علت شوره ورق گالوانیزه + راهکارهای رفع آن

دسترسی سریع به محتوای این مطلب

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از ورق‌های پُرکاربرد در صنایع مختلف، ورق گالوانیزه است که مزایای بسیار زیادی دارد و در صنایع مختلفی نظیر سردخانه‌ها، سقف کاذب و کانتینرسازی استفاده می‌شود. این محصول در کنار مزایای خود، معایبی نظیر شوره سفید دارند که البته رفع این شوره‌ها با توجه به میزان آن‌ها، کار چندان دشواری نیست. ما در این مطلب شما را با علت شوره ورق گالوانیزه و راه‌های پیشگیری از آن آشنا می‌کنیم.

فایل صوتی این مطلب

شوره سفید چیست؟

در برخی از پروژه‌ها، بر روی ورق‌های گالوانیزه، شوره‌های سفیدی مشاهده می‌شود و این سوال به ذهن افراد خطور می‌کند که این شوره سفید چیست؟ همه می‌دانید که بر روی این محصولات، اغلب پوششی از عنصر روی برای جلوگیری از زنگ زدگی اضافه می‌شود. ورق‌هایی که به تازگی از خط تولید آزاد می‌شوند و فعالیت شیمیایی آن‌ها هنوز برقرار است، به شدت با هیدروکسید (OH) واکنش می‌دهند.

این اتفاق در محیط‌هایی مرطوب و یا بدون گردش هوا بیشتر رخ می‌دهد و به این اکسید روی، در اصطلاح شوره سفید می‌گویند. اگر به رفع این شوره اقدامی نشود، در مدت زمان مشخصی این شوره سفید، رنگ خود را عوض می‌کند. اکسید روی  پس از مدت زمان مشخصی به رنگ سیاه در می‌آید و البته ممکن است به رنگ قرمز و یا قهوه‌ای نیز تبدیل شود.

با توجه به قیمت ورق گالوانیزه، بهتر است صنایع مختلف، اصول نگهداری از این محصول را به‌خوبی یاد بگیرند و راهکارهایی را استفاده کنند که تا جای ممکن از شوره زدن آن جلوگیری شود.

انواع شوره ورق گالوانیزه

با توجه به مدت زمانی که از اکسید روی گذشته و شرایط دیگری که میتواند دخیل باشد، شوره سفید را به سه دسته تقسیم بندی می‌کنند. نام‌های خاصی برای این انواع در نظر نگرفته‌اند و براساس حدود معرفی می‌کنند.

  • مقدار کم
  • مقدار متوسط
  • مقدار زیاد
شوره ورق گالوانیزه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.