7 مطلب مهم لوله که باید بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لوله‌ها از گذشته تا کنون برای انتقال مایعات و پسماندها استفاده می‌شدند و امروزه هم کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. امروزه با پیدایش مس و آهن، لوله‌ها از جنس فلز تولید می‌شوند. آگاهی از کاربرد و ویژگی‌های هر کدام از لوله‌ها به افراد کمک می‌کند که بتوانند با دقت بیشتری لوله‌ها را خریداری کنند. از سوی دیگر قیمت لوله جدار چاه با بهای سایر لوله ها متفاوت است. پس، در ادامه‌ با بررسی 7 مطلب مهم لوله ما همراه باشید تا در نهایت مناسب ترین لوله را خریداری کنید.

 لوله فولادی چیست و انواع آن کدام است؟

لوله-فولادی-و-انواع-آن
لوله-فولادی-و-انواع-آن

لوله، یکی از مقاطع‌ پُرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنعت است. ظاهر لوله به صورت استوانه‌ی توخالی است. این محصول به دو روش درزدار و بدون درز تولید می‌شود و در جنس‌های مختلف فولادی، فلزی، پلاستیکی پلیمر و …، متناسب با کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده است، ساخته می‌شود.

اگر لوله‌ها را به دو دسته‌ تقسیم‌ کنیم، یک دسته‌ی آن بیشتر برای انتقال آب و مایعات و لوله‌کشی ساختمانی در نظر گرفته می‌شود و دسته‌ی دیگر از لوله‌ها که همان لوله‌های فولادی هستند، بیشتر در صنایع نفت و پتروشیمی‌ و یا به طور کلی در پالایشگاه‌ها به کار می‌روند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌ی فولادی که در صنعت پتروشیمی به کار می‌رود، توان تحمل فشار زیاد است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک «لوله چیست و انواع آن» مراجعه کنید و درباره‌ی لوله‌ی فولادی مطالعه کنید.

2. مزایا و معایب لوله‌ها چیست؟

مقایسه-ورق-های-مختلف
مقایسه-ورق-های-مختلف

همان طور که گفته شد، هر کدام از لوله‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. اگر این محصولات به درستی برای یک مکان خاص انتخاب نشوند، به مرور زمان فرسوده می‌شوند و از بین می‌روند. بنا بر این، شما باید هزینه‌های زیادی هم برای تعمیرات لوله در نظر بگیرید.

افراد متخصص، پیش از به‌کاربردن هر نوع لوله در صنعت و یا ساخت‌وساز، ابتدا معایب و مزایای آن را می‌سنجند؛ چرا که دانستن این موارد می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کار خود را به بهترین نحو پیش ببرند.

برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب لوله‌های فولادی می‌توانید به لینک «مزایا و معایب انواع لوله‌ها» مراجعه کنید.

3. مقایسه انواع لوله ‌های فولادی

تشخیص کاربرد و ویژگی انواع لوله‌های فولادی می‌تواند برای افرادی که در زمینه‌ی خرید و فروش لوله فعالیت دارند، کمک‌کننده باشد.

هر کدام از لوله‌های فولادی، مانند لوله‌ی گازی، لوله‌ی جدار چاه، لوله‌ی اسپیرال، لوله‌ی داربستی و لوله‌ی صنعتی، کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، لوله‌ی گازی در دو نوع روکار و توکار است که نوع توکار، استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به خوردگی و فرسودگی دارد و حتی برای انتقال گاز از یک شهر به شهر دیگر، از این نوع لوله استفاده می‌شود. بنا بر این، مهم است که کاربرد، ویژگی و انواع مختلف لوله را بشناسید و با آگاهی بیشتری نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

لینک زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید انواع لوله‌های فولادی را به خوبی بشناسید تا هنگام خرید، بهترین تصمیم را بگیرید:

«مقایسه انواع لوله‌های فولادی»

4. کارخانه‌های تولید کننده انواع لوله

کارخانه-های-تولید-لوله
کارخانه-های-تولید-لوله

کارخانه‌های تولیدکننده‌ی لوله در ایران، بسیار زیاد هستند؛ از این رو برای تازه‌کاران در این صنعت، بسیار مهم است که با این کارخانه‌ها آشنا شوند تا بتوانند بهترین لوله را متناسب با کار خود انتخاب کنند. برخی کارخانه‌های تولیدکننده‌ی لوله‌ی فولادی مانیسمان، عبارتند از:

  • کارخانه‌ی تولید لوله‌ی سپاهان
  • مجموعه‌ی سپنتا
  • کارخانه‌ی کچو
  • مجموعه‌ی کیهان
  • کارخانه‌ی یاران
  • مجموعه‌ی لوله گستر اسفراین

کارخانه‌های تولید‌کننده‌ی لوله‌ی فولادی اسپیرال:

  • مجموعه‌ی لوله گستر اسفراین
  • مجموعه‌ی لوله‌سازی سدید
  • مجموعه‌ی ایران اسپیرال

تنوع کارخانه‌های لوله در کشور ما به اندازه‌ای است که نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را معرفی کرد؛ به همین دلیل، سعی کردیم مختصراً به معرفی چندین مورد بپردازیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کارخانه‌های تولیدکننده‌ی انواع لوله، شما همراهان گرامی می‌توانید به لینک «بهترین کارخانه های تولید کننده لوله فولادی در ایران» مراجعه کنید.

بسیاری از لوله‌های فولادی، شاید از لحاظ شکل ظاهری شبیه به هم باشند، ولی در کاربرد و ویژگی، تفاوت‌های اساسی با هم دارند؛ شناخت انواع لوله می‌تواند به شما در خرید بهتر کمک کند.

5. کدام یک از  انواع لوله‌ها در ایران بهترین هستند؟

یکی از دغدغه‌های افراد و متخصصین فعال در حوزه‌ی آهن‌آلات این است که بهترین نوع لوله در بازار ایران چیست؟ از ویژگی‌های لوله‌ی مناسب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد اولیه‌ی تولید لوله (ورق)، باکیفیت باشد.
  • مقاومت بالا در برابر فشار ناگهانی داشته باشد.
  • در زمستان و یا تابستان، دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود.
  • سرعت فرسودگی آرامی داشته باشد.

6. راهنمای خرید بهترین لوله برای ساخت و ساز خانه‌ها

راهنمای-خرید-لوله
راهنمای-خرید-لوله

در هر بخش از ساختمان‌سازی از یک لوله‌ی خاصی استفاده می‌شود. استاندارد لوله‌های هر بخش از ساختمان، با توجه به میزان بودجه‌ی مورد نظر، محیط و کاربرد آن لوله مشخص می‌شود. لوله‌کشی در هر ساختمان، شامل بخش‌های زیر است:

  • لوله‌کشی آب گرم و سرد
  • لوله‌کشی شوفاژ و پکیج
  • لوله‌کشی فاضلاب
  • لوله‌کشی گاز

خرید لوله برای مصارف خاص، مانند صنایع پتروشیمی یا حتی لوله‌کشی خانه، نیازمند آگاهی است. به طور کلی، قبل از خرید لوله، لازم است در مورد جنس، آلیاژ، ضخامت و … اطلاعات کاملی داشته باشید.

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد بهترین لوله برای ساختمان، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

«راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی + ویدئو»

7.جدول استاندارد لوله‌های درزدار

لوله‌های درزدار، همان طور که از نامش پیدا است به صورت یکنواخت تولید نمی‌شوند. در فرآیند ساخت این نوع لوله‌ها، دو سر ورق به یکدیگر جوش می‌خورند. لوله‌ی اسپیرال، یکی از انواع لوله‌های درزدار است.

جدول استاندارد لوله‌های درزدار، معمولاً به «جدول استاندارد لوله‌های فولادی» نیز مشهور است. اطلاعات مندرج در این جدول استاندارد برای خریداران، اهمیت زیادی دارد. این جدول، حاوی اطلاعاتی از جمله ابعاد، وزن و استانداردی است که بر اساس آن‌، لوله‌های درزدار ساخته شده‌اند.

در این مقاله به مطالب مهم پیرامون لوله پرداختیم. نکات گفته‌شده به شما کمک می‌کند تا خرید بهتری داشته باشید و از هزینه‌های اضافی در ساخت‌وساز، جلوگیری کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما همراهان عزیز، مفید بوده باشد. در صورتی که سؤالی دارید، حتما در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت آهن، می‌توانید به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. سالار می گوید

    بسیار جامع و کامل بود. سپاس از مطالب پر فایده‌ی شما

    1. سمیرا محمدی می گوید

      سلام. متشکر از اینکه همراه ما هستین.

    2. سمیرا محمدی می گوید

      سلام و عرض ادب. ممنون از اینکه ما را همراهی کنید