عایق کاری لوله فولادی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروزه به هر گوشه‌ای که نگاه کنید می‌توانید حضور لوله‌های فولادی را مشاهده کنید. این نوع لوله‌ها کاربردهای زیادی دارند و مزیت‌هایی فراوانی را دارند. البته برای آنکه بتوان خواص این لوله‌ها را افزایش داد باید راهکارها و ترفندهای متفاوتی را به کار بست. برای مثال یکی از اعمالی که می‌توان برای افزایش بهره‌وری لوله‌های فولادی انجام داد، عایق کردن آنهاست.

این روش یکی از بهترین‌ روش‌ها برای افزایش راندمان لوله‌کشی منازل و تاسیسات است. موضوعی که قرار است در این متن مورد بررسی قرار گیرد، عایق‌کاری لوله‌های فولادی است. روش‌های متفاوتی برای عایق کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این متن در مورد آنها صحبت خواهد شد. این متن می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در این حوزه باشد.

اهداف عایق کاری لوله فولادی

عایق کاری لوله های فولادی

همان‌طوری که در قسمت مقدمه گفتیم، یکی از کارهایی که برای افزایش کارایی لوله‌های فولادی صورت می‌گیرد عایق‌کاری است. عایق‌کاری اهداف متفاوت و مختلفی دارد که در این قسمت قصد داریم در مورد آن نکاتی را ارائه دهیم.

ممانعت از پوسیدگی لوله‌های فولادی

یکی از مشکلاتی که برای لوله‌های فولادی ایجاد می‌شود پوسیدگی و خوردگی لوله فولادی است. معمولا آبی که در این لوله‌ها جریان دارد با هوایی که در اطراف لوله وجود دارد از نظر دمایی در شرایط یکسانی نبوده و همین مورد باعث انجام عمل میعان  بر روی قسمت سطحی لوله‌ها می‌شود.

قرار گرفتن آب بر روی قسمت خارجی لوله‌ها باعث خوردگی و ایجاد پوسیدگی بر روی آن شده و عمر لوله‌ها را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. در ضمن خطر نشت آب به بیرون از لوله نیز از دیگر اتفاقاتی است که با پوسیدگی ممکن است بیفتد.

ممانعت از یخ‌زدگی در لوله‌های فولادی

مشکل دیگری که برای لوله‌های فولادی ممکن پیش آید، خطر یخ‌زدگی آن می‌باشد. معمولا وقتی فصل سرد از راه می‌رسد و محتویات و یا آب درون لوله در معرض  هوای سرد قرار می‌گیرد. یخ زدن آب داخل لوله و ترکیدن آن از اتفاقاتی که معمولا مشاهده می‌شود. خرابی سیستم و نشتی آب به خارج از لوله از جمله مشکلاتی است که یخ‌زدگی لوله‌ها و نداشتن عایق بر روی آنها ممکن است ایجاد کند. به همین دلیل نیاز است که حتما عملیات عایق‌کاری به روش‌های متفاوت بر روی آن صورت گیرد.

از بین بردن سروصدای مایعات داخل لوله

یکی از مشکلاتی که می‌توان در مورد لوله‌های فولادی و استفاده از آن برای انتقال مایعات نام برد شنیده شدن سروصدای مایعاتی است که درون آن حرکت می‌کند. این مورد معمولا در ساختمان‌های مسکونی و یا اداری می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. معمولا برای آنکه سروصدای ناشی از مایعات کاهش پیدا کند، لوله‌ها تحت عملیات عایق‌کاری قرار داده می‌شوند.

بهینه مصرف کردن انرژی

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که انرژی در آن اهمیت زیادی دارد. برخی منابع انرژی که ما در اختیار داریم در حال تمام شدن هستند و این می‌تواند آینده بشر و زندگی که او در پیش دارد را با تهدیدهایی مواجه کند. برای آنکه بتوان از تمام منابع  انرژی به خوبی استفاده کرد و هیچ هدررفتی در این میان صورت نگیرد باید عملیات عایق‌کاری لوله‌های فولادی انجام شود. با این کار هزینه‌هایی به یک خانوداده نیز تحمیل می‌شود به شدت کاهش پیدا کرده و این هم می‌تواند یکی دیگر از مزیت‌های عایق کاری لوله‌ها باشد.

با عایق‌‌کاری می‌توان دمایی که آب داخل لوله‌ها جریان دارد را حفظ کرد و سریع‌تر به دمای دلخواه رسید. به این شکل می توان در مصرف بهینه انرژی گام‌های موثری برداشت.

انواع عایق‌ لوله‌های فولادی

تا به اینجا با اهدافی که عایق‌کاری دنبال می‌کند آشنا شدیم. در ادامه این قسمت قصد داریم در مورد انواع روش‌های عایق‌کاری فولادی که می‌تواند خواص بالا را ایجاد کند آشنا خواهیم شد.

عایق رطوبتی

یکی از انواع روش‌های عایق‌کاری، عایق رطوبتی است. در این نوع عایق‌کاری، از عبور و جریان یافتن رطوبت بین دو جداره لوله‌های فولادی جلوگیری می‌شود. یکی از سنتی‌ترین روش‌هایی که برای این مورد به کار گرفته می‌شود، استفاده از قیر و آغشته کردن لوله‌ها به قیر است.

عایق حرارتی

معمولا عایق حرارتی برای جاهایی انتخاب می‌شود که قرار است گرما از داخل لوله‌ها به بیرون  و یا برعکس انتقال پیدا نکند.

عایق‌کاری صوتی

معمولا حرکت و جریان پیدا کردن مایعات داخل لوله ممکن است صداهایی آزاردهنده برای کسانی که داخل یک ساختمان رفت و آمد دارند ایجاد کند. عایق‌کاری صوتی برای کاهش این سروصداهای آزاردهنده صورت می‌گیرد.

عایق تشعشعی

این نوع عایق بر روی سطح لوله قرار داده می‌شود و باعث قطع انتقال گرما به لوله از طریق تشعشعات می‌شود. این نوع عایق، سطحی براق داشته و قادر است تشعشعات را به خوبی بازتابش دهد.

انواع عایق‌کاری فولادی از نظر فنی

عایق‌کاری فولادی

از نظر فنی، لوله‌های فولادی را به سه روش می‌توان عایق‌کاری کرد:

  • عایق کاری لوله‌های فولادی از قسمت درونی
  • عایق‌کاری لوله‌های فولادی از قسمت بیرونی
  • عایق‌کاری لوله‌های فولادی در ناحیه اتصالات

در ادامه هر یک از روش‌های ذکر شده در فوق را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

عایق کاری لوله‌های فولادی از قسمت درونی

همان طوری که از نام این عایق‌کاری مشخص است، این نوع عملیات در قسمت درونی انجام می‌شود و اهداف متفاوتی مانند کاهش خوردگی و بهبود جریان مایعات داخل لوله‌ را دنبال می‌کند. برخی از انواع عایق‌هایی مورد استفاده در این روش به شرح زیر است:

  • برای انتقال مایعاتی مانند نفت و گازوئیل از پوشش‌هایی مانند اپوکسی استفاده می‌کنند. این ماده مقاومت به خوردگی را در لوله‌های فولادی افزایش می‌دهد. اپوکسی در واقع پلیمری است که خواص مکانیکی و شیمیایی مناسبی را در خود دارد.
  • به هنگام تولید تیوب‌های مورد استفاده در صنعت انتقال نفت و گاز از نوعی اپوکسی پودری استفاده می شود.
  • نوع دیگری از اپوکسی که برای عایق‌کاری درونی لوله‌های فولادی استفاده می‌شود، پوششی است که به درون لوله‌ها پاشیده شده و به مایع کمک می‌کند تا راحت‌تر داخل لوله جریان پیدا کند. این پوشش، کمک قابل توجهی در کاهش اصطکاک خواهد داشت.
  • استفاده از ملات سیمانی که از سیمان پرتلند تشکیل شده است یکی دیگر از روش‌های عایق کاری از درون می‌باشد.
  • نوع دیگری از اپوکسی، برای عایق‌کاری درونی لوله‌های حاوی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای عایق کردن لوله‌های حفاری از نیز یک نوع پوشش پودری اپوکسی استفاده می‌کنند. این پوشش باعث افزایش مقاومت لوله در برابر ساییدگی می‌شود.
  • برای کاهش خاصیت الکتریسیته ساکن در لوله‌های فولادی، داخل لوله‌ها با اپوکسی پوشانده می شود.

عایق‌کاری لوله‌های فولادی از قسمت بیرونی

یکی دیگر از روش‌‌های عایق‌کاری لوله‌های فولادی، عایق‌کاری از قسمت بیرونی است. در ادامه برخی از معروف‌ترین ترکیباتی که می‌تواند برای این مورد استفاده شود را ذکر خواهیم کرد.

  • پوشش لوله پلی پروپلین سه لایه یکی از عایق‌های بیرونی لوله‌های فولادی می‌باشد. این پوشش سه لایه‌ای است و استفاده از آن می‌تواند باعث ایجاد خواص اعجاب‌آوری برای لوله شود. از جمله ویژگی‌ لوله‌های عایق شده با این ماده، افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی است.
  • یکی از موادی که برای عایق‌کاری قسمت بیرونی لوله استفاده می‌شود، بیتوسیل است. این ماده پلیمری است و به قیر شباهت زیادی دارد. از جمله خواصی که می‌توان برای بیتوسیل عنوان کرد مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن آن است. جاهایی که نیاز است بین پوشش و لوله فولادی چسبندگی زیادی وجود داشته باشد این ماده کارایی بالایی از خود نشان خواهد داد.
  • پوششی موسوم به پلی اتیلن سه لایه نیز برای عایق کاری بیرونی لوله‌های فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. لوله‌هایی که به این شکل عایق شده اند قابلیت استفاده در شرایط خاص مانند زیر خاک و یا استفاده در فضاهایی با دمای 80 درجه سانتی‌گراد را دارند.
  • پوشش لوله راک گارد نیز از دیگر روش‌های عایق‌کاری بیرونی است و بر پایه بتن مسلح شده با مش فولادی می‌باشد. این نوع پوشش خواص مکانیکی قابل ملاحظه‌ای داشته و در جاهایی که قرار است لوله شرایط پر تنشی را تحمل کند می‌تواند بسیار کارا ظاهر شود.
  • ترکیبی که در آن از اپوکسی و پلی استر به کار برده شده نیز می‌تواند به عنوان یک عایق‌کاری بیرونی مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، یک لایه پلی استر به سطح پوشی FBE افزوده خواهد شد. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید از جمله مزیت‌های این نوع پوشش است.
  • یکی دیگر از انواع روش های عایق‌کاری بیرونی، پودر اپوکسی اتصال ذوبی است. این نوع پوشش چسبندگی بالایی داشته و لوله‌های عایق‌کاری شده با این روش را می‌توان در فضاهایی با درجه حرارت بیش از 155 درجه سانتی‌گراد استفاده کرد.
  • پوشش لوله بیتومن نیز قیر بر پایه نفت اکسید شده می‌باشد. قیر تحت شرایط خاص و به کمک عملیات هوادهی، اکسید شده و مقاومت آن در برابرخوردگی افزایش پیدا خواهد کرد. این نوع عایق‌کاری سازکاری زیادی با محیط زیست دارد.

برای مشاهده قیمت لوله روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت روز لوله»

عایق‌کاری اتصالات لوله‌های فولادی

اگر به یک خط لوله نگاه کنید، می‌توانید قسمت‌های متفاوتی که شامل شیر، ولو، پمپ، فلنج، اتصال و انشعاب است را مشاهده کنید. در محل اتصال هر یک از این قطعات به هم احتمال آنکه میزان خوردگی بالا باشد، زیاد است و به همین دلیل باید عملیات عایق‌کاری صورت گیرد.

شایع‌ترین پوششی که برای انجام این عایق‌کاری می‌توان پیشنهاد کرد FBE و یا همان پودر اپوکسی اتصال ذوبی است. این روش می‌تواند از خوردگی و پوسیدگی محل اتصالات قطعات مختلف به هم جلوگیری کند.

در این متن در مورد عایق‌کار لوله‌های فولادی نکاتی را ارائه کردیم. عایق‌کاری لوله‌ فولادی به سه روش درونی، بیرونی و اتصالات صورت گرفته و باعث افزایش خاصیت و بهره‌وری لوله‌های فولادی خواهد شد. لوله‌های فولادی در برابر خوردگی مقاومت بالایی ندارند و این عایق‌ها می‌توانند باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.