فولاد ضد زنگ؛ مغناطیسی یا غیر مغناطیسی؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر برای کسی سوال پیش بیاید که «آیا فولاد ضد زنگ، مغناطیسی است؟» به احتمال زیاد با جواب‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود! بسیاری از افراد معتقدند که فولاد ضد زنگ، ماده‌ای کاملاً غیر مغناطیسی است؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند که فولاد ضد زنگ، مغناطیسی است؛ زیرا حاوی آهن است. با این حال، پاسخ به این سؤال ممکن است کمی گمراه کننده باشد! واقعیت این است که برخی از انواع فولادهای ضد زنگ، مغناطیسی هستند؛ در حالی که برخی دیگر از آن‌ها غیر مغناطیسی! برای بررسی این موضوع که فولاد ضد زنگ؛ مغناطیسی یا غیر مغناطیسی است، با ما همراه باشید.

چه عواملی در مغناطیسی بودن فولاد ضد زنگ دخیل‌اند؟

فولاد ضد زنگ؛ مغناطیسی یا غیر مغناطیسی
فولاد ضد زنگ؛ مغناطیسی یا غیر مغناطیسی

برای این که فولاد ضد زنگ، مغناطیسی باشد، باید دو مورد بررسی شود:

  • در فولاد ضد زنگ باید آهن به کار رفته باشد.
  • ساختار فولاد ضد زنگ باید از نوع فولاد ضد زنگ فریتی یا مارتنزیتی باشد.

برای اینکه از نحوه فرآیند تولید فولاد اطلاع داشته باشید، می‌توانید به مطلب «فولاد چگونه ساخته می‎‌شود» در سایت مراجعه کنید.

کدام یک از انواع فولاد ضد زنگ مغناطیسی هستند؟

فولاد‌های ضد زنگ مغناطیسی به طور معمول، عبارتند از:

  • فولادهای ضد زنگ فریتیک، مانند گریدهای 409، 430 و 439
  • فولاد ضد زنگ مارتنزیتی، مانند گریدهای 410، 420، 440
  • فولاد ضد زنگ دوبلکس، مانند گرید 2205

فولادهای ضد زنگ فریتیک

فولادهای ضد زنگ فریتی، معمولاً مغناطیسی هستند؛ زیرا در ترکیبات شیمیایی خود مقدار زیادی فریت دارند (فریت، ترکیبی از آهن و سایر عناصر است). ترکیب ساختار بلوری فریتی با آهن باعث می‌شود که فولادهای ضد زنگ فریتی، مغناطیسی شوند. با این حال، ممکن است برخی از فولادهای ضد زنگ فریتی، دارای کشش مغناطیسی ضعیف‌تری نسبت به فولاد کربن طبیعی باشند.

فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی

بسیاری از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی، مغناطیسی هستند. ساختار بلوری منحصر‌به‌فرد فولادهای مارتنزیتی در صورت وجود آهن می‌تواند مغناطیسی باشد. از آنجا که فولاد ضد زنگ، نوعی فولاد است، مقدار زیادی آهن در آن وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی، مغناطیسی شوند.

فولادهای ضد زنگ دوبلکس

فولادهای ضد زنگ دوبلکس، معمولاً مغناطیسی هستند؛ زیرا حاوی مخلوطی از آستنیت و فریت هستند. مقدار قابل توجهی فریت (که مغناطیسی است) به مغناطیسی بودن فولادهای دوبلکس کمک می‌کند. با این حال، از آنجایی که فولادهای ضد زنگ دوبلکس، آستنیت بیشتری نسبت به فولادهای فریتی دارند، ممکن است خاصیت مغناطیسی کمی داشته باشند.

فولادهای ضد زنگ آستنیتی

فولادهای ضد زنگ آستنیتی، مقدار زیادی آستنیت دارند که باعث می‌شود عمدتاً غیر مغناطیسی باشند. حتی اگر گریدهایی مانند فولاد ضد زنگ 304 و 316، دارای مقدار زیادی آهن در ترکیب شیمیایی خود باشند، باز هم غیر مغناطیسی محسوب می‌شوند.

با این حال، اگر ساختار بلوری یک فولاد ضد زنگ آستنیتی از طریق عملیات حرارتی تغییر کند، باعث می‌شود فولاد تا حدودی مغناطیسی باشد.

در دو صورت می‌توان گفت که فولادهای ضد زنگ، مغناطیسی هستند؛ اول از همه، این نوع فولادها از آهن تشکیل شده باشند، دوم این که فولاد ضد زنگ باید ساختار بلوری خود را در یک ساختار فریت یا مارتنزیت قرار دهد. اگر فولاد ضد زنگ بیشتر از ساختار آستنیت تشکیل شده باشد، مغناطیسی نخواهد بود.

فولاد ضد زنگ؛ مغناطیسی یا غیر مغناطیسی

مغناطیسی بدون یا نبودن فولادهای ضدزنگ

مغناطیسی‌بودن یا نبودن فولادهای ضد زنگ، می‌تواند تأثیر زیادی در عملکرد فولاد داشته باشد. هنگام جوشکاری یا انجام سایر فرآیندهای ساخت فلز، مواد مغناطیسی ممکن است باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی شود. علاوه بر این، جریان‌های الکتریکی می‌توانند رفتار متفاوتی در مواد مغناطیسی داشته باشند.

سخن پایانی

در این مطلب به جواب این سؤال پرداختیم که آیا فولادهای ضد زنگ، مغناطیسی هستند یا خیر؟ با توجه به مطالب گفته‌شده می‌توان نتیجه گرفت که درجات مختلف فولاد ضد زنگ، هم به نوعی مغناطیسی هستند و هم غیر مغناطیسی! اگر در این مورد، سؤال یا تجربه‌ای دارید در بخش ارسال نظرات برای ما ارسال فرمایید. اطلاع از قیمت لحظه‌ای مقاطع فولادی برای بسیاری از افراد فعال در این حوزه اهمیت زیادی دارد؛ شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت از قیمت به روز شده آهن آلات اطلاع داشته باشید.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.