HSLA یا فولاد کم آلیاژ پُر استحکام؛ در مورد این فولاد بیشتر بدانیم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فولاد HSLA، مخفف «High Strength Low Alloy» به معنای فولاد کم آلیاژ با مقاومت بالا است. این نوع فولاد با نام «فولاد میکروآلیاژی» نیز شناخته می‌شود که خواص مکانیکی بهتر و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. در اصل، فولاد میکروآلیاژی، نوعی فولاد کربنی است که مقادیر کمی عناصر آلیاژی به ترکیب شیمیایی آن اضافه شده است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد HLSA یا فولاد کم آلیاژ پر استحکام صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فولاد کم آلیاژ پُر استحکام چگونه ساخته می‌شود؟

فولاد کم آلیاژ پراستحکام مانند سایر فولادها ساخته می‌شود؛ به این صورت که سنگ آهن و زغال سنگ را در کوره‌ای ترکیب می‌کنند تا ذوب شوند. طی این فرآیند، ناخالصی‌ها از بین می‌روند و مقادیر مختلفی از عناصر آلیاژی به این نوع فولاد اضافه می‌شوند. پس از دستیابی به ترکیب شیمیایی مناسب، چندین مرحله‌ی دیگر نیز انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که فولاد مورد نظر، کارایی و عملکرد مناسب را داشته باشد.

مهمترین مزایای فولاد میکروآلیاژی

فولاد کم آلیاژ پر استحکام
فولاد کم آلیاژ پر استحکام

افزودن عناصر آلیاژی به این فولاد، مقاومت و سختی آن را افزایش می‌دهند. عناصر آلیاژی مانند تنگستن، وانادیوم، سیلیکون، نیکل، مولیبدن و منگنز از جمله این آلیاژها هستند که برای افزایش مقاومت و همچنین افزایش سختی به فولاد میکروآلیاژی اضافه می‌شوند. نیکل به ویژه برای افزایش مقاومت فولاد بسیار مفید است.

عناصر آلیاژی دیگر مانند مس، نیکل و کروم برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی به فولاد میکروآلیاژی اضافه می‌شوند.

معرفی گریدهای مختلف فولاد کم آلیاژ پر استحکام

فولاد کم آلیاژ پر استحکام
فولاد کم آلیاژ پر استحکام

گریدهای مختلفی از فولاد HSLA وجود دارد که عناصر آلیاژی به‌کاررفته در آن‌ها متفاوت است. یکی از محبوب‌ترین گریدهای انواع این فولاد، فولادهای HSLA ASTM A36 است که معمولاً در زمان نصب سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. این محصول، مقرون‌به‌صرفه و قابل جوش است.

این تطبیق‌پذیری، همراه با خواص مکانیکی عالی آن، دقیقاً همان چیزی است که این محصول را به یک انتخاب رایج برای کاربردهای ساختاری تبدیل کرده است.

کاربردهای فولاد HSLA

به طور کلی، از فولاد HSLA فقط برای مصارف ساختاری استفاده نمی‌شود؛ اغلب در خطوط لوله‌ گازی برای انتقال نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، از این فولاد، در خودرو، جرثقیل‌ها، کامیون‌ها و بسیاری از وسائلی که باید نیروهای شدیدی را تحمل کنند یا نسبت قدرت به وزن زیادی داشته باشند، استفاده می‌شود. مقع و ساختار فولاد کم آلیاژ، 20 تا 30 دردصد کم وزن‌تر از فولاد کربنی با همان قدرت است.

فولاد کم آلیاژ پر استحکام در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارید نسبت به فولادهای کربنی دارد؛ چرا که ترکیب آهن و کربن کمتری دارند. با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که این نوع فولاد به دلیل وزن کم و مقاومت بالا، در صنایع خودروسازی پرکاربرد است. طبقه‌بندی فولادهای کم آلیاژ بر اساس موارد زیر انجام می‌شود:

  • فولادهای مقاوم در برابر آب و هوا
  • فولادهای رول شده با کنترل
  • فولادهای کم پرلیت
  • فولادهای فریت
  • فولادهای فریت
  • فولادهای کم آلیاژی

در این مطلب در مورد فولاد کم آلیاژ پر استحکام صحبت شد. از درجات مختلف فولاد میکروآلیاژی می‌توان در صنایع مختلفی استفاده کرد. در صنعت خودرو، از جمله قطعات شاسی، سپر و سیستم هدایت‌کننده و تعلیق استفاده می‌شود. بعلاوه، از این نوع فولاد در ساخت دستگاه‌هایی مانند جرثقیل، ماشین‌های کشاورزی، کامیون‌ها، تریلرها و … استفاده می‌شود. به غیر از A36T، این نوع فولاد درجات مختلف دیگری دارد که برخی از آن‌ها به راحتی قابل جوشکاری هستند. در نظر داشته باشید که هنگام انتخاب فولاد HSLA مناسب برای یک کار باید حتماً از کارشناسان خبره در این زمینه مشورت بگیرید.

اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در بخش دیدگاه با ما و همراهان اصفهان اهن در میان بگذارید.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. Melinda می گوید

    We are a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your website provided us with valuable info to work on. You’ve performed a
    formidable process and our entire group might be grateful to you.

  2. امیر می گوید

    سلام.
    hsla معادل کدوم گرید هستش؟
    st37 یا st44 یا st52?

    1. esfahanahanAdmin می گوید

      درود دوست عزیز
      معادل گرید a36 است.