فولاد؛ عضو مهم و جدا نشدنی صنعت خودرو

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فولاد از گذشته تاکنون جزء جداناپذیر زندگی‌انسان‌ها بوده است. همان طور که می‌دانید، از فولاد در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایعی است که در آن به وفور از فولاد استفاده می‌شود؛ بسیاری از مقاطع فولادی از جمله ورق، لوله و … نقش مهمی در تولید خودرو دارند. به طور کلی، فولاد ماده‌ی اولیه‌ای است که بیشترین استفاده در صنعت خودرو را دارد. از فولاد در ساخت سقف اتومبیل، بدنه‌‌ خودرو، سیستم اگزوز، چرخ‌ها و ترمزها و … استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی موضوع فولاد و صنعت خودرو بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ویدئو این مطلب

 
play-rounded-fill

کاربرد فولاد در خودرو سازی

کاربرد-فولاد-در-خودرو-سازی

همان‌طور که گفته شد، بخش مهمی از فولاد در حوزه صنعت کاربرد دارد. جالب است بدانید که حدود 16 درصد از فولاد تولید شده در زمینه تولید خودرو و صنعت حمل‌ونقل استفاده می‌شود. به طور کلی، آهن آلات نقش مهمی در صنعت حمل و نقل جایگاه ویژه‌ای دارند و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.

نوع کیفیت بدنه‌ی خودرو تولید شده، تا حدود زیادی به عرضه فولاد بستگی خواهد داشت. علاوه بر این، حتی در ساخت قاب دوچرخه هم از فولاد استفاده می‌شود و همین موضوع، باعث استحکام و ایمنی دوچرخه می‌شود.

اگر بخواهیم نگاهی به آمار فولاد توزیع شده در صنعت خودرو داشته باشیم، می‌توانیم به نتایج زیر برسیم:

  • 34% از فولادهای تولید شده برای ساخت بدنه‌ی اتومبیل‌ها مصرف می‌شود.
  • 12% از تسمه فولادی در سیستم‌های تعلیق استفاده می‌شود.
  • 23% از فولاد تولید شده برای ساخت بلوک از موتور آهن و چدن و همچنین چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود.

فولادهای به کاررفته در تولید اتومبیل، نسبت به فولادهایی که در گذشته برای تولید خودرو استفاده می‌شد، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین بهینه‌تر شدن افزایش ایمنی خودرو خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید که آلومینیوم هم به عنوان یک فلز پرمصرف، در تولید خودرو نقش اساسی دارد.

آلومینیوم به عنوان دومین فلز پرمصرف دنیا، در صنعت خودرو، رقابت تنگاتنگی با فولا دارد و نسبت به فولاد سبک‌تر و مقاوم‌تر است و دچار خوردگی نمی‌شود، برای اینکه در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

آلومینیوم و صنعت خودرو

دلائل و مزایا و علت استفاده از فولاد در صنعت خودرو

همان طور که گفتیم، فولاد در ساخت قسمت‌های مختلف خودرو، نقش اساسی دارد. یکی از کاربردهای فولاد در طراحی چهارچوب ماشین است، فولادهای به کار رفته در این قسمت، به تحمل فشار شدید ناشی از خودرو کمک می‌کند.

نوع فولادی که برای ساخت چهارچوب خودرو استفاده می‌شود، باید هم محکم باشد هم بهترین کیفیت را داشته باشد. اگر نوع فولاد انتخاب شده، پارامترهای لازم را داشته باشد، استانداردهای مطلوب وسیله نقلیه مورد نظر را می‌تواند برآورده کند.

نوع ورق فولادی استفاده شده در ساخت بدنه‌های اتوبوس معمولا از فولاد باکیفیت است، چرا که باعث افزایش وزن و قدرت به اتوبوس می‌شود و همچنین توانایی تحمل فشار شدید در جاده را دارد.

به غیر از ورق‌های فولادی، از لوله‌های بدون درز هم برای تولید خودرو استفاده می‌شود. لوله‌های اگزوز در وسائل نقلیه با فولاد ساخته می‌شوند و از استحکام و قدرت بالایی برخوردارند.

از مهمترین مزایای استفاده از فولاد در تولید خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت بازیافت: (فولاد به طور نامحدود، قابلیت بازیافت دارد و این یکی از مهمترین ویژگی فولاد است.)
  • امکان مقاوم ساختن بدنه‌ی خودرو (فولاد امکان مقاوم ساختن بدنه‌ خودرو در برابر ضربه و تصادفات را امکان‌پذیر می‌کند.)
  • قابلیت تعمیر
  • ایمنی و داوم بالا
  • شکل پذیری بالا 
  • و…

از گذشته تاکنون، فولاد به دلیل استحکام بالا عضو مهم و جداناپذیر صنعت خودرو بوده است؛ این فلز از قدرت بالایی برخوردار است و تعمیر آهن هزینه چندانی ندارد.

مقاطع فولادی استفاده شده در صنعت خودرو کدام‌اند؟

مقاطع-فولادی-مورد-استفاده-در-خودرو

سوال خیلی از افراد این است که برای ساخت ماشین از چه فلزی استفاده می‌شود؟ ممکن است خیلی از افراد با انواع مقاطع فولادی استفاده شده در فرآیند ساخت ماشین آشنایی نداشته باشند. در صنعت خودروسازی از محصولات فولادی مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

  • ورق گالوانیزه
  • فولاد ضدزنگ
  • ورق روغنی
  • ورق ASTM A36
  • ورق C1010
  • ورق کربن متوسط
  • ورق فولادی TRIP
  • ورق فولادی DP
  • لوله فولادی بدون درز

ورق گالوانیزه

همان‌طور که می‌دانید، ورق گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و نمک‌های موجود در آب دارد و به همین دلیل در ساخت بدنه‌ی خودرو از این ورق استفاده می‌شود.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یکی از متداول‌ترین فولادهای قابل کاربرد در صنعت خودروسازی است. از مهمترین آلیاژهای این فولاد، می‌توان به آلیاژ 304 و 316 اشاره کرد که نوع 304 این فولاد بیشترین استفاده را در تولید خودرو دارد.

ورق روغنی

فولاد-و-خودرو

ورق روغنی یا همان ورق سرد در فرآیند نورد سرد انجام می‌شود. از مهمترین ویژگی این محصول می‌توان به این مورد اشاره کرد که جوش‌پذیری مناسبی دارد و دارای ویژگی‌های سطحی است از این رو برای فرآیند پوشش‌دهی و رنگ آمیزی، گزینه مناسبی است. به طور کلی می‌توان گفت که ورق مورد استفاده در بدنه خودرو، ورق روغنی، ورق سیاه و ورق گالوانیزه است.

برای مشاهده قیمت به روز ورق روغنی، می‌توانید به لینک مورد نظر مراجعه کنید.

لوله فولادی بدون درز

از لوله‌های فولادی بدون درز برای سیستم‌های اگزوز، تهیوه مطبوع، کولر گازی خنک کننده و … استفاده می‌شود.

بت توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که حوزه فولاد و صنعت خودرو به هم وابسته هستند و فولادها جزء جدایی‌ناپذیری در صنعت خودرو به حساب می‌آیند. بسیاری از محصولات فولادی از جمله ورق گالوانیزه، ورق روغنی، لوله‌های بدون درز و غیره همگی در تولید خودرو نقش دارند.

پیشنهاد ما به شما این است که برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع محصولات فولادی می‌­توانید به صفحه دانشنامه سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Hide picture