توری مرغی چیست و چه کاربرد هایی دارد؛ از ساخت و ساز گرفته تا حصارکشی لانه حیوانات کوچک

زمان مطالعه: 4 دقیقه

توری مرغی، نوعی از تورهای مفتولی موجود در بازار است که کاربردهای مختلفی دارد. از توری مرغی در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شود و از رایج‌ترین کاربردهای آن می‌توان به حصارکشی برای لانه‌ی حیوانات و مراقبت از گیاهان، اشاره کرد. حال برای این که بدانید توری مرغی چیست، چه انواعی دارد و دارای چه کاربردهایی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه توری مرغی

در سال 1844 میلادی، این محصول توسط آهنگری ایتالیایی به نام چارلز برنارد با کپی‌برداری از روی ماشین‌های بافندگی اختراع شد. اولین استفاده از توری مرغی به جنگ جهانی در دهه‌ی 80 میلادی بر‌می‌گردد که از آن برای محافظت رادارها هنگام انفجار استفاده شد.

توری مرغی چیست و چه انواعی دارد؟

توری-مرغی-و-انواع-آن
توری-مرغی-و-انواع-آن

توری مرغی در اصل، شبکه‌ای فلزی بافته شده از سیم های مفتول است. ضخامت توری‌های مرغی، مختلف است و بالطبع، انواع متفاوتی نیز دارد. خاصیت اصلی توری مرغی، امکان بهره‌گیری از خصوصیات سیم مفتول یا ورق فلز است.

توری مرغی به دو روش گالوانیزه‌ی سرد و گرم تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. تولید توری مرغی به روش گالوانیزه‌ی گرم، از کیفیت خوبی برخوردار است و استحکام بالاتری نسبت به روش سرد دارد. توری مرغی گالوانیزه‌ی گرم در کشور خودمان تولید می‌شود؛ این در حالی است که توری مرغی گالوانیزه‌ی سرد، کالای وارداتی کشور چین است و نسبت به نوع ایرانی آن، از وزن و کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های توری مرغی گالوانیزه‌ی گرم این است که مدت‌زمان بیشتری بدون خوردگی و زنگ‌زدگی باقی می‌ماند و در برابر رطوبت، مقاوم‌تر است.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان گفت که جنس توری مرغی ایرانی، کیفیت بیشتری نسبت به نوع خارجی این محصول دارد. نوع خارجی توری مرغی، از مفتول گالوانیزه‌ی سرد ساخته می‌شود؛ در حالی که جنس ایرانی این محصول، از هر دو نوع مفتول گالوانیزه‌ی سرد و گرم تولید می‌شود که باعث عدم زنگ‌زدگی و دوام بیشتر خواهد شد.

توری مرغی در اصل، نازک‌ترین و سبک‌ترین توری مفتولی است که با دو روش گالوانیزه‌ی سرد و گالوانیزه‌ی گرم تولید می‌شود؛ از این محصول در موارد متفاوتی می‌توان استفاده کرد؛ از ساخت‌و‌ساز گرفته تا حصارکشی لانه‌ی حیوانات کوچک.

مزایای استفاده از توری مرغی

موارد زیر از مهم‌ترین مزایای توری مرغی هستند:

  • قابلیت حمل آسان به دلیل وزن سبک آن
  • قیمت مناسب این محصول
  • مستحکم و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • سرعت و سادگی در اجرا

کاربردهای متنوع توری مرغی

کاربرد-توری-مرغی
کاربرد-توری-مرغی

تصور اشتباه خیلی از افراد این است که از توری مرغی فقط برای حصارکشی لانه‌ی حیوانات کوچک یا مراقبت از گیاهان، استفاده می‌شود؛ ولی این طور نیست! توری مرغی در صنعت ساخت‌وساز هم دارای کاربردهایی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قابل استفاده در سقف: مهم‌ترین کاربرد توری مرغی در ساختمان‌سازی، سقف است. در سوله و یا سقف‌های شیروانی، برای ایجاد عایق‌های صوتی، حرارتی و برودتی از پشم شیشه استفاده می‌شود؛ حالا برای استحکام پشم شیشه به وسیله‌ای نیاز است که هم مقاومت داشته باشد و هم دچار خوردگی نشود؛ در چنین مواقعی، بهترین گزینه، استفاده از توری مرغی گالوانیزه است.
  • گچ‌کاری: استفاده از توری مرغی در گچ‌کاری، از ترک‌خوردن گچ، جلوگیری می‌کند.
  • ستون‌ها: استفاده از توری مرغی به خاطر وزن کم و قیمت پایینی که دارد، به عنوان یک ابزار نگه‌دارنده، باعث افزایش مقاومت و استحکام ستون می‌شود.
  • سرامیک‌کاری سرویس‌های بهداشتی

جالب است بدانید که غیر از توری مرغی که از مفتول تهیه شده باشد، نوع دیگری از این محصول با نام توری مرغی پلاستیکی در بازار وجود دارد که در اندازه، وزن و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود.

فرآیند تولید توری مرغی به چه صورت است؟

ساخت-توری-مرغی
ساخت-توری-مرغی

دو روش کلی برای تولید توری مرغی وجود دارد:

روش خودکار

در این روش، مفتول در دستگاه قرار می‌گیرد و روکش‌دهی می‌شود. در مرحله‌ی بعدی، مفتول روکش دار، وارد بخش حصاربافی می‌شود.

در مرحله‌ی سوم، مفتول‌ها به هم پیچ می‌خورند و قالب لوزی‌شکل (که به آن چشمه گفته می‌شود)، شکل می‌گیرد و در آخر کار، ابتدا و انتهای توری توسط سیم‌پیچ اتوماتیک، محکم می‌شوند.

روش دستی

در روش دستی، همان طور که از اسم آن مشخص است، پای هیچ دستگاهی در میان نیست و فرآیند تولید، توسط دو شخص انجام می‌شود؛به این صورت که سیم مفتول گالوانیزه را دور قالب می‌پیچد تا شکل داده شود؛ سپس دو سر حصار توسط فرد با پیچ‌گوشتی بافته می‌شود و در نهایت، توری مرغی آماده‌شده به صورت رول درآورده می‌شود.

توری مرغی را از کجا خریداری کنیم؟

سؤال خیلی از افراد این است که توری مرغی را از کجا باید تهیه کرد؟ روش‌های متفاوتی برای خرید توری مرغی وجود دارد. شما می‌توانید از شرکت‌های بازرگانی معتبر تهیه کنید. برای این که از کیفیت محصول مطمئن باشید، بهتر است قبل از خرید به اعتبار شرکت توجه کافی داشته باشید. شرکت اصفهان آهن، سال‌هاست در زمینه‌ی فروش مقاطع فولادی فعالیت دارد و یکی از محصولاتی که ارائه می‌دهد، فروش توری مرغی است.

برای اطلاع از قیمت توری مرغی، به جای مراجعه‌ی حضوری، می‌توانید به صورت تلفنی با کارشناسان اصفهان آهن تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را در مورد این محصول از کارشناسان دریافت کنید.

در این مقاله به بررسی توری مرغی و کاربردهای آن پرداختیم. با توجه به مطالب گفته‌شده می‌توان نتیجه گرفت که توری مرغی در انواع مختلف فولادی (فلزی) و پلاستیکی وجود دارد. همان طور که اشاره کردیم، استفاده از این محصول، فقط به عنوان حصارکشی برای لانه‌ی حیوانات کوچک و … کاربرد ندارد، بلکه در ساختمان سازی، مانند ستون، گچ‌کاری، ایزوگام و سقف، کاربردهای زیادی دارد.

اطلاع از قیمت مقاطع فولادی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، اهمیت دارد. برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن، می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.