20 نکته اساسی در نگهداری میلگرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نگهداری میلگرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در‌صورتی‌که به این محصولات آسیبی وارد شود، باعث به‌وجود آمدن هزینه و ضررهای جبران‌ناپذیری در پروژه‌ها می‌شود. برخلاف تصور عمومی، نگهداشتن این مقاطع فولادی در فضای باز و زنگ زدن آنها (حتی به میزان کم) مشکلاتی را به‌همراه دارد. در این مقاله می‌خواهیم درمورد شرایط نگهداری میلگرد به‌صورت اصولی صحبت کنیم و مهم‌ترین نکات نگهداری از این محصولات را بررسی کنیم. با این مقاله کاربردی از اصفهان آهن همراه باشید.

دلایل اهمیت نگهداری از میلگرد

اولین دلیلی که اهمیت نگهداری از این مقاطع فولادی را به‌خوبی نشان می‌دهد، افزایش روزبه‌روز  قیمت میلگرد امروز است. از آنجایی‌که قیمت این محصول در سال‌های اخیر روند افزایشی قابل توجهی داشته، در نتیجه بهترین و عاقلانه‌ترین کار، نگهداری دقیق و اصولی از این مقاطع فولادی است تا از زیان‌های بعدی جلوگیری شود.

نگهداری میلگرد

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود در نگهداری میلگرد حداکثر دقت را به عمل آوریم، الزام قانونی در مورد نحوه استفاده از این محصولات است. طبق این قانون استفاده از محصولاتی که میزان زنگ‌زدگی آنها تا حد پوسته‌پوسته شدن پیش‌رفته‌است، در بتن ممنوع است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله «چطور جلوی زنگ زدگی میلگرد را بگیریم؟» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

20 نکته مهم در نحوه نگهداری میلگرد

گرچه در صورت آسیب دیدن قطعات فولادی، رفع و جبران این خرابی‌ها، هزینه‌بر و زمان‌بر است، اما از طرف دیگر با به‌کار‌گیری نکته‌هایی ساده قبل از شروع فرسودگی محصولات، می‌توان از این ضرر و زیان‌ها پیش‌گیری کرد. در این بخش 20 نکته عالی که با به‌کارگیری آنها می‌توانید عمر این محصولات را به میزان زیادی افزایش دهید، بررسی می‌کنیم.

  1. در خرید میلگرد دقت کنید. چه محصول مورد نیاز خود را از شرکت‌های بازرگانی یا مراجعه به بازار آهن می‌خرید، چه از بورس یا از درب کارخانه، همیشه را‌ه‌های کنترل کیفیت را بررسی کنید و از خرید کالای سالم اطمینان پیدا کنید. یکی از راه‌های کنترل محصول، دقت به علامت حک شده روی آن است که باید منطبق با کارخانه سازنده باشد.
  2. نکته دیگر این‌که هنگام تحویل محصول باید دقت کنید که حین حمل‌و نقل آسیب ندیده و دچار پیچ و تاب نشده باشد. بستن صحیح بندیل‌ها کمک زیادی به عدم آسیب‌دیدن آنها حین جابجایی می‌کند. 
  3. برای نگهداری محصولات به‌هیچ‌وجه از انبارهای روباز استفاده نکنید و اگر هم مجبور به این کار شدید، حتما روی آنها را بپوشانید. اول بین محصولات و زمین با پالت یا چهارپایه فاصله‌ای قرار دهید و بعد روی آنها را بپوشانید، چراکه قرار دادن مستقیم روی زمین نیز باعث جذب خاک و رطوبت و آسیب دیدن محصولات می‌شود.
نحوه نگهداری میلگرد

4. در انبارهای نگهداری قطعات فولادی نیز باید به نحوه چیدمان محصولات دقت کنید که بین محصولات سایش به وجود نیاید و آنها را با فاصله از هم قرار دهید. نکته دیگر توجه به تهویه انبار و جلوگیری از رسیدن رطوبت به آنها است.

5. بهتر است میلگرد را بالاتر از سطح زمین و روی صفحات چوبی قرار دهید. ارتفاع محصول از سطح زمین باید حداقل 15 سانتی‌متر باشد.

6.  نگهداری میلگرد با توجه به خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آنها در جاهای جداگانه، در نحوه تشخیص آنها به شما کمک می‌کند.

7. به‌هیچ‌وجه قطعات نو را در مجاورت محصولات قدیمی و زنگ‌زده قرار ندهید.

8. به محض اینکه آثار زنگ زدگی را روی محصول مشاهده کردید، آن را با استفاده از سند بلاست برطرف کنید. البته در صورتی‌که زنگ زدگی محصول بیش از حد باشد، دیگر نباید از آن استفاده کرد.

9. بهتر است محصولات را در فضاهای بسته با تهویه مناسب نگهداری کنید.

10. نباید موادی که باعث چسبندگی بین محصولات می‌شوند (مانند گل و روغن) در بین آنها قرار گیرند.

11. قبل از این‌که از میلگردها استفاده کنید، ابتدا آنها را به‌خوبی تمیز کنید.

شرایط نگهداری میلگرد-اپوکسی

12. میلگردهای گالوانیزه را در مجاورت محصولات بدون پوشش و چوب قرار ندهید.

13. در‌صورتی‌که از میلگرد استنلس استیل استفاده می‌کنید، آنها را در کنار انواع فولاد کربنی قرار ندهید.

14. به هیچ وجه این محصولات را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. زیرا این کار فرسودگی محصولات را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

15. باید تا حد امکان از قرار‌گیری محصولات در محیط مرطوب پیش‌گیری کرد، زیرا رطوبت باعث اکسیداسیون آنها می‌شود.

16. یکی دیگر از مواردی که باعث خوردگی و فرسودگی میلگردها می‌شود، گرد‌و‌غبار است. پس باید هنگام انبار کردن محصولات به این مورد دقت کنید.

17. از قفسه‌های مخصوص برای نگهداری و جداسازی محصولات استفاده کنید تا علاوه‌بر نگهداری درست، حمل‌و‌نقل و جابجایی نیز به‌راحتی انجام شود.

18. برای بستن محصولات از تسمه ضدزنگ یا تسمه پلاستیکی استفاده کنید.

19. در مورد میلگردهای اپوکسی بهتر است از تسمه مصنوعی (تسمه‌ای ساخته شده با الیاف نایلون) برای بستن آنها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که به روکش اپوکسی آسیب وارد نشود.

20. بهتر است در صورت نگهداری محصولات در فضای باز حتما آنها را با ورق پلی‌اتیلن بپوشانید.

نگهداری میلگرد با توجه به اهمیت فوق‌العاده این مقطع فولادی در ساخت‌و‌ساز، فاکتوری بسیار مهم و ضروری است. در مقاله فوق با 20 نکته اساسی در مورد شرایط نگهداری میلگرد آشنا شدید. با به‌کار بردن این نکات می‌توانید عمر محصولات خود را تا حد زیادی افزایش دهید، استحکام سازه را بالا ببرید و همچنین از ایجاد ضرر به‌دلیل خوردگی و فرسودگی و زنگ‌زدگی محصولات جلوگیری کنید و در زمان و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. نحوه نگهداری میلگرد با استفاده از نکات بالا بسیار آسان است و شما را از مشکلات بعدی حفظ می‌کند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

آیا شرایط نگهداری و انبار تمام میلگردها یکسان است؟

خیر، زیرا گاهی ممکن است در یک پروژه ساختمانی از چند نوع میلگرد استفاده شود، در این صورت باید هر نوع از آن‌ها به‌طور جداگانه نگهداری و انبار شود.

یکی از راه‌های زنگ زدایی میلگرد چیست؟

برای جلوگیری از زنگ زدن میلگرد، راه‌های زیادی مثل اپوکسی و گالوانیزه کردن و همچنین آغشته کردن آن به برخی مواد شیمیایی وجود دارد.

انواع میلگردهای مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز چه هستند و در چه شرایطی باید نگهداری شوند؟

از انواع میلگردهای ضد زنگ، میلگردهای فولادی با پوشش اپوکسی و میلگردهای فولاد کربنی در ساخت‌و‌ساز استفاده می‌شود. شرایط نگهداری هر کدام از این نوع میلگردها منحصر به فرد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.