مواردی که باید هنگام انتخاب عیار فولاد ضد زنگ در نظر بگیرید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آلیاژهای فولاد ضد زنگ که به دلیل جذابیت تزئینی و مقاومت در برابر خوردگی بالا، از محبوب‌ترین فلزات در جهان هستند. آلیاژهای فولاد ضد زنگ با ارائه نتایج بی‌سابقه برای تعداد تقریباً نامحدودی از کاربردهای خانگی و تجاری در سراسر جهان، کیفیت‌های مفیدی را ارائه می‌کنند که با هیچ فلز دیگری قابل مقایسه نیستند. با بسیاری از آلیاژهای مختلف فولاد ضد زنگ برای انتخاب، پیدا کردن بهترین گزینه برای نیازهای خاص شما می تواند دلهره آور باشد. خوشبختانه، با کمی تحقیق و درک اولیه نیازهای پروژه شما، آلیاژ فولاد ضد زنگ مناسب، هرگز دور از دسترس نیست. اگردر حال فکر کردن به رایج ترین عیار فولاد ضد زنگ  304، 314، 316 یا شاید آلیاژ دیگری باشد، چندین ملاحظه وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری نهایی رعایت شوند.

 

انواع فولاد ضد زنگ

انواع فولاد ضد زنگ

قبل از تصمیم گیری در مورد عیار فولاد ضد زنگ که برای پروژه شما مناسب است، چندین ملاحظه وجود دارد که باید رعایت شوند. در زیر لیستی از برخی آلیاژهای رایج فولاد ضد زنگ که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند آورده شده است:

  • آستنیتی – این‌ها 70 درصد از کل تولید فولاد ضد زنگ در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.
  • سری 200
  • 303
  • گرید 304 و 316
  • 316لیتر
  • فریت  (بسیار مقاوم در برابر خوردگی، اما دوام کمتر از فولاد ضد زنگ آستنیتی.)
  • 409
  • 416
  • 430
  • 439
  • مارتنزیتی (بسیار قوی و سخت)
  • 410
  • 440درجه سانتی گراد
  • مارتنزیتی (مقاومت در برابر خوردگی شدید)
  • 17-4
  • 15-5
  • دوبلکس  (ریزساختار مخلوط اوستینیت و فریت.)
  • 2205
  • 2207

چگونه عیار مناسب فولاد ضد زنگ را انتخاب کنیم؟

با عیارهای مختلف فولاد ضد زنگ، انتخاب از بین آن ها می‌تواند دشوار باشد که بدانید کدام یک برای مشخصات منحصر به فرد شما بهترین است. با این حال، با درک خواص و ویژگی های برخی از آلیاژهای رایج فولاد ضد زنگ، تصمیم گیری ممکن است آسان‌تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. برخی از ملاحظاتی که باید هنگام انتخاب نوع فولاد ضد زنگ در نظر گرفته شود عبارتند از:

مقاومت در برابر خوردگی

معمولاً درک می‌شود که کاربرهای فولاد ضد زنگ به دلیل خواص مقاوم در برابر خوردگی آن به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، همه آلیاژهای فولاد ضد زنگ سطح یکسانی از مقاومت در برابر خوردگی را حفظ نمی کنند.

فولاد ضد زنگ آستنیتی مانند 316 به دلیل وجود آلیاژهای کروم، بالاترین سطح را ارائه می‌دهد. گزینه های ارزان‌تر که همچنان مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارند، فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و فریتی هستند.

عملیات حرارتی همچنین بر نحوه واکنش برخی از فولادهای ضد زنگ تأثیر می گذارد. اگر پروژه شما به عملیات حرارتی و مقاومت در برابر خوردگی بیشتر نیاز دارد، آلیاژهای مارتنزیتی ممکن است بهترین انتخاب باشند. از آنجایی که فولادهای آستنیتی و فریتی سخت نمی شوند، بهترین گزینه ها را برای عملیات حرارتی ارائه نمی دهند.

سری 300 مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و ساخت آن آسان است. بیشتر در صنایع خودروسازی، هوا فضا و ساخت و ساز استفاده می شود.

محیط عملیاتی

دما، PH پایین، عوامل استرس زا، خوردگی شکافی، محیط عملیاتی فولاد ضد زنگ، بر عملکرد کلی آن تأثیر می گذارد. بهترین آلیاژهای فولاد ضد زنگ با عملکرد همه جانبه 304 و 316 هستند.

آن‌ها بهترین استحکام، سفت و سختی و مقاومت در برابر خوردگی را در طیف وسیعی از دما ارائه می دهند. نوع 316 دارای مولیبدن است که در برابر یون های کلرید مرتبط با کاربردهای دریایی و شیمیایی مقاومت می کند.

استحکام و شکل پذیری

آلیاژهای فولادی ضد زنگ که حاوی کروم و نیکل هستند، استحکام و ویژگی های انعطاف پذیری بیشتری دارند. همراه با ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی افزایش یافته، عیارهای فولاد ضد زنگ مانند 420 سخت شده و تنش کاهش می‌یابد و استحکام کششی 304 را تقریباً سه برابر می‌کند.

عیارهای فولاد ضد زنگ که دارای استحکام کششی بالایی هستند، برای کاربردهای سنگین که شامل بارهای سنگین هستند، مناسب‌تر هستند.

دمای فرآیند

یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن آلیاژ فولاد ضد زنگ، مشاهده حداکثر دمای استفاده یا نقطه ذوب آن است. اگر یک نوع فولاد ضد زنگ خاص نقطه ذوب موردنیاز مشخصات شما را حفظ نکند، می‌توان آن را به راحتی از دسته‌ی کاندیدای احتمالی حذف کرد.

از آنجایی که فرایندهای گرما فشرده به احتمال زیاد محدودیت های تحمل دمای آلیاژ فولاد ضد زنگ را افزایش می‌دهند، درک عملیات حرارتی یا فرایند استریل سازی مبتنی بر دما هر آلیاژ مهم است.

جوش پذیری و شکل پذیری

جوش پذیری و شکل پذیری آلیاژ فولاد ضد زنگ نیز جنبه های بسیار مهمی هستند که باید قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد مواد مورد نیاز در نظر گرفته شوند. عیارهای فولادی ضد زنگ پایین تر در هنگام جوشکاری ترک خورده یا خورده می شوند. آلیاژهای آستنیتی بهترین قابلیت جوشکاری را دارند.

آلیاژ 304L، کربن کمتری را ارائه می دهد و فولاد ضد زنگ 347 تثبیت کننده نیوبیم را فراهم می کند که از ترک خوردگی جلوگیری می کند. عیارهای ضد زنگ 430 و 439 نیز جوش پذیری خوبی دارند، در حالی که در صورت نیاز به جوشکاری باید از آلیاژهای مارتنزیتی اجتناب شود.

کاربردهایی که به شکل پذیری خوبی نیاز دارند، نیاز به عیار آستنیتی از فولاد ضد زنگ مانند 304 یا عیار فریتی مانند 430 دارند. عیارهای مارتنزیتی مانند 410 را نباید در نظر گرفت زیرا شکننده و ضعیف هستند.

کدام آلیاژ فولاد ضد زنگ برای پروژه شما مناسب است؟

عیار فولاد ضد زنگ

در این مطلب در مورد عیار فولاد ضد زنگ صحبت کردیم. با وجود گزینه‌های بسیار زیاد، آلیاژ فولاد ضد زنگ که برای پروژه شما بهترین است به عوامل متعددی بستگی دارد. درک مشخصات و الزامات پروژه شما به طور خودکار عیارهای فولاد ضد زنگ را که با آن استانداردها مطابقت ندارند، حذف می کند.

در مورد برخی از عیارهای محبوب تر فولاد ضد زنگ تحقیق کنید و تا زمانی که موردی را بیابید که مزایای مورد نیاز شما را ارائه می‌کند.

منبع industrialmetalsupply
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.