تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316؛ کدام را باید انتخاب کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فولادهای ضد زنگ آستنیتی معمولاً به عنوان فولادهای ضد زنگ مقاوم در برابر محیط‌های خورنده، انتخاب می‌شوند. این نوع فولاد، به علت دارا بودن خواص مکانیکی برتر و مقادیر بالای نیکل و کروم، مقاومت فوق العاده‌ای در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند. به علاوه، بسیاری از فولادهای ضد زنگ آستنیتی خواص جوشکاری و شکل‌پذیری نیز دارند. دو نمونه از پُرمصرف‌ترین درجات فولادهای ضدزنگ آستنیتی، درجات ۳۰۴ و ۳۱۶ هستند. بررسیتفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316 ،در این مقاله، به شما کمک می‌کند تا گرید مناسب مربوط به پروژه‌ی خود را انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

فایل صوتی

تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316

در ادامه به تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316 می‌پردازیم و به صورت جداگانه به کاربردهای هر کدام اشاره‌ای خواهیم داشت:

اگر می‌خواهید بدانید که فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه چه تفاوتی با هم دارند، مطلب «تفاوت فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه» را بخوانید.

فولاد ضد زنگ گرید ۳۰۴

فولاد ضد زنگ گرید ۳۰۴، به عنوان متداول‌ترین نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی شناخته می‌شود. این فولاد، حاوی مقادیر نیکل (بین ۸ تا ۱۰.۵ درصد وزن فولاد) و کروم (بین ۱۸ تا ۲۰ درصد وزن فولاد) می‌باشد.
سایر عناصر آلیاژی به کار رفته در این فولاد، شامل منگنز، سیلیکون و کربن می‌باشد. باقی‌مانده‌ی محتوای شیمیایی‌ فولاد، عمدتاً آهن است.

فولاد ضد زنگ
کاربرد فولاد ضد زنگ گرید 304

مقادیر بالای کروم و نیکل موجود در فولاد ضد زنگ ۳۰۴، به این فلز، مقاومت به خوردگی بالایی می‌بخشد. کاربردهای رایج فولاد ضد زنگ ۳۰۴ شامل موارد زیر است:

  • وسایل منزل، مانند یخچال‌ها و ماشین‌های ظرف‌شویی
  • تجهیزات تجاری برای فرآیندهای غذایی
  •  اتصال دهنده‌ها
  • لوله‌کشی
  •  مبدل‌های حرارتی
  •  سازه‌های به کار رفته در محیط‌هایی ک باعث خوردگی فولاد کربنی استاندارد می‌شوند.

 انواع فولاد را می‌توان به چهار دسته طبقه بندی کرد. برای آشنایی با انواع فولاد و تفاوتشان با یکدیگر، پیشنهاد می‌کنیم، مطلب «انواع فولاد کربنی، آلیاژی، ضد زنگ و ابزار» را در سایت مطالعه کنید.

فولاد ضد زنگ گرید ۳۱۶

فولادهای ضد زنگ ۳۱۶ نیز همانند گرید ۳۰۴، حاوی مقادیر بالای کروم و نیکل می‌باشند. همچنین حاوی سیلیکون، منگنز و کربن هستند و ترکیب عمده‌ی آن‌ها آهن است.

تفاوت اصلی میان فولادهای ضد زنگ ۳۰۴ و ۳۱۶، ترکیب شیمیایی آن‌ها است. به طوری که گرید ۳۱۶، حاوی مقادیر قابل توجهی از مولیبدن (معمولاً بین ۲ تا ۳ درصد وزن فولاد) می‌باشد، در حالی که در گرید ۳۰۴، تنها مقادیر ناچیزی از این ترکیب وجود دارد. مقادیر بالاتر مولیبدن موجود در گرید ۳۱۶ باعث می‌شود که این فولاد، خواص ضد خوردگی بالاتری از خود نشان دهد.

فولاد ضد زنگ گرید 314
فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ ۳۱۶، اغلب به عنوان بهترین گزینه برای مصارف دریایی، مورد توجه قرار می‌گیرد. سایر کاربردهای فولاد ضد زنگ ۳۱۶، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تجهیزات مربوط به فرآیندهای شیمیایی و تجهیزات ذخیره‌سازی
  • تجهیزات پالایشگاهی
  • وسایل پزشکی
  • محیط‌های آبی، به خصوص در حضور کلرایدها
  • صنعت غذا

عنصر آلیاژی به فلزات یا نافلزاتی گفته می‌شود که به منظور ساخت یک آلیاژ جدید به یک عنصر پایه اضافه می‌شوند تا باعث بهبود خواص مکانیکی و شیمیایی آن عنصر پایه شوند. به‌ منظور بهبود خواص مختلفی از فولاد، عناصر زیادی به آن اضافه می‌شود. برای این منظور می‌توانید مطلب «عناصر آلیاژی پرمصرف در تولید فولاد» را بخوانید.

کدام را باید انتخاب کنید، گرید ۳۰۴ یا ۳۱۶؟

فولاد ضد زنگ
فولاد ضد زنگ

در ادامه، به برخی از تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316 می‌پردازیم:

  • از نظر شکل‌پذیری: برای مصارفی که شکل‌پذیری بالایی می‌طلبد، مقادیر بالاتر مولیبدن در گرید ۳۱۶، اثرات معکوسی روی خواص شکل‌پذیری می‌گذارد.
  • از نظر هزینه: برای مصارفی که در آن‌ها دغدغه‌ی هزینه مطرح است، گرید ۳۰۴ معمولا ارزان تر از ۳۱۶ می‌باشد.
  • از نظر نفوذ آب: در مواردی که زیر آب نصب می‌شوند و یا به طور مداوم در معرض جریان آب هستند، فولاد ضد زنگ 316 گزینه‌ی مناسب‌تری است.
  • از نظر مقاومت و سختی: معمولاً برای مصارفی که در آن‌ها مقاومت و سختی بالاتری لازم است، از فولاد ضد زنگ 316 استفاده می‌شود.

اینکه شما باید کدام گرید فولاد ضد زنگ را برای پروژه‌ی خود انتخاب کنید، کاملاً به نوع پروژه‌ی شما بستگی خواهد داشت. بنا بر این، قبل از انتخاب، بهتر است موارد مهم و ویژگی‌های محیطی پروژه‌ی خود را بررسی کنید تا هم از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود و هم نتیجه‌ی کار به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسد.

گرید 304 و 316 چگونه از هم تشخیص داده می‌شوند؟

به دلیل شباهت ظاهری فولاد ضد زنگ 304 و 316، تشخیص آن‌ها کار بسیار سختی است. به همین دلیل برای تشخیص این دو از روش آنالیز شیمیایی توسط دستگاه درصد عناصر استفاده می‌شود.

در محیطی با خوردگی بسیار قوب بهتر است از کدام گرید فولاد ضدرنگ استفاده کرد؟

در محیط هایی با خوردگی بسیار قوی، بهتر است از گرید 316 استفاده شود؛ چرا که این گرید عمر طولانی تری نسبت به 304 دارد.

تفاوت اصلی گرید 304 و 316 در چیست؟

تتفاوت اصلی استیل 304 و 316 در این است که گرید 316 حاوی نیکل و مولیبدن بیشتری هست؛ در حالی که هر دو خواص مکانیکی مشابه دارند.

نتیجه گیری نهایی

در این مطلب در مورد تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316 صحبت شد. همان طور که گفته شد، فولاد ضد زنگ 316 و 304 از لحاظ کاربرد، هزینه، مقاومت، سختی و موارد دیگر با هم تفاوت‌های اساسی دارند. بنا بر این بهتر است قبل از انتخاب نهایی، عوامل محیطی پروژه‌ی خود را در نظر بگیرید. اگر پروژه‌ی شما به نوعی باشد که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی بالا دارد، گرید 316 ارزش هزینه‌ی بیشتر را دارد. اما برای بسیاری دیگر از پروژه‌ها، گرید 304 برای شما کاملاً مناسب خواهد بود.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، در بخش نظرات زیر همین مقاله سوالات خود را مطرح کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.