استفاده از ورق استیل در واگن سازی قطار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه استفاده از ورق استیل در واگن سازی و قطار سازی رشد بسیاری داشته است. به طوری که در اکثر بخش‌هایی که می‌توان از این محصولات استفاده کرد، از آن‌ها بهره می‌برند. قیمت ورق استیل در قیمت تمام شده واگن‌ها در قطارسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا بهتر است پیش از شروع هر پروژه ای قیمت این محصول را استعلام کنید.

فایل صوتی مطلب

فایل ویدئویی

ورق اسیتل یکی از کاربردی‌ترین مصالح در حوزه ساخت واگن و قطار به شمار می‌رود. اما این محصول نیز انواع متنوعی دارد. از گریدهای مختلف ورق استیل که در این صنعت استفاده می‌شود می‌توان به ورق استیل ۳۰۴ اشاره کرد. این محصول کاربردی کربن کمی درون خود دارد؛ به همین دلیل از نظر جوشکاری، پانچ و فرم پذیری این محصول بسیار خوب است.

ورق استیل گرید ۳۰۱ یکی از انواع ورق‌های استیل است که درصنعت قطار سازی به صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ورق نسبت به نمونه‌های مشابه از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حرارت برخوردار است. از این ورق در قسمت‌هایی که نیاز به کشش، مهر زنی یا شکل دهی احساس شود، استفاده می‌کنند.

ورق‌های گرید ۳۰۴ و ۳۰۲ محصولاتی هستند که در برابر خوردگی و گرما مقاومت خوبی نشان می‌دهند. لیزر و واچ کردن واگن‌ها اصلی‌ترین کاربردهایی است که برای این محصول در نظر گرفته‌اند. البته این ورق‌ها در ساخت ایستگاه‌های قطار نیز نقش به خصوصی دارند.

به طور کلی از ورق‌های سری ۳۰۰ برای تولید محصولات صنعت قطار استفاده می‌شود. ورق‌های سری‌های دیگر از ویژگی‌هایی که برای تولید واگن و قطار به آن‌ها نیاز داریم؛ بی‌بهره‌اند. البته برخی ورق‌های گرید 300 نیز هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله این‌ها می‌توان به کاربردهای ورق استیل 316 اشاره کرد.

تاثیر ورق استیل در صنعت راه آهن

ورق استیل یکی از محصولاتی است که در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون به بازار ارائه می‌شود. تنوع بالا در کاربردها و و ویژگی‌های خاص این محصول موجب شده به صورت گسترده در صنعت راه آهن به کار گرفته شود.

ورق استیل نسبت به سایر متریال‌هایی که می‌توان در این صنعت استفاده کرد قیمت پایین‌تری دارد؛ از این رو یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش هزینه‌های پروژه به شمار می‌رود. البته این تنها در صورتی است که بدانید ورق موردنظرخود را از کجا تهیه کنید.

در گذشته از طیف گسترده‌ای از متریال‌ها برای ساخت نمای داخلی و خارجی واگن‌های قطار استفاده می‌شد. مواد اولیه‌ای که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشتند. اما امروزه برای بخش بزرگی نیاز نمای داخلی و خارجی واگن‌ها، از ورق استیل استفاده می‌شود.

ویژگی ‌های مهم ورق استیل در واگن سازی

ورق استیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جذب ضربه به شمار می‌رود. ریل‌های راه آهن و واگن‌های آن نیاز به مقاومت بالا در برابر ضربه دارند؛ چرا که همواره هدف ضربه طبیعت و انسان قرار می‌گیرند. از سوی دیگر این ورق‌ها در برابر تغییرات دما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. در برخی استان‌ها تغییرات دما در شب و روز بسیار است؛ در صورتی که از متریالی استفاده کنید که مقاومت خوبی در برابر تغییرات دما نداشته باشد، پس از مدتی واگن و قطار شما یا باد کرده و بزرگ می‌شود یا خمیده شده از بین می‌رود.

ورق استیل علاوه بر مقاومت در برابر تغییرات دما، در برابر افزایش دما نیز تحمل خوبی دارد؛ از این رو این محصولات مناسب مناطق جنوبی کشور یا مکان‌هایی که در بازه زمانی کوتاه دمای آن‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند، هستند. البته اگر این ورق‌ها در یک پوشش مناسب باشند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ورق استیل که این محصول را بهترین انتخاب در حوزه قطار سازی بدل کرده است، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. اصلی‌ترین رقیب استیل در صنعت راه آهن، فولاد کربن دار است. ورق استیل نسبت به فولاد کربن دار از مقاومت بیشتری برخوردار است.

از سوی دیگر این محصول مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارد. فرآیند زنگ زدن آهن ساختار آن را با مشکل مواجه می‌کند. استیل یکی از محصولاتی است که از سنگ آهن به دست می‌آید. تبدیل سنگ آهن به آلیاژی همچون ورق، موجب شده این محصول در برابر زنگ زدگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

استیل در برابر آتش سوزی و انفجار نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده است. از این رو برای بخش‌های اصلی قطار همچون ریل‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. البته برای قسمت‌هایی همچون موتور بهتر است از آلیاژ مقاوم‌تری استفاده کنید.

ورق استیل یکی از مقاوم‌ترین و با دوام‌ترین آلیاژهای دنیا به حساب می‌آید. همین دوام بالا موجب شده ورق را یکی از سبزترین آلیاژهای جهان بدانیم. این آلیاژ از جمله بهداشتی‌ترین آلیاژهای موجود در دنیاست؛ این بدان معنی است که برای تمیز کردن ورق نیاز به هیچ گونه مواد شیمیایی ندارید.

ورق‌های استیل انواع گوناگونی دارند که از هر کدام برای کاربرد متفاوتی استفاده می‌شود. ورق‌های سری ۳۰۰ بهترین انتخاب برای قطار سازی و واگن سازی به شمار می‌روند. این سری ورق‌های صنعتی از مقاومت خوبی در برابر گرما و الکتریسیته برخوردارند. از دیگر ویژگی‌هایی که لازم است محصولات صنعت قطار داشته باشند، می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سهولت شست و شو و مقاومت در برابر آتش اشاره کرد.

از کدام ورق‌های استیل در صنعت قطار سازی استفاده می‌ شود؟

اما به طور معمول ورق‌های سری ۳۰۰ بهترین انتخاب برای استفاده در واگن سازی و قطار سازی به شمار می‌روند. از جمله ورق‌های این گرید می‌توان به ورق ۳۰۱، ۳۰۲ و ۳۰۴ اشاره کرد.

چرا در صنعت قطار از ورق‌های استیل استفاده می ‌شود؟

این ورق‌ها ویژگی‌های بسیاری دارند که آن‌ها را از متریال‌های دیگر متمایز کرده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مقاومت در برابر تغییرات دما، الکتریسیته و گرما اشاره کرد. اصلی‌ترین رقیب این محصولات فولاد کربن دار است.

ورق استیل در صنعت راه آهن چه تاثیری داشته است؟

با پیشرفت تکنولوژی و ورود ورق‌ها به این صنعت، بسیاری از این متریال‌ها که گاهی برای طبیعت نیز مضر بودند؛ کنار گذاشته شدند. استفاده از این محصولات هزینه‌های تولید و نگهداری را نیز کاهش داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.