تفاوت ساندویچ پنل سقفی و دیواری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان‌سازی نیز امروزه نمایان است. استفاده از مصالح پیش‌ساخته در این صنعت توانسته جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی و سنگین قدیمی‌شود. ساندویچ پانل یا پنل یکی از انواع مصالح پیش‌ساخته‌ای است که به عنوان پوشش دیوار یا سقف کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت ساندویچ پنل سقفی و دیواری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ساندویچ پنل در صنعت ساختمان‌سازی

تفاوت ساندویچ پنل سقفی و دیواری

ساندویچ پنل در دنیای ساخت‌وساز امروز توانسته جایگزین مناسبی برای آجر و سیمان باشد. این نوع پوشش با وزن سبک و مقاومت بالا در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار داده می‌شود.

این محصول از دو لایه فولادی تشکیل شده است. در لایه وسطی یک ماده پلیمری منعطف به عنوان عایق وجود دارد. استاندارد تولید ساندویچ پانل‌ها بر اساس شرایط محیطی که قرار است سازه در آن احداث شود مشخص می‌شود.

ساندویچ پانل‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که موجب شده تا در دسته پرکاربردترین مصالح پیش‌ساخته قرار بگیرد.

  • عایق مناسب برای گرما و سرما
  • استفاده به عنوان عایق صوتی
  • مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش سوزی
  • منعطف بودن و فرم پذیری آسان
  • قیمت به صرفه نسبت به دیگر محصولات مشابه
  • سازگار با محیط‌زیست
  • شست و شوی آسان و سریع
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های نهایی پروژه ساخت‌وساز
  • عدم نیاز به زیرسازی و قالب‌بندی
  • کاهش نیاز به مصالح ساختمانی سنگین و سنتی مانند آجر و سیمان

پرکاربردترین ساندویچ پانل‌ها در دو نوع سقفی و دیواری تولید می‌شوند. هر یک از این دو محصول دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که در ادامه به مقایسه بین آن‌ها می‌پردازیم.

ساندویچ پنل سقفی یا دیواری؟ انتخاب شما کدام است؟

ساندویچ پانل‌ها در اندازه‌هایی با ضخامت بین 5 تا 25 سانتی‌متر تولید می‌شوند. کاربرد این محصول در ساخت کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌های سیار، ساختمان‌های با طبقات محدود، هتل‌ها، ساختمان‌های اداری و … کاربرد دارد. بیشترین استفاده به عنوان پوشش سقفی، دیوار کاذب، دیوار نمای فلزی و … است. انواع ساندویچ پانل‌ها در ساختار، شیوه اجرا، میزان عایق‌بندی، مشخصات فنی، کاربرد و تنوع متفاوت هستند.

بررسی تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

ساختار ساندویچ پانل دیواری و سقفی هر دو مانند ساندویچ است به صورتی که یک هسته عایق ما بین دو لایه ورق قرار گرفته شده است.

ساندویچ پانل دیواری از ورق‌های آلومینیوم و گالوانیزه تشکیل شده است. دو طرف این ساندویچ پانل از ورق ساخته شده است. این در حالی است که ساندویچ پانل سقفی می‌تواند در انواع مختلف دو طرف ورق، یک طرف ورق و طرف دیگر فویل، یک طرف ورق و طرف دیگر کاغذ یا یک طرف ورق و طرف دیگر نایلون تولید شود. علاوه بر ورق‌های نامبرده از ورق‌های آلوزینک در ساختار ساندویچ پانل نیز استفاده می‌شود. این نوع ورق محصول را در برابر باران‌های اسیدی و خوردگی محافظت می‌نماید.

ساندویچ پانل سقفی به دلیل استفاده به عنوان پوشش سقفی و قرار گرفتن در معرض باران، برف، باد و وزن سنگین باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشد. به همین علت در تولید این محصول باید گام‌های بلندتری استفاده شود. معمولا ساندویچ پانل سقفی در سه گام ( به منظور استفاده در مناطق جغرافیایی خشک و کم باران) یا پنج گام ( استفاده در مناطق با رطوبت بالا، پر باران و برف خیز یا سازه‌هایی که تحت فشارهای وزنی باشد) با ارتفاع‌های بیشتر تولید می‌شود.

بررسی میزان عایق بودن ساندویچ پانل دیواری و سقفی

همان طور که گفته شد ساندویچ پانل سقفی با توجه به اینکه در معرض باد، برف و باران و رطوبت بیشتری قرار دارد، داشتن مقاومت و میزان عایق‌بندی آن دارای اهمیت ویژه‌ای است. از این رو میزان عایق بودن ساندویچ پانل سقفی بیشتر از نوع دیواری است. هر دو محصول به دلیل استفاده از پلی پورتان مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.

بررسی نحوه اجرا ساندویچ پانل دیواری و سقفی

ساندویچ پانل‌ها به دلیل ساختار متفاوتی که با یکدیگر دارند در شیوه و نحوه اجرا نیز با یکدیگر متفاوت خواهند بود. نصب و اتصال ساندویچ پانل‌ها به نحوی انجام می‌شود تا ورق‌ها به صورت نر و مادگی در یکدیگر چفت شوند. در برخی از موارد از پیچ‌های مخفی بسته به نوع لبه ورق نیز استفاده می‌شود.

در ساندویچ پانل دیواری برای داشتن یک سطح صاف و یکپارچه از پیچ‌های مخفی در لبه‌ها استفاده می‌شود. اما ساندویچ پانل سقفی به منظور جلوگیری از نفوذ باران و برف به صورت هم‌پوشانی ورق‌ها با یکدیگر ساخته می‌شود.

بررسی مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری و سقفی

ساندویچ پانل دیواری و سقفی

اگر بخواهیم ساندویچ پانل‌ها را از لحاظ مشخصات فنی مورد بررسی قرار دهیم بهتر است در مورد نوع ورق، عرض، طول، متراژ، نوع عایق استفاده شده، جنس و ضخامت هر دو محصول صحبت کنیم. ساندویچ پانل دیواری در عرض یک متر، طول ده متر و با ضخامت بین 4 الی 10 سانتی‌متر تولید می‌شود. ساندویچ پانل سقفی با همان عرض یک متر اما با طول چهارده متر و ضخامت بین 4 الی 10 سانتی‌متر تولید و روانه بازار می‌شوند.

دقت داشته باشید که منظور از ضخامت در تولید ساندویچ پانل‌ها همان فوم استفاده شده می‌باشد که میزان درجه عایق‌بندی را مشخص می‌کند. قابل ذکر است که ساندویچ پانل سقفی دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به ساندویچ پانل دیواری در برابر رطوبت و عوامل خارجی دارد.

بررسی شکل و ظاهر ساندویچ پانل دیواری و سقفی

ساندویچ دیواری برای پوشش دهی دیوارها در سازه‌ها استفاده می‌شود. از لحاظ ظاهری دارای یک فاق U شکل است که به صورت ورق‌های نر و مادگی تولید می‌شود تا در هنگام نصب به خوبی در یکدیگر قرار گیرند. این طرز قرار گیری موجب می‌شود تا تمامی منافذ در سازه بسته شود و از نفوذ رطوبت به داخل آن ممانعت شود.

ساندویچ پانل سقفی به منظور محافظت از سقف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر ساندویچ پانل‌های سقفی با گام‌های ذوزنقه‌ای و اورلپ ساخته می‌شوند. طراحی اورلپ این محصول موجب می‌شود تا علاوه بر افزایش طول عمر و استحکام سازه از نفوذ برف و باران به سقف و داخل سازه جلوگیری شده و یک هماهنگی ساختاری را به وجود آورد.

بررسی کاربرد ساندویچ پانل دیواری و سقفی

همان طور که از نام این دو محصول مشخص است، ساندویچ پانل سقفی به منظور پوشش دهی با کیفیت بالا و ایجاد سقف ویلاهای پیش ساز، سوله‌ها، سالن‌ها و … استفاده می‌شود. این در حالی است که ساندویچ پانل دیواری برای پوشش، ساخت دیوارهای پیش‌ساخته و دیوار سازه‌های مدرن، صنعتی، سوله‌های ورزشی و صنعتی، دیوار کانکس‌ها، سردخانه، انبار، هتل و … استفاده می‌شود.

بررسی تنوع ساندویچ پانل دیواری و سقفی

از لحاظ تنوع تولید، ساندویچ پانل دیواری دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع‌تری از ساندویچ پانل سقفی است. ساندویچ پانل‌های طرح سفالی تنها برای ساندویچ پانل‌های سقفی کاربرد دارد.

قیمت ساندویچ پانل دیواری و سقفی

ساندویچ پانل دیواری و سقفی به عنوان دو محصول پیش‌ساخته مورد استفاده در صنعت ساختمانی هستند. جنس ورق‌های و هسته مرکزی مورد استفاده در این دو محصول می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. انتخاب نوع و جنس ساندویچ پانل بسته به نوع شرایط کاربردی و عملکرد آن انجام می‌شود. همین امر موجب قیمت گذاری متفاوت محصول می‌شود. با توجه به قیمت مناسب این دو محصول نسبت به سایر محصولات دیگر اعم از سنتی و سنگین مانند آجر و سیمان می‌توان گفت در کاهش هزینه‌های نهایی پروژه تاثیر مثبتی خواهند داشت.

ساندویچ پانل‌ها از جمله مصالح پیش‌ساخته‌ای هستند که همراه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول در دو نوع سقفی و دیواری به منظور پوشش دهی سقف و دیوارهای سازه تولید و به بازار عرضه شده است. ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی از لحاظ شکل ظاهری، ساختار، نحوه اجرا و نصب، میزان عایق‌بندی، تنوع در تولید و هم چنین کاربرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله از اصفهان آهن سعی شد تا بیشتر به تفاوت این دو محصول پرداخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.