میلگرد ترانس چیست و چه انواعی دارد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

میلگرد ترانس یکی از پرکاربردترین و پر‌مصرف‌ترین مقاطع فولادی است که به علت داشتن تنوع بالا در سایز، ابعاد و شکل‌های مختلف، در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد. در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم در مورد این محصول، قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن به طور مفصل صحبت کنیم. اگر می‌خواهید چیزی در این باره بدانید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فایل صوتی

معرفی میلگرد ترانس و کاربردهای آن

در اصل، میلگردهای ترانس به محصولاتی گفته می‌شود که طی فرآیندی، سطح آن صیقل داده می‌شود. این محصول، علاوه بر مصارف ساختمان‌سازی، برای مصارف تزیینی هم استفاده می‌شود. در اصل، این محصول نوعی میلگرد کششی با مقاومت و سختی بالا است که ظاهر زیبایی هم دارد. صیقلی‌بودن این محصول، وجه تمایز آن با دیگر میلگردها در صنعت فولاد است.

این محصول مقاوم فولادی، ابتدا تحت عملیات نورد گرم قرار گرفته و سپس با پولیش‌زدن، سطح آن صاف و یکدست می‌شود. زیبایی، مقاومت و استحکام از مهمترین ویژگی‌های این محصول است اما قیمت میلگرد ترانس نسبت به سایر میلگردها کمی بالاتر است.

چگونگی-ساخت-میلگرد-ترانس

سطح کیفیت و مقدار صیقلی‌بودن، امتیاز مهمی برای این محصول به حساب می‌آید که البته بستگی به ساختار میلگرد و نحوه‌ی پولیش‌زنی دارد.

بر همین اساس، این مقطع فولادی را می‌توان به دو دسته‌ی تک‌پولیش و دوپولیش تقسیم‌بندی کرد. لازم به ذکر است که جنس میلگرد و ضخامت و ابعاد آن نیز جزء مؤلفه‌های مهم و تاثیرگذار در دسته‌بندی آن تاثیرگذار است.

بررسی انواع میلگردهای تِرانس

میلگردهای ترانس انواع مختلفی دارند که در ادامه، هرکدام را به طور جداگانه معرفی خواهیم کرد:

ترانس بلبرینگ‌ خور

این محصول از میلگردهای ترانس دو پولیش به حساب می‌آید؛ با این تفاوت که قابلیت بلبرینگ‌خوربودن نیز به آن اضافه شده است. برای تولید این نوع میلگرد از فولاد CK45 استفاده می‌شود.

ترانس تک‌ پولیش

این نوع میلگرد، ظاهری زیبا و مقاومت بالایی دارد که در ساخت و تولید قطعات هیدرولیکی ماشین‌آلات صنعتی یا خودروها، کاربرد دارد.

ترانس دو پولیش

همان طور که از نام آن پیدا است، عملیات پولیش‌زنی برای این نوع میلگرد، طی دو مرحله‌ انجام می‌شود؛ بنابراین، نتیجه‌ی آن شفافیت سطحی بیشتر و ظاهری آینه‌‌مانند است.

کاربرد آن، در مکان‌هایی است که نیازمند سطح آینه‌‌ای و نشکن باشد. (مانند قطعات بیرونی اتومبیل که هم در معرض برخوردهای فیزیکی و هم در معرض دید هستند.) همچنین، میلگرد ترانس دوپولیش در محافظ نمای ساختمان، کاربرد دارد.

ترانس مفتول

کاربرد میلگرد ترانس مفتول، بیشتر برای مکان‌هایی است که نیاز به خمکاری و تغییر شکل به صورت‌های متفاوت و گوناگون وجود دارد.

این محصول، در عین داشتن ظاهری صاف و صیقلی، قابلیت انعطاف‌پذیری و خم‌شدن را نیز دارد. عمده کاربرد این محصول، در فرفوژه‌سازی مبل یا نرده‌های تزئینی، دکوراسیون منازل و ادارات می‌باشد.

ترانس شش‌ پَر

میلگرد ترانس شش‌پر، آلیاژی است که از فولاد آلیاژی ST37 تولید شده و استحکام و زیبایی دارد. کاربرد این نوع میلگرد در صنایع خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی و نساجی برای ساخت و تولید قطعات مستحکم است.

ترانس سنگ‌ خورده

برای تولید این محصول، حتما باید از دستگاه مخصوصی استفاده شود. از ویژگی‌های این محصول، ضخامت 3 تا 100 میلی‌متر است که با تُلرانس بسیار دقیقی همراه است و امکان سفارش توسط مشتری نیز وجود دارد.

میلگرد-ترانس-تسمه

میلگردهای ترانس به دلیل شکل ظاهری مناسب و صیقلی بودن سطح، در صنایعی کاربرد دارند که حساسیت کار بالا باشد و یا ظاهر کار مهم باشد.

ترکیبات آلیاژ سازنده‌ی انواع میلگرد ترانس، بسته به کاربردی که قرار است داشته باشند، متفاوت است. قطر این میلگردهای فولادی هم بر این اساس متغیر است و به نیاز و سفارش مشتری‌ نیز بستگی دارد.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی میلگرد تِرانس، زیبایی ظاهری آن است و همین موضوع باعث شده تا طرفداران خاص خود را داشته باشد. در حقیقت این محصول برای مصرف‌کنندگانی مهم است که آراستگی و زیبایی محیط برایشان جایگاه ویژه‌ای دارد. البته علاوه بر ظاهر زیبا، دارای مقاومت و استحکام بالایی هم هست. از معایب این محصول هم می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد.

میلگرد ترانس چیست؟

میلگردهای ترانس به نوعی از میلگردها گفته می‌شود که طی فرآیندی، سطح آن صیقل داده می‌شود.

میلگرد ترانس چندنوع دارد؟

از انواع این محصول می‌توان به ترانس شش پر، ترانس سنگ خورده، دوپولیش و همچنین تک پولیش اشاره کرد.

بارزترین ویژگی میلگرد ترانس چیست؟

شکل ظاهری مناسب و صاف بودن سطح صیقلی این نوع میلگرد، از مهمترین و بارزترین ویژگی‌های آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.