ورق آلومینیوم طرح دار چیست؟ آشنایی با 2 نوع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ورق ها در جنس ها، ابعاد و طرح های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. یکی از نمونه های پرکاربرد که در کف کارگاه ها، وسایل حمل و نقل عمومی، پل های عابر پیاده و … استفاده می شود، ورق آلومینیوم طرح دار است. در این مقاله سعی داریم تا در مورد این محصولات صحبت کنیم و دو نمونه راجی و پرفروش ان را بررسی کنیم.

همچنین اگر برای فعالیت های مختلف خود نیاز به اطلاع از قیمت ورق دارید، می توانید از سایت، کانال یا صفحه اصفهان آهن در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کنید.

فایل صوتی مقاله ورق آلومینیوم طرح دار

ورق آلومینیوم طرح دار

اواسط قرن بیستم، ورق آلومینیوم طرح دار جایگزین قَلع شد و امروزه در صنایع برودتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.

ورق آلومینیوم طرح دار، در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است؛ به همین دلیل، تنها لایه بسیار نازکی از آن وارد فرایند اکسیداسیون می شود و حدودا پنج درصد از آن طی این فرایند واکنش نشان داده و تیره تر می شود. از ویژگی های ورق آلومینیوم طرح دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن پایین
  • قیمت مناسب
  • شکل پذیری بالا
  • ظاهر تمیز و زیبا

این نوع ورق به دو صورت کلاف (رول) و شیت در بازار موجود است و قیمت آن با توجه به ابعاد و مدل مورد نظر، مشخص می شود.

ورق آلومینیوم طرح دار

فرایند ساخت ورق آلومینیوم طرح دار

ورق اِمباس آلومینیوم، طی فرایند نورد گرم در کارخانه و پس از گذراندن چند مرحله مختلف ساخته می شود. این مراحل را در ادامه بررسی خواهیم کرد. همچنین برای مطالعه بیشتر، می توانید مقاله «تفاوت ورق سرد و گرم» را مطالعه کنید.

در گام اول، شمش آلومینیوم از میان غلتک هایی با وزن حدود 20 تن عبور می کند تا طول آن افزایش یابد. شمش در فرایند نورد گرم به دمای بسیار بالا می رسد. پس از آن که به صورت موم درآمد، از زیر غلتک های سنگین رفت و آمد می کند که ضخامت آن کاهش پیدا کند.

این محصول پس از سردشدن، از استحکام بالایی برخوردار است؛ اما به منظور افزایش خواص آن، درصدی از عناصر یا آلیاژها را به خط تولید اضافه می کنند. برای حذف تنش های احتمالی حین انجام فرایند، لازم است آلومینیوم هنگام گذر از مرحله نورد گرم، به مقدار کافی کشیده شود.

محصول نهایی به شکل ورق یا رول، پیچیده شده و روانه بازار می شود. ورق اِمباس در صنایع دکوراسیون، نورپردازی و سایر صنایع وابسته، مورد استفاده قرار می گیرد.

روش نورد سرد به عنوان آخرین مرحله برای تولید برخی ورق های آلومینیومی به کار می رود، به طور کلی، ورق آلومینیوم طرح دار بیشتر طی فرایند نورد گرم تولید می شوند.

انواع ورق آلومینیوم طرح دار کدام است؟

ورق آلومینیوم نیز از نظر ظاهر، تفاوت و ویژگی های منحصر به فردی دارد. بر این اساس، ورق آلومینیوم به دسته کلی تقسیم می شود.

ورق آجدار آلومینیوم

از انواع مختلف ورق آلومینیوم طرح دار، می توان ورق آجدار آلومینیوم را نام برد. این نوع ورق، معمولا برای مصارف تزئینی به کار گرفته می شود و با وجود پوشش سختی که دارد، وزن آن کم است. این ورق، به طور معمول برای کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از دیگر کاربردهای آن می توان به ساخت تابلوهای شیب دار یا عمودی اشاره کرد. این تابلوها به دلایل تزئینی، امنیتی و ساختاری تولید می شود.

این ورق برای استفاده در سازه های معماری و ساختمان ها و همچنین دکوراسیون و بازسازی ساختمان ها بسیار مناسب است. قیمت آن نیز بسته به کیفیت و کاربرد مورد نظر، می تواند متفاوت باشد.

کاربرد ورق آجدار آلومینیوم

البته کاربرد این ورق، تنها به موارد ذکر شده‌ ختم نمی شود. چند نمونه دیگر از کاربردهای آن عبارتند از:

  • در صنایعی همچون مواد خوراکی، گاوداری ها، بیمارستان ها، استخراج معادن و … که کف سازی کارخانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • در ماشین های آتش نشانی، آمبولانس و جرثقیل ها نیز از این نوع ورق آلومینیوم طرح دار استفاده می کنند.
  • استفاده در پانل های کفپوش و میله های موجود در اتوبوس ها، ایستگاه ها، ترمینال ها و قطارهای درون و برون شهری نیز از این ورق استفاده می شود.
  • پیاده روها در فضای باز و سرپوشیده، پله ها، راه پله ها، جرثقیل ها، پل های عابر پیاده و … نیز از این ورق استفاده می کنند.
  • پانل های عمودی و شیب دار، تزئین فضای باز و سرپوشیده، تریلرهای قایق و سایر تریلرها، ساخت و ساز کشتی و قایق، استخرهای شنا، نقاله ها، لوازم جا به جایی مکانیکی، چرخ فلک، چمدان فرودگاهی و تجهیزات مربوط به آن‌ هم با استفاده از این ورق تولید می شود.

دلیل مصرف بسیار زیاد ورق آلومینیوم طرح دار، ظاهر زیبا، طول عمر و دوام بالا است. این امر باعث شده که در برابر عوامل محیطی مانند: زنگ زدگی و خوردگی مقاوم تر باشد و در نتیجه، هزینه های نگهداری محصولات نهایی کاهش یابد. علاوه بر این موارد و با توجه به ویژگی ضد لغزش بودن آن، می توان در مصارف ایمنی، بیشتر از آن استفاده کرد.

ورق آلومینیوم طرح دار چیست؟ آشنایی با انواع آن

ورق اِمباس آلومینیوم

ورق اِمباس آلومینیوم به ورقی گفته می شود که به اصطلاح، یک برش و الگو روی آن انجام داده اند یا به عبارتی، دارای طرح و الگو است.

اِمباس کردن ورق آلومینیومی به این صورت است که بعد از اتمام فرایند نورد گرم، غلتک هایی وجود دارد که این کار (برش و الگوکشی) را انجام می دهند. این دستگاه‌ها، دستگاه اِمباس نام دارند. این الگو، معمولا به کمک فشار یا گرما یا هر دو روش در ماده ایجاد می شود. از جمله مواردی که فرایند اِمباس می تواند روی آن ها انجام شود، چوب، پلاستیک، پارچه، چرم، انواع نایلون و … هستند.

امروزه فرایند اِمباس در اکثر صنایع، جایگاه ویژه ای دارد و در آینده ای نه چندان دور، جایگاه ویژه تری نیز خواهد داشت. ایجاد الگو، طرح و برش با هدف خاص، به خصوص زیباسازی، همیشه طرفداران خود را دارد. انواع مختلف ورق آلومینیوم طرح دار در مدل های گوناگون به بازار عرضه می شوند؛ اما ورق های اِمباس، معمولا به شکل لوزی و ابری تولید می شوند.

ورق اِمباس آلومینیومی، در تولید کابینت آشپزخانه، دکوراسیون و … کاربرد دارد و به دلیل خمش بالا برای مکان هایی که دارای زاویه، انحنا یا قناسی هستند، می تواند بسیار مناسب باشد.

ورق آلومینیوم اِمباس و آجدار چه تفاوت‌ و تشابهی با هم دارند؟

ورق آلومینیوم اِمباس و آجدار از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. در این قسمت، ما سعی داریم تا تفاوت و تشابه کلی این دو ورق را بررسی کنیم.

ورق اِمباس و معمولی  از نظر شکل ظاهری، آلیاژ و برخی کاربردها با یکدیگر مشابه و در برخی دیگر متفاوت هستند. هر دوی این ورق ها به صورت دو در یک (1*2) در بازار موجود هستند.

از دیگر تفاوت های این دو ورق می توان به ضخامت آن ها اشاره کرد.

  • ورق های آلومینیومی طرح دار آجدار، ضخامتی بین ۰/۸ تا ۵ میلی متر دارند.
  • ورق های آلومینیومی طرح دار اِمباس، ضخامتی بین ۰/۳ الی ۱ میلی متر دارند.

دلیل نازک بودن ورق اِمباس شده، رفت و برگشت زیاد غلتک طی فرایند نورد است.

ورق امباس

در مورد شباهت و کاربرد این دو ورق می توان به صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون اشاره کرد. با این که ورق های آلومینیومی آجدار بسیار پرکاربردتر از ورق های اِمباس هستند، اما در برخی صنایع، مثل دکوراسیون و ساختمان سازی از ورق های امباس بیشتر استفاده می شود.

از دلایل آن می توان به زیبایی بیشتر ورق های اِمباس اشاره کرد؛ اما چون هر دوی آن‌ها در دکوراسیون و ساختمان سازی کاربرد دارند، از این نظر به یکدیگر شباهت دارند.

در مجموع، ما در این مقاله سعی کردیم تا فرایند تولید ورق آلومینیوم طرح دار را بررسی کنیم و انواع آن را به همراه ویژگی های هر یک نام بردیم. امیدواریم نکات بیان شده برای شما مفید واقع شود. در پایان، برای خرید هر یک از انواع ورق، می توانید با اصفهان آهن تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.