؟

HSN3 و N

هدف از اسیدشویی کردن ورق چیست؟

پاک کردن چربی و ناخالصی از سطح ورق سیاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.