عوامل موثر بر $ قیمت پروفیل $ سبک و سنگین

زمان مطالعه: 6 دقیقه

قیمت پروفیل به طور مستقیم به محرک‌ های عرضه و تقاضا بستگی دارد. سوال اصلی این است که چقدر پروفیل می‌ توان تولید کرد و چه کسی حاضر به خرید آن است؟ تولیدکنندگان، بازرگانان، پیمان‌ کاران و مصرف‌ کنندگان نهایی صنعتی معمولاً پروفیل را با قیمتی مبادله می‌ کنند که منعکس کننده عرضه و تقاضا باشد.

اما عوامل زیادی بر قیمت پروفیل تاثیر می‌ گذارند که باید در نظر گرفته شوند. در این مطلب به بررسی این موضوع که چه عواملی در قیمت نهایی پروفیل تاثیر گذارند، می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

پروفیل چیست؟

پروفیل چیست

تقاضا برای پروفیل به طور کلی زیاد است و به همین دلیل، بیشتر از هر فلز دیگری تولید می‌ شود. این امر کاملا منطقی است. زیرا پروفیل برای ساخت قطعاتی از جمله لوله، قوطی، درب و پنجره، کرکره برقی و… استفاده می شود که همگی با مواد‌های سبک‌ تر و قوی‌ ترکیب شده‌ اند. اما پروفیل نیز تحت تاثیر یک فرآیند تولید انرژی قرار می‌ گیرد و عوامل زیادی از فناوری تا خروج محصول نهایی بر قیمت آن تأثیر می‌ گذارند.

به ثابت بودن یک مقطع، در طول مشخص و معین که با آن تجهیزات زیادی ساخته شده پروفیل گفته می‌ شود. لوله، نمای ساختمان، درب و پنجره از انواع پروفیل هستند. پروفیل از تبدیل ورق فولادی یا همان کلاف به روش نورد سرد با شکل‌ ها و ابعاد مختلف تولید می‌ شود. این محصولات به سه دسته اصلی پروفیل ساختمانی، آلومینیومی و گالوانیزه تقسیم می‌ شوند.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل

شرایط اقتصادی، موقعیت‌ های سیاسی و اجتماعی با تأثیر مستقیم بر عرضه و تقاضا، نقش عمده‌ ای در تعیین قیمت پروفیل دارند. قابل ذکر است که کل فرآیند پروفیل، از منبع تا تولید و توزیع را در بر می‌ گیرد. عوامل اصلی و مؤثر بر تعیین قیمت پروفیل عبارتند از:

  1. روندهای صنعت
  2. تقاضای جهانی
  3. اقتصاد جهانی
  4. آب و هوا
  5. حمل و نقل
  6. هزینه محصول
  7. عرضه و تقاضا
  8. میزان رقابت در بازار

روندهای صنعت

همانطور که در بالا ذکر شد، پروفیل در طیف وسیعی از صنایع پر کاربرد قرار می‌ گیرد. این صنایع شامل خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، بسته بندی و ماشین آلات می‌ شوند. پیشرفت‌ های تکنولوژیکی در هر یک از این صنایع می‌ تواند بر قیمت پروفیل تاثیر بگذارد. به عنوان مثال با افزایش جمعیت تقاضا برای خرید خودرو در حمل و نقل افزایش می‌ یابد، این احتمال وجود دارد که تقاضا برای پروفیل، به عنوان یک جایگزین قوی اما سبک وزن برای فولاد محسوب شود.

پیشرفت های فناوری در فرآیند تولید می‌ تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. انجمن تولید منابع فولادی خاطرنشان می‌ کند که از زمان معرفی، فرآیند تولید اولیه کارآمدتر  و طی 20 سال گذشته 20 درصد بهبود یافته است. یک فرآیند کارآمدتر، درصد هزینه‌ های تولید مرتبط با انرژی را که نقش بزرگی در قیمت کلی پروفیل بازی می‌ کند، کاهش می‌ دهد.

تقاضای جهانی

صنعت مواد خام به صورت مجزا هیچ‌گاه عمل نکرده و جهانی شدن این صنعت یک عامل کلیدی است. زیرا چندین کشور در تولید و مصرف فلز تأثیر می‌ گذارند. رویدادها در هر کشوری می‌ تواند بر قیمت تاثیر بگذارد. این امر به ویژه زمانی مهم می شود که یک کشور سهم بزرگی از تولید یا مصرف را به خود اختصاص دهد، که نشان می‌ دهد رویدادهای آن کشور تأثیر قابل‌ توجهی بر قیمت کالا داشته اند.

تقاضای جهانی برای پروفیل کاملا متمرکز است. اداره جهانی آمار فلزات گزارش داد که بین سال‌ های 2020 تا 2022، 22 درصد افزایش تولید کننده و 67 درصد افزایش مصرف کننده وجود داشته است. 3 تولید کننده برتر استرالیا، چین، برزیل  و 4 مصرف کننده برتر چین، ایالات متحده، ژاپن، آلمان  در سطح جهانی  50٪ صنعت تولید پروفیل را تشکیل می دهند.

اقتصاد جهانی

اقتصاد جهانی

سنگ آهن، مس، آلومینیوم و نیکل به عنوان شریان حیاتی برای تولید صنعتی و ساخت و ساز جهانی عمل می‌ کنند. تغییرات در عرضه و تقاضا به عنوان یک بادگیر عمل کرده و نشان دهنده تغییر در اقتصاد جهانی است. تعدادی از تغییرات می‌ تواند عرضه و تقاضا را مختل کند. این تغییرات شامل کاهش قیمت دلار آمریکا، رکود اقتصادی، رشد سریع اقتصاد جهان و محدودیت های تجاری می شود.

رشد اقتصادی زمانی به یک عامل تبدیل می‌ شود که در نظر بگیریم با توسعه جوامع، تقاضا برای فلزات به موقعیت اقتصادی فعلی آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، سرمایه‌ گذاری در قالب جاده، راه آهن، خدمات عمومی و زیرساخت‌ های ساختمانی در یک کشور کمتر توسعه‌ یافته، تقاضا را با درصد بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌ یافته‌ با حمل‌ و نقل، مسکن و خدمات اولیه کافی افزایش می‌ دهد.

یک مثال از ترکیب اثرات تولید متمرکز و تغییر چشم‌ انداز اقتصادی در اواسط دهه 2000 رخ داد. هزینه های تولید پروفیل در حال افزایش بود، دلار  در حال تضعیف و ریال در حال تقویت بود. در نتیجه، پروفیل ایران نسبتاً ارزان‌ شد.

قیمت آلومینیوم تحت تاثیر اختلالات آب و هوایی، حمل نقل

اختلالات و تغییرات آب و هوایی، حمل و نقل محصول را مختل کرده و همچنین انرژی مورد نیاز برای تولید مواد جدید را با مشکل مواجه می‌ کند. قیمت‌ های بورسی پروفیل، شامل هزینه‌ های تولید و همچنین هزینه های حمل و نقل برای رسیدن فلز به مقصد است.

بنابراین، وقتی یک طوفان ویرانگر باعث سیل و قطع برق شود، چه اتفاقی می‌ افتد؟ یا زمانی که هوای سرد منجر به مصرف انرژی بیشتر و در نتیجه افزایش هزینه ‌های تولید می شود، قیمت‌ها معمولاً در رابطه با این عوامل عرضه و تقاضا تغییر می‌ کنند.

هزینه محصول

هزینه تولید پروفیل به مجموع هزینه های ثابت، هزینه های متغیر و هزینه های نیمه متغیر متحمل شده در طول تولید، توزیع و فروش محصول اشاره دارد. هزینه‌ های ثابت، آن دسته از هزینه‌ هایی هستند که در تمام سطوح تولید یا فروش ثابت می‌ مانند. به عنوان مثال اجاره ساختمان، حقوق و دستمزد و…

هزینه‌ های متغیر نیز به هزینه‌ هایی اطلاق می‌ شود که ارتباط مستقیمی با سطوح تولید یا فروش پروفیل دارد. به عنوان مثال، هزینه های مواد خام، هزینه های نیروی کار و غیره.

هزینه های نیمه متغیر، هزینه هایی هستند که با سطح فعالیت تغییر می کنند اما به یک نسبت مستقیم نیستند.

قیمت یک کالا بر اساس بهای تمام شده کل، تعیین می شود. بنابراین گاهی اوقات، شرکت تجاری هنگام ورود به یک بازار جدید یا راه اندازی یک محصول جدید از پروفیل، مجبور است قیمت خود را زیر سطح هزینه نگه دارد. اما در طولانی مدت، برای یک شرکت لازم است که اگر بخواهد در این شرایط زنده بماند، بیش از هزینه کل خود را پوشش دهد.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا

معمولاً مصرف کنندگان در صورت پایین بودن قیمت محصول ساخته شده از پروفیل، واحدهای بیشتری از آن را تقاضا می‌ کنند و بالعکس. با این حال، زمانی که تقاضا برای یک محصول کش‌ سان باشد، تغییرات کمی در قیمت ممکن است منجر به تغییرات زیادی در مقدار تقاضا شود. در صورت عدم کشش تقاضا، تغییر قیمت‌ ها تاثیر قابل توجهی بر تقاضا ندارد. بنابراین، یک شرکت می‌ تواند در صورت عدم کشش تقاضا سود بیشتری دریافت کند.

علاوه بر این، خریدار تا زمانی که سودمندی محصول را حداقل برابر با قیمت پرداخت شده بداند، آماده پرداخت است. بنابراین، هم مطلوبیت و هم تقاضا برای یک محصول بر قیمت آن تأثیر می‌ گذارد.

میزان رقابت در بازار

عامل مهم بعدی که بر قیمت یک محصول پروفیل تأثیر می‌ گذارد، ماهیت و درجه رقابت در بازار است. اگر درجه رقابت پایین باشد، یک شرکت می‌ تواند هر قیمتی را برای محصول خود تعیین کند.

اما زمانی که سطح رقابت بسیار بالا باشد، قیمت یک محصول بر اساس قیمت محصولات رقبا، ویژگی‌ ها و کیفیت آنها و غیره تعیین می‌ شود. به عنوان مثال، شرکت تولید درب و پنچره نمی‌ تواند قیمت درب و پنچره خود را بدون در نظر گرفتن موارد تولید تعیین کند. زیرا  قیمت بر اساس شرکت‌ های دیگر تعیین می شود.

شرکت‌ هایی که در بازار انحصار دارند، معمولاً قیمت بالایی برای محصولات خود در نظر می‌ گیرند. به منظور حفظ منافع عمومی، دولت مداخله می‌ کند و قیمت کالاها را برای این منظور تنظیم می‌ کند. به عنوان مثال برخی از محصولات را به عنوان محصولات ضروری اعلام می‌ کند.

پروفیل‌ ها بخش قابل توجهی از روند تولید کالا هستند. آنها را می‌ توان به زیر مجموعه‌ های زیادی مانند بخش ساختمانی و صنعتی تقسیم کرد. چشم انداز سرمایه‌گذاری برای پروفیل به عوامل اقتصاد خرد بستگی دارد و بسیاری از نوسانات در قیمت پروفیل در طول چند ماه گذشته بوده است. اینها برخی از عوامل اصلی هستند که انتظار می رود قیمت فلزات را در کوتاه مدت تا میان مدت افزایش دهند.

قیمت پروفیل چگونه تعیین می شود؟

بر اساس نرخ عرضه و تقاضا، نرخ ارز، قیمت جهانی آهن تعیین می شود.

آیا قیمت پروفیل قابل پیش بینی است؟

قیمت آهن یکی از عوامل قابل پیش بینی است که بر قیمت پروفیل تأثیر می گذارد. اما عواملی مانند نوسانات بازار آهن و قیمت جهانی آن قابل پیش بینی نیستند و باعث افزایش یا کاهش قیمت پروفیل می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.